شاه و فرح برای استراحت به اتریش می‌روند!/ سفرای جدید ایران در بیروت، آرژانتین و اسپانیا/ تولید نفت 2/ 11 درصد افزایش یافت/ نفت پالایشگاه مدرسِ هند از سوی ایران تأمین خواهد شد!/ ماهی سفید کمیاب است/ در آنکارا، شورای وزیران پیمان منطقه‌ای تشکیل می‌شود/ رؤسای فدراسیون‌های ورزشی دسته‌جمعی استعفا کردند
12 دی 1345

شاه و فرح برای استراحت به اتریش می‌روند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز اطلاع حاصل شد که شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران روز پنجشنبه تهران را به مقصد اتریش ترک می‌گویند. 
سفر شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو به منظور استراحت و استفاده از آب‌های معدنی و ورزش‌های زمستانی  است و در حدود ده روز  به طول می‌انجامد. 
والاحضرت همایون ولیعهد و والاحضرت فرحناز نیز در این سفر همراه اعلیحضرتین خواهند بود.
 
سفرای جدید ایران در بیروت، آرژانتین و اسپانیا
جراید امروز کشور نوشتند: آقای عباس آرام، وزیر امور خارجه، روز شنبه به پیشگاه شاهنشاه آریامهر بار یافت و آقایان على فتوحى و مرآت اسفندیاری را به سمت سفرای ایران در آرژانتین و اسپانیا به حضور ملوکانه معرفی نمود. 
آقای منوچهر ظلی، کاردار فعلی سفارت ایران در لندن، نیز به عنوان سفیر ایران در بیروت در نظر گرفته شده و قرار است به‌زودی عازم تهران شود و پس از معرفی به حضور شاهنشاه عازم محل مأموریت خود گردد.
 
طی یازده ماه اول سال ۱۹۶۶، تولید نفت 2/ 11 درصد افزایش یافت 
طبق گزارش شرکت‌های عامل نفت تولید نفت خام در حوزه قرارداد در ماه نوامبر به 8 میلیون و 626 هزار تُن سنگین رسیده است.
طبق همین گزارش تولید در یازده‌ماهه اول سال ١٩٦٦ به ٩٠ میلیون و ٧٤ هزار تُن سنگین رسیده است که این رقم نسبت به یازده‌ماهه اول سال ١٩٦٥ قریب ۹ میلیون و ٤٠ هزار تن سنگین افزایش داشته است. 
رقم فوق نشان می‌دهد که تولید یازده‌ماهه اول سال ١٩٦٦ قریب 2/ 11 درصد از تولید یازده‌ماهه ١٩٦٥ بیشتر است. 
باید توجه داشت که رقم تولید همیشه منطبق با رقم صادرات نیست؛ معمولا تولید کمی بیش از صادرات می‌باشد. 
درآمد ایران از محل صادرات نفت به وسیله کنسرسیوم به‌دست می‌آید؛ به همین جهت برای افزایش درآمد باید به افزایش صادرات توجه کرد.
 
بیش از ۱۲ درصد 
هنوز آماری از صادرات نفت سال ١٩٦٦ منتشر نشده است، اما طبق توافق اخیر، که بین ایران و کنسرسیوم نفت حاصل شده است، قرار است صادرات ایران در سال ١٩٦٦ به بیش از ۱۲ درصد افزایش یابد. در این صورت شرکت‌های عامل باید تولید و صادرات را در ماه دسامبر بیش از ماه نوامبر افزایش دهد و کمبود آن را هم از محل باقی‌مانده تولید سال گذشته جبران کند.
 
تولید روزانه 
نکته جالبی که در گزارش شرکت‌های عامل وجود دارد بالا رفتن حد متوسط تولید روزانه در ماه نوامبر می‌باشد.
در این ماه حد متوسط تولید روزانه به ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار بشکه رسید. این رقم رکورد جدیدی در تولید نفت محسوب می‌شود.
 
نفت پالایشگاه مدرسِ هند از سوی ایران تأمین خواهد شد! 
دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، مقارن نیمه‌شب سه‌شنبه 13 دی‌ماه (فردا) با هواپیما عازم هندوستان خواهد شد تا در مراسم به زمین زدن نخستین کلنگ پالایشگاه مدرس، که توسط خانم ایندیرا گاندی انجام می‌گیرد ،شرکت نماید.
آقایان مهندس نفیسی، مدیر امور تولید و تصفیه و پخش، دکتر فلاح، مدیر امور فنی و بین‌المللی، مهندس پرخیده، رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت ایران و پان آمریکن، و همچنین یک هیئت مطبوعاتی در این سفر همراه آقای دکتر اقبال خواهند بود.
قرارداد مربوط به ایجاد پالایشگاه مدرس در 1 فروردین سال ١٣٤٤ در تهران به امضا رسید. وقتی که ساختمان پالایشگاه مذکور از طرف هندوستان به مناقصه گذارده شد از میان چهارده پیشنهاد مختلف که به دولت هند واصل گردید پیشنهاد مشترک شرکت ملی نفت ایران و شرکت «امریکن اینترنشنال» بهترین پیشنهادها دانسته شد و قرارداد مربوطه منعقد گردید. 
در این مدت مذاکرات و عملیات مربوط به تهیه طرح و نقشه این پالایشگاه انجام گرفته و اکنون ساختمان آن رسما آغاز می‌شود.
ظرفیت این پالایشگاه 5/ 2 میلیون تُن در سال است که نفت خام مورد نیاز آن از منطقه نفت‌خیز داریوش و همچنین محتملا منطقه سیروس واقع در خلیج فارس، که متعلق به شرکت نفت ایران و پان امریکن است، تأمین خواهد شد.
 
ماهی سفید کمیاب است 
روزنامه «اطلاعات» طی گزارشی نوشت: امسال ماهی سفید کم است و با آنکه شرکت شیلات و شرکت‌های تعاونی صیادان و تعاونی توزیع برای صید بیشتر ماهی تلاش می‌کنند، ولی به علت سرمای هوا و کولاک نشدن دریا، ماهی‌ها به زیر آب رفته‌اند و در سطحی از آب که تور بتواند آنها را محاصره کند نمی‌آیند.
سال گذشته شرکت شیلات هر روز به طور متوسط سی الی چهل تُن ماهی منجمد در تهران توزیع می‌کرد و این مقدار ماهی را کیلویی هشتاد ریال می‌فروختند، ولی امسال شیلات در یک هفته فقط ده الی پانزده تُن ماهی در تهران توزیع می‌کند.
بااین‌حال بعضی صیادان از رودخانه‌های ممنوعه صید قاچاق می‌کنند و چون صید در رودخانه به مراتب آسان‌تر از دریاست، روزانه یکی دو تُن ماهی سفید قاچاق به تهران حمل می‌شود و به فروش می‌رسد. نکته جالب آن است که صید این ماهی‌ها در شمال ممنوع ولی فروش آنها در تهران آزاد است.
امسال که ماهی شمال کم است ماهی جنوب نیز توزیع نمی‌شود و چون مردم کم و بیش طی سال‌های گذشته به مصرف انواع مختلف ماهی‌های جنوب عادت کرده‌اند، در صورت توزیع وسیع ماهی شیلات جنوب، مردم از آن استفاده خواهند کرد.
 
دوم بهمن در آنکارا، شورای وزیران پیمان منطقه‌ای تشکیل می‌شود 
وزرای خارجه ایران، پاکستان و ترکیه در 2 بهمن در شورای وزیران پیمان منطقه‌ای، که در آنکارا تشکیل می‌شود، شرکت خواهند کرد.
وزیر خارجه ایران 1 بهمن‌ماه به ترکیه عزیمت خواهد کرد. قبل از وزیر خارجه، آقای منصور، وزیر مشاور، برای شرکت در شورای برنامه‌ریزی تا پانزده روز دیگر به آنکارا خواهد رفت.
طبق برنامه‌ای که تدوین شده ده روز دیگر آقای فواد روحانی و شش نفر از مدیران دبیرخانه سازمان به آنکارا می‌روند و کمیته بودجه و اداری بلافاصله در ۲٤ دی‌ماه تشکیل جلسه خواهد داد.
سه روز بعد (27 دی‌ماه) کمیته هماهنگی جلسات خود را آغاز خواهد کرد. کمیته هماهنگی کلیه پیشنهادهای واصله از طرف کمیته‌های مختلف را در مدت دو روز بررسی خواهد کرد و در بین قطعنامه‌ها پیشنهاد هماهنگی به‌وجود خواهد آورد و طرح نهایی را در ۲۹ دی‌ماه تسلیم شورای برنامه‌ریزی خواهد نمود.
شورای برنامه‌ریزی پیشنهادهای کمیته هماهنگی را در مدت سه روز مورد مطالعه قرار خواهد داد و پیشنهادهایی را که باید به تصویب برسد تصویب خواهد کرد و همه امور را برای شورای وزیران، که عالی‌ترین مرجع تصویب‌کننده پیمان منطقه‌ای است، آماده خواهد نمود. 
از ایران بیش از پانزده نفر برای شرکت در این کمیته‌ها به آنکارا خواهند رفت. اکثر وزارتخانه‌هایی که به نحوی در فعالیت‌های پیمان منطقه‌ای شرکت دارند معاونین خود را به آنکارا اعزام خواهند داشت. مدت اقامت وزرای سه کشور در آنکارا بین دو تا سه روز خواهد بود.
 
رؤسای فدراسیون‌های ورزشی دسته‌جمعی استعفا کردند
صبح امروز کلیه رؤسای فدراسیون‌های ورزشی در اتاق آقای قراگزلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، حضور یافتند و دسته‌جمعی استعفا نمودند.
این استعفا برای آن است که دست رئیس سازمان برای انتخاب رؤسای فدراسیون‌های جدید باز باشد.
به قرار اطلاع از بین نوزده رئیس فدراسیون که استعفا نمودند، فقط چند تن آنها مجددا به همکاری دعوت خواهند شد. رؤسای جدید فدراسیون‌های ورزشی تا روز چهارشنبه تعیین می‌گردند.
بر اساس این گزارش، آقای نصرت‌الله حاج عظیمی، مدیر کل سازمان تربیت بدنی، استعفا نمود.
صبح امروز آقای حاج عظیمی طی نامه‌ای خطاب به رئیس تربیت بدنی ضمن اظهار خوش‌وقتی از انتصاب آقای قراگزلو نوشته است: به علت کثرت مشغله و برای اینکه دست رئیس جدید سازمان در انتخاب همکاران جدید خود باز باشد، اولین کسی است که استعفای خود را کتبا ارسال و تقاضای پذیرفتن آن را دارد.[1]
روزنامه اطلاعات، 12 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 12 دی 1345، صص 1، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcamynu.49nyi15kk4.html
iichs.ir/vdcamynu.49nyi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما