درگذشت آیت‌الله رضوی/ انتقال ادارات وزارت اقتصاد/ سفر شاه به «زوئرس تیرول»/ تشکیل شورای سلطنت/ «ورزش در دانشگاه‌ها اجباری شد»/ سفیر لبنان در ایران نیامده تغییر کرد!/ ایران از کمک خارجی آمریکا استفاده می‌کند!/ فرودگاه و مدارس مشهد باز شد/ بیست نفر دیگر از سرنشینان موتور لنج مغروق پیدا شدند/ تصمیم کمیسیون امنیت/ بهروز طاهری به اعدام محکوم شد
4 بهمن 1345

درگذشت آیت‌الله رضوی

روزنامه «اطلاعات» نوشت: با کمال تاسف حضرت آیت‌الله العظمی آقای سید محمد رضوی که از روز سه شنبه هفته گذشته به علت سکته مغزی و ناراحتی قلبی در بیمارستان نمازی شیراز بستری شده بود، در ساعت ۱۲ شب گذشته در بیمارستان به درود حیات گفت و جامعه اسلام یکی از رهبران عالیقدر خود را از دست داد.
در تمام مدتی که آیت‌الله العظمی در بیمارستان بستری بود پزشکان معروف شیراز و همچنین پزشکانی که به فرمان شاهنشاه از تهران به شیراز اعزام شده بودند برای معالجه و اعاده سلامت ایشان تلاش می کردند و شش اعلامیه پزشکی از طرف بیمارستان نمازی درباره وضع مزاجی ایشان منتشر شده بود ولی متاسفانه معالجات موثر واقع نشد و آیت‌الله که در بیهوشی به سر می برد درگذشت.
ساعت 4 بعد از نیمه شب گذشته جنازه در حالی که به وسیله گروه کثیری از مقامات محلی و روحانیون و هزاران نفر از طبقات مختلف تشییع می شد از بیمارستان به منزل ایشان حمل گردید و به وسیله آیت‌الله شیخ بهاء‌الدین محلاتی غسل داده شد سپس به مسجد وکیل منتقل گردید.
در تمام این مدت صدای تلاوت کلام الله مجید از بلندگوهای مساجد طنین انداز بود و سراسر صحن و حیاط مسجد وکیل از جمعیت موج می زد. نماز میت به وسیله آیت‌الله شیخ بهاء الدین محلاتی خوانده شد و در ساعت 9 و 30 جنازه با حضور آقای پیرنیا استاندار، سرلشکر ضرغام معاون ارتش سوم و جمع کثیری از روحانیون، روسای ادارات و هزاران نفر از کسبه و طبقات مختلف که کسب و کار خود را تعطیل و در مراسم تشییع جنازه شرکت کرده بودند به حرم مطهر شاه چراغ انتقال یافت و طبق وصیت آن فقید در حرم به خاک سپرده شد.
هم اکنون شهر شیراز به حال نیمه تعطیل درآمده و در مساجد و تکایا مراسم سوگواری بر پا است.
به دستور آقای پیرنیا استاندار فارس سینماها و صفحه فروشی های شیراز تا ٢٤ ساعت تعطیل است و برنامه های موسیقی رادیو شیراز نیز در این مدت قطع خواهد بود.
 
انتقال ادارات وزارت اقتصاد
انتقال ادارات تابعه وزارت اقتصاد از کاخ سازمان گمرکات به کاخ سابق صنایع و معادن از دیروز آغاز گردید.
اداره کل کارپردازی دیروز و دفتر وزارتی امروز، به کاخ صنایع و معادن منتقل شد.
ادارات کارگزینی، حسابداری، بازرسی، حقوقی، پایاپای، بازاریابی، روابط بازرگانی، صادرات و تدوین مقررات نیز ظرف چند روز آینده به محل جدید منتقل خواهد شد.
 
سفر شاه به «زوئرس تیرول»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: یونایتدپرس از سوئیس گزارش داد که شاهنشاه آریامهر در نظر دارند امروز به منظور یک اقامت کوتاه با هلیکوپتر به «زوئرس تیرول» که سال گذشته نیز جهت اسکی به آنجا عزیمت فرموده بودند تشریف فرما شوند.
 
تشکیل شورای سلطنت
جراید امروز کشور نوشتند: عصر دیروز شورای سلطنت با حضور والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی در کاخ مرمر تشکیل جلسه داد.
در این جلسه آقایان هویدا نخست وزیر، مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، مهندس ریاضی رئیس مجلس شورای ملی و امیراسدالله علم وزیر دربار شاهنشاهی شرکت داشتند.
 
«ورزش در دانشگاه‌ها اجباری شد»
کمیسیون های مختلف رسیدگی به مواد پیشنهادی کنگره تربیت بدنی و تفریحات سالم دانشگاه ها و مدارس عالیه کشور صبح و بعد از ظهر در استادیوم فرح مشغول کار است.
در جلسه عمومی بعد از ظهر دیروز کمیسیون مخصوص تصمیم گرفت که ورزش در سال های اول و دوم دانشگاه ها و مدارس عالیه سراسر کشور اجباری گردد و در سال اول و دوم دو ساعت ورزش در هفته جزء برنامه اصلی دروس دانشگاه قرار بگیرد و از سال دوم به بعد حتی الامکان این برنامه دنبال گردد.
موادی که باید در ساعت های ورزش دانشکده تدریس گردد عبارت از: دو و میدانی، حرکات بدنی و ژیمناستیک خواهد بود.
 
سفیر لبنان در ایران نیامده تغییر کرد!
روزنامه «الحیات» چاپ بیروت نوشت: دکتر جورج حکیم وزیر خارجه لبنان در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره روابط ایران و لبنان و این که دکتر سعید الاسعد، که قرار بود به عنوان اولین سفیر لبنان در ایران پس از برقراری مجدد روابط عزیمت کند، به سمت مدیر کل جهان گردی تعیین گردیده گفت: بسیار خوش‌وقتم که بگویم روابط میان ایران و لبنان بسیار حسنه است، در جلسه اخیر کابینه لبنان تصمیم گرفته شد دکتر سعید الاسعد که به سمت سفیر لبنان در ایران تعیین شده بود به مدیریت کل جهانگردی منصوب گردد به همین جهت کابینه شخص دیگری را برای سفارت لبنان در ایران در نظر گرفت و بلافاصله مراتب تلگرافی به اطلاع دولت ایران رسید و برای سفیر تازه تقاضای پذیرش شد و اینک در انتظار پاسخ دولت ایران هستیم تا سفیر جدید لبنان به آن کشور عزیمت نماید.
 
ایران از کمک خارجی آمریکا استفاده می‌کند!
«رویتر» 24 ژانویه از واشنگتن گزارش داد: پرزیدنت جانسون طی پیامی که امروز به کنگره آمریکا فرستاد بودجه سال مالی ۱۹٦۸ را تقدیم کنگره کرد.
در این بودجه چهار میلیارد و 203 میلیون دلار به کمک های خارجی اختصاص یافته است.
بودجه کمک های خارجی آمریکا نسبت به سال گذشته ٤ درصد افزایش یافته است از این مبلغ ٧٥٣ میلیون دلار برای کمک به کشورهای ایران، افغانستان، سیلان، هند، اردن، نپال، پاکستان، ترکیه، مصر و یمن اختصاص یافته است.
جانسون در پیام خود گفته است که ۹۰ درصد این مبلغ به هند و پاکستان و ترکیه داده می شود. این کمک ها به صورت وام های درازمدت قابل پرداخت به دلار به این کشورها واگذار می شود.
 
فرودگاه و مدارس مشهد باز شد
در جاده مشهد تربت حیدریه، در یک قسمت از راه در حدود دو متر برف نشسته و ده ها کامیون و اتوبوس و اتومبیل که از مشهد به مقصد تربت حیدریه حرکت کرده بودند در این محل متوقف شده اند.
گردنه های اسدآباد، الله اکبر، دلبران و شتر گردن همچنان مسدود است و مامورین اداره راه برای باز کردن راه تلاش می کنند.
طبق گزارش اداره هواشناسی امروز حرارت هوای مشهد ۲۲ درجه و هوای قوچان ۲۳ درجه زیر صفر است. مدارس مشهد که از دیروز تعطیل شده بود و همچنین، فرودگاه مشهد باز شد.
 
بیست نفر دیگر از سرنشینان موتور لنج مغروق پیدا شدند
بیست نفر دیگر از مسافرانی که بر اثر غرق شدن موتور لنج آنها در آب های ساحلی کویت ناپدید شده بودند پیدا شدند و تحویل مقامات کویتی گردیدند.
این عده هنگام غرق شدن موتور لنج به وسیله یک کشتی تجارتی و یک کشتی نفتکش نجات یافته و مدت سه روز در درمانگاه های این دو کشتی تحت معالجه بودند.
با پیدا شدن این بیست نفر تعداد نجات یافتگان واقعه موتور لنج در کویت ۳۵ نفر اعلام گردید که از این عده هفت نفر در بیمارستان بستری و زیر دستگاه اکسیژن نگه داری می شوند و بقیه تحت نظر هستند.
 
تصمیم کمیسیون امنیت
روز گذشته کمیسیون امنیت در آبادان تشکیل جلسه داد و به تصمیم کمیسیون کلیه دلالان مسافرین قاچاق، جاشویان و ناخدایانی که در مورد حمل مسافران قاچاق پرونده داشته و پس از گذراندن دوران محکومیت های خود از زندان آزاد شده اند دوباره دستگیر شدند و برای کشف هویت ناخدای موتور لنج مغروق تحت بازجویی قرار گرفتند.
 
بهروز طاهری به اعدام محکوم شد
شعبه 6 دادگاه جنایی بعد از ظهر دیروز بهروز طاهری متهم به قتل بدری سلطانی را به اعدام محکوم کرد.
اعضای دادگاه از ساعت ۱۱ صبح پس از استماع آخرین دفاع بهروز طاهری به اتاق شور رفته بودند و شور آنها شش ساعت طول کشید.
بهروز طاهری در آخرین دفاع خود به قتل بدری سلطانی اعتراف کرد و گفت که چون بدری را دوست داشتم و می ترسیدم او مرد دیگری را بر من ترجیح بدهد، بخصوص که شنیده بودم چند نفر دیگر او را دوست می دارند او را با تفنگ شکاری پدرم هدف گلوله قراردادم و بعد نیز دست به خود کشی زدم، ولی نمردم. در بیمارستان نیز می خواستم خود را بکشم که نگذاشتند و اگر از زندان هم روزی آزاد شوم در کنار قبر بدری خود را خواهم کشت و از اینکه دادگاه مرا به اعدام محکوم کند ترسی ندارم چون بعد از مرگ بدری زندگی برای من ارزشی ندارد و حکم اعدام به تصمیم من کمک می کند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 4 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌:
 
[1] . اطلاعات، 4 بهمن 1345، صص 1، 13، 14، 15 و 16.  
https://iichs.ir/vdcgwn9x.ak9tw4prra.html
iichs.ir/vdcgwn9x.ak9tw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما