وزیر خارجه پاکستان در شیراز و اصفهان لید: وزیر خارجه پاکستان در شیراز و اصفهان/ هیئت نظارت بر موقوفات پهلوی/ مذاکرات نفتی ایران و بلغارستان/ مهندسی که در شیراز خودکشی کرد/ مهندسین شوروی در آبادان/ با برنامه‌های طراحی‌شده از سوی شوروی، بنادر شمال تجهیز می‌شود/ وزیر کشور: مردم از شهرداری‌ها ناراضی هستند/ شهرداری تهران اصناف را غافلگیر کرده است/ محاکمه متهمین به غفلت در مبارزه با کرم خاردار / در سازمان ورزش تغییرات اساسی صورت می‌گیرد/ در صورت عدم پرداخت سه ماه مال‌الاجاره، اراضی از زارعین پس گرفته می‌شود/ رئیس جدید دبیرخانه شرکت ملی نفت
7 دی 1345
آقای شریف‌الدین پیرزاده، وزیر امور خارجه پاکستان، صبح دیروز با هواپیما وارد شیراز شد و در فرودگاه این شهر از طرف فرماندار، شهردار و رؤسای سازمان‌های اداری فارس مورد استقبال قرار گرفت.
بعد از ظهر دیروز آقای شریف‌الدین پیرزاده، وزیر امور خارجه پاکستان که به شیراز رفته بود، پس از بازدید تخت جمشید با هواپیما عازم اصفهان شد و مورد استقبال آقای استاندار و مدیران کل و رؤسای ادارات قرار گرفت.
 
هیئت نظارت بر موقوفات پهلوی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جلسه هیئت نظارت بر «موقوفات خاندان پهلوی» دیروز به دعوت آقای مهندس شریف‌امامی، نایب‌التولیه بنیاد پهلوی، تشکیل شد.
آقایان نخست‌وزیر، رئیس مجلس شورای ملی، رئیس دیوان عالی کشور، دکتر باهری معاون وزارت دربار شاهنشاهی و هیئت نظار آقایان: دکتر خانلری، سناتور سعیدی، سناتور عماد تربتی و حسن نبوی و معاون نایب‌التولیه، رؤسای ادارات بنیاد در این جلسه شرکت داشتند.
 
به دنبال مذاکراتی که با رومانی و چکسلواکی انجام گرفت، مذاکرات نفتی ایران و بلغارستان شروع شد
بلغارستان به دنبال رومانی و چکسلواکی از ایران تقاضای خرید نفت کرده است و مذاکرات هم‌اکنون در تهران ادامه دارد.
در حال حاضر اغلب کشورهای اروپای شرقی در جریان مذاکره یا در مقدمات انعقاد قرارداد خرید نفت از ایران هستند.
ایران تا پنج سال دیگر بیست‌میلیون تُن نفت در اختیار خواهد داشت که قسمتی از آن را به رومانی و قسمت کوچک‌تری را به چکسلواکی فروخته است.
در این معاملات شرکت ملی نفت ایران و دولت مشترکا یک طرف قرارداد هستند؛ زیرا شرکت نفت، نفت خود را به قیمت مناسب به کشورهای مزبور می‌فروشد و دولت نیز بهای نفت را به ارز دریافت نمی‌کند و آن را اعتباری برای خرید کالاهای مورد احتیاج خود می‌داند. به همین علت گفته می‌شود در معاملات با کشورهای اروپای شرقی هیچ نوع تخفیف غیر رایج داده نشده است.
پیش‌بینی می‌شود معامله با بلغارستان نیز در قالب بیست‌میلیون تُن نفت تحویلی از کنسرسیوم انجام گیرد.
در اواخر سال ۱۹۶۸ تولید یکی از کمپانی‌های بزرگ نفتی که با ایران مشارکت دارد در لاوان به ده‌میلیون تُن نفت خواهد رسید. این مقدار تولید امکانات جدیدی به ایران می‌دهد که سهم خود را آزادانه بفروشد.
در حال حاضر کشورهای اروپای شرقی بازار بزرگی برای نفت ایران محسوب می‌شوند؛ به همین جهت باید منتظر بود که بقیه تولیدات آینده نفت ایران در جنوب نیز، با همین کشورها معامله شود.
 
پایان مذاکرات بازرگانی ایران و بلغارستان
مذاکرات بازرگانی ایران و بلغارستان پایان یافت و قرار شد که نتیجه این مذاکرات به وسیله هیئت نمایندگی آن کشور به اطلاع مقامات عالی بلغارستان برسد.
پیش‌بینی می‌شود بین ایران و بلغارستان قرارداد بازرگانی طویل‌المدت منعقد شود که بر اساس آن میزان مبادله کالا بین دو کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد.
 
مهندسی که در شیراز خودکشی کرد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال گزارش قبلی درباره خودکشی مهندس ساسان اشرف در شیراز که خبر آن دیروز درج شد خبرنگار ما در شیراز گزارش داد: روز گذشته نامه‌ای که مهندس ساسان اشرف قبل از اقدام به خودکشی نوشته بود در اختیار بازپرس قرار گرفت.
وی یکشنبه گذشته برای دیدار پدر و اقوام خود به شیراز آمده بود و تا صبح دیروز هیچ گونه ناراحتی نداشت. هنگامی که وی خودکشی کرد کسی به جز خواهر دوازده‌ساله‌اش «حوروش» در خانه نبود و دختر مزبور با شنیدن صدای شلیک گلوله به داخل اتاق رفت و با جنازه برادرش که غرق در خون بود روبه‌رو شد.
مهندس ساسان اشرف چهار سال در دانشگاه بیروت و سه سال در آمریکا در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده و اخیرا در بانک اعتبارات کشاورزی استخدام شده بود. وی نوه آقای سرهنگ مجاب (ضیاء‌السلطان) بود و پدرش آقای محمدعلی اشرف، مدیر دبستان بصیری شیراز و از فرهنگیان خوش‌نام و باسابقه فارس است.
 
مهندسین شوروی در آبادان
دیروز عده‌ای از مهندسین شهرسازی شوروی به اتفاق چند تن از مهندسان ایرانی و مسئولین سازمان ذوب آهن ایران برای بازدید مناطق مسکونی کارکنان صنعت نفت و استفاده از تجربیات حاصله، برای ایجاد کوى کارکنان ذوب آهن در اصفهان وارد آبادان شدند و ضمن تماس با مقامات شرکت نفت مطالعات خود را در زمینه شهرسازی آغاز کردند.
 
با برنامه‌های طراحی‌شده از سوی شوروی، بنادر شمال تجهیز می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای توسعه و تجهیز بنادر شمال اقدامات وسیعی به وسیله کارشناسان ایرانی و شوروی آغاز شده است.
بنا به اظهار یکی از مطلعین برنامه‌هایی که برای آماده ساختن بنادر شمال جهت ورود و خروج کشتی‌های بزرگ تجارتی طرح شده وضع بنادر فعلی را به کلی دگرگون می‌سازد و بنادر شمال در ردیف فعال‌ترین بنادر جهان درخواهد آمد.
روز گذشته یکی از کارشناسان بندری شوروی به اتفاق مترجم خود وارد آستارا شد و مطالعات خود را در زمینه بندرسازی و ایجاد گمرک مجهزى در این ناحیه آغاز کرد.
شایع است محل دخانیات آستارا که سابقا گمرک بود، ظرف چند هفته آینده تخلیه می‌شود و مجددا به صورت گمرک مجهزی درخواهد آمد.
 
وزیر کشور: مردم از شهرداری‌ها ناراضی هستند
وزیر کشور ظهر امروز هنگام توزیع گواهی‌نامه پنجاه حسابدار تحصیل‌کرده شهرداری‌های کشور گفت: مردم از وضع ادارات وصول شهرداری‌ها ناراضی هستند و شما جوانان باید این نارضایتی‌ها را مرتفع سازید.
وزیر کشور گفت: مردم باید عوارض شهرداری‌ها را بدهند تا آنها از مرکز بی‌نیاز شده و دست به کارهای عمرانی بزنند.
 
یک مقام شورای عالی اصناف: شهرداری تهران اصناف را غافلگیر کرده است
بر سر اعلام نظر شهردار درباره اصناف، امروز معمرین اصناف اعلام کردند که شهرداری با تصمیم یک‌جانبه و فوری خود، ما را غافلگیر کرده است اصناف اعلام داشتند که با مقامات شهرداری جلسه کرده و نظرات خود را در مورد ادغام صنوف و حدود صنفی بیان خواهند داشت.
در صورت ادغام اتحادیه‌های صنفی مشابه، شصت رئیس اتحادیه و 1800 نفر از اعضای هیئت‌های رئیسه اصناف از سمتی که اکنون در اتحادیه‌ها دارند معاف می‌شوند. در صورت اجرای مقررات تازه شهرداری اتحادیه‌های گوشت گوسفند فروش، گوشت گاو فروش، کشتارکننده گوسفند، کشتارکننده گاو، پرنده‌فروش، ماهی‌فروش، کله‌پاچه‌فروش، جگرکی، سیراب‌فروش، زهتاب، فروشنده و صادرکننده روده، که جمعا دوازده اتحادیه می‌شوند، یک رسته تشکیل می‌دهند.
شورای عالی اصناف امروز معمرین و ریش‌سفیدان جامعه اصناف را برای اظهار نظر درباره طرح جدید شهرداری به دبیرخانه شورا دعوت کرد.
در این اجتماع، اعضای کمیته حل اختلاف اصناف، که در واقع مرجع قضایی اصناف هستند، نیز دعوت شده بودند. یک مقام رسمی شورای عالی اصناف گفت: شهرداری اصناف را غافلگیر کرده و بدون مشورت شروع به تعیین حدود صنفی و ادغام اتحادیه‌ها کرده است.
 
محاکمه متهمین به غفلت در مبارزه با کرم خاردار
محاکمه متهمین به غفلت در امر مبارزه با آفت کرم خاردار امروز در محکمه اداری وزارت کشاورزی انجام گرفت، ولی به علت طولانی شدن آخرین دفاع متهمین، حکم دادگاه به بعد موکول گردید.
متهمین مذکور، مسئولین سابق مرتع گرگان، کشاورزی گنبد کاووس، کشاورزی گرگان و مدیر کل حفظ نباتات می‌باشند.
رسیدگی به پرونده متهمین ردیف اول که اخیرا از کار خود برکنار شده‌اند در وزارت کشاورزی آغاز شده است و نتیجه آن نیز به‌زودی روشن خواهد شد.
 
به دنبال انتصاب قراگزلو به سمت رئیس سازمان تربیت بدنی، در سازمان ورزش تغییرات اساسی صورت می‌گیرد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای منوچهر قراگزلو، رئیس تشریفات دربار شاهنشاهی، با حفظ سمت، به ریاست سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم ایران به جای تیمسار سرلشکر ایزدپناه منصوب گردیده است.
حکم آقای قراگزلو به عنوان ریاست سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم و معاونت وزارت آموزش و پرورش از طرف آقای دکتر هادی هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، صادر و به وی ابلاغ گردید.
ساعت 4 بعد از ظهر امروز مراسم معرفى به حضور شاهنشاه آریامهر به وسیله وزیر آموزش و پرورش انجام می‌گردد و فرمان ملوکانه صادر و پس از توشیح به وی اعطا می‌شود.
صبح امروز سازمان تربیت بدنی رئیس نداشت. رئیس سابق دیگر به سازمان نیامده بود و رئیس جدید هم چون به حضور ملوکانه معرفی نشده حضور پیدا نکرده بود و کارهای سازمان تربیت بدنی را آقای حاج عظیمی، مدیر کل سازمان تربیت بدنی، انجام می‌داد.
وزیر آموزش و پرورش آقای منوچهر قراگزلو را فردا صبح به کارمندان سازمان تربیت بدنی به عنوان رئیس این سازمان معرفی می‌نماید و سپس مراسم تحویل و تحول انجام می‌گردد و رئیس جدید آغاز به کار می‌کند.
 
تغییرات
به قرار اطلاع تغییرات وسیعی در کادر اداری سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم ایران داده می‌شود و چند تن از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی نیز تغییر می‌کنند.
 
در صورت عدم پرداخت سه ماه مال‌الاجاره، اراضی از زارعین پس گرفته می‌شود
آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، امروز طی مصاحبه‌ای اعلام داشت: با توجه به اینکه بر اساس مفاد ماده 5 آیین‌نامه اصلاحات ارضی مصوب کمیسیون خاص مشترک مجلسین زارعینی که املاک خرده‌مالکین را اجاره نموده‌اند موظف‌اند حداکثر تا سه ماه پس از سررسید مقرر در اسناد اجاره نسبت به پرداخت مال‌الاجاره قانونی خویش اقدام نمایند؛ علی‌هذا به ادارات اصلاحات ارضی در سراسر مملکت دستور داده شده چنانچه زارعی بدون عذر موجه قانونی از پرداخت مال‌الاجاره خودداری نماید، برابر مقررات قانون نسبت به فسخ اجاره و خارج نمودن زمین از دست او و سپردن ملک به سایر طبقات مندرج در ماده ۱۶ قانون اصلاحات ارضی و وصول مال‌الاجاره از زارع مستنکف اقدام لازم را انجام دهد.
 
رئیس دبیرخانه شرکت ملی نفت
آقای امیر نویدی، معاون دبیرخانه و رئیس دفتر مخصوص آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، به سمت رئیس دبیرخانه منصوب گردیده است.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 7 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 7 دی 1345، صص 1، 13، 15 و 16.  
https://iichs.ir/vdcc40qi.2bq0p8laa2.html
iichs.ir/vdcc40qi.2bq0p8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما