«غلامرضا پهلوی» در مراسم معرفی رؤسای فدراسیون‌ها: در ورزش ده سال است درجا می‌زنیم/ جانسون در نطق سالانه در کنگره آمریکا: صلح خاورمیانه به خطر افتاده است/ اگر امشب هلال رویت شود، فردا عید فطر است/ در جنوب تهران مننژیت شایع شده است/ کارخانه سیمان صوفیان با ظرفيت پانصد تن سیمان در روز به کار خواهد افتاد/ مراجعت رئیس اتاق بازرگانی/ قرارداد خرید دومین کارخانه نورد ایران امضا شد/ نخست‌وزیر به پاکستان می‌رود/ زلزله لار تلفات جانی نداشت/ هیئت نمایندگان عراق به ایران می‌آید/ قرار منع تعقیب یکی از متهمان پرونده کرم خاردار رد شد/ وزیر بازرگانی لهستان به تهران می‌آید
21 دی 1345

«غلامرضا پهلوی» در مراسم معرفی روسای فدراسیون ها: در ورزش ده سال است درجا می زنیم

جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 11 صبح امروز روسای فدراسیون های ورزشی به وسیله آقای منوچهر قراگزلو به حضور والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی ریاست کمیته ملی المپيك معرفی گردیدند.
در این مراسم والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی خطاب به شخصیت های ورزشی مملکت گفتند مدت ها بود که در وضع ورزشی مملکت آشفتگی وجود داشت و شاهنشاه آریامهر با پی بردن به این امر مبادرت به تغيير رئيس سازمان تربیت بدنی فرمودند و با انتصاب آقای قراگزلو امید به آینده بسیار است و چون ایشان به امور ورزشی علاقه‌مند و وارد است ورزش ایران باید از این حال خمودگی خارج شود و رو به جلو برود.
والاحضرت اضافه کردند سال آینده المپيك ورزش های زمستانی برگزار می شود. در ده سال قبل ما سه نفر اسکی باز اعزام داشتیم و حالا پس از ده سال وضع به همان منوال است البته رئیس فدراسیون اسکی علاقه‌مند است و فعالیت نیز می کند ولی نبودن وسیله کافی سبب این عقب افتادگی می باشد.
می دانیم عده ای که مسئول اداره فدراسیون های ورزشی کشور شده اند همه علاقه‌مند و وارد هستند و به این ترتیب سازمان تربیت بدنی نیز باید از درجا زدن خارج شود و قدم به پیش بگذارد.
والاحضرت اضافه کردند که ما در مسابقات آسیایی مقام جالبی به دست نیاوردیم و ششم شدیم حال سال دیگر در بازی های المپیک چه خواهیم کرد معلوم نیست ولی تربیت بدنی باید سعی کند که آمادگی کامل برای شرکت در بازی های المپيك مكزيكو به دست بیاورد.
 
جانسون در نطق سالانه در کنگره آمریکا: صلح خاورمیانه به خطر افتاده است
«آسوشیتد پرس» 11 ژانویه از واشنگتن گزارش داد: پرزیدنت جانسون امروز نطق مهم سالانه خود را در باره مسائل مملکتی و جهانی در کنگره آمریکا ایراد کرد.
در این نطق جانسون سیاست دولت خود را درباره يكايك مسائل مهم جهانی به شرح زیر روشن کرد:
 
1. ویتنام
جانسون گفت ما در ویتنام جنگ محدودی را ادامه می دهیم تا از يك جنگ بزرگ‌تر جلوگیری کنیم. ما در شمال و جنوب مدار ۱۷ درجه آن‌قدر به جنگ ادامه خواهیم داد تا دشمن متوجه شود که این جنگ برایش گران تمام می شود ممکن است این جنگ سال ها به طول انجامد.
 
2. چین
جانسون در این مورد گفت اگر چین از سیاست تهاجمی خود دست بر دارد و حقوق همسایگان خود را رعایت کند، آمریکا اولین کشوری است که با خوشحالی از حضور این کشور در جامعه جهانی استقبال می کند.
 
3. خاورمیانه
جانسون در مورد خاورمیانه گفت که آمریکا در خاورمیانه از همکاری منطقه ای دفاع می کند، ولی متأسفانه این همکاری هنوز به وجود نیامده و صلح این منطقه مورد تهدید قرار گرفته است.
ما از نفوذ خود استفاده خواهیم کرد تا امکانات بهبود روابط کشورهای این منطقه را افزایش دهیم، امیدواریم که در نتیجه کنترل تسلیحات و یا خلع سلاح و یا وسايل دیگر امنیت پایداری در خاورمیانه به وجود بیاید.
 
اگر امشب هلال رویت شود، فردا عید فطر است
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فردا روز پنجشنبه عید فطر است و نماز عید در تهران، در محلات شرق و غرب و شمال و جنوب به وسیله مردم و حضرات حجج اسلام برگزار می گردد.
امروز چند تن از روحانیون مشهور تهران درباره عید فطر به به خبرنگار «اطلاعات» اظهار داشتند: رویت هلال باید در منتهی الیه شرقی افق ایران صورت گیرد و مشاهدات در افق غرب برای تهران و شهرهای شرقی مدرک نیست اگر عصر روز چهارشنبه هلال رویت شود، پنجشنبه عید فطر است و نماز روز عید صبح پنجشنبه برگزار می شود و اگر بعد از ظهر چهارشنبه هلال رویت نشود، باز دو حالت پیش می آید: یکی بين صبح و ظهر پنجشنبه خبر رويت هلال به حد شياع برسد که در آن صورت مسلمین باید افطار کرده و در نماز شرکت کنند و اما اگر این خبر بعد از ظهر پنجشنبه تحقق یابد مسلمین افطار می کنند ولی نماز به روز بعد از عید یعنی جمعه موکول می شود؛ زیرا نماز عید فطر را فقط بين صبح تا ظهر می شود برگزار کرد.
خبرنگار ما اطلاع می دهد که فردا در صحرای احمدیه بزرگ ترین مراسم نماز عید فطر با شرکت مردم محلات تهران و شهرستان ها برگزار می شود.
امروز از طرف اداره هواشناسی و هواپیمایی به عموم خلبانان مسلمان هواپیمایی ملی تکلیف شد که ضمن پرواز در افق ایران برای رویت هلال کوشش کرده و در صورت رويت فورا مراتب را به برج مراقبت پرواز تهران اطلاع دهند.
 
سرپرست امور حج
آقای عبدالحمید معتمدی، رئیس سابق اداره کل انتشارات و مطبوعات وزارت کشور، به سمت رئیس اداره سوم سیاسی و سرپرست امور حج منصوب و مشغول کار شد.
 
در جنوب تهران مننژیت شایع شده است
امروز آقای دکتر پایا رئیس بیمارستان کودک چهار راه عباسی اعلام کرد که بیماری مننژیت در جنوب تهران شایع شده و هم اکنون ٧ كودك مبتلا به این بیماری در بیمارستان كودك بستری هستند.
آقای دکتر پایا افزود: تعدادی بیمار نیز ظرف چند روز گذشته پس از معالجه و بهبودی مرخص شده اند.
آقای دکتر پایا اظهار داشت: در بین بیماران مبتلا به مننژیت نوع سخت و حاد بیماری نیز دیده شده است که فوق العاده خطرناك می باشد.
ظرف هفته گذشته ٢٦ بیمار مبتلا به مننژیت به درمانگاه های مختلف تهران مراجعه کرده اند علائم ابتدایی این بیماری که برای خانواده ها قابل تشخیص است استفراغ، سر درد و گردن درد، بی حالی و سستی و تب است و روی پوست بدن بیمار نیز دانه های ریز مشاهده می شود.
 
رئيس اداره سیاسی وزارت کشور
از طرف وزیر کشور آقای پرویز سهرابیان به ریاست اداره سیاسی وزارت کشور منصوب و مشغول کار شد.
 
کارخانه سیمان صوفیان با ظرفيت پانصد تن سیمان در روز به کار خواهد افتاد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اساسنامه شرکت سهامی سیمان صوفیان آذربایجان هفته گذشته در مجمع عمومی موسسین شرکت به تصويب رسید.
در این جلسه که در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل گردید پس از تصویب اساسنامه، اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت نیز انتخاب شدند.
کارخانه ای که این شرکت تأسیس می کند در ناحیه صوفیان آذربایجان با ظرفیت حداقل پانصد تن سیمان در روز به کار خواهد افتاد.
طرح مربوط به احداث این کارخانه چندی پیش مورد تصویب هیئت عامل برنامه قرار گرفت و سپس با تخصیص دادن اعتبار قابل توجهی مطالعاتی از طرف بانك اعتبارات صنعتی درباره ایجاد این واحد صنعتی آغاز شد.
 
مراجعت رئیس اتاق بازرگانی
آقای محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران که بنا به دعوت روسای اتاق های بازرگانی رومانی و چکسلواکی به آن کشورها مسافرت نموده بود، دیشب به تهران بازگشت. اعضای اتاق بازرگانی و روسای اصناف وابسته به اتاق در فرودگاه از وی استقبال کردند.
 
قرارداد خرید دومین کارخانه نورد ایران امضا شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اولین واحد تولیدی شرکت سهامی کارخانجات نورد ایران در بهار سال آینده محصول خود را به بازار عرضه خواهد کرد و بدین ترتیب کارخانه نورد ایران پنج سال زودتر از آغاز بهره برداری ذوب آهن ایران محصول خود را به بازار  عرضه می نماید.
هفته گذشته قرارداد تاسیس دومین کارخانه ساخت آهن نورد به ظرفیت ۸۵ هزار تُن از طرف شرکت سهامی نورد ایران با کمپانی دماک آلمان و براون اند باوری سوئیس در تهران به امضا رسيد و فعالیت ساختمانی این واحد جدید بزرگ صنعتی در کنار نخستین کارخانه نورد ایران در اهواز آغاز شد.
 
نخست‌وزیر به پاکستان می رود
امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، در ماه آوریل آینده (فروردین ـ اردیبهشت) از پاکستان دیدن خواهد کرد.
این خبر را شب گذشته رادیو کراچی از قول شریف‌الدین پیرزاده، وزیر خارجه پاکستان، اعلام کرد.
 
زلزله لار تلفات جانی نداشت
شیر و خورشید سرخ طی اطلاعیه ای اعلام کرد که زلزله اخیر لار تلفات جانی در برنداشت.
در این اطلاعیه آمده است: نظر به اینکه شایعات منتشره پیرامون زلزله اخیر لار در ذهن پاره ای از هم وطنان نگرانی هایی پدید آورده است جمعیت شیر و خورشید سرخ پیرو اطلاعیه قبلی همگان را مطمئن می سازد که زلزله اخیر هیچ گونه تلفات جانی نداشته و در این باره جای نگرانی نیست.
 
هیئت نمایندگان عراق به ایران می آید
رادیو بغداد دیروز گزارش داد: یك هیئت نمایندگی از عراق برای انعقاد قرارداد بازرگانی به ایران مسافرت خواهد کرد. این مسافرت در آینده نزدیکی صورت خواهد گرفت.
 
قرار منع تعقیب یکی از متهمان پرونده کرم خاردار رد شد
جراید امروز کشور نوشتند: به قرار اطلاع تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، با قرار منع تعقیب آقای هايك  میرزایانس، متهم پرونده کرم خاردار، موافقت نکرده است.
وزیر کشاورزی نظر دادستان دادگاه اداری را در مورد قرار منع تعقیب آقای دکتر دواچی ،رئيس سابق انستیتو بررسی آفات و بیماری های گیاهی که اکنون به ریاست دانشکده کشاورزی انتخاب شده است، بررسی و مورد تأيید قرار داد.
تصمیم وزیر کشاورزی به این علت اتخاذ شده است که آقای دکتر دواچی هنگامی به ریاست انستیتو آفات و بیماری های گیاهی برگزیده شده که آفت کرم خاردار در مزارع پنبه شمال ظاهر شده بود ولی آقای میرزایانس به علت اینکه قبل از تاریخ بروز آفت عهده دار سمت ریاست این مؤسسه بوده است تحت تعقیب و محاکمه اداری قرار خواهد گرفت.
 
وزیر بازرگانی لهستان به تهران می آید
آقای دکتر تامپ چنسکی، وزیر بازرگانی خارجی لهستان، به اتفاق آقای اولشفسکی، معاون رئیس کمیته دولتی، برای همکاری های اقتصادی بین المللی آن کشور بعد از ظهر شنبه وارد تهران خواهد شد.
وزیر بازرگانی لهستان در تهران دنبال مذاکرات همکاری های اقتصادی ایران و لهستان را که از چندروز قبل در وزارت اقتصاد آغاز شده است ادامه خواهد داد.
ایران مدتی قبل اعتباری به مبلغ پانزده‌میلیون دلار از دولت لهستان دریافت کرده بود که از محل آن چهار کارخانه قند خریداری شده است.[1] 
 
روزنامه اطلاعات، 21 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 21 دی 1345، صص 1، 11، 17، 19 و 20. 
https://iichs.ir/vdcdfk0x.yt0ox6a22y.html
iichs.ir/vdcdfk0x.yt0ox6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما