صدر اعظم سابق اتریش به جنوب رفت/ وزیر حج اوقاف و ارتباطات عربستان سعودی به تهران آمد/ در ادارات دولتی هزار نوع کاغذ مصرف می‌شود!/ پنج دادستان تغییر کردند / قاتل رویا دیوانه تشخیص داده شد/ بحرین با عربستان سعودی فدراسیون تشکیل می‌دهد؟/ رؤسا و عده‌ای از افراد دو ایل تبعید شدند/ امروز در سنا از دولت سؤال کردند: قانون تقسیمات کشوری چه شد؟/ دود اتومبیل‌ها/ برای بهره‌برداری از تأسیسات برق سراسری ایران، 5/ 6 میلیون دلار از آمریکا وام گرفته شد/ تظاهرات پکن از نو آغاز شد/ تصاویر تفریح خاندان سلطنت در سوئیس در صفحه یک روزنامه‌ها!
26 دی 1345

صدر اعظم سابق اتریش به جنوب رفت

جراید امروز کشور نوشتند: دکتر آلفونس گورباخ، صدراعظم سابق اتریش، امروز برای بازدید از آثار تاریخی و باستانی و هنری ایران و همچنین تأسیسات نفتی کشور تهران را به سوی اصفهان، آبادان و شیراز ترك گفت.
دیدار گورباخ از نواحی مرکزی و جنوبی ایران تا روز جمعه به طول می انجامد و وی روز شنبه مجددا به تهران باز می گردد.
شب گذشته، آقای هویدا نخست وزیر ضیافتی به شام به افتخار آقای گورباخ در کاخ وزارت خارجه ترتیب داده بود.
بعد از ظهر دیروز صدر اعظم سابق و رئيس دائمی و افتخاری حزب مردم اتریش از موزه جواهرات سلطنتی دیدن کرد و سپس به باشگاه بانك ملی رفت و عملیات و وزش باستانی ایران را مشاهده نمود.
 
وزیر حج اوقاف و ارتباطات عربستان سعودی به تهران آمد
ساعت 9:20 بامداد امروز آقای عمر توفیق، وزیر حج، اوقاف و ارتباطات عربستان سعودی، به دعوت سازمان اوقاف وارد تهران شد و از طرف آقای عصار، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان اوقاف، مأمور وزارت امور خارجه، کاردار و اعضای سفارت عربستان سعودی در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال قرار گرفت.
وزیر حج اوقاف و ارتباطات عربستان سعودی که برای اولین بار به ایران سفر کرده است مدت يازده روز ميهمان سازمان اوقاف خواهد بود و طی این مدت پیرامون مسائل مربوط به حج و ایجاد تسهیلات بیشتر جهت حجاج ایرانی و همچنین تشیید مبانی دوستی ایران و عربستان سعودی و تحکیم روابط مودت بین ممالک اسلامی به‌خصوص عربستان سعودی مذاکراتی انجام خواهد داد.
 
در ادارات دولتی هزار نوع کاغذ مصرف می‌شود!
به دستور وزیر اقتصاد که سمت ریاست کمیسیون سفارشات را عهده‌دار است، کاغذهای مورد احتیاج سازمان‌های دولتی استاندارد می‌شود.
کمیسیون سفارشات که اخیرا شروع به کار کرده است موظف است نسبت به خریدهای دولتی در کلیه سازمان‌ها نظارت کند و نمونه کالاهای مورد احتیاج را پس از بررسی تصویب نماید.
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، که مجری این دستور می باشد، تاکنون ده نوع کاغذ را استاندارد کرده است.
انواع کاغذهای استانداردشده برای تهیه بلیط های راه آهن، تمبر، برچسب ها، کارت پستال، کاغذهای نامه‌نگاری، نقشه، طرح، نمودار و... است.
در این کمیسیون گفته شد که در حال حاضر در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بیش از هزار نوع کاغذ مصرف می‌شود ضمنا با مطالعاتی که صورت می گیرد به منظور استفاده از انواع یادداشت ها برای ادارات محدود خواهد شد.
 
پنج دادستان تغییر کردند
آقایان شمس‌الدین عالمی، دادیار دادسرای انتظامی قضات به دادیاری دیوانعالی کشور، صمد حریری دادیار دادسرای تهران به معاونت دادسرای تهران، فریدون فروتن جعفری دادستان زنجان به دادستانی قزوین، دکتر پرویز سعیدی دادستان اهواز به ریاست دادگستری گرگان، عطاءالله سلیلی مستشار دادگاه استان ششم به دادستانی شهرستان اهواز، رضامنش کریمی دادستان فومن به دادیاری استان گیلان  منصوب شدند.
 
قاتل رویا دیوانه تشخیص داده شد
پزشکان روانی نظر نهایی خود را پس از يك معاینه دو ساعته از عباس افسرده به دادسرای استان تسلیم کردند.
عباس افسرده به اتهام قتل رویا تنگستانی به اعدام محکوم شده و رأی دادگاه نیز در دیوان عالی کشور ابرام گردیده بود، ولی با اعلام مختل‌المشاعر بودن وی از طرف پزشکی قانونی در روز اجرای حکم از اعدام نجات یافت.
آخرین تصمیم مراجع قضایی درباره عباس افسرده معاینه مجدد وی توسط پزشکان متخصص روانی بود. پزشکان بیماری های روانی در صورت مجلس تنظیمی خود درباره وضع روانی عباس افسرده یادآور شده اند که وی اضافه بر نقیصه عقلی و بی تفاوتی و کودنی و سایر که معلول اختلالات دماغی است که در سابق تأيید شده در حال حاضر مبتلا به جنون در حال پیشرفت نیز می باشد.
بر اساس همین گزارش آقای علی هاشمیان، وکیل مدافع عباس افسرده، موفق شد از مادر رویا رضایت کتبی اخذ کند.
 
بحرین با عربستان سعودی فدراسیون تشکیل می دهد؟
خبرگزاری «آسوشیتد پرس» از قاهره گزارش داد: عبدالقوى مكاوى، دبير جبهه عربستان جنوبی، گفت: جبهه مزبور به شدت با قصد انگلیس دایر به انتقال پایگاه نظامی خود از عدن به بحرین مخالفت خواهد کرد.
خبرگزاری خاورمیانه از تعز (یمن) از قول مکاوی گفت: عده ای از خانواده های انگلیسی از هم اکنون بار و بنه خود را می بندند که به بحرین بروند و عده ای به انگلیس بر می گردند.
مکاوی گفته است که شیخ نشین های «بحرین» و «حضر موت» که در عربستان جنوبی هستند، می خواهند در کنفدراسیونی با عربستان سعودی متحد شوند.
 
رؤسا و عده‌ای از افراد دو ایل تبعید شدند
در جلسه ای که با حضور فرماندار کل و عده ای از مقامات انتظامی لرستان تشکیل گردید، اختلاف دو ایل «پاپی» و «قلاوند» لرستان مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه رؤسا و عده ای از افراد دو ایل مزبور به شهرهای بجنورد، گلپایگان، فومن و میانه تبعید شدند.
بر اساس همین گزارش اختلاف بین حاج سیدمحمد، رئیس ایل «پاپی»، و بزرگی، رئیس ایل «قلاوند»، و همچنین افراد این دو ایل از مدت ها قبل وجود داشت و اخیرا این اختلاف به زد و خورد شدیدی در بین ایستگاه های راه آهن دورود و انديمشك منجر شده بود.
بر اثر شکایت مقامات راه آهن و اهالی، موضوع تحت رسیدگی قرار گرفت و در نتیجه دیروز سران و عده ای از افراد ایلات مزبور تبعید گردیدند.
 
امروز در سنا از دولت سؤال کردند: قانون تقسیمات کشوری چه شد؟
امروز در سنا پیرامون تقسیمات کشوری، ساختمان اگوی اصفهان، سرشماری و دود اتومبیل ها در نطق های پیش از دستور صحبت شد و سه سوال درباره مصارف وجوه اسناد خزانه، احداث کارخانه تلفن سازی ایران و استخدام سپاهیان دانش از وزارت آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفت.
ابتدا آقای جهانشاه صمصام به عنوان نطق قبل از دستور درباره «اگوی» اصفهان گفت: حیف است که شصت‌میلیون تومان پول مملکت را چنین به هدر بدهند اینهاست که مردم را به ستوه می‌آورد و مردم ما را مأمور می کنند که در اینجا از دولت سوال کنیم که که مسئول کیست؟
سناتور صمصام سپس به تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت چرا دولت قانون تقسیمات کشوری را نمی آورد اگر دلیلی دارد و دولت نمی خواهد در جلسه علنی بیان کند تقاضای جلسه خصوصی بشود و در آنجا ما را روشن سازید. ما كه کاسه از آش داغ تر نیستیم.
سناتور صمصام گفت در سرشماری اخیر در قسمت «میانکوه» بختیاری در حدود ۲۵۰ هزار نفر از قلم افتاده است. تکلیف این ۲۵۰ هزار نفر چیست؟ چرا حق آنها را ضایع کرده اید؟ این عده حق ندارند که در مجلس شورای ملی وکیل داشته باشند که به کارهای آن ها رسیدگی کند؟
 
دود اتومبیل ها
آقای دکتر شفق گفت: هنوز دود ماشین ها اصلاح نشده است باید تصدیق کرد که نمی شود با هوای آلوده مردم را خفه کرد و گفت منتظر باشید تا کمیسیون بنشیند و مطالعه کند و راه حل پیدا کند!
 آقای دکتر شفق آنگاه از اجرای صحیح مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی تشکر کرد و درباره شرکت های تعاونی تذکراتی داد و درخواست کرد که وزارت کشاورزی برای توسعه این شرکت ها فکری بکند.
در این موقع آقای هویدا نخست وزیر آقای اردشیر زاهدی را به سمت وزیر خارجه به مجلس سنا معرفی کرد بعد مجلس وارد دستور شد و سوال آقای دکتر سجادی از وزیر دارایی در خصوص فروش اسناد خزانه مطرح شد و آقای قوام صدری به این سوال پاسخ گفت.
آقای دکتر سجادی در توضیح این مطلب گفت: وجوه اسناد خزانه باید در امور عمرانی مصرف شود و این وجوه نباید به مصرف دادن وام به شرکت واحد اتوبوس‌رانی  تهران برسد.
آقای دکتر سجادی متذکر شد که اگر بیست‌میلیارد اعتبار اسناد خزانه صرف چنین کارهایی بشود ایجاد خطر تورم خواهد کرد.
آقای دکتر سجادی در پایان سوالی از وزارت کشور درباره سرشماری ایرانیان خارج از کشور به این شرح تقدیم داشت:
مقام محترم ریاست مجلس سنا خواهشمند است به جناب آقای وزیر کشور یا هر يك از آقایان وزیران که مسئول امور سرشماری کشور است ابلاغ فرمایند برای پاسخ به سوال زیر در مجلس سنا حضور به هم رسانند؛
نتیجه سرشماری معلوم نموده است که ساکنین کشور ما در حدود بیست و پنج میلیون و هفتصد هزار نفر است، با احتساب عده کثیری از ایرانیان که در ممالک مختلف آسیا، اروپا و آمریکا خواه به عنوان علم آموزی و خواه به قصد تجارت و سیاحت رفته اند تعداد حقیقی ایرانیان که به اعتقاد اینجانب خیلی بیشتر از بیست و شش میلیون نفر است به چه میزانی بالغ می گردد و اگر این محاسبه صورت نگرفته باید تصدیق نمود که نتیجه سرشماری کامل نبوده و حق این بود با احتساب این عده که در خارج کشور می باشند نتیجه اعلام شود.
دکتر سید محمد سجادی 
 
برای بهره‌برداری از تأسیسات برق سرتاسری ایران، 5/ 6 میلیون دلار از آمریکا وام گرفته شد
ظهر امروز قرارداد 5/ 6 میلیون دلار وام بین آقای مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، به نمایندگی دولت شاهنشاهی ایران و آقای تنتت، رئیس هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران به نمایندگی دولت ایالات متحده آمریکا در سازمان برنامه امضا و مبادله شد.
سخنگوی سازمان برنامه امروز اظهار داشت: 5/ 6 میلیون دلار وام موضوع این قرارداد صرف هزینه های دلاری طرح تأمین خدمات مدیریت و بهره‌برداری از تأسیسات برق سرتاسری ایران و همچنین انجام بررسی های لازم تهیه وسايل کارآموزی مورد نیاز خواهد شد.
هزینه های ریالی مورد احتیاج این طرح به وسیله دولت شاهنشاهی ایران از محل اعتبارات عمرانی کشور تأمین می گردد.
 
تظاهرات پکن از نو آغاز شد
«رویتر»، «آسوشيتد پرس»، «یونایتدپرس» و «خبرگزاری فرانسه» گزارش دادند: امروز در شهر پکن ستون های جدیدی از تظاهرکنندگان بار دیگر به حرکت درآمدند و شعارهای شدیدی بر ضد لیوشائوچی، رئیس جمهوری چین، می دادند.
وقتی این جمعیت از جلو مقر رئیس جمهوری رد می شدند عده ای از صفوف خود جدا شده جلوی ساختمان آمدند و شعارهایی بر ضد «لیو» دادند اما عملا تظاهرات در جلوی ساختمان مقر «لیو» متوقف نشد و به راه خود ادامه داد.
 
تصاویر تفریح خاندان سلطنت در سوئیس در صفحه یک روزنامه ها!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه نخست شماره امروز خود عکسی را منتشر کرده و در شرح آن نوشت: شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو در حالی که والاحضرت همایون ولیعهد و والاحضرت فرحناز را در آغوش دارند، پس از بازی اسکی روی نیمکتی در دامنه های پر برف ارتفاعات «سن موریتس» سوئیس زیر آفتاب زمستانی به استراحت پرداخته‌اند. [1]
 
محمدرضا پهلوي همراه خانواده در حال استراحت پس از اسکی‌بازي در دامنه‌های ارتفاعات «سن موریتس»
 
روزنامه اطلاعات، 26 دی 1345، صفحه 1

پي‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 26 دی 1345، صص 1، 3، 4، 13 و 16. 
https://iichs.ir/vdcfmtd0.w6dj0agiiw.html
iichs.ir/vdcfmtd0.w6dj0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما