45 ایرانی در سواحل کویت غرق شدند/ داستان دنباله‌دار مبارزه با گرانی و گران‌فروشی!/ وزیر مشاور به ترکیه رفت/ معاون شورای وزیران رومانی امشب به تهران می‌آید/ وزیر دفاع انگلستان: ده‌هزار سرباز انگلیسی خلیج فارس را اوایل فروردین آینده ترک می‌کنند/ در جلسه امروز سنا؛ لایحه انتخابات انجمن شهر تصویب شد/ نشریات دولتی/ لایحه انتخابات/ از محل وام دریافتی از آمریکا، یک کارخانه جدید پتروشیمی ساخته می‌شود!/ برگشت سناتور اعلم از اروپا!/ تخریب کوره‌ها
1 بهمن 1345

45 ایرانی در سواحل کویت غرق شدند

يك فروند موتور لنج حامل ۸۵ نفر مسافر ایرانی و عده ای جاشو و دلال که از یکی از بنادر جنوب به مقصد كويت حرکت کرده بود، در منطقه «بهلیه» واقع در ده کیلو متری ساحل کویت به علت برخورد با علامت دریایی و طوفان شدید غرق شد. تاکنون ٤٥ جنازه سرنشینان موتور لنج به وسیله مامورین کویتی از آب گرفته شده و فعالیت مامورین برای کشف سایر اجساد ادامه دارد ضمنا ۱۵ نفر از سرنشینان موتور لنج نجات یافتند که اکنون در کویت به سر می برند و قرار است ظرف امروز و فردا تحویل مقامات ایرانی شوند.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در چاپ سوم روز پنجشنبه خبر غرق این موتور لنج و پیدا کردن جنازه ۱۹ نفر از سرنشینان آن چاپ شده بود.
خبرنگار ما در آبادان که از پریروز برای اطلاع از کیفیت غرق موتور لنج و تعداد قطعی سرنشینان آن با منابع مختلف تماس گرفته و تحقیقات کاملی در این باره انجام داده است گزارش داد: موتورلنج مزبور حامل ۸٥ نفر مسافر ایرانی ۹ نفر جاشو، يك ناخدا و يك كمك ناخدا و ٥ نفر دلال بود که مسافران ایرانی را به طور قاچاق به كويت می برد.
در خبری که دیشب از تلویزیون کویت پخش گردید، از قول پانزده نفر نجات یافتگان این واقعه تاسف انگیز گفته شد که موتور لنج مزبور در نزدیکی «بهلیه» واقع در ده کیلو متری ساحل کویت دچار طوفان شدید دریا گردید و سپس با شدت به علامت دریایی برخورد کرد و غرق شد.
چند ناوچه و کشتی نفتی که در آن حوالی بودند، با اطلاع از واقعه به كمك سرنشینان موتورلنج شتافتند و توانستند ۱۵ نفر آنها را که در میان امواج غوطه ور بودند نجات دهند ولی بقیه ناپدید شدند. پانزده نفر مزبور به مقامات کویتی گفتند دلالان از هر کدام ما ۱۵۰۰ تومان گرفته بودند که ما را به کویت برسانند.
تا آخر وقت دیروز اجساد ٤٥ نفر از سرنشینان موتور لنج به وسیله مامورین کویتی از آب گرفته شده و فعلا معلوم نیست موتور لنج مزبور از كدام يك از بنادر ایران حرکت کرده بود.[1]
 
داستان دنباله‌دار مبارزه با گرانی و گران‌فروشی!
روزنامه های امروز کشور از مبارزه دولت با گرانی و گرانفروشی نوشتند و تصمیمات دولت در این زمینه را موفقیت آمیز خواندند!
روزنامه «اطلاعات» به عنوان نمونه نوشت: اقدامات دولت در میدان ها موثر واقع شد و شدت عمل ماموران در مورد مبارزه با گرانفروشی که با توقیف ۸ نفر از بارفروشان به اتهام احتکار و گرانفروشی آغاز گردیده موجب تنزل قیمت ها در میدان گردید.
خبرنگاران «اطلاعات» که از میدان ها دیدن کرده اند گزارش می دهند که تنزل قیمت کالاها در میدان محسوس است و از طرف دیگر آقای بهارمست مسئول میدان سبزی امروز اعلام داشت که قیمت ها در میدان تنزل کرده است.[2]
 
وزیر مشاور به ترکیه رفت
بامداد امروز شورای برنامه ریزی سازمان همکاری منطقه ای برای عمران در آنکارا به ریاست آقای كاميل اوجاك وزير  مشاور و مسئول امور برنامه ریزی ترکیه گشایش یافت.
ریاست هیئت نمایندگی ایران را آقای جواد منصور وزیر مشاور و ریاست هیئت پاکستان را آقای قمر اسلام، معاون وزارت برنامه ریزی پاکستان، عهده دار هستند.
وزیر مشاور ایران شب گذشته وارد پایتخت ترکیه شد.
 
معاون شورای وزیران رومانی امشب به تهران می آید
آقای گئورکه رادولسکو، معاون رئیس شورای وزیران رومانی، امشب به دعوت آقای نخست وزیر به تهران می آید.
دیدار آقای رادولسکو از ایران يك هفته به طول می انجامد و طی آن مذاکراتی در تهران پیرامون توسعه روابط ایران و رومانی صورت خواهد گرفت.
 
وزیر دفاع انگلستان: ده‌هزار سرباز انگلیسی خلیج فارس را اوایل فروردین آینده ترک می‌کنند
دنيس هيلي وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه گذشته در پارلمان آن کشور اعلام کرد که قرار است تا پنجم ماه آوریل ١٩٦٧ (اوايل فروردین ١٣٤٦) ده هزار نفر از سربازان انگلیسی از خلیج فارس به کشور خود بازگردند.
وی افزود: رقمی که برای سال ۱۹۶۸ در نظر گرفته شده هنوز تعیین نگردیده است.
«هیلی» که به سوالات نمایندگان پارلمان انگلستان پیرامون موقعیت نظامی بریتانیا در خلیج فارس پاسخ می داد اظهار داشت: هدف نهایی انگلستان از نگهداری نیرو در این منطقه كمك به حفظ و ادامه ثبات در خلیج فارس است و به مجردی که احساس شود شیخ نشین های این ناحیه قادر به حفظ امنیت خلیج خواهند بود، انگلستان نیروهای خود را فرا خواهد خواند.
وزیر دفاع انگلیس خاطر نشان کرد که شیخ نشین های این منطقه در حال حاضر فقط با ایجاد پایگاه های نظامی از طرف دولت انگلستان موافق هستند، ولی دخالت نظامی در امور این نواحی چنانچه خارج از چهار چوب سازمان ملل متحد صورت گیرد فوق العاده خطرناک است و معلوم نیست با کاهش کنونی نیرو های انگلیس عمل احتمالی بريتانيا تا چه حد توام با موفقیت خواهد بود.
 
در جلسه امروز سنا؛ لایحه انتخابات انجمن شهر تصویب شد
 سنا امروز به مناسبت نزدیکی روز ششم بهمن، از انقلاب سفید شاه و مردم تجلیل کرد و به عنوان نطق پیش از دستور، اقدام دولت در مبارزه با گران‌فروشی مورد تائید قرار گرفت و از انتشار نشریات بی فایده دولتی انتقاد شد.
آقای دکتر رضازاده شفق گفت: یکی از اخبار مسرت بخشی که در جراید خوانده شد، مبارزه دولت با گران‌فروشی است امیدوارم این سیاست دولت پایدار باشد و نتایج مفید به دست آید.
آقای دکتر شفق سپس اظهار داشت: این کار در گذشته هم کم و بیش انجام شده ولی چون مداومت نداشته نتایج لازم به دست نیامده امیدواریم این دولت این کار اساسی یعنی تامین رفاه مردم از راه تثبيت قیمت ها و نظارت بر امور مربوط به آن را همیشه جزء برنامه خود قرار دهد.
به عقیده بنده دولت باید اداره ای تاسیس کند تا این مرکز نبض اقتصادی را در دست داشته باشد و تمام عوامل مربوط به کالاها و قیمت ها را زیر نظر بگیرد و فکری اساسی بکنند تا اوضاع مسیر طبیعی خود را طی کند.
آقای دکتر شفق بعد اشاره به سیاست ارزی و تصمیمات جدید دولت در این مورد نمود و گفت: بنده نمی دانم سیاست ارزی ما چیست و این تصمیمات چه ضررها و یا چه منافعی دارد؟
 
نشریات دولتی
ناطق همچنین اظهار داشت سازمان های دولتی صدها نشریه و مجله چاپ می کنند که هیچ مفید نیست، چرا پول مملکت را به هدر می دهید؟ آیا بهتر نیست به جای این همه نشریه غیر مفید، هر سال يك کتاب جامع و جالب از طرف دولت منتشر بشود و مردم را از مسائل اساسی مطلع سازد؟ البته مفید بودن نشریات بانک ها و بعضی دستگاه های علمی کشور را منکر نیستم. ولی نشریاتی هست که سناتورهای محترم هر روز چند تا از آنها را دریافت می دارند که هیچ مفید و جالب نیست جز این که پول مملکت را به هدر می دهند.
بعد مجلس وارد دستور شد  و لوایح دولت را بررسی کرد.
 
لایحه انتخابات
از جمله لوایحی که در جلسه امروز سنا مطرح و تصویب شد، لایحه انتخابات انجمن شهر تهران بود که برای تائید اصلاحاتی که در سنا در آن به عمل آمده به مجلس شورای ملی ارسال گردید.
به موجب این لایحه انتخابات انجمن های شهر در يك روز جمعه انجام می شود و رای دهندگان قبلا کارت انتخابات دریافت می دارند.
انتخابات انجمن های شهر ده روز پس از صدور دستور وزارت کشور آغاز می گردد. به موجب تغییرات این لایحه دکه ها در معابر جمع آوری می شود و محله ها و اماکن مزاحم ساکنین شهر تهران با صلاحدید شهرداری به خارج از شهر منتقل می گردد.
 
از محل وام دریافتی از امریکا؛ یک کارخانه جدید پتروشیمی ساخته می شود!
«یونایتد پرس» 20 ژانویه از واشنگتن گزارش داد: امروز نمایندگان ایران و بانك صادرات و واردات آمریکا قراردادی را امضا کردند که به موجب آن برای ساختمان يك کارخانه پتروشیمی در ایران مبلغ 1/ 13 میلیون دلار وام به ایران پرداخت خواهد شد. با این وام شرکت پتروشیمی آبادان کارخانه جدیدی تاسیس خواهد کرد.
از طرف ایران جهانگیر آموزگار رئیس هیئت اقتصادی ایران در آمریکا و آر-جی- جتر نماینده شرکت و از طرف بانك والتر سائر این قرارداد را امضاء کردند.
مقامات رسمی اعلام کردند که این کارخانه در نزدیکی آبادان ساخته خواهد شد.
 
برگشت سناتور اعلم از اروپا!
جراید امروز کشور نوشتند: سناتور پرفسور جمشید اعلم که التزام شاهنشاه به اروپا مسافرت کرده بود، به تهران بازگشت.
 
تخریب کوره ها
امروز طی مراسمی با حضور آقای دکتر عاطفی معاون فنی وزارت بهداری تخریب کوره های مجاور شهر تهران آغاز گردید و اولین کوره در جنوب تهران خراب شد.[3]
 
 
 
پي‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 1 بهمن 1345، صص 1 و 15.
[2] . همان، صص 1 و 13. علیرغم تبلیغات سنگین صورت گرفته مبنی بر مبارزه با گرانی و پایان آن در دوره پهلوی که به صورت داستان «خودکار بیکِ هویدا» خود را بروز داده است این مسئله در کل دوره سیزده ساله صدارت نامبرده در صفحات یک و میانی روزنامه ها و حتی مذاکرات مجلسین شورای ملی و سنا دیده و شنیده می شد.
دولت،‌ به عنوان یک موسسه انضمامی و چندبُعدی، از کارویژه‌های متعددی برای دستیابی به اهداف کلی یا معینی برخوردار است که معمولا با اهداف کلی جامعه پیوند دارد. در ایران عصر پهلوی، این اهداف،‌ که به صورت یک‌طرفه و اقتدارآمیز توسط شاه تعیین می‌شد، نه تنها برآمده از جامعه و همسو با اهداف آن نبود، بلکه در تضاد با ارزشها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی مردم ایران قرار داشت. اهداف بلندپروازانه و رویایی محمدرضاشاه با افزایش قیمت نفت در 1352،‌ چندبرابر شد و شاه به پشتوانه این افزایش قیمت، به خریدهایی دست زد که با برنامه و بودجه آن زمان مملکت ناهماهنگ بود. این ناهماهنگی خود را در دو سه سال آینده نشان داد و سوغاتی آن رکود اقتصادی، تورم و گرانی بود.
 رشد انفجارگونه درآمد ارزی موجب شد در برنامه پنجم عمرانی تجدید نظر شود، اما این تجدید نظر هم نتوانست به رفع تنگناها و نیز ممانعت از افزایش قیمت کالا و خدمات منجر شود. سیاستی که در پیش گرفته شد چیزی جز «واردات گسترده و سرکوب قیمتها نبود». حجم سرشار منابع مالی به این فکر نادرست قوت بخشید که می‌توان همه عوامل اجرایی طرحها را در هر دو بخش عمومی و خصوصی تامین کرد.
 
 اصل چهاردهم انقلاب سفید: مبارزه با گران‌فروشی
شاه طی فرمانی (15 مرداد 1354) به نخست‌وزیر و دبیرکل حزب رستاخیر ایران (امیرعباس هویدا) خواستار مبارزه با گران‌فروشی و نظارت بر توزیع و قیمت کالاها گردید و تلویحا این وظیفه مهم را بر دوش حزب رستاخیز نهاد. این فرمان اصل چهاردهم انقلاب سفید شمرده شد. 
شاه می‌خواست خود به تنهایی فرمانده انقلاب باشد و بدین منظور بدون توجه به شرایط و پیامدهای تصمیم خود، به اقداماتی دست می‌زد که شرایط را ناگوار می‌کرد. سرازیر شدن نقدینگی به درون کشور و روند توزیع نامناسب و تورم، دست به دست هم داد تا افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد. وی طی فرمانی (15 مرداد 1354) به نخست‌وزیر و دبیرکل حزب رستاخیر ایران (امیرعباس هویدا) خواستار مبارزه با گرانفروشی و نظارت بر توزیع و قیمت کالاها شد و تلویحا ماموریت این وظیفه مهم را بر دوش حزب رستاخیز نهاد. این فرمان اصل چهاردهم انقلاب سفید شمرده شد.
 حزب رستاخیز
حزب رستاخیز، حزبی بود که شاه آن را 15 اسفند 1353 اراده کرد و علنا روش حکومت دموکراسی را به کناری نهاد و نظامی تک‌حزبی و فراگیر را ایجاد نمود. او در این مرحله نیازی به ملت نداشت؛ خود به تنهایی ملت بود. ظاهرا بنا داشت راه و روش لویی چهاردهم را در پیش گیرد. ایجاد یک شبه‌نظام تک‌حزبی هم‌زمان با بالا رفتن قیمت نفت (که نتیجه‌اش سرازیر شدن پول به کشور بود) نشان‌دهنده عزم راسخ و البته عجولانه شاه برای هرچه سریع‌تر مدرن کردن ایران بود. خشکی درآمد ایران به یکباره با سیلابی مواجه شد که با خود تورم، گرانی و نارضایتی طبقه متوسط را به‌همراه داشت. همان طور که گفته شد، شاه در برابر این مسئله دو راهکار مطرح کرد: الف) مهلت یک‌ماهه به حزب رستاخیز برای فروکش دادن گرانی؛ ب) در صورت نتیجه ندادن آن، استفاده از ارتش و دادگاههای نظامی.
 این اولتیماتوم،‌ کابینه هویدا و در راس آن فریدون مهدوی (وزیر بازرگانی و قائم مقام حزب رستاخیز) را بر آن داشت تا با استفاده از جمعی از دانشجویان و غیره کار مبارزه با گران‌فروشی را آغاز کنند. مهدوی به دلیل تحصیلات اقتصادی‌اش در آلمان و آشنایی با تجربه نازیها در برابر گرانی و مبارزه با آن، به تعیین و تثبیت قیمت همراه با نظارت اقدام نمود.
 حزب رستاخیز تصمیم گرفت با تشکیل کمیته‌ای از نیروهای فعال و علاقه‌مند، هیئت دولت را یاری دهد. «هشت کمیته سه‌نفره برای بررسی وضع استانها و فرمانداریهای کل از لحاظ چگونگی مبارزه با گران‌فروشی و رفع مشکلات تشکیل شد. این کمیته‌ها در یک رابطه همکاری نزدیک سه‌جانبه، یعنی بین حزب رستاخیز، استانداری و فرمانداری و وزارت بازرگانی به منظور جمع آوری اطلاعات، کمبودهای احتمالی و کنترل شدید قیمت و با یاری دانشجویان به کار گرفته شدند».
[3] . اطلاعات، 1 بهمن 1345، صص 13 و 16.  
https://iichs.ir/vdcdzk0x.yt0os6a22y.html
iichs.ir/vdcdzk0x.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما