شاه از مراکش عازم سوئیس می‌شود!/لایحه انتخابات انجمن شهر تصویب شد/بوق زدن ممنوع شد!/سناتور حجازی: تحصیلات متوسطه و دانشگاهی باید در کمترین مدت به پایان برسد/سیب‌زمینی ایران مورد پسند خارجی‌ها نیست!/بازدید نخست‌وزیر از هنرستان دخترانه/لایحه انتقال گمرک تغییر کرد/برای سرمایه‌گذاری و استخراج نفت در دشت مغان، مذاکرات ایران، ترکیه و پاکستان آغاز شد/تکذیب مندرجات «اللوا»/در هیچ کجای دنیا مبارزه با پشه و مگس کار نخست‌وزیر نیست!
31 خرداد 1345
شاه از مراکش عازم سوئیس می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه و اعلیحضرت سلطان حسن دوم دیروز هم مذاکرات خصوصی خود را در «افرانه» واقع در ساحل اقیانوس اطلس دنبال کردند.
رادیو رباط شب گذشته اعلام کرد که در پایان این مذاکرات اعلامیه مشترکی صادر خواهد شد.
سفر شاهنشاه به مراکش فردا پایان می‌یابد و امروز خبرنگار سیاسی ما کسب اطلاع کرد که معظم له برای چند روز استراحت عازم سوئیس می‌شوند.
والاحضرت ولیعهد رضا پهلوی و والاحضرت شاهدخت فرحناز نیز اینک در سوئیس اقامت دارند.
 
لایحه انتخابات انجمن شهر تصویب شد
جلسه علنی مجلس شورای ملی ساعت ۹ صبح امروز تشکیل گردید و مجلس بلافاصله وارد دستور شد و بحث در اطراف لایحه اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری‌ها مطرح گردید و پس از تذکراتی که نمایندگان در هریک از مواد دادند به تصویب رسید و به مجلس سنا ارجاع شد.
آقای دکتر صدر، وزیر کشور، از تصویب لایحه تشکر کرد و گفت: همکاری نمایندگان در تصویب این لایحه نشانه اعتماد مجلس به وزارت کشور است.
 
بوق زدن ممنوع شد!
بوق زدن اتومبیل‌ها و ترمز ناگهانی برای گرفتن مسافر به منظور کاهش سروصدا و جنجال شهر ممنوع اعلام شد و مأموران پلیس به‌شدت متخلفین را تحت تعقیب قرار می‌دهند.
در جلسه علنی دیروز مجلس سنا، بار دیگر از افزایش سروصدای شهر تهران، بوق اتومبیل‌ها و حرکت کامیون‌های سنگین در ساعات نیمه‌شب انتقاد شد.
از طرفی رانندگان تاکسی برای گرفتن مسافر همیشه بوق می‌زنند و برای متوجه ساختن عابر پیاده به جای ترمز از بوق استفاده می‌کنند. بعضی رانندگان اتومبیل‌های شخصی نیز بدون علت و دلیل بوق می‌زنند و گروهی از جوانان برای جلب توجه دیگران «بوق‌های شیپوری» روی اتومبیل‌های خود نصب کرده‌اند و در خیابان‌های شلوغ تهران آنها را به صدا در می‌آورند.
این صداها اعصاب مردم را خرد می‌کند و برای جلوگیری از جنجال و سرو‌صدا پلیس بار دیگر نسبت به رانندگانی که مقررات را رعایت نمی‌کنند و از بوق اتومبیل استفاده بی‌جا می‌نمایند شدت عمل نشان می‌دهد.
 
سناتور حجازی: تحصیلات متوسطه و دانشگاهی باید در کمترین مدت به پایان برسد
بعدازظهر دیروز مؤسسه فرهنگی ویژه آغاز هفدهمین سال تأسیس مؤسسه خود را با حضور جمعی از فرهنگیان و عده کثیری از اولیای دانش‌آموزان جشن گرفت.
در این مراسم، خانم آشتیانی، مدیره دبستان، بعد از تشکر از همکاری اولیای دانش‌آموزان و مسئولین وزارت آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان گفت: مؤسسه فرهنگی ویژه که دارای یک کودکستان و دو دبستان پسرانه و دخترانه می‌باشد تا به حال هزار نفر را آماده تحصیلات متوسطه نموده و در حال حاضر نیز ششصد دختر و پسر را تحت تعلیم دارد.
سناتور مطیع‌الدوله حجازی نیز در مورد مقایسه وضع تحصیلی فعلی با گذشته صحبت کرد و یادآور شد که اگر در گذشته شخصی ادعا می‌کرد قادر است در مدت کوتاهی مردم را باسواد کند، مردم به او لقب کافر می‌دادند و می‌گفتند: جن در روح چنین شخصی رفته است و به همین نسبت در قدیم هیجده تا بیست سال طول می‌کشید تا مردم را باسواد کنند، درصورتی‌که حالا در کوتاه‌ترین مدت، مردم را باسواد می‌کنند.
من معتقدم مقامات مسئول باید سعی کنند تا جوانان دوره متوسطه و دانشگاه را در کمترین مدت به پایان برسانند تا عمر آنان بیهوده تلف نشود.
در پایان جشن چند برنامه هنری توسط دانش‌آموزان دبستان ویژه انجام شد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.
 
سیب‌زمینی ایران مورد پسند خارجی‌ها نیست!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سیب‌زمینی ایران در حال حاضر به علت ناصاف بودن مورد پسند مردم کشورهای اروپایی نیست.
چندی قبل که تولید سیب‌زمینی کشور افزایش زیاد پیدا کرده بود و بازار قدرت جذب آن را نداشت، تولیدکنندگان از وزارت اقتصاد درخواست کردند که برای صادرات سیب‌زمینی اقدامات سریعی به عمل آید.
وزارت اقتصاد با مقامات اقتصادی چند کشور اروپایی تماس گرفت و بالاخره به این نتیجه رسید که شکل ظاهری سیب‌زمینی ایران مورد پسند خارجی‌ها نیست.
وزارت اقتصاد در این موقع با مقامات وزارت کشاورزی وارد مذاکره شد و ضمن یادآوری این مسئله درخواست کرد که انبارهای مناسبی در مراکز تولید سیب‌زمینی ساخته شود و سیب‌زمینی برای فصول مختلف انبار گردد تا در راه فروش آن مشکل ایجاد نشود.
وزارت اقتصاد همچنین با دادن جایزه صادراتی به صادرکنندگان سیب‌زمینی به نواحی خلیجِ [فارس] توانست قیمت سیب‌زمینی را در شیخ‌نشین‌ها به صورت قابل ملاحظه‌ای تقلیل بدهد و بازار سیب‌زمینی را به‌دست بگیرد.
 
بازدید نخست‌وزیر از هنرستان دخترانه
عصر دیروز آقای نخست‌وزیر از هنرستان دولتی امین‌الدوله بازدید به عمل آورد. در این بازدید، آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش و معاونین آن وزارتخانه، نیز حضور داشتند.
ابتدا نمایشگاه هنرستان مورد بازدید قرار گرفت و سپس آقای نخست‌وزیر از کارگاه‌های سرامیک و مجسمه‌سازی و کلاس‌های طراحی آشپزی و تزیین داخلی دیدن کرد.
 
لایحه انتقال گمرک تغییر کرد
لایحه مربوط به انتقال گمرک به وزارت دارایی در مجلس سنا به تصویب رسید.
در مجلس سنا، تغییراتی در لایحه به عمل آمد که طبق آن اداره کل گمرک و سازمان بنادر و کشتی‌رانی فعلا با همین سازمان و اختیارات به وزارت دارایی منتقل می‌گردد.
متن لایحه تصویب‌شده در مجلس سنا به شرح زیر است:
ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون، اداره کل گمرک و سازمان بنادر و کشتی‌رانی با کلیه کارکنان و بودجه و اموال خود از وزارت اقتصاد منتزع و تابع وزارت دارایی می‌گردد.
تبصره ۱ـ کلیه اختیارات و مسئولیت‌های قانونی وزارت اقتصاد مربوط به اداره کل گمرک و سازمان بنادر و کشتی‌رانی به وزارت دارایی واگذار می‌شود.
تبصره ۲ـ اداره کل گمرک و سازمان بنادر و کشتی‌رانی از حیث انجام معاملات و مقررات اداری و مالی و تشکیلات تابع آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب کمیسیون‌های دارایی و امور استخدام و سازمان‌های اداری مجلسین خواهد رسید.
وزارت دارایی مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون آیین‌نامه مزبور را تهیه و به مجلس تقدیم نماید. تا زمانی که آیین‌نامه مزبور به تصویب نرسیده است، مقررات فعلی اداره کل گمرک و سازمان بنادر و کشتی‌رانی معتبر خواهد بود.
 
برای سرمایه‌گذاری و استخراج نفت در دشت مغان، مذاکرات ایران، ترکیه و پاکستان آغاز شد
از صبح امروز مذاکرات مقامات ایرانی با هیئت‌های پاکستان و ترکیه درباره سرمایه‌گذاری مشترک و استخراج نفت در دشت مغان، در شرکت ملی نفت ایران آغاز شد.
هیئت‌های پاکستان و ترکیه طبق یکی از مواد اعلامیه اخیر شورای وزیران سازمان عمران منطقه‌ای وارد تهران شده‌اند.
در مذاکرات اولیه اصول کار روشن شد، ولی هنوز بسیاری از مسائل و موارد مربوط به این سرمایه‌گذاری روشن نیست.
آنچه مسلم است شرکتی که به وسیله سه کشور تأسیس می‌شود از محدودیت‌های مزایده‌های نفتی معاف است.
گفته می‌شود که نفت استخراجی از دشت مغان با لوله به ترکیه حمل خواهد شد.
درحقیقت خریدار نفت دشت مغان ترکیه خواهد بود؛ زیرا حمل نفت از این منطقه برای پاکستان مشکل و پرخرج می‌باشد.
 
تکذیب مندرجات «اللوا»
روزنامه «الحیات» می‌نویسد: آقای امیر معز، وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بیروت، بیانیه‌ای بدین شرح به مطبوعات لبنان داد:
مجله «اللواء» در شماره 17 ژوئن 1966 نوشته است که قبل از معذرت‌خواهی دولت ایران، سفیر ایران به لبنان نخواهد آمد». این خبر به کلی عاری از حقیقت می‌باشد؛ زیرا تاکنون هیچ گونه مذاکره‌ای دراین‌باره با دولت لبنان صورت نگرفته است.
 
در هیچ کجای دنیا مبارزه با پشه و مگس کار نخست‌وزیر نیست!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: در روزنامه دیروز ما به چند مناسبت و در چند جا اشاره به مسائل مبتلابه تهران شده بود.
گزارش خبرنگار پارلمانی ما حاکی از این بود که در سنا مدتی پیرامون ترافیک، تقلب مواد غذایی و سروصدای تهران بحث شده و آقای نخست‌وزیر تأیید کرده‌اند مشکلاتی در تهران وجود دارد و این مشکلات به‌مرور رفع می‌شود؛ چون دولت حسن نیّت دارد. در ستون دیگری مصاحبه شهردار تهران منعکس بود که آنجا هم اظهارات آقای شهردار در خصوص مسائلی چون آسفالت، مترو، نرخ میوه و تره‌بار، گرانی گوجه فرنگی، حل مشکل خاکروبه و توقف مبارزه با پشه و مگس به چشم می‌خورد.
خلاصه کلام، قسمت اساسی خبرهای روز در مملکت ما عبارت بود از همین حرف‌ها و آدم را وا می‌داشت از خودش بپرسد این حرف‌ها تا کی اخبار روز مملکتی خواهد بود که صرف نظر از برنامه‌های مهم داخلى، برنامه‌های جهانی دارد و در مواردی مثل مبارزه با بی‌سوادی دنیا را به دنبال خود می‌کشاند.
شما امروز اگر بخوانید که نخست‌وزیری انگلستان مبارزه با مگس و پشه در لندن را زیر نظر گرفته است، می‌خندید و مسخره می‌کنید، اما این کارها چون در مملکت خودمان عادی شده است هیچ کس این خبر را غیر عادی تلقی نمی‌کند که کمیسیون پشه و مگس در تهران تحت نظر نخست‌وزیری کار می‌کند.
یا تعجب خواهید کرد اگر بشنوید: ویلی برانت، شهردار برلن، در جلسه مصاحبه مطبوعاتی گفته است: ما منتظریم میوه مخصوص برلن بیاید تا نرخ گوجه فرنگی بشکند و این گوجه فرنگی که فعلا مردم مصرف می‌کنند نوبرانه است. اما شهردار تهران درباره نرخ گوجه فرنگی مصاحبه می‌کند و روزنامه‌ها با حروف درشت می‌نویسند و مردم باعلاقه می‌خوانند و کسی تعجب نمی‌کند؛ زیرا به این جور مصاحبه و این قبیل حرف‌ها عادت داریم و حالا باز خوب است که شهرداری از تجارب گذشته عبرت گرفته و در پاره‌ای امور عاقلانه رفتار می‎کند؛ مثل مسئله نرخ‌گذاری که دیروز باز هم شهردار تهران تصریح کرد شهرداری روی پوست خربزه تعیین نرخ پا نمی‌گذارد و چه خوب کاری کرد.
برای اینکه همه می‌دانیم شهرداری هر وقت نرخ گذارده یا کسی اعتنا نکرده و یا به عکس، نرخ بازار از نرخ شهرداری ارزان‌تر بوده است که در هر دو صورت مردم به ریش شهرداری خندیده‌اند.
در پایان سخن باز برمی‌گردیم به حرف اول و آخر که باید امور شهرها به دست خود مردم سپرده شود و مسئول امور شهر انجمنی باشد که از نمایندگان توده مردم انتخاب می‌شود و شهرداری، که انجمن تعیین می‌کند، به این جهت ما امیدواریم مجلسین اهتمام کنند تا لایحه مربوط به شهرداری‌ها و انجمن شهر زودتر دست دولت برسد و بالاخره اولین قدم در راه سپردن کار شهرها به مردم از طریق انتخابات و تشکیل انجمن‌های قانونی برداشته شود.1
 
روزنامه اطلاعات، 31 خرداد 1345، صفحه 1

------------------------------
منبع:
1. اطلاعات، 31 خرداد 1345، صص 1، 2، 17، 19 و 20.
 
https://iichs.ir/vdcjhoe8.uqetozsffu.html
iichs.ir/vdcjhoe8.uqetozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما