وزیر دربار به تهران بازگشت/ ضیافت به افتخار سفیر/ در نتیجه خوردن خوراکی‌های فاسد، عده زیادی از دانش‌آموزان مدارس مسموم شدند/ شهردار جدید بهبهان/ امروز در پایتخت هشت کشور جهان، قطعنامه‌های اوپک منتشر شد/ فعالیت انتخاباتی اتاق بازرگانی شروع شد/ انتصابات وزارت دارایی/ درگذشت مجدالسلطنه/ برای برگزاری مراسم تاج‌گذاری، کاخ گلستان تعمیر می‌شود/ ایران به مجارستان اجاق گاز صادر می‌کند/ مدیر مرکز آمار ایران: در سرشماری آبان کسی از قلم نیفتاده است!
27 دی 1345

وزیر دربار به تهران بازگشت

آقای اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی که چندی قبل برای تهیه مقدمات سفر شاه به وین و سوئیس به اروپا رفته بود، امروز به تهران بازگشت.
 
ضیافت به افتخار سفیر
آقای علی فتوحی، سفیر جدید ایران در آرژانتین، روز سه‌شنبه آینده عازم محل مأموریت خود خواهد شد.
به همین مناسبت پریشب از طرف سفیر آرژانتین در ایران ضیافتی به افتخار همکار ایرانی خود ترتیب داده شده بود که در آن عده‌ای از شخصیت‌های ایرانی و خارجی شرکت داشتند. 
 
در نتیجه خوردن خوراکی‌های فاسد، عده زیادی از دانش‌آموزان مدارس مسموم شدند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار فرهنگی ما اطلاع پیدا کرد که به موجب گزارش‌های متعددی که به اداره کل آموزشگاه های کشور رسیده است عده زیادی از محصلین مدارس تهران در اثر خوردن غذاهایی که از بوفه های مدارس و یا از اغذیه فروشی های دوره گرد جلوی مدارس خریده و خورده اند دچار مسمومیت گردیده اند.
خبرنگار ما به دنبال اطلاع از این جریان با آقای دکتر کلالی، رئیس اداره کل بهداری آموزشگاه ها، تماس گرفت و از وی در این باره استفسار نمود.
وی گفت برای جلوگیری از این کار اخیرا جلسه ای با حضور مقامات پلیس، بهداری شهرداری، بهداری استان و شهربانی تشکیل گردید و تصمیماتی در این مورد اتخاذ گردید. به موجب این تصمیمات از فروش هر نوع اغذیه و خوراکی در جلوی مدارس با كمك پليس جلوگیری می شود.
 
فرمانداران جدید
امروز در وزارت کشور احکام سه تن از فرمانداران جدید به این شرح صادر شد:
آقای یدالله کامرانی فرماندار گرگان، آقای سیدمجتبی محسنی فرماندار گنبد قابوس، آقای کاظم مجتهد سلیمانی فرماندار بهبهان.
 
شهردار جدید بهبهان
به دنبال تعویض فرماندار و شهردار بهبهان، آقای حبیب الهی شهردار قصر شیرین به سمت شهردار بهبهان منصوب گردید.
 
امروز در پایتخت هشت کشور جهان، قطعنامه‌های اوپک منتشر شد
امروز قطعنامه های دوازدهمین كنفرانس اوپك که از 13 تا 17 آذر ماه در کویت تشکیل شده بود منتشر گردید.
رويه اوپک این است که بعد از هر کنفرانس قطعنامه‌هایی برای تصویب نهایی به دولت های عضو اوپك پیشنهاد کند، این قطعنامه ها در تاریخ معین در پایتخت کشورهای عضو منتشر می شود.
در قطعنامه های امروز، بودجه امسال ۱۹٦٧ اوپك و تغییر ۳ ماده از اساسنامه و تعیین دبیر كل جديد و تاریخ انعقاد سیزدهمین کنفرانس به تصویب رسیده است.
 
تغییر اساسنامه
بودجه اوپک در سال ۱٩٦٧ نزديك به ٩٤ میلیون ریال خواهد بود، قسمتی از آن از صرفه جویی های سال قبل و بقیه به طور مساوی از طرف هشت کشور عضو در دو قسط پرداخت خواهد شد.
طبق یکی از قطعنامه ها چهار ماده از اساسنامه (33 و 34 و 36 و 37) تغییر کرده است.
به موجب ماده ۳۳، از این پس اوپك علاوه بر دبیر کل که هر سال از یک کشور انتخاب می شود يك پست قائم مقام دبیر کل خواهد داشت که این مقام بعد از دبیر كل مهم ترين مقام اجرایى اوپك محسوب می شود.
هنوز برای این پست کسی انتخاب نشده است.
در قطعنامه دیگر آقای محمد صالح جوخدا، از کشور عربستان سعودی، به جای آقای اشرف لطفی به سمت دبیر کل انتخاب شد. وی هم اکنون در این پست مشغول کار است.
 
فعالیت انتخاباتی اتاق بازرگانی شروع شد
انتخابات اتاق بازرگانی تهران در اواخر بهمن ماه انجام خواهد گرفت.
دوره فعلی اتاق بازرگانی تهران در اواخر اسفندماه پایان می یابد و به همین جهت برای تعیین و انتخاب اعضای دوره بعدی در دهه اول بهمن ماه اعلامیه انتخابات اتاق بازرگانی تهران منتشر خواهد شد و حداکثر تا اواخر بهمن انتخابات پایان می پذیرد. آخرین اجلاسیه دوره فعلی در اواسط اسفند تشکیل خواهد شد.
در بازار و محافل بازرگانی تهران فعالیت هایی برای کاندیداهای مختلف در جریان است.
کاندیداها هنوز به طور انفرادی فعالیت دارند اما پس از صدور اعلامیه و نزديك شدن روز انتخابات فعالیت انفرادی جای خود را به فعالیت جمعی و ائتلافی خواهد داد.
برای اتاق بازرگانی تهران ۳۰ بازرگان انتخاب خواهد شد و در صورت استعفا و یا اخراج یکی از اعضا بعد از ۳۰ نفر به عضویت دعوت می شود.
 
انتصابات وزارت دارایی
 امروز از طرف آقای جمشید آموزگار، آقای هوشنگ هوشیدری به سمت مدیر کل کارگزینی وزارت دارایی و آقای علی‌اصغر غفرانی به ریاست اداره کل آموزش و آقای دکتر جعفر ناصری به سمت عضو شورای عالی مالیاتی منصوب شدند.
 
درگذشت مجدالسلطنه
آقای عیسی امیر سلیمانی (حاج مجدالسلطنه) پس از یک ماه بستری بودن در بیمارستان رضا پهلوی درگذشت و صبح امروز تشییع جنازه از بیمارستان مذکور با حضور بستگان و دوستان انجام گردید.
مجدالسلطنه امیرسلیمانی پدر خانم ملکه توران و پدر بزرگ شاهپور غلامرضا پهلوی هنگام مرگ ۸۷ سال داشت
از مجدالسلطنه 5 دختر و ۳ پسر به اسامی بانو ملکه توران، ملکه زمان، خانم نیره عظما، خانم نصرت الزمان، خانم شمسی الزمان و آقایان حیدر قلی و سلطان احمدخان امیر سلیمانی به جای مانده است.
مجدالسلطنه امیر سلیمانی طی سالیان اخیر شاغل خدمت نبود و اخیرا بر اثر کسالت و ضعف عمومی در بیمارستان رضا پهلوی تحت معاینه قرار گرفته و استراحت می کرد.
 
برای برگزاری مراسم تاج‌گذاری، کاخ گلستان تعمیر می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جهت برگزاری مراسم تاج‌گذاری که در چهارم آبان ماه سال آینده برگزار خواهد شد کاخ گلستان تعمیر می شود و قسمت هایی از ساختمان مزبور که در سال های اخیر به آن اضافه شده تخریب می گردد.
يك مقام مطلع در این باره گفت با برنامه ای که در دست هست کاخ گلستان و تخت مرمر برای سال 13٤٦ و شمس‌العماره تا سال 13٤٧ تعمیر خواهد شد.
وی افزود برای آماده نمودن ساختمان کاخ گلستان جهت انجام مراسم تاج‌گذاری بناهایی را که در سال های اخیر در اطراف کاخ گلستان ساخته شده است از جمله قراول خانه گارد خراب خواهد شد. البته ساختمان هایی از قبیل ساختمان جدید وزارت راه و سایر ساختمان های اطراف نیز سدی در مقابل زیبايی کاخ گلستان می باشند که فعلا چاره ای جز قبول آنها نداریم ولی بنای كوچك را جابه‌جا خواهیم کرد.
 
ایران به مجارستان اجاق گاز صادر می کند
برای عقد يك قرارداد سي‌میلیون دلاری امشب يك هيئت چهار نفری مجارستانی متخصص در امور راه آهن وارد تهران می شود.
يك مقام سفارت مجارستان امروز اعلام کرد مجارستان پیشنهادی برای فروش انواع وسايل و تجهيزات راه آهن از قبیل واگن‌های مسافربری، باربری، رستوران و واگن های مخصوص خواب و لکوموتیوهای دیزل به مبلغ سي‌میلیون دلار تسلیم ایران کرده است.
این مبلغ به صورت وام به ایران داده خواهد شد و در عوض ایران اجاق‌های گاز، پارچه، پنبه، انواع البسه پشم باف و نفت به مجارستان صادر خواهد کرد.
ریاست هیئت مجارستانی با مدیر کل بازرگانی کارخانجات معروف «گانز ماواك» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت های ساخت وسایل راه آهن است، می باشد.
این کارخانه از جمله مؤسسات صنعتی است که مورد بازدید شاه قرار گرفته بود.
 
مدیر مرکز آمار ایران: در سرشماری آبان کسی از قلم نیفتاده است!
امروز آقای دکتر جامعی مدیر کل مرکز آمار ایران اعلام کرد که جمعیت عشایری در بيست روز سرشماری عمومی در هر محل که بودند همان جا سرشماری شده اند به همین علت تعدادی از جمعیت عشایری میانکوه و چهار محال بختیاری جزء جمعیت عشایری خوزستان به حساب آمده اند و با دقتی که در سرشماری به عمل آمده است جمعیتی از قلم نیافتاده است.
مدیر کل مرکز آمار ایران افزود تصمیمات کشوری تکلیف قطعی جمعیت ساکن هر نقطه را روشن می کند ما منتظریم از طرف وزارت کشور تصمیمات جدید کشوری اعلام شود تا سرشماری مطابق تصمیمات جدید پیاده شود.[1]  
 
روزنامه اطلاعات، 27 آبان 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 27 آبان 1345، صص 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcgtn9x.ak9tx4prra.html
iichs.ir/vdcgtn9x.ak9tx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما