اعتراف اشرف پهلوی: در مبارزه با بیسوادی موفق نبودیم!/ اردشیر زاهدی وزیر خارجه و «عباس آرام» سفیر ایران در لندن شد!/ رؤسای جدید فدراسیون‌های ورزشی انتخاب شدند/ به موجب آخرین آمار سرشماری آبان‌ماه؛ جمعیت ایران 7/ 25 میلیون نفر است/ جانی هالیدی و سیلوی وارتان در تهران/ به دستور وزیر کشور؛ استقبال و بدرقه شخصیت‌ها ممنوع شد!/ شاه و فرح به کانادا می‌روند!/ سفر تفریحی سه‌هفته‌ای شاه و فرح به اتریش مانند سال‌های قبل!/ اسدالله علم هم به ژنو رفت!/ سفیر ایران در بغداد به تهران آمد/ شوروی ٦٥٠ هزار تُن گندم به مصر می‌فروشد
14 دی 1345

اعتراف اشرف پهلوی: در مبارزه با بیسوادی موفق نبودیم!

جراید امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی نیابت ریاست عالیه کمیته ملی پیکار با بیسوادی امروز اعلام کردند طرح ملی کردن دبیرستان های دولتی سراسر کشور مورد مطالعه یک کمیسیون مخصوص ٥ نفری قرار گرفته است.
در مورد پیشرفت برنامه های مبارزه با بیسوادی در ایران، والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی گفتند: ما هنوز در مراحل اولیه نتیجه گیری از کار خود هستیم و باید اعتراف کنم نتیجه مطلوب حاصل نشده است.
باید تمام منابع و قوای انسانی و مادی و معنوی کشور برای یک مبارزه پیگیر تجهیز گردد و اگر وزارت آموزش و پرورش نتواند تمام اطفالی را که در سن تحصیل هستند به مدرسه ببرد، ادامه این مبارزه اصلا فایده ای نخواهد داشت.
والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی یادآوری کردند که هم اکنون به موجب آماری که در دست است یک میلیون و 700 هزار نفر طفل در سن تحصیل به مدرسه نمی روند.
از این عده 500 هزار نفرشان در شهرها زندگی می کنند و بقیه در شهرستان‌ها و در حالی که طبق طرح هایی که در دست اجرا داریم شاید بتوانیم تا ۵ سال دیگر تمام اطفال شهرنشین را به مدرسه بفرستیم، باز هم با مسئله ٦٠ درصد دیگری که در روستاها ٦۰ زندگی می کنند دست به گریبان خواهیم بود.
در پاسخ به سوالات خبرنگاران والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی فرمودند: در پاره ای از دهات ایران تعداد پسرانی که به مدرسه می روند ۹۰ درصد دختران است و این موضوع نیاز روز افزون ما را به معلم زن نشان می دهد و به همین دلیل بانوان ایران باید وقت بیشتری صرف مبارزه با بیسوادی بنمایند. ما اکنون صد هزار معلم کم داریم، برای جبران کمبود این کادر وسیع، با توجه به نبودن بودجه کافی، ناچار از دست زدن به راه های غیر عادى و خارق العاده هستیم. 
 
اردشیر زاهدی وزیر خارجه و «عباس آرام» سفیر ایران در لندن شد!
جراید امروز کشور نوشتند: امروز کسب اطلاع شد که آقای عباس آرام، وزیر خارجه، به سمت سفیر کبیر شاهنشاهی در لندن منصوب شده و پذیرش ایشان نیز از لندن به تهران رسیده است.
آقای آرام به زودی به سوی محل ماموریت تازه خود حرکت خواهد کرد.
 
وزیر جدید خارجه
مقارن ظهر امروز آقای هویدا، نخست‌وزیر، در کاخ سعد آباد به پیشگاه شاهنشاه آریامهر بار یافت و آقای اردشیر زاهدی را به سمت وزیر جدید خارجه معرفی کرد.
آقای اردشیر زاهدی، سفیر سابق دولت شاهنشاهی در لندن، شب گذشته به اتفاق فرزند خویش والاگهر مهناز از سوئیس وارد تهران گردید.
 
رؤسای جدید فدراسیون‌های ورزشی انتخاب شدند
جراید امروز کشور نوشتند: بنا به پیشنهاد آقای منوچهر گراگزلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، و تصویب شاهنشاه آریامهر رؤسای جدید فدراسیون های ورزشی کشور تعیین گردیدند. هفت نفر از رؤسای فدراسیون ها تغییر یافته و بقیه ابقا شدند.
این انتصابات به دنبال استعفای دسته‌جمعی رؤسای فدراسیون ها بود که در روز دوشنبه صورت گرفت. رؤسای جدید هفت فدراسیون بدین شرح می باشند: آقای امیر نخعی معاون وزارت آموزش و پرورش فدراسیون بسکتبال، سرکار سرهنگ دوم حسین سرودی فوتبال، سرکار سرهنگ دوم منوچهر بیگلری فدراسیون تیراندازی، آقای دکتر قاهری فدراسیون ژیمناستیک، بانو جباره پرخیده فدراسیون شنا، آقای مهندس اصغر پیروی فدراسیون دو و میدانی، آقای محمد خادم فدراسیون کشتی.
ضمنا آقایان مهندس نیر نوری، فیلیکس آقایان، علی عبده، پرفسور عدل، محمود حاجبی، سرهنگ رحیمی، تیمسار سرلشکر زمانی و آقایان دکتر عصار، مهندس امامی، دکتر رفعتی افشار، مجید بختیار و کاظم رهبری در فدراسیون های سابق خود به ترتیب اسکریم، اسکی، بوکس، پزشکی، تنیس، دوچرخه سواری، چوگان و سوارکاری، شطرنج، قایقرانی، کوهنوردی، وزنه برداری و والیبال ابقا شدند.
روز دوشنبه اطلاع داده شد که آقایان دکتر فردوس و مهندس سعیدائی به سمت معاونین جدید سازمان تربیت بدنی انتخاب شدند. از طرف رئیس سازمان حدود کار آنان بدین ترتیب تعیین گردید که آقای مهندس سعیدائی معاون اداری و مالی و آقای دکتر فردوس معاون معاون فنی می باشد.
 
به موجب آخرین آمار سرشماری آبان‌ماه، جمعیت ایران 7/ 25 میلیون نفر است
امروز جمعیت کل کشور 25 میلیون و 781 هزار و 90 نفر شامل (13 میلیون و 337 هزار و 334 مرد و 12 میلیون و 443 هزار و 756 زن) و جمعیت تهران دو میلیون و 803 هزار و 130 نفر شامل یک میلیون و 468 هزار و 70 مرد و یک میلیون و 335 هزار و 60 زن اعلام گردید.
 
جانی هالیدی و سیلوی وارتان در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جانی هالیدی و همسرش سیلوی وارطان، زوج آوازخوان معروف فرانسوی، روز گذشته در سر راه خود به الجزایر با هواپیمای ار فرانس به تهران وارد شده اند و اینک در هتل هیلتون اقامت دارند.
هفده نفر دیگر از هنرمندان فرانسوی همراه جانی هستند.
 
به دستور وزیر کشور، استقبال و بدرقه شخصیت ها ممنوع شد!
وزیر کشور به کلیه استانداری ها، فرمانداری های کل، فرمانداران و بخشداران دستور داد هنگام ورود و خروج شخصیت ها از تشریفات استقبال و بدرقه خودداری کنند.
سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد از طرف وزیر کشور امروز طی بخشنامه ای به کلیه استانداران، فرمانداران کل، فرمانداران دستور داده شد که در اجرای اوامر شاهنشاه آریامهر، به جز در مورد آقای نخست وزیر و مواردی که از طرف دربار شاهنشاهی یا دولت قبلا ابلاغ می گردد در مورد هیچ یک از شخصیت های دیگر مملکتی در موقع ورود یا خروج از شهر هیچ گونه تشریفات استقبال یا بدرقه نباید انجام گیرد.
با توجه به شخصیت تازه وارد، استانداران یا فرمانداران کل، فرمانداران و بخشداران فقط به اتفاق رئیس اداره مربوطه حق خواهند داشت با اتومبیل حداکثر تا آخرین نقطه شهر که رسما جزء محدوده شهر محسوب می شود رفته و برای انجام معارفه مجددا به استانداری و فرمانداری کل مراجعت نمایند.
در این بخشنامه تأکید شده است هر گونه تشریفات دیگر از قبیل آوردن دانش آموزان و خیر مقدم توسط کودکان خردسال و غیره به کلی ممنوع است.
 
شاه و فرح به کانادا می روند!
سخنگوی دربار شاهنشاهی امروز اعلام داشت: اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران، دعوت فرماندار کل کانادا را جهت یک مسافرت پنج روزه بدان کشور و شرکت در مراسم یکصدمین سال کانادا و دیدار از نمایشگاه جهانی مونترال سال 1967 را پذیرفته و در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ١٣٤٦ برابر با ۷ ژوئن ۱۹٦٧ به اوتاوا تشریف فرما خواهند شد.
 
سفر تفریحی سه‌هفته‌ای شاه و فرح به اتریش مانند سال‌های قبل!
روزنامه «اطلاعات» همچنین نوشت: پیش از ظهر فردا شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران تهران را با هواپیمای جت هواپیمایی ملی ایران به مقصد اتریش ترک می گویند.
این سفر که مانند سال های گذشته به منظور استراحت و استفاده از آب های معدنی و ورزش های زمستانی صورت می گیرد، سه هفته به طول خواهد انجامید. شاهنشاه پس از ورود به اتریش مدت دو روز در «وین» اقامت خواهند فرمود تا به معاینات پزشکی بپردازند و سپس به علیاحضرت شهبانو در «فورت البرک» خواهند پیوست.
شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران هنگام بازگشت به میهن نیز چند روز در سوئیس به سر خواهند برد. در این سفر والاحضرت همایون ولیعهد و والاحضرت فرحناز همراه اعلیحضرتین خواهند بود.
 
اسدالله علم هم به ژنو رفت!
جراید امروز همچنین نوشتند: آقای اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، با هواپیما عازم ژنو گردید و در اروپا به موکب شاهنشاه ملحق خواهد شد.
سفر آقای علم در حدود ده روز ادامه خواهد داشت.
 
سفیر ایران در بغداد به تهران آمد
آقای دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیر ایران در بغداد، دیروز برای عرض گزارش امور مربوط به حوزه مأموریت خود وارد تهران شد.
 
شوروی ٦٥٠ هزار تُن گندم به مصر می فروشد
شوروی موافقت کرد که ٦٥٠ هزار تُن گندم به مصر بفروشد. طبق قراردادی که بین دو دولت منعقد شده در چهار ماه اول سال جدید ۲۵۰ هزار تُن از این گندم ها تحویل داده خواهد شد. این خبر یک هفته پس از آنکه ناصر آمریکا را متهم کرد که به جنگ قحطى علیه «مصر» دست زده است، منتشر شد.
وی در این نطق گفت: آمریکا با خودداری از فروش گندم به مصر می خواهد همان کاری را ادامه دهد که انگلیس و فرانسه و اسرائیل در سال ١٩٥٦ به آن دست زدند.
طبق قرارداد مصر پول غله را با کالاهای مصری خواهد داد.
محافل مطلع می گویند: این یک راه حل موقتی است تا مصر بتواند از محل های دیگر غله مورد نیاز خود را تامین کند.[1]
 
 روزنامه اطلاعات، 14 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 14 دی 1345، صص 1، 4، 13، 15 و 16.   
https://iichs.ir/vdciywar.t1a5z2bcct.html
iichs.ir/vdciywar.t1a5z2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما