جمعیت ایران در سال 1345 / اوراق قرضه منتشر می‌شود/ وزیر خارجه آمریکا با شاه دیدار می‌کند/ اوتانت پنج سال دیگر دبیرکل سازمان ملل شد / رئیس جدید هیئت‌مدیره انجمن ایران و آمریکا / نماینده ایران در سازمان ملل: کمک کشورهای پیشرفته به ضعیف کم و ناچیز است!/ تراکتورهای مونتاژ ایران به بازار می‌آید/ از امروز در کویت، کنفرانس عالی اوپک تشکیل شد/ سردبیر «تهران‌مصور» به تایلند رفت!
12 آذر 1345

جمعیت ایران در سال 1345

رئیس کل مرکز آمار ایران امروز نتایج سرشماری را اعلام کرد و اظهار داشت: جمعیت ایران 25 میلیون و 488 هزار و 699 نفر، جمعیت شهری 9 میلیون و 810 هزار و 822 نفر و جمعیت روستایی 15 میلیون و 677 هزار و 877 نفر، افزایش جمعیت کل کشور نسبت به سرشماری ده سال قبل (سال 1335) 6 میلیون و 533 هزار و 995 نفر.
بر اساس این آمار طی ده سال جمعیت کشور 5/ 6 میلیون نفر افزایش یافته است.
نسبت جمعیت شهرنشین به مردم روستاها به‌تدریج زیادتر می‌شود و جمعیت تهران نزدیک دو میلیون و هفتصد هزار نفر است.[1]
 
اوراق قرضه منتشر می‌شود
ساعت 9 صبح امروز جلسه علنی فوق‌العاده مجلس شورای ملی به ریاست مهندس ریاضی تشکیل شد و رسیدگی به لایحه متمم بودجه سال 1345 کل کشور ادامه یافت. کلیات لایحه در جلسه گذشته به تصویب رسیده بود.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، دکتر یگانه، وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخست‌وزیر، دکتر مجیدی معاون نخست‌وزیر و رئیس دفتر بودجه و آقای قوام صدری، معاون پارلمانی وزارت دارایی، در جلسه حضور داشتند.
ابتدا جهانگیر سرتیپ‌پور، نماینده رشت، طی سخنانی اظهار داشت: بنده با تصدیق بر اینکه تا ضرورت ایجاب نکند، موضوعی در مجلس مطرح نمی‌شود و یا لایحه‌ای در دولت تهیه نمی‌شود بااین‌همه با علم به ضرورت پاره‌ای از مواد این لایحه، چون باید به موضوعی که مجلس می‌آید رأی داده بشود، لاجرم باید دانسته شود که موضوع چیست و از چه قرار است و برای چه منظوری است تا انسان با عقل و شعور به آن موضوع رأی بدهد، در این لایحه پاره‌ای از مواد و تبصره‌هایی به نظرم رسید که هر قدر خودم خواستم دلایلی برای آنها پیدا کنم نتوانستم اتفاقا دیدم که برای بعضی از دوستانم نیز در آن موارد ابهامی ‌هست از جمله موضوع صدور اسناد خزانه است که از مبلغ ده‌میلیارد ریال به بیست‌میلیارد ریال باید افزایش داده شود. خوب دانستن اینکه ده‌میلیارد ریال چرا باید به بیست‌میلیارد افزایش داده شود از جمله چیزهایی است که توضیح لازم دارد که اولا برای چه افزایش داده می‌شود و به چه مصرفی می‌رسد و آیا استطاعت اقتصادی مملکت یا بانک‌ها می‌تواند جوابگوی این مقدار افزایش باشد یا خیر، با اینکه می‌شود فکر کرد تا این جواب‌ها در دولت مطرح نمی‌شد به صورت پیشنهاد به مجلس نمی‌آمد، ولی مجلس باید رأی بدهد لاجرم باید بداند برای چه رأی می‌دهد و چه نتیجه‌ای از این رأی عاید مملکت خواهد شد.
در ادامه امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، اظهار داشت: جناب آقای سرتیپ‌پور با دو سؤال به اینجانب اجازه می‌دهند که در این باب توضیحاتی عرض کنم که مسلما اذهان را روشن خواهد کرد. راجع به اسناد خزانه، همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید، در تبصره 7 تنها استدعایی که دولت کرده این است که مبلغ ده‌میلیارد ریال سابق به بیست‌میلیارد ریال افزایش داده شود.
مسلما برای اجرای صحیح برنامه عمرانی کشور، دولت سه منبع دارد: منبع اول درآمد‌های کشور است. اگر احیانا اکتفا می‌کردیم به درآمد‌های کشور برای توسعه برنامه‌هایمان، خیال می‌کنم خانم‌ها وآقایان راضی نبودند؛ چون برنامه‌های ما با آن سرعت پیشرفت نمی‌کرد و پیش نمی‌رفت. دو منبع دیگر را باید در نظر داشت: یکی اعتبارات داخلی و یکی اعتبارات خارجی.
همان‌طوری که در جلسه گذشته هم به عرض رسید، ما از لحاظ به‌دست آوردن وام و اعتبار خارجی تا حدودی که برای سرمایه‌گذاری‌های مهم برنامه سوم لازم بود مذاکره کردیم و با موافقت مجلسین اجازه‌های لازم گرفته می‌شود و اعتبارات لازم از بانک‌های بین‌المللی و اعتبار خرید از بعضی کشور‌ها که قرارداد برای خرید از آن کشور‌ها داریم قسمتی از برنامه‌هایمان را عملی می‌کنیم. منبع سوم اعتباری است که از داخل کشور می‌توانیم به‌دست بیاوریم. مسلما اگر تا به حال دولت در حدود یک‌میلیارد تومان، یعنی ده‌میلیارد ریال، اسناد خزانه فروخته وجوهی که از این اسناد خزانه به‌دست آمده برای تأمین سرمایه‌گذاری‌های لازم برای برنامه سوم به مصرف رسیده.
همان‌طوری که اطلاع دارید، از لحاظ گردش پول و جلوگیری از امکان تورم صلاح بر ‌این است که همیشه دولت اقدامی ‌بکند که مردم هم با خرید اوراق قرضه و اسناد خزانه در توسعه برنامه‌های اقتصادی کشور شریک باشند؛ چون تا به حال استقبال از اسناد خزانه بسیار خوب بوده این اجازه را می‌خواهیم که مردم بیشتر شریک باشند و از مصرف کردن این وجوه در قسمت‌های دیگر اقتصاد ما جلوگیری بشود و مردم بتوانند در توسعه برنامه‌های اقتصادی و عمرانی کشور شرکت کنند.[2]
 
وزیر خارجه آمریکا با شاه دیدار می‌کند
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: دین راسک، وزیر خارجه آمریکا، شب روز دوشنبه 21 آذرماه وارد تهران می‌شود و به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب می‌گردد.
مقامات سفارت آمریکا ضمن تأیید ملاقات وزیر خارجه آمریکا با شاهنشاه از مسائلی که در این دیدار مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت اظهار بی‌اطلاعی کردند، ولی با توجه به اینکه دین راسک از ویتنام به ایران می‌آید، چنین گفته می‌شود که وزیر خارجه آمریکا در دیدار خود، آخرین تحولات اوضاع ویتنام را به اطلاع شاه خواهد رسانید و از نظرات وی درباره این مسئله آگاه خواهد شد.
 
اوتانت پنج سال دیگر دبیرکل سازمان ملل شد
«خبرگزاری فرانسه» 2 دسامبر از سازمان ملل متحد گزارش داد: اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد، توصیخ شورای امنیت سازمان ملل متحد را پذیرفت و بدین ترتیب برای مدت پنج سال دیگر سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد را حفظ خواهد کرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد به توصیه شورای امنیت به اتفاق آرا، اوتانت را برای مدت پنج سال دیگر به دبیر کلی سازمان ملل متحد انتخاب کرد.
در اعلامیه شورای امنیت تأیید شده است منافع عالیه سازمان ملل متحد ایجاب می‌کند که اوتانت برای یک دوره دیگر سمت دبیر کلی سازمان ملل متحد را حفظ کند.
 
رئیس جدید هیئت‌مدیره انجمن ایران و آمریکا
آقای مهندس محمود پوزشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های عامل نفت ایران، به ریاست انجمن ایران و آمریکا انتخاب شد.
 
نماینده ایران در سازمان ملل: کمک کشورهای پیشرفته به ضعیف کم و ناچیز است!
«آسوشیتد پرس» از نیویورک گزارش داد: مهدی وکیل، سفیرکبیر ایران در سازمان ملل، اظهار داشت که کشورهای پیشرفته به کشورهای ضعیف به اندازه کافی کمک نکرده‌اند.
وی افزود که درآمد زیادتر بدون افزایش سرمایه‌گذاری میسر نیست و کشورهای ضعیف برای اجرای مقاصد خود به اندازه کافی پس‌انداز ندارند. متأسفانه کمک‌هایی که به وسیله کشورهای پیشرفته شده است بسیار کم و ناچیز بوده است.
آقای وکیل در ضیافت ناهاری که به افتخار وی از طرف مؤسسه خاور نزدیک ترتیب داده شده بود اظهار داشت: صلح و ثبات در جهان مادامی که مردم روی زمین با فقر و گرسنگی دست به گریبان‌اند امکان‌پذیر نیست؛ چون سازمان ملل نتوانست صلح را در جهان مستقر سازد، ایران ناگزیر بودجه نظامی خود را افزایش داده است.
آقای مهدی وکیل، که افزایش بحران خاورمیانه را شاهد مثال قرار داده بود، به کمیته سیاسی مخصوص اظهار داشت: چون این سازمان جهانی در تأمین صلح موفق نگردید، ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه به نیروی مهاجم با تقویت نیروی دفاعی خود جواب گوییم.
دکتر وکیل افزود: توسعه‌طلبی در خاورمیانه استقلال و تمامیّت ارضی ایران را نیز به خطر انداخته است و به این جهت ایران می‌بایست علیه آن مجهز شود؛ چون قدرت‌های بزرگ در حل مسائل از خود وحدت نظر نشان نمی‌دهند و سازمان ملل نتوانسته صلح بین‌المللی برقرار سازد، دولت ایران متأسفانه خود را در وضعی یافت که می‌بایست بر علیه خطراتی که امنیت ملی آن را تهدید می‌کند دست به کار شود و بدین منظور هزینه نظامی را افزایش دهد.
 
تراکتورهای مونتاژ ایران به بازار می‌آید
مذاکرات کارشناسان وزارت اقتصاد و هشت تن از متخصصین رومانی در زمینه تأسیس کارخانه مونتاژ و ساخت تراکتور در ایران از روز پنجشنبه (پریروز) آغاز شد. ریاست هیئت ایران در این مذاکرات با آقای دکتر یگانه، معاون وزارت اقتصاد، می‌باشد.
این مذاکرات مدت دو هفته ادامه خواهد یافت و طی آن محل نصب کارخانه، میزان سرمایه‌گذاری اولیه و احتیاجات مملکت و سایر مسائل فنی بررسی و مشخص خواهد شد.
کارخانه مونتاژ تراکتور ایران از سال آینده تولید خود را آغاز می‌کند و ظرف سه سال آینده این کارخانه به‌تدریج تبدیل به کارخانه ساخت خواهد شد.
 
از امروز در کویت، کنفرانس عالی اوپک تشکیل شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کنفرانس عالی اوپک با حضور وزرای دارایی و نفت کشورهای عضو امروز در کویت اولین جلسه خود را تشکیل داد.
مذاکرات این دوره اوپک به علت حوادث مهمی که در فاصله دو کنفرانس قبلی و کنفرانس فعلی در خاورمیانه اتفاق افتاده است بسیار مهم تلقی می‌شود و هم‌اکنون محافل مهم نفتی جهان منتظر نتایج آن می‌باشند.
اوپک در اجلاسیه این دوره خود مسئله افزایش تولید را مجددا مورد بررسی قرار می‌دهد.
وضع تولید کشورهای عضو اوپک به استثنای یک کشور، بقیه رضایت‌بخش نبود.
«اضافه تولید» همه کشورها کمتر از سهمیه‌ای بود که اوپک برای آنها تعیین کرده است و فقط عربستان سعودی 10 درصد بیشتر از سهمیه اوپک «اضافه تولید» داشت و میزان آن به ۲۲ درصد رسید. کمپانی‌های آمریکایی مدعی‌اند که این افزایش تولید بی‌حساب مربوط به جنگ ویتنام می‌باشد. در مقابل مقامات نفتی مدعی‌اند که آمریکایی‌ها در ایران و عراق و کویت هم صاحب نصف سهام می‌باشند و عادلانه‌ترین راه این است که قسمتی از اضافه مصرف ویتنام را از «اضافه تولید» این کشورها تأمین کنند. این موضوع در کنفرانس اوپک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
سردبیر «تهران‌مصور» به تایلند رفت!
آقای فرامرز برزگر، سردبیر مجله «تهران‌مصور» برای شرکت در بازی‌های آسیایی بانکوک به تایلند رفت و سپس به دعوت دولت‌های هند و چین ملی به آن دو کشور سفر خواهد کرد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 12 آذر 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
-----------------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 12 آذر 1345، صص 1 و 13.
[2] . همان، صص 1 و 15؛ مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، 12 آذر 1345.
[3] . اطلاعات، 12 آذر 1345، صص 1، 4، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcdxs0x.yt0os6a22y.html
iichs.ir/vdcdxs0x.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما