نایب‌رئیس شورای وزیران رومانی به ایران می‌آید/ انتصابات وزارت خارجه/ سرپرست اصلاحات ارضی رشت برکنار شد/ میهمانی به افتخار وزیر حج و اوقاف عربستان سعودی/ ملاقات با نخست‌وزیر/ «جلوی بورس‌بازی زمین را باید گرفت»/ افزایش جمعیت تهران/ قانون استفاده از زمین/ آیت‌الله رضوی دچار عارضه سکته شد/ بر اساس موافقت‌نامه‌‎ای که در لندن به امضا رسید، کنسرسیوم از ایران گاز می‌خرد/ دانشکده سینمایی تأسیس می‌شود/ نبرد در مرز اردن و اسرائیل/ شوروی به شبکه دفاعی ضد موشک مجهز شد/ دادستان برای بهروز طاهری از دادگاه تقاضای مجازات اعدام کرد!
28 دی 1345

نایب‌رئیس شورای وزیران رومانی به ایران می‌آید

 به دعوت آقای هویدا نخست‌وزیر آقای گئورکه رادولسکو، نایب‌رئیس شورای وزیران کشور جمهوری رومانی دیدار دوستانه ای از ایران به عمل خواهد آورد.
این دیدار از روز شنبه اول تا شنبه ۸ بهمن ماه صورت خواهد گرفت.
 
انتصابات وزارت خارجه
انتصابات زیر امروز در وزارت امور خارجه به عمل آمد.
آقای عباس نیری به سمت مدیر کل اقتصادی، عزیزالله اسکندری به سمت رئیس اداره گذرنامه و روادید، اردشیر نورآذر به سمت رئیس اداره سجلات احوال شخصیه و اسمعیل فرهود به عنوان مستشار سفارت ایران در وین.
 
سرپرست اصلاحات ارضی رشت برکنار شد
به دنبال شکایاتی که از طرف کشاورزان و خرده مالکان رشت، علیه اداره اصلاحات ارضی گیلان شده بود، صبح امروز آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کشور، به این شهر وارد شد و پس از رسیدگی های لازم آقای مهندس محرابی، رئیس اصلاحات ارضی رشت، را از کار برکنار کرد.
ساعت 11 صبح امروز آقای دکتر ولیان به اتفاق آقای دکتر سام استاندار گیلان در سالن شهرداری این شهر حضور یافت و شکایات نمایندگان زارعین و خرده مالکان را شخصا مورد بررسی و رسیدگی قرار داد.
 
میهمانی به افتخار وزیر حج و اوقاف عربستان سعودی
دیشب در هتل هیلتون از طرف آقای عصار معاون نخست وزیر و رئیس کل اوقاف میهمانی به شام به افتخار آقای عمر توفیق وزیر حج و اوقات و ارتباطات عربستان سعودی داده شد.
امروز عصر در وزارت کشور از طرف کمیسیون دائمی حج مجلس عصرانه ای ترتیب داده شده است که از ساعت 6:30 بعد از ظهر شروع می شود.
فردا ظهر از طرف آقای مهندس شالچیان وزیر راه به افتخار آقای عمر توفیق وزیر ارتباطات عربستان سعودی مجلسی به ناهار در رستوران رقابی ترتیب داده شده است.
روز یکشنبه آقای دکتر ستوده وزیر پست و تلگراف و تلفن ضیافتی به شام در هتل در بند به افتخار ایشان ترتیب داده است.
 
ملاقات با نخست وزیر
آقای محمد عمر توفیق وزیر ارتباطات حج و اوقاف عربستان سعودی ساعت ٤ بعد از ظهر دیروز از خزانه جواهرات سلطنتی در بانک مرکزی و سپس از عملیات ورزش باستانی در باشگاه بانک ملی ایران دیدن کرد.
وزیر ارتباطات و حج و اوقاف عربستان سعودی ساعت 6:30 بعد از ظهر با آقای هویدا نخست وزیر ملاقات و گفت و گو کرد.
 
«جلوی بورس‌بازی زمین را باید گرفت»
در دومین جلسه سمینار معماری و شهرسازی پیرامون شهر تهران گفته شد: سرمایه گذاری در ساختمان به صلاح اقتصاد کشور نیست و دولت باید از تقسیم بی رویه اراضی تهران شدیدا جلو گیری نماید و به منظور استفاده صحیح از زمین و جلوگیری از کوچک شدن آن باید مقررات و قوانین لازم تهیه و به مورد اجرا بگذارد.
 
افزایش جمعیت تهران
در این جلسه آقای مهندس «شور» یکی از مهندسان مشاور آلمانی که مدت 5 سال سمت مشاور وزارت کشور را به عهده دارد اظهار داشت طبق آمار سال ۱۳٤٥، ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شود و به منظور تامین احتیاجات افراد جدید سالیانه محتاج به سی‌هزار مسکن جدید هستیم.
با توجه به تجدید بنای خانه های موجود این تعداد در سال به شصت‌هزار خانه بالغ می شود.
به نسبت این افزایش جمعیت تهران احتیاج به مؤسسات دیگری از قبیل ٧٥ مدرسه و تعدادی بیمارستان و پارک و غیره دارد.
 
قانون استفاده از زمین
آقای دکتر احسان نراقی، رئیس مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و مشاور طرح جامع شهر تهران اظهار داشت: مطابق آمار بانک مرکزی ایران ۵۵ درصد از افرادی که درآمد خانوادگی سالیانه آنها بیش از ده‌هزار تومان است در تهران زندگی می کنند.
آقای دکتر نراقی گفت: یک سوم اطباء کشور در تهران هستند و بیش از ٤٥ درصد مواد نفتی مصرفی کشور در تهران مصرف می شود اما موضوع قابل توجه این که تهران به مرحله رشد خود رسیده و با هیچ شهر ایران قابل مقایسه نیست.
آقای دکتر نراقی ادامه داد: باید قانون استفاده از زمین تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شود تا جلوی عملیات بورس بازی زمین گرفته شود؛ زیرا سیاست خرید و فروش زمین و سرمایه گذاری بی حساب در ساختمان، به صلاح اقتصاد کشور نیست و باید از تجهیز پس اندازها به منظور سرمایه گذاری در امور تولیدی استفاده کرد.
مطمئنا اگر سیاست صحیح و قاطعی برای شهر تهران تنظیم نشود، مشکل افزایش جمعیت تهران که تا بیست سال آینده به هشت میلیون نفر خواهد رسید حل نخواهد شد.
 
آیت الله رضوی دچار عارضه سکته شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمد رضوی به علت عارضه سکته در بیمارستان نمازی شیراز بستری شد. آقای پیرنیا استاندار و چند تن از علمای معروف شیراز با اطلاع از بیماری ایشان در بیمارستان حضور یافتند و از وی عیادت کردند.
خبرنگار ما در شیراز گزارش داد دیروز عارضه آیت‌الله رضوی تلفنی به آقای نخست وزیر اطلاع داده شد و به قرار اطلاع بعد از ظهر امروز به دستور ایشان دو نفر از پزشکان حاذق تهران برای معالجه آیت‌الله به شیراز وارد خواهند شد. فعلا ملاقات با آیت‌الله رضوی ممنوع شده و وضع مزاجی ایشان مرتبا به تهران اطلاع داده می شود.
 
اعلامیه بیمارستان
مقارن ظهر امروز اعلامیه شماره یک بیمارستان نمازی شیراز درباره بیماری آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمد رضوی به این شرح منتشر شد:
حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج سید محمد رضوی در ساعت 2:30 دقیقه بعد از ظهر روز سه‌شنبه (دیروز) به علت سکته مغزی و اختلالات دستگاه تنفسی و قلب و همچنین لمسی قسمت چپ بدن در بیمارستان نمازی شیراز بستری گردیدند.
آزمایشات بالینی و رادیوگرافی و الکترکاردیوگرافی انجام شد و با انجام معالجات فوری و اولیه، حالت مزاجی آیت‌الله در حال حاضر کمی بهتر است، ولی هنوز در حال اغما به سر می‌برند. نوار قلبى، یک سکته قلبی را در گذشته نشان می‌دهد. وضع فشار خون، تنفس و ضربان قلب ثابت و رضایت‌بخش است. حال مزاجى معظم له طی اعلامیه‌های بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
بر اساس موافقت‌نامه‌ای که در لندن به امضا رسید، کنسرسیوم از ایران گاز می‌خرد
بر اساس موافقت جدیدی که شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین‌المللی نفت به عمل آمده، مقداری از گاز طبیعی نفت در حوزه قرارداد به گاز مایع تبدیل شده و به کنسرسیوم فروخته می‌شود و کنسرسیوم گاز مایع را از ایران صادر خواهد کرد.
مذاکرات در اطراف این موضوع چندی قبل پایان یافت و موافقت‌نامه در تهران امضا شد.
طبق موافقت‌نامه مزبور، کنسرسیوم قریب پنجاه‌میلیون دلار برای تأسیسات تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع در جنوب سرمایه‌گذاری خواهد کرد این تأسیسات شامل خط لوله از چاه های منطقه نفت خیز به ماه شهر (بندر معشور) نیز می باشد؛ زیرا گاز مایع از این بندر به خارج صادر خواهد شد .
پنجاه میلیون دلار سرمایه به حساب هزینه های نفتی گذارده می شود، کنسرسیوم سهم ایران را مثل نفت خریداری خواهد کرد و مالکیت گاز کماکان با ایران است و قیمت آن طبق قیمت های حقیقی در دنیا به ایران پرداخت خواهد شد.
موافقت اخیر در مورد فروش گاز مربوط به تمام گاز ایران نیست؛ زیرا مالک اصلی گاز یعنی ایران، قسمتی را برای پتروشیمی و فروش به شوروی و مصارف داخلی احتیاج دارد و در حقیقت موافقت با کنسرسیوم مربوط به مازاد گازی است که از منطقه حوزه قرارداد نفت به دست می آید.
 
دانشکده سینمایی تأسیس می شود
وزارت فرهنگ و هنر در نظر دارد در سال آینده برای مدرسه سینمایی ایران تعداد بیشتری دانشجو بپذیرد.
در مدرسه سینمایی ایران سابقا تدریس به صورت عملی صورت می گرفت و دوره آن نیز چهار ماه بود، ولی با تصمیم اخیر وزارت فرهنگ و هنر دوره مدرسه مزبور به نُه ماه افزایش یافته و ضمنا دروس تئوری نیز به آن اضافه شده است.
یک مقام مطلع در وزارت فرهنگ و هنر در این باره اظهار داشت تجهیز و تقویت مدرسه سینمایی در واقع زمینه ای است جهت تأسیس دانشکده سینمایی و ممکن است در سال آینده این دانشکده تأسیس شود.
 
نبرد در مرز اردن و اسرائیل
رادیو امّان اعلان کرد بین نیروهای اسرائیل و اردن تیراندازی روی داده است.
این تیراندازی امروز بعد از ظهر صورت گرفت و اعلامیه رسمی دولت اردن حاکی از آن است که نیروهای اردن تجاوز نیروهای اسرائیل را دفع کردند.
در اعلامیه رسمی دولت اردن گفت شده است نیروهای دشمن به سوی چوپانان اردنی که گوسفندانشان را داخل خاک اردن می بردند تیراندازی کردند این حادثه در جنوب دهکده رامسس روی داد.
در اعلامیه سپس گفته شده است به محض آنکه نیروهای اسرائیلی اقدام به تیراندازی کردند نیروهای گشتی اردن به کمک چوپانان شتافتند و به سوی مواضع اسرائیل تیراندازی کردند لکن تیراندازی ظهر پایان یافت ولی اسرائیلی ها در ساعت 12:35 مجددا به سوی مواضع اردن تیراندازی کردند.
 
شوروی به شبکه دفاعی ضد موشک مجهز شد
«خبرگزاری فرانسه» 17 ژانویه از مسکو گزارش داد: مارشال مالینوفسکی وزیر دفاع شوروی طی مقاله ای در مجله «کمونیست» ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی اعلام کرد سیستم دفاعی شوروی مجهز به موشک های ضد موشک گردیده است.
مالینوفسکی گفت شبکه موشک های ضد موشک هم اکنون وارد عمل شده و بدین ترتیب سیستم دفاعی شوروی در برابرضد موشک ها تجهیز گردیده است.
این نخستین بار است که وزیر دفاع شوروی رسما اعلام می کند موشک های ضد موشک وارد سیستم دفاعی شوروی شده است.
وزیر دفاع شوروی می نویسد نیرو های دفاعی ضد هوایى اینک قادرند کاملا از سرزمین شوروی در برابر وسایلی که دشمن برای حمله هوایی در اختیار دارد دفاع کنند.
انتشار خبر ایجاد سیستم موشک های ضد موشک زمانی صورت می گیرد که پرزیدنت جانسون از طریق تامپسون سفیر کبیر جدید آمریکا در شوروی به زودی پیامی در این زمینه تسلیم پادگورنی می کند.
جانسون در این پیام پیشنهاد کرده است شوروی و آمریکا از ساختن موشک های ضد موشک صرف نظر کنند؛ زیرا ایجاد چنین شبکه دفاعی هزینه زیادی دارد.
 
دادستان برای بهروز طاهری از دادگاه تقاضای مجازات اعدام کرد!
دیروز شعبه ششم دادگاه عالی جنایی به ریاست آقای هادی جلوه و عضویت آقایان داناسرشت، امیر کلالی، سرتیپ پور و دکتر عمیدی و دادستانی آقای ضیاء قوامی محاکمه بهروز طاهری ۲۲ ساله را به اتهام قتل بدری سلطانی شانزده‌ساله در اراک در سالن بزرگ دادگاه جنایی آغاز کرد.
حادثه ساعت ۲ بعد از ظهر روز چهارشنبه 14 اردیبهشت امسال روی داد. بهروز طاهری، که موفق نشده بود موافقت بدری را به ازدواج با خود جلب کند، در این روز روی بالکن خانه خود که در مجاورت دبیرستان بدری قرار دارد رفت و در انتظار بدری نشست. ۶ دقیقه به ساعت ۲ بدری در حالی که کتاب هایش را زیر بغل داشت از دور پدیدار گشت. بهروز با عجله وارد پلکان شد تفنگ شکاری پدرش را برداشت و همین که بدری به تیررس او رسید از بالکن به سویش شلیک کرد و او را به قتل رسانید.
بهروز سپس گلوله ای به شانه خود خالی کرد و خود را مجروح نمود. بهروز در بیمارستان معالجه شد دادستان اراک برایش کیفرخواست اعدام صادر کرد و پرونده برای تعیین مجازات به دادگاه جنایی مرکز فرستاده شد.
در نخستین جلسه دادگاه مادر بدری که در این حادثه تنها فرزند خود را از دست داده بود در میان تماشاچیان دیده می شد پدر بدری سال ها قبل در گذشته بود و نگهداری وی را مادرش به عهده داشت. در این جلسه آقای جلوه، رئیس دادگاه، هویت و مشخصات بهروز را سوال کرد بعد کیفرخواست دادستان قرائت شد و سپس آقای ضیاء قوامی دادستان دادگاه ضمن دفاع از کیفرخواست گفت: هم اکنون قیافه معصوم دخترک مقتول را در نظر مجسم کنید سیمای مضطرب و ماتم زده مادر این دختر را در میان تماشاچیان نگاه کنید اعمال مجازات درباره این متهم موجب می شود که از نشو و نمای «بهروز طاهری»ها در جامعه جلوگیری شود.
مجازات اعدام برای بهروز طاهری از آن جهت باید تعیین شود تا صیانت اجتماعی حفظ شود تا بهروزها نتوانند بدری ها را این چنین بی رحمانه از پای درآورند. [1]
 
اطلاعات، 28 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 28 دی 1345، صص 1، 4، 13، 14 و 16.
https://iichs.ir/vdchmmni.23nkidftt2.html
iichs.ir/vdchmmni.23nkidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما