اولین موشک ایران پس از پرواز با چتر نجات به زمین بازگشت! / اولین ناوشکن ایران در انگلستان نام‌گذاری شد!/ لایحه حفظ حقوق هنرمندان/ پرده‌برداری از پیکره شاه در مجلس!/ بازگشت وزیر خارجه به تهران/ لایحه ملی شدن آب به مجلس تقدیم می‌شود/ وزیر کشور آمریکا به ایران می‌آید/ یک دختر ایرانی از آمریکا تبعید می‌شود/ سه فضانورد آمریکا کشته شدند/ انحلال خالصحات
8 بهمن 1345

اولین موشک ایران پس از پرواز با چتر نجات به زمین بازگشت!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دومین موشک ساخت ایران صبح روز جمعه در اراضی مسطح دو راهی مهرآباد به فضا پرتاب خواهد شد.
این موشک در باشگاه خلبانی هواپیمای کشوری ساخته شده و مورد بازدید نخست وزیر نیز قرار گرفته است، موشک اول صبح دیروز با موفقیت آزمایش شد و پس از پرواز با چتر نجات به زمین بازگشت.
طول موشک مدل ساخت ایران هفتاد سانتی متر است و با سوختی که از «اتر» و سایر مواد شیمی آلی تشکیل شده پرواز می کند. این موشک پس از پرواز در آسمان مهرآباد در حضور جمعیت انبوه تماشاچیان در همان محل به وسیله چتر نجات فرود آمد.
 
اولین ناوشکن ایران در انگلستان نام‌گذاری شد!
جراید امروز کشور نوشتند: بعد از ظهر روز پنجشنبه یک فروند ناوشکن جدید نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که از انگلستان خریداری شده است طی مراسمی در بندر «ساتامتون» انگلستان به نام «آرتمیس» نام‌گذاری شد.
در این مراسم که از طرف نیروی دریایی شاهنشاهی ایران به مناسبت «روز تاریخی ششم بهمن» و روز پر افتخار تحول اجتماعی و ملی ایران که به اراده اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران به وقوع پیوسته برگزار گردید، با توجه به تکمیل آزادی و تساوی حقوق نسوان که یکی از مواد درخشان انقلاب می باشد، ناوشکن جدید ایران به نام «آرتمیس» نامیده شد.
 
لایحه حفظ حقوق هنرمندان
لایحه حفظ حقوق مولف تا قبل از پایان سال جارى تسلیم مجلسین خواهد شد.
مقدمات اجرای این لایحه که به منظور تامین حقوق هنرمندان مولفین و مصنفین تهیه شده است آماده شده است تا به محض تصویب به موقع اجرا گذاشته شود.
 
پرده‌برداری از پیکره شاه در مجلس!
جراید امروز کشور نوشتند: بعد از ظهر روز پنجشنبه در حضور والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی از پیکره شاهنشاه در تالار آینه مجلس شورای ملی پرده‌برداری شد.
پیکره شاهنشاه به پیشنهاد فراکسیون پارلمانی «حزب مردم» که به اتفاق آرا در جلسه روز 4 بهمن مورد تایید و تصویب قرار گرفته بود، به عنوان ابراز حق شناسی ملت ایران نسبت به شاهنشاه آریا مهر از طرف «حزب مردم» تهیه گردیده است.
در مراسم پرده‌برداری از پیکره شاهنشاه نخست‌وزیر، رؤسای مجلسین، وزیر دربار شاهنشاهی، مدیر عامل شرکت ملی نفت و عده‌ای از مقامات مملکتی حضور داشتند و به ترتیب آقایان پرفسور عدل دبیر کل حزب مردم، مهندس ریاضی رئیس مجلس شورای ملی و هلاکو رامبد لیدر پارلمانی حزب مردم در تجلیل از مقام سلطنت و ابراز حق شناسی ملت ایران بیاناتی ایراد کردند و در پایان والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی از پیکره شاهنشاه که بر ستونی از سنگ مرمر نصب شده پرده برداشتند.
 
 بازگشت وزیر خارجه به تهران
آقای اردشیر زاهدی وزیر خارجه که برای شرکت در ششمین اجلاسیه شورای وزیران سازمان همکاری منطقه ای برای عمران به آنکارا رفته بود شب جمعه به تهران بازگشت.
 
لایحه ملی شدن آب به مجلس تقدیم می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزارت آب و برق لایحه ملی شدن منابع آب در سراسر کشور را آماده کرده تا پس از بازگشت شاه از سفر به مجلس تقدیم کند.
آب های قنوات و رودخانه ها با نظارت دولت توسط شرکت های تعاونی روستایی، توزیع و تقسیم خواهد گردید.
با اجرای این لایحه در عین این که دولت در منابع آب کشور نظارت خواهد داشت، کار اجرایی و توزیع و تقسیم و فروش آن با شرکت های تعاونی خواهد بود.
اجرای قانون ملی شدن آب مثل قانون اصلاحات ارضی به تدریج در مناطق مختلف کشور پس از تهیه وسایل و مقدمات لازم به موقع اجرا گذاشته خواهد شد به طوری که پس از اجرا وقفه ای در امر توزیع و تقسیم آب پیدا نشود.
 
وزیر کشور آمریکا به ایران می‌آید
از واشنگتن گزارش می رسد استوارت اورال، وزیر کشور ایالات متحده آمریکا، روز ۲۰ بهمن ماه برای مذاکره با مقامات ایرانی در باره حفظ منابع آب، تهیه آب مشروب از آب شور و نگهداری آثار باستانی به ایران خواهد آمد.
 
یک دختر ایرانی از آمریکا تبعید می‌شود
«آسوشیتد پرس» از سانفرانسیسکو گزارش داد: دیروز دادگاه استیناف سانفرانسیسکو حکم اخراج ایون دانژه، رقاصه ایرانی‌الاصل، را صادر کرد.
در رای دادگاه ذکر شده که دانژه به فرانسه و اگر فرانسه نپذیرفت به ایران تبعید شود.
ایون اکنون ۲۲ سال دارد و مقامات سازمان مهاجرت آمریکا پس از اینکه متوجه شدند مدارک اقامت وی ساختگی است از دادگاه خواستند که حکم اخراج او را صادر کند.
 
سه فضانورد آمریکا کشته شدند
«آسوشیتدپرس» و «رویتر» 27 ژانویه از کیپ کندی گزارش دادند: امروز اعلام شد هر سه نفر سرنشینان سفینه فضایی «اپولو-1» در جریان آخرین تمرین سفینه کشته شدند.
علت این حادثه آن بود که موشک «ساتورن» روی سکوی پرتاب آتش گرفت و تمام دستگاه و از جمله سرنشینان را که قرار بود به فضا فرستاده شوند سوزاند.
به مناسبت کشته شدن سه فضانورد معروف آمریکایی، امروز تلگرام تسلیتی از طرف آقای امیرعباس هویدا نخست‌وزیر ایران به دین راسک وزیر خارجه آمریکا مخابره شد و طی آن تاسف عمیق ایران از این فاجعه به اطلاع وزیر خارجه آمریکا رسید.
 
انحلال خالصحات
کمیسیون کشاورزی مجلس شورای ملى لایحه دولت را مبنی بر انحلال اداره خالصجات کشور تصویب کرد.
به موجب این لایحه وظایف خالصجات بین سه وزارتخانه کشاورزی (اصلاحات ارضی)، آبادانی و مسکن و اقتصاد تقسیم خواهد شد.[1]
 
 اطلاعات، 8 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 8 بهمن 1345، صص 1، 3، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdchkmni.23nkxdftt2.html
iichs.ir/vdchkmni.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما