هیئت نمایندگی ایران در شورای وزیران سازمان عمران/ وزیر دربار به تهران بازگشت/ درگذشت استاد زبان و ادب فارسی / ایران و رومانی روابط اقتصادی و بازرگانی خود را توسعه می‌دهند/ صدر اعظم سابق اتریش: ایران جزیره آرام در میان یک دریای طوفانی است!/ «سازمان ملی تحقیقات علمی تشکیل می‌شود»/ سازمان دفع آفات تغییر کرد/ دیوان عالی کشور دوسره شد/ قربانیان موتور لنج ٦٢ نفر شدند/ یک هلیکوپتر ناپدید شد/ بازدید ملک حسین از شیخ‌نشین‌ها/ پانزده قصاب در شوشتر زندانی شدند/ دادستان در جلسه دادگاه جنایی: بهروز طاهری باید اعدام شود/ او در زندان انکار کردن را یاد گرفت!/ کنسرسیوم قسمتی از کمبود نفت عراق را از ایران جبران می‌کند
2 بهمن 1345

هیئت نمایندگی ایران در شورای وزیران سازمان عمران

اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، امروز تهران را در راس هیئتی برای شرکت در ششمین اجلاسیه وزیران سازمان همکاری منطقه ای برای عمران به سوی آنکارا ترک کرد.
 
وزیر دربار به تهران بازگشت
اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی که به دستور شاه برای عیادت آیت‌الله رضوی به شیراز رفته بود، به تهران بازگشت.
 
درگذشت استاد زبان و ادب فارسی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت درگذشت پرفسور رازی استاد عالیقدر زبان و ادب پارسی در پاکستان مراسمی از ساعت 6:30 بعد از ظهر دیروز در انجمن روابط فرهنگی ایران و پاکستان برپا شد و از این دانشمند ایران دوست تجلیل گردید.
 
ایران و رومانی روابط اقتصادی و بازرگانی خود را توسعه می دهند
آقای گئورگی رادولسنکو، معاون رئیس شورای وزیران رومانی که دیشب وارد تهران شد اظهار داشت طی مدت اقامت در ایران پیرامون توسعه روابط ایران و رومانی مذاکره خواهد کرد.
معاون صدر شورای وزیران رومانی که مدت یک هفته در ایران اقامت خواهد داشت هنگام ورود به تهران در مهرآباد مورد استقبال دکتر عالیخانی وزیر اقتصاد، دکتر کشفیان وزیر مشاور و معاونان چند وزارتخانه و سفرای کشورهای سوسیالیستی مقیم تهران قرار گرفت.
آقای رادولسکو در مهرآباد گفت امیدوار است در مدت اقامت خود در ایران با پیشرفت های این کشور از نزدیک آشنا شود و سفری که اینک انجام می دهد کمک موثری به بسط روابط حسنه میان ایران و رومانی بنماید.
 
صدر اعظم سابق اتریش: ایران جزیره آرام در میان یک دریای طوفانی است!
جراید امروز کشور نوشتند: آقای الفونس گورباخ، صدراعظم سابق اتریش، امروز گفت ایران جزیره آرامی است که در میان یک دریای طوفانی قرار دارد.
این شخصیت اتریشی که در یک مصاحبه مطبوعاتی سخن می گفت افزود: افراد خارجی که به ایران می آیند کاملا احساس می کنند که به کشوری آمده اند که از ثبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کاملی برخوردار است و ما همگی باید از روش صلح دوستانه شاهنشاه ایران درس گرفته و از سیاست خارجی مدبرانه ایشان پیروی کنیم.
آقای گورباخ که فردا به وین باز می گردد همچنین اعلام کرد که برای آشنایی بیشتر با پیشرفت های ایران به زودی عده ای از روزنامه نگاران اتریشی وابسته به احزاب مختلف از ایران دیدن خواهند کرد.
من احساس می کنم که در اروپا مردم آن طور که باید و شاید با پیشرفت های بزرگ صنعتی اقتصادی فرهنگی ایران آشنایی ندارند لذا به آقای هویدا پیشنهاد کردم عده ای از روزنامه نگاران اتریشی از ایران دیدن نمایند و آقای نخست وزیر با این پیشنهاد موافقت کردند.
 
«سازمان ملی تحقیقات علمی تشکیل می شود»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار دانشگاهی ما اطلاع پیدا کرد به موجب طرحی که از طرف آقای دکتر ناصر انصاری رئیس تحقیقات بیماری های بومی در سازمان بهداشت جهانی به آقای نخست وزیر تسلیم شده است، به زودی سازمان ملی تحقیقات علمی کشور تشکیل می یابد و از پیشگاه شاهنشاه استدعا می شود که نظارت عالیه این سازمان را قبول فرمایند.
 
سازمان دفع آفات تغییر کرد
به موجب تغییرات جدیدی که در کادر سازمان دفع آفات وزارت کشاورزی به عمل آمد، اداره کل دفع آفات منحل گردید.
در تغییرات اخیر دو اداره جدید به نام اداره دفع آفات عمومی و اداره دفع آفات خصوصی به وجود آمده است.
برای سازمان جدید حفظ نباتات دو معاون فنى و یک معاون اداری تعیین گردیده که زیر نظر آقای مهندس ایازی مدیر کل حفظ نباتات انجام وظیفه خواهند کرد.
معاونین جدید سازمان دفع آفات آقایان مهندس کریم ساعى رئیس اداره دفع آفات عمومی، مهندس سیف الله کلانتری رئیس اداره دفع آفات خصوصی و مهندس عباس مقدس معاون اداری می باشند.
وظیفه اداره دفع آفات عمومی مبارزه با آفات سن و ملخ می باشد و مبارزه با آفات پنبه، چغندر قند و اشجار به عهده اداره دفع آفات خصوصی خواهد بود.
 
دیوان عالی کشور دوسره شد
روزنامه های امروز کشور نوشتند: وزارت دادگستری تصمیم گرفت از این پس شعب دیوان عالی کشور دو سره صبح و بعد از ظهر کار کند.
هدف از اتخاذ این تصمیم، تسریع در انجام امور دادرسی مردم است، زیرا بیشتر پرونده هایی که از دادگستری طرح می شود تا دیوان عالی کشور مسیر خود را طی می کند و به علت کمى شعب دیوان عالی کشور (عالی ترین مرجع قضایی) مدت ها در آنجا راکد و به انتظار نوبت می ماند.
شعب دیوان عالی کشور تاکنون فقط صبح ها دایر بود.
 
قربانیان موتور لنج ٦٢ نفر شدند
ظهر دیروز اجساد ٤٥ مسافر ایرانی که به وسیله شرطه های کویتی از آب گرفته شده بودند با انجام تشریفات لازم در یکی از گورستان های کویت به خاک سپرده شد.
ضمنا دیروز عده ای از ایرانیان مقیم کویت که بدون گذرنامه بودند به وسیله سه فروند موتور لنج به ایران بازگردانده شدند و تحویل مقامات ایرانی گردیدند.
ضمنا روز گذشته ۱۸۰ نفر که قصد داشتند از آبادان به کویت بروند در یکی از گاراژهای آبادان دستگیر شدند. این عده مصمم بودند به وسیله کامیون به مرز خسروی بروند و از آن جا توسط موتور لنج رهسپار کویت شوند.
دیروز هیجده جنازه دیگر از سرنشینان موتور لنج مغروق به وسیله غواصان و مأمورین کویتی از آب گرفته شد و تعداد قربانیان این واقعه به 62 نفر رسید.
گزارش رسیده از کویت حاکی است موتور لنج مغروق به شماره ۲۰۳ و متعلق به داود سلمان نامی بوده و تاکنون پنج نفر از دلالان آن به وسیله شرطه های کویتی دستگیر شده اند. این ۵ نفر جزء پانزده نفر نجات یافتگان موتورلنج می باشند و به مقامات کویتی اظهار داشته اند ما به عنوان «جاشو» استخدام شده بودیم و روزانه ۵۰ ریال حقوق می گرفتیم و دلالان مسافرین اشخاص دیگری بوده اند.
ناخدای موتور لنج همچنان متواری است و مقامات ایرانی و کویتی برای دستگیری او و همدستانش به شدت تلاش می کنند فعلا مقامات ایرانی مشغول مذاکره با مقامات انتظامی کویت می باشند تا مامورینی از آبادان به کویت اعزام شوند و دلالان مسافرین را به آبادان مراجعت دهند.
 
یک هلیکوپتر ناپدید شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز به گروهان ژاندارمری ساوه و ژاندارمری اراک اطلاع رسید یک فروند هلیکوپتر غیر نظامی که از کرمانشاه به مقصد تهران پرواز کرده بود، در حوالی اراک و ساوه ناپدید شده است.
با وصول این گزارش به کلیه پاسگاه های ژاندارمری این دو شهر دستور داده شد که به محض اطلاع از هلیکوپتر گمشده، به مراکز ژاندارمری گزارش دهند.
طبق گزارش خبرنگاران ما در ساوه و اراک، مامورین ژاندارمری این دو شهر و نقاط اطراف فعالیت دامنه داری برای اطلاع از سرنوشت سرنشینان هلیکوپتر آغاز کرده اند ولی هنوز نتیجه ای به دست نیامده است.
 
بازدید ملک حسین از شیخ نشین ها
«رویتر» 21 ژانویه از امّان گزارش داد: امروز اعلام شد که ملک حسین پادشاه اردن در اوایل ماه فوریه از بحرین، قطر، دوبی و کویت دیدن خواهد کرد.
 
پانزده قصاب در شوشتر زندانی شدند
صاحبان ۱۵ مغازه قصابی در شوشتر که روز عید فطر از کشتار و فروش گوشت خودداری کرده بودند دستگیر و هریک از طرف دادگاه به  7 روز زندان محکوم شدند.
فعلا قصابان مزبور در زندان به سرمی برند و گوشت مصرفی شهر به وسیله شش مغازه قصابی دیگر تامین می شود.
 
دادستان در جلسه دادگاه جنایی: بهروز طاهری باید اعدام شود/ او در زندان انکار کردن را یاد گرفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: نیم ساعت بعد از ظهر دیروز ماموران زندان بهروز طاهری متهم به قتل بدرى سلطانی را به دادگاه آوردند. متهم به قتل با بلوز سفید و کت آبی رنگ به دادگاه آمده بود. او دست خود را روی شکم داشت و ظاهرا نشان می داد که به دل درد مبتلا شده او با همین وضع روی صندلی کنار وکیل مدافع خود قرار گرفت.
قرار بود دادگاه اول وقت اداری تشکیل شود، ولی بهروز به مسئولان زندان اطلاع داد که به دل درد مبتلا شده او را به بهداری زندان منتقل کردند جریان را به رئیس دادگاه اطلاع دادند به دستور رئیس دادگاه یکی از پزشکان قانونی از او در بهداری زندان عیادت کرد و اعلام داشت که بهروز می تواند در دادگاه حاضر شود و بهروز را به دادگاه آوردند.
دادستان دادگاه گفت: این که متهم در این دادگاه مدعی شده است که اثر انگشت او را در زیر صورت مجلس ها گذاشته اند برای فرار از مجازات است زیرا آقای بازپرس اراک چه علاقه ای داشته اثر انگشت او را آن هم در حال بیهوشی زیر صورت مجلس بزند.
از همه اینها گذشته چرا متهم چنین ادعایی را تاکنون نکرده است. او در مرحله تحقیقات کرارا اعتراف کرده است و انکار او نتیجه تعلیماتی است که معمولا متهمین در زندان از زندانیان دیگر فرا می گیرند و در دادگاه منکر اعمالی می شوند که قبلا اقرار به ارتکاب آن اعمال کرده بودند.
دادستان ضمن رد سایر مدافعات متهم در مورد بی‌گناهی خود افزود: خصوصا که آقای وکیل مدافع او ضمن دفاع اشاره کرده است که موکل او قصد خودکشی داشته و تیر را شخصا به طرف سینه خود رها کرده و با این بیان دیگر محلی برای اظهارات متهم باقی نمی گذارد.
دادستان دادگاه ضمن تأیید پاکدامنی بدری بار دیگر از دادگاه برای متهم تقاضای صدور رای مجازات اعدام کرد.
 
کنسرسیوم قسمتی از کمبود نفت عراق را از ایران جبران می‌کند
جراید امروز کشور نوشتند قسمتی از نفت مورد احتیاج بازارهای نفتی عراق فعلا از ایران تأمین می شود و تاکنون صدها هزارتُن نفت توسط کشتی از بندر ماه شهر (بندر معشور) به کشورهایی حمل شده است که قبلا از نفت عراق (از طریق لوله سوریه ) استفاده می کرده اند.
حمل نفت تا روشن شدن وضع لوله های نفتی سوریه از طرف شرکای انگلیسی و آمریکایی کنسرسیوم نفت ایران ادامه خواهد داشت.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 2 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌:
 
[1] . اطلاعات، 2 بهمن 1345، صص 13، 14، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcezn8w.jh8exi9bbj.html
iichs.ir/vdcezn8w.jh8exi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما