شاه برای تفریح عازم سوئیس شد!/ در چهارصدمین پرونده مربوط به اراضی مسیل‌های تهران، شهرداری محکوم شد/ سفته‌های شهرداری/ ظرف دو، سه روز آینده، کسری بودجه مشخص می‌شود/ از طرف دادستان دادگاه اداری وزارت کشاورزی، قرار منع تعقیب دو تن از متهمین پرونده کرم خاردار صادر شد/ مصاحبه رئیس پلیس تهران؛ دوچرخه‌سواری در تهران ممنوع می‌شود؟/ یک شخصیت اقتصادی جهانی وارد تهران شد/ شورشیان چین مرکز پلیس را تصرف کردند
20 دی 1345

شاه برای تفریح عازم سوئیس شد!

جراید امروز کشور نوشتند: امروز کسب اطلاع شد که اعلیحضرت همایونی به وسیله هواپیما وین را به سوی زوریخ ترک فرمودند تا به اتفاق علیاحضرت شهبانو و والاحضرت ولایتعهد و والاحضرت فرحناز پهلوی متفقا برنامه های ورزش زمستانی را در کوهستان‌های «سن موریتس» اجرا فرمایند و دو هفته در این شهر سوئیس به استراحت و ورزش اسکی بپردازند. 
در سن موریتس یک خانه کوهستانی (شاله) برای مدت اقامت شاهنشاه اجاره شده است، این خانه در مجاورت زمین های اسکی قرار دارد و در بهترین نقطه خوش منظر این شهر قرار دارد.
 
در چهارصدمین پرونده مربوط به اراضی مسیل‌های تهران، شهرداری محکوم شد 
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شهرداری تهران در چهار صدمین پرونده مربوط به اراضی مسیل‌ها در محاکم محکوم به بی حقی گردید!
تاکنون نزدیک به چهارصد نفر که از طرف شهرداری چهارصد فقره پرونده علیه آنها به اتهام تصرف اراضی مسیل تشکیل گردیده بود، شهرداری را محکوم کرده اند در حالی که شهرداری بیست نفر وکیل دعاوی و مشاور حقوقی دارد.
 
شهرداری ثروتمند 
در سال ٣٦ از طرف دولت قانونی به تصویب رسید و اراضی مسیل ها را به ملکیت شهرداری درآوردند. با این قانون شهرداری  تهران یکی از ثروتمندترین شهرداری های جهان شد و مالکیت میلیون ها متر مربع اراضی مرغوب باارزش تهران به این سازمان تفویض گردید اما وکلای شهرداری و اداره ثبت اراضی شهرداری موفق به ثبت رساندن اراضی مذکور نشدند و عده ای نیز که قبل احراز مالکیت شهرداری از ترس همدیگر به این اراضی تعرض نمی کردند، پس از آنکه نام شهرداری روی زمین ها گذاشته شد، به فعالیت افتادند و همه اراضی را تصرف کردند!
از همین موقع نیز پشت سرهم احکام محکومیت علیه این سازمان صادر شد و صندوق شهرداری قبل از آنکه پس از سالها کشمکش چیزی به دست بیاورد، بابت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله رقم قابل توجهی از عایدات خود را نیز در این راه از دست داد و آخرین حکم محکومیت شهرداری، چهارصدمین حکم علیه این سازمان در مورد اراضی مسیل‌هاست. 
 
سفته های شهرداری 
شهرداری تهران در مورد پرداخت طلب مقاطعه‌کاران گذشته نیز دچار وضع جالبی شده مسئولان وقت شهرداری که دستور عدم پرداخت وجه سفته های شهرداری را دادند، حالا همان سفته ها به موجب حکم محکمه با 60 درصد اضافه بابت هزینه دادرسی و زیان دیر کرد و مخارج دیگر از شهرداری وصول می شود و در واقع شهرداری به جای ده میلیون بدهی شانزده میلیون می پردازد.
 
ظرف دو، سه روز آینده، کسری بودجه مشخص می‌شود 
کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بودجه خود را به دفتر مرکزی بودجه ارسال داشته اند و کارشناسان و تهیه کنندگان بودجه اکنون آخرین بررسی های خود را برای تهیه بودجه سال ١٣٤٦ به عمل می آورند. 
آقای دکتر مجیدی، معاون نخست وزیر و سرپرست دفتر مرکزی بودجه، امروز در مورد میزان کسری بودجه سال آینده اظهار داشت: روی هم رفته هنوز نمی توان رقم دقیقی در مورد کسری بودجه عنوان کرد ولی آنچه مسلم است، این است که رقم کسری بیش از رقم سال جاری خواهد بود.
آقای دکتر مجیدی افزود: ولی در بودجه سال جاری منابع درآمد نیز افزایش یافته است مهم ترین منابع درآمد دولت از محل وصول مالیات ها و درآمدهای گمرکی و افزایش در آمد نفت است.
 
از طرف دادستان دادگاه اداری وزارت کشاورزی، قرار منع تعقیب دو تن از متهمین پرونده کرم خاردار صادر شد 
دادستان دادگاه اداری وزارت کشاورزی برای دو تن از متهمین پرونده کرم خاردار قرار منع تعقیب صادر نمود. 
این دو تن عبارت‌اند از آقایان: دکتر دواچی و مهندس هایک میرزا یانس که از مدیران و رؤسای سابق انستیتو بررسی آفات و بیماری های گیاهی بوده اند. 
دادستان دادگاه برای دو تن دیگر که معاون وزارت کشاورزی و رئیس مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر می باشند، ادعانامه صادر نموده است.
مطابق مقررات دادگاه های اداری وزیر کشاورزی اختیار دارد که نظر دادستان دادگاه اداری را بپذیرد و یا اینکه رسیدگی به پرونده مذکور را به دادستان دیگری محول نماید.
 
مصاحبه رئیس پلیس تهران؛ دوچرخه‌سواری در تهران ممنوع می‌شود؟ 
رئیس پلیس تهران امروز اعلام کرد که بر شدت عمل مأموران پلیس علیه عابرین متخلف افزوده خواهد گشت. 
سرهنگ رحیمی که در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون نتایج دومین هفته پلیس صحبت می‌کرد گفت: طی این هفته 240 عابر متخلف جریمه شده اند.
«در مورد این گونه عابرین ما بر شدت عمل کنونی خود خواهیم افزود و هم اکنون نیز روزانه بین پانصد تا ششصد عابر متخلف جریمه می شوند زیرا پس از مدت ها مطالعه به این نتیجه رسیده ایم که بسیاری از تصادفات به علت تخلفات عابرین رخ می دهد».
سرهنگ رحیمی یادآوری کرد که علت بیشتر تخلفات عابرین ناشی از آن است که تاکنون عابر هرگز متخلف شناخته نمی شده و همواره اعتراض متوجه رانندگان بوده است، در حالی که راننده به علت داشتن گواهینامه از مقررات راهنمایی رانندگی اطلاع دارد.
رئیس پلیس همچنین پیش بینی کرد که سرانجام روزی پلیس مجبور شود دوچرخه‌سواری را در تهران ممنوع کند؛ زیرا در حال حاضر تعداد زیادی از تصادفات خونین یا با دوچرخه‌سواران صورت می گیرد و یا دوچرخه‌سواران باعث آن می باشند.
 
یک شخصیت اقتصادی جهانی وارد تهران شد 
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10:30 بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه 13٤٥ آقای کارول جیمس، مدیر عامل جدید شرکت سهامی «جنرال تایر ایران»، وارد تهران گردید.
آقای کارول جیمس یکی از مدیران برجسته کمپانی جنرال تایر آمریکا و از شخصیت های ممتاز اقتصادی می باشد. ایشان مدت دوازده سال (1950-1962) سمت ریاست کارخانجات جنرال تایر در آفریقای جنوبی را عهده دار بوده و مدت چهار سال (1963-1967) رئیس کارخانه جنرال تایر در هلند بود که در حال حاضر یکی از بزرگ ترین کارخانجات جنرال تایر در جهان است.
شرکت جنرال تایر ایران به زودی رئوس اساسی برنامه جدید تولیدی خود را طی یک مصاحبه در اختیار علاقه‌مندان خواهد گذارد.
 
شورشیان چین مرکز پلیس را تصرف کردند 
چین کمونیست دستخوش بزرگ ترین بحران تاریخ خود شده است. مبارزه مخالفان در شهرهای نانکن و شانگهای چنان عظیم گردیده که احتمال شروع جنگ داخلى دامنه دار را نمی توان منتفی دانست. 
از «نانکن» خبر می رسد عده ای که وفادار به «تاوچو» رئیس تبلیغات حزب هستند بر شهر مسلط شده اند.
«تاوچو» در تابستان سال گذشته به این مقام رسیده و در ایالت کانتون حامیان فراوانی گرد آورده است. 
خبرگزاری چکسلواکی خبر داد که اداره پلیس پکن به علت محاصره نیروهای کارگری نیمه‌بسته شده و به تصرف گارد سرخ درآمده است.
این نیروها، پلیس پکن را متهم می کنند که آلت دست بورژوازی شده است.
سازمان نیروی کارگری که چند روز است اداره پلیس را در محاصره دارد در اعلامیه ای گفته است: «اداره پلیس چنگال برهنه «لیوشائوچی» و «تنک هسیائو پینک» در پکن است و قصد دارد این چنگال و چنگال های دیگر لیوشائوچی را در سراسر کشور قطع کند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 20 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 20 دی 1345، صص 1، 3، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdccxpqi.2bq0i8laa2.html
iichs.ir/vdccxpqi.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما