شاه در مصاحبه با «اکونومیست»: ایران جزیره باثبات خاورمیانه است!/ فرمان شاه درباره تجلیل از بزرگان علم، هنر و ادب ایران/ «ازدواج کارمندان وزارت خارجه با بانوان بیگانه ممنوع شد»/ حاکم قطر و حاکم دوبی در بندرعباس/ کارمند وزارت خارجه تسلیم دیوان کیفر شد/ صدر اعظم سابق اتریش در تهران/ بودجه سال ۱۳۴۶ در جلسه آینده هیئت دولت مطرح می‌شود/ پایان مأموریت سرکنسول ایران در استانبول/ متصدی مسجد گوهرشاد برکنار شد/ ورود یکی از علمای طراز اول مشهد به تهران/ وزیر بازرگانی خارجی لهستان به تهران آمد/ «در شأن یک ملت بالغ نیست خودش را تحت قیمومیت دولت قرار دهد»!
25 دی 1345

شاه در مصاحبه با «اکونومیست»: ایران جزیره باثبات خاورمیانه است!

روزنامه های امروز کشور نوشتند: خبرنگار مجله اکونومیست در این هفته در وین با شاهنشاه یک مصاحبه اختصاصی به عمل آورد. در این مصاحبه شاهنشاه نظرات خود را پیرامون قرارداد اخیر ایران و کنسرسیوم ابراز داشتند.
شاهنشاه در پاسخ نخستین سوال خبرنگار اکونومیست مبنی بر اینکه آیا قرارداد ایران و کنسرسیوم مبشر آغاز یک مرحله تازه ای در معاملات نفتی است گفت: نکته مهم در مذاکرات ایران و کنسرسیوم توافق درباره چند مسئله اساسی بود. اول اینکه با افزایش تولید نفت مخارج تولید کمپانی های نفت تقلیل می یابد.»
گفتم: این مسئله در تمام کشور ها صادق است.
شاه ایران پاسخ داد: «بله، اما مسئله دوم این است که کمپانی های نفتی فقط در آن دسته از کشورهای خاورمیانه که ثبات آنها تضمین شده تولید را افزایش می دهند نفع آنها هم در این است».
و ما جزیره باثبات منطقه خاورمیانه هستیم. شما انگلیسی ها در حال خارج شدن از خلیج هستید، بودجه نظامی ما تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. ما باید این حقیقت را در نظر داشته باشیم که این رقم باز هم افزایش می یابد. هیچ یک هیچ یک از همسایگان ما نمی توانند در مورد هدف های دفاعی ما تردید داشته باشند اما به این ترتیب دست کم کنسرسیوم و خود ما می توانیم احساس امنیت کنیم...
سوم آنکه موافقت نامه ایران و کنسرسیوم مطابقت دارد با یک قطعنامه سازمان ملل که به موجب آن کشورهای مستقل باید حاکمیت خود را بر ثروت ملی که به صورت ماده خام در اختیار آنها قرار گرفته اعمال کنند...
 
فرمان شاه درباره تجلیل از بزرگان علم، هنر و ادب ایران
جراید امروز کشور نوشتند: این فرمان از طرف شاهنشاه آریامهر، به وزارت فرهنگ و هنر شرف صدور یافته است:
با تأییدات خداوند متعال ما محمدرضا پهلوی آریامهر، شاهنشاه ایران از آنجا که کشور باستانی ایران با سابقه ارزنده و درخشان تاریخی خود سهم بزرگی در بنیان‌گذاری و پیشرفت تمدن و فرهنگ و هنر جهان داشته است و بزرگان علم ادب ایران که در طی قرون و اعصار از این سرزمین گرامی برخاستند در تحکیم مبانی مدنیت و پرورش فکر و گسترش اشعه دانش معرفت به اقصی نقاط جهان تاثیری عظیم داشته اند
آرزو داریم که ملت ما به ارزش واقعی این میراث بزرگ پی ببرد و در سر راه پیشرفت و کمال همواره به گذشته با عظمت و پرافتخار خویش متکی باشد بزرگان علم و ادب و هنر خود را نیک بشناسد و به اهمیت و ارزش آثار آنان در افزودن دانش و بالا بردن سطح فکر بشر آن طور که هست پی ببرد.
با توجه به این مقدمات لازم دیدیم این وظیفه ارزنده را به وزارت فرهنگ و هنر محول فرماییم تا با مطالعه کافی برای نیل به این هدف ملی طرح و برنامه لازم را تدوین کرده تقدیم دارد و پس از توشیح به موقع اجرا بگذارد.
 
«ازدواج کارمندان وزارت خارجه با بانوان بیگانه ممنوع شد»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۹ صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل گردید.
در این موقع مجلس وارد دستور شد ابتدا لایحه منع ازدواج کارمندان وزارت امور خارجه با بانوان اتباع بیگانه مطرح و به شرح زیر تصویب و به دولت ابلاغ شد:
ماده واحده - از این تاریخ ازدواج کارمندان وزارت امور خارجه با اتباع بیگانه و یا کسانی که قبلا بر اثر ازدواج به تابعیت ایران در آمده اند ممنوع است.
کارمندان متخلف صلاحیت ادامه خدمت در وزارت امور خارجه را نخواهند داشت.
تبصره -۱- از تاریخ تصویب قانون هیچ فردی که همسرش تبعه بیگانه باشد و یا سابقا تابعیت بیگانه داشته است به خدمت وزارت امورخارجه پذیرفته نخواهد شد.
تبصره ۲- اعزام کارمندان فعلی وزارت امور خارجه که دارای همسرانی باشند که قبلا تبعیت غیر ایرانی داشته اند از هر طبقه و مقام به مأموریت ثابت کشورهایی که همسر آنها قبلا تابعیت آن کشور را داشته اند ممنوع است.
سپس لایحه تمدید مدت خدمت کارشناسان آمریکایی وزارت راه به تصویب نهایی رسید و به دولت ابلاغ شد.
 
تقدیم لایحه
در این موقع معاون وزارت دارایی لایحه اجازه ضرب مسکوک فلزی را تقدیم داشت و در پایان جلسه لایحه حفظ نباتات مطرح گردید.
 
حاکم قطر و حاکم دوبی در بندرعباس
ساعت 7:30 دقیقه صبح امروز شیخ آل احمد ثانی حاکم قطر و ساعت 9:30 دقیقه صبح شیخ راشد حاکم دوبی با کشتی و هواپیما به بندرعباس وارد شدند و مورد استقبال آقایان خراسانی فرماندار کل و رؤسای ادارات و معتمدین محلی قرار گرفتند.
شیخ آل احمد ثانی و شیخ راشد پس از ورود رهسپار فرمانداری کل شدند و سپس برای استراحت رهسپار محل اقامت خود  «دام ماهی» بندر عباس گردیدند.
 
کارمند وزارت خارجه تسلیم دیوان کیفر شد
سخنگوی وزارت خارجه امروز اعلام کرد که آقای میرعلی اکبر منتظم، کارمند سابق سفارت شاهنشاهی در اسلو که متهم به ارتکاب چند فقره جرم از قبیل صدور گذرنامه بدون مجوز قانونی، خرید اجناس از موسسات مختلف و پرداخت بهای آنی با «چک جعلى» و نام مستعار و همچنین دخل و تصرف در عوائد «شانسلری» سفارت مزبور شده بود به مرکز احضار گردید و نظر به اینکه اتهامات منتسبه به آقای منتظم جنبه کیفری داشت از خدمت وزارت خارجه منفصل و پرونده نام‌برده جهت رسیدگی به دیوان کیفر ارسال گردید.
 
صدر اعظم سابق اتریش در تهران
آقای آلفونس گورباخ، صدر اعظم سابق اتریش، شب گذشته همراه دختر خویش با هواپیمای پان آمریکن وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال آقای هویدا، نخست‌وزیر، رئیس تشریفات وزارت امور خارجه، سفیر اتریش در ایران و جمعی از شخصیت‌‎های ایرانی و مقامات سفارت اتریش در تهران قرار گرفت.
آقای گورباخ صبح امروز دسته گلی نثار قبر رضاشاه نمود و پس از امضای دفتر مخصوص شاه در ساعت 11:15 در کاخ نخست‌وزیری با امیرعباس هویدا ملاقات و گفت‌وگو کرد.
امشب از طرف نخست‌وزیر ضیافتی به شام به افتخار آقای گورباخ ترتیب داده می شود.
 
بودجه سال ۱۳۴۶ در جلسه آینده هیئت دولت مطرح می شود
تبصره های بودجه سال آینده در جلسه آینده هیئت دولت مطرح خواهد شد. تعداد این تبصره ها زیاد نیست و تاکنون در حدود پانزده تبصره آماده طرح در هیئت دولت شده است.
بعد از خاتمه بررسی تبصره های بودجه ارقام درآمد و هزینه بودجه کل ١٣٤٦ در هیئت دولت مطرح خواهد شد.
دفتر مرکزی بودجه از چندی قبل روی هزینه های دولت تجدید نظر جدیدی را آغاز کرد. هدف این تجدید نظر آن است تا آن جایی که مقدور است هزینه های تنظیمی را تعدیل کند و از این راه مقداری از کسری بودجه را تقلیل دهد.
برآورد درآمد سال ١٣٤٦ تمام شد و درآمد دولت از محل مالیات حقوق گمرکی و موسسات انتفاعی مالیات غیر مستقیم و تمام منابع دیگر به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد اما افزایش هزینه های ضروری به قدری زیاد است که با وجود افزایش درآمد باز هم بودجه کل ١٣٤٦ بیش از بودجه ١٣٤٥ کسری دارد.  
 
پایان مأموریت سرکنسول ایران در استانبول
آقای دکتر ناصر امیر شیلاتی، سرکنسول ایران در استانبول که مدت ماموریتش به پایان رسیده، دیروز به تهران بازگشت.
 
متصدی مسجد گوهرشاد برکنار شد
شورای عالی اوقاف در جلسه عمومی دیروز خود به وضع نابسامان مسجد گوهرشاد مشهد رسیدگی نمود و چون بی‌ترتیبی‌هایی در امر درآمد و مخارج موقوفات وسیع این مسجد مشهود بود، با لغو تصدی آقای محسن طاهری وی را از این سمت برکنار و اداره مستقیم امور مسجد مزبور را به وسیله سازمان اوقاف تصویب نمود.
 
ورود یکی از علمای طراز اول مشهد به تهران
آیت‌الله آقای حاج شیخ احمد شاهرودی، که از علمای طراز اول مشهد هستند، به قصد عزیمت جهت زیارت عتبات عالیات وارد تهران شدند.
 
رئیس روابط عمومی شیلات
 به موجب ابلاغ صادره از طرف آقای شجاع ملایری، مدیر عامل شیلات ایران، آقای مصطفی خزینه دارلو که از کارکنان قدیمی مطبوعات می باشد به سمت رئیس اداره روابط عمومی شیلات شمال منصوب گردید.
 
وزیر بازرگانی خارجی لهستان به تهران آمد
آقای ترامیچینسکی، وزیر بازرگانی خارجی لهستان، شب گذشته وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال آقایان دکتر عالیخانی وزیر اقتصاد، دکتر محمد یگانه و دکتر رکن‌الدین سادات تهرانی معاونان آن وزارتخانه و سفیر و کارمندان سفارت لهستان در ایران قرار گرفت.
در فرودگاه، وزیر بازرگانی خارجی ضمن سخنان کوتاهی اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و لهستان روز به روز توسعه بیشتری پیدا کند و هر دو کشور بتوانند هر چه بیشتر از منافع این همکاری ها برخوردار گردند.
وزیر بازرگانی خارجی لهستان یک هفته در ایران اقامت خواهد داشت و مذاکرات مربوط به همکاری های اقتصادی و فنی دو کشور را دنبال خواهد کرد.
در صورتی که این مذاکرات که از چند روز قبل در تهران آغاز شده است به نتیجه برسد ضمن عقد قرارداد جدیدی، ایران اعتبار تازه ای از آن دولت دریافت خواهد داشت.
 
«در شأن یک ملت بالغ نیست خودش را تحت قیمومیت دولت قرار دهد»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: بنگاه راه آهن به مؤسسات خصوصی توصیه کرده است که با استفاده از امکانات راه آهن دولتی در شمال و جنوب کشور به تأسیس راه آهن خصوصی اقدام کنند.
اصولا در شأن یک ملت بالغ نیست که خود را تحت قیمومت دولت قرار دهد و برای هر امر جزئی پیش دولت دست دراز کند. به طوری که تا دولت اراده نکند مردم نتوانند نان مطبوع بخورند تا دولت دست به کار نشود مردم دسترسی به آب آشامیدنی سالم پیدا نکنند. تا دولت نخواهد، مردم آسفالت و برق و تلفن و سایر حوائج زندگی نداشته باشند. این عجیب است که در یک مملکت سرمایه آزاد، ولی دولت همه کاره باشد. قصاب باشد، نانوا باشد، راه آهن ایجاد کند، سد بسازد، سیاست داخلی و خارجی را نظم و نسق بدهد و ملت فقط نقش یک ناظر متوقع را ایفا کند و غر بزند که چرا فلان کار نشد یا فلان کار دیر انجام شد یا آن طور که من دلم می‌خواست نشد.
با ادامه این وضع به جای آنکه دولت جزئی از ملت محسوب شود و از مردم کسب قوت و قدرت کند در واقع وجود مردم تحت الشعاع قدرت دولت قرار می گیرد و چون فعالیتی برای مردم باقی نمی ماند که ثروت های خصوصی رشد پیدا کند طبعا روز به روز مردم ضعیف تر و فقیرتر خواهند شد و بر طول و عرض دستگاه دولتی اضافه می شود و دولت برای انجام تعهدات خود دست به سوی عواید ملی دراز می کند و این عواید که می بایستی در راه فعالیت های بزرگ عمرانی به کار افتد ناچار صرف مخارج جاری دولت و رفو کردن قبای ملت می شود.
این مشکلات را ما امروز تا اندازه ای در اجتماع خودمان حس می کنیم و به خوبی می دانیم که صرفا مولود تمرکز بیش از حد کارهاست در بخش دولتی. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 25 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 25 دی 1345، صص 1، 2، 13، 15 و 16.  
https://iichs.ir/vdcewn8w.jh8ewi9bbj.html
iichs.ir/vdcewn8w.jh8ewi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما