شاه نفت مراکش را تأمین می‌کند!/جت‌های عراق باز هم به ایران تجاوز کردند/ایران کارشناس مبارزه با بی‌سوادی به خارج می‌فرستد!/با ساختمان متروی تهران موافقت شد/با وجود گران بودن غیر عادی نرخ بعضی از اقلام تره‌بار،  شهرداری حاضر به نرخ‌گذاری نیست!/جشن تولد ملکه انگلیس در ایران برگزار شد!/نخست‌وزیر رومانی از دانشگاه تهران دکترای افتخاری می‌گیرد!/ترحم به اینها ستم بر مردم است!
24 خرداد 1345

شاه نفت مراکش را تأمین می‌کند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه دیروز پس از بازدید از «کازابلانکا» به اتفاق اعلیحضرت حسن دوم به رباط بازگشتند و در میهمانی باشکوه سفیر ایران در قصر «دارالسلام» شرکت جستند.
شاهنشاه در این میهمانی یک قطعه نشان به والاحضرت ولیعهد مراکش اهدا کردند.
میهمان عالی‌قدر مراکش، در بازدید از «کازابلانکا» از پالایشگاه نفت این منطقه نیز دیدن فرمودند و به عرض شاهنشاه رسید که با کمک ایران پالایشگاه مذکور توسعه خواهد یافت و مراکش از ایران نفت خام خواهد خرید.
شاهنشاه پیش از ورود به «کازابلانکا» در سر راه از یک پالایشگاه نفت، در منطقه محمدیه دیدن کردند. از شاهنشاه هنگام ورود به این پالایشگاه، وزیرصنایع و معادن و نفت، وزیر فرهنگ مراکش و فرماندار کازابلانکا و گروه کثیری از مقامات برجسته محلی استقبال کردند.
وزیر صنایع و معادن و نفت مراکش در گزارشی که به عرض رسانید اظهار داشت: ظرفیت این پالایشگاه در سال یک میلیون و 250 هزار تن نفت خام است، ولی در حال حاضر فقط هشتصدهزار تن نفت در این پالایشگاه تصفیه می‌شود.
وزیر صنایع و معادن و نفت مراکش افزود که نفت خام مورد احتیاج این پالایشگاه فعلا از کشورهای شوروی، الجزایر و عربستان سعودی خریداری می‌گردد، ولی مقامات اقتصادی ایران و مراکش مشغول مذاکره برای بستن قراردادهایی هستند که به موجب آن قسمتی از نفت خام مورد احتیاج این پالایشگاه از ایران خریداری خواهد شد.
ضمن این مذاکرات توافق‌هایی به عمل آمده است که با کمک شرکت ملی نفت ایران و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی شرکت‌های ایران، دستگاه‌های سازنده روغن موتور و آسفالت به پالایشگاه اضافه شود.
وزیر صنایع و معادن و نفت مراکش افزود: به‌زودی بین ایران و مراکش موافقت‌نامه‌هایی امضا خواهد شد که به موجب آن، عده‌ای از جوانان مراکش برای کارآموزی و استفاده از دانش مهندسان ایرانی در صنعت نفت به ایران اعزام خواهند شد و عده‌ای از مهندسان ایرانی متخصص صنعت نفت نیز برای ایجاد تأسیسات کارخانه تهیه روغن موتور و آسفالت وارد مراکش خواهند شد.
 

جت‌های عراق باز هم به ایران تجاوز کردند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: بار دیگر منطقه مرزی «تمرچین» واقع در نزدیکی «خانه» آذربایجان مورد حمله و تجاوز هواپیماهای جنگنده  عراقی قرار گرفت و یک بمب در نزدیکی پاسگاه ژاندارمری «تمرچین» فرو انداخته شد.
بر اثر انفجار بمب، قسمتی از مزارع کشاورزی از بین رفت و اهالی، که هنوز خاطره بمباران سابق این دهکده را فراموش نکرده بودند، بار دیگر دچار ترس و وحشت شدیدی گردیدند.
خبرنگار ما در رضائیه گزارش داد: به محض حمله هواپیماهای عراقی و فرو افتادن بمب در نزدیکی مرز (تمرچین) آقایان سروان انتظامی رئیس مرزبانی و سروان حاجیلو، رئیس ژاندارمری خانه، و عده‌ای از افراد تیپ مرز خانه به محل عزیمت کردند و پس از یک سلسله تحقیقات قطعات متلاشی‌شده بمب جمع‌آوری و به مرز خانه حمل گردید. فعلا موضوع به مرکز گزارش داده شده و افراد تیپ خانه در مرز مراقب اوضاع می‌باشند.
خبرنگار ما اضافه کرده در یک ماه گذشته، هواپیماهای عراقی هشت بار به این منطقه مرزی حمله کرده‌اند و در حال حاضر اهالی در ترس و وحشت شدیدی به‌سر می‌برند.1
 

ایران کارشناس مبارزه با بی‌سوادی به خارج می‌فرستد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: طرح جدید مبارزه با بی‌سوادی توام با تعلیمات حرفه‌ای با کمک یونسکو برای اولین‌بار در ایران اجرا خواهد شد.
ضمنا برای اجرای این طرح در کشورهای آفریقایی من‌جمله الجزایر نیز ایران کارشناس تربیت می‌کند و به آن مناطق اعزام می‌دارد.
در جلسه‌ای که دیروز در دفتر کار آقای دکتر بیرجندی، معاون تعلیماتی وزارت آموزش و پرورش، و با حضور آقایان کی گا، فرستاده مخصوص یونسکو، دوک کرک، رئیس نمایندگی یونسکو در ایران، و کارشناسان یونسکو تشکیل گردید، تصمیم گرفته شد طرح مبارزه با بی‌سوادی توأم با تعلیمات حرفه‌ای در اصفهان و دزفول انجام شود.
در اصفهان به بی‌سوادان علاوه بر تعلیم دروس لازم، امور صنعتی و در دزفول امور کشاورزی یاد داده خواهد شد.
برای انجام این منظور سه‌میلیون دلار از طرف یونسکو و در همین حدود به وسیله سازمان برنامه در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت که قرار است این برنامه در چهار سال انجام شود.
ضمنا برای تربیت کارشناس و اعزام آن به الجزایر و کشورهای آفریقایی مراکزی در دزفول و اصفهان ایجاد می‌شود.2
 

با ساختمان متروی تهران موافقت شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: نظر موافق شهرداری با احداث مترو در تهران طی نامه ای به دولت ارسال شد. این نامه در پاسخ سوال دولت از شهرداری تهران در مورد ساختمان مترو نوشته شده است.
چندی پیش چند کمپانی ژاپنی، آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی برای احداث مترو در تهران پیشنهاداتی به دولت دادند. این پیشنهادات در هیئت دولت مطرح شد و دولت عین پیشنهادات را جهت اظهار نظر به شهرداری فرستاد و شهردار و معاون فنی و جمعی از مهندسان روی این امر مهم بررسی کردند و اعلام داشتند که ساختمان مترو برای تهران تحت شرایطى ضروری است.
 

با وجود گران بودن غیر عادی نرخ بعضی از اقلام تره‌بار،  شهرداری حاضر به نرخ‌گذاری نیست!

شهردار تهران امروز اعلام کرد: قیمت گوجه فرنگی و سایر کالاهایی که از نقاط دوردست به تهران حمل می‌گردد نوسان دارد و گران و ارزان می‌شود. روزی که ده کامیون گوجه فرنگی به تهران می‌رسد، قیمت تنزل می‌کند و روز دیگر که کمتر می‌آورند، قیمت بالا می‌رود.
شهردار تهران افزود: دادن نرخ در حال حاضر به مصلحت مردم نیست؛ زیرا اگر شهرداری نرخ بدهد، از نظر اینکه این نرخ نمی‌تواند حداقل باشد از تنزل قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و مآلا به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.
 

جشن تولد ملکه انگلیس در ایران برگزار شد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب به مناسبت سالروز تولد علیاحضرت ملکه الیزابت دوم از طرف آقای سر دنیس رایت، سفیر انگلیس در دربار شاهنشاهی، ضیافتی در سفارت انگلیس در تهران ترتیب داده شده بود که عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و مملکتی در این ضیافت شرکت داشتند.
 

نخست‌وزیر رومانی از دانشگاه تهران دکترای افتخاری می‌گیرد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار دانشگاهی ما کسب اطلاع کرد که در جشن پایان سال تحصیلی دانشگاه تهران، به دو نفر از شخصیت‌های برجسته، یکی نخست‌وزیر رومانی و دیگری پروفسور گریشمن، ایران‌شناس معروف فرانسوی، درجه دکترای افتخاری داده می‌شود.
طبق اطلاع واصله مسافرت نخست‌وزیر رومانی به علت سفر شاهنشاه به تأخیر افتاده است.
وی چند روز بعد از پایان جشن به تهران می‌آید و طی تشریفاتی درجه دکترای افتخاری خود را دریافت می‌کند.
 

ترحم به اینها ستم بر مردم است!

روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: خبر دادیم که لایحه جدیدی برای مجازات سازندگان و فروشندگان مواد دارویی و غذایی تقلبی در وزارت دادگستری تحت مطالعه قرار دارد و عن‌قریب از طریق هیئت وزیران تقدیم مجلس خواهد شد.
تقلب در مواد غذایی به این صورت که ما می‌بینیم از پدیده‌های جنگ اخیر است. سعدی می‌گوید:
غریبی اگر ماست پیش آورد
دو پیمانه آب است و یک چمچه دوغ
از زمان جنگ محتکران و سودپرستان دیدند اگر پایش بیفتد، بشر از روی احتیاج برای سیر کردن شکم خود حتی گوشت گربه و نانی که از آرد هسته خرما پخته شود می‌خورد این بود که از قحطی و گرسنگی ناشی از جنگ استفاده کردند و در بازار سیاه زمان جنگ هرچه دستشان رسید به خورد مردم قحطی‌زده و گرسنه دادند. همین عادت ثانوی ایشان شد و بعد از جنگ هم با آنکه کیسه‌شان از پول پر شده بود، دست از کار کثیف خود برنداشتند. طبیعت بشر همین است؛ تا وقتی بد نکرده از بد کردن می‌هراسد، اما همین که یک بار از مرز نیکی گذشت و دست و دامان خود را به بدی آلوده ساخت، دیگر قبح بد کردن و قبح گناه کردن را از یاد می‌برد و بعد از آن فقط پتک قانون است که می‌تواند چنین آدمی را از کجروی باز بدارد نه اخلاق و نه وجدان.
در مملکت ما، با وجود آنکه مستقیما وارد جنگ نبودیم؛ چون هرج‌ومرج بعد از جنگ طولانی شد و یک مدت درازی اشتغال به مسائل حیاتی مملکتی دستگاه دولت را از نظارت بر جزئیات امور مانع می‌شد، منفعت‌پرستان که طعم ثروت بادآورده و گنج بی‌رنج را چشیده و به قول فارس‌ها چشیده‌خوار گشته بودند، همان اعمال زشت و قبیح و خلاف وجدان و عاطفه بشری را ادامه دادند که تقلب در کسب نیز از آن جمله بود.
از ماست و پنیر تا سماق و سرکه و مرغ و گوسفند و گاو تقلبی به بازار آمد و به فروش رفت. گرد آجر به جای سماق، اسید به جای آبلیمو، کشک به جای روغن، خاک اره به جای آرد گندم در حلقوم مردم جپانیدند، شیشه‌های سر به مهر را با سرنگ از مواد سالم خالی از مواد تقلبی پرساختند، شکم مرغ و گوسفند را با تلمبه دستی باد کردند و هر روز رنگ جدید و حیله تازه‌ای در عالم تقلب به کار زدند؛ چنان‌که امروز هیچ کس به غذایی که داخل خانه یا خارج از خانه می‌خورد مطمئن نیست.
و بالاتر از این جنایت، تقلب در دواست که آن هم بحثی علیحده دارد و به هر تقدیر، هر قدمی که در راه مبارزه با این گروه از مردم برداشته شود مستقیما کمکی است به حفظ سلامت و در پاره‌ای موارد حفظ جان مردم بی‌گناه به شرط آنکه لایحه جدید اولا زودتر به مجلس تقدیم شود و ثانیا در مجلس به قعر کمیسیون نیفتد!3
 
روزنامه اطلاعات، 24 خرداد 1345، صفحه 1

---------------------------------------------------
منابع: 
 
1. اطلاعات، 24 خرداد 1345، صص 1 و 17.
 
2. همان، ص 20. تربیت کارشناسان مبارزه با بی‌سوادی و اعزام آنان به آفریقا در حالی از سوی مطبوعات و مقامات ذی‌ربط مطرح می‌شد که در پایان حکومت پهلوی و در سال پیروزی انقلاب، اکثریت مردم ایران بی‌سواد بودند و حکومتی که نمی‌توانست مردم خود را باسواد سازد و در یک کلام بی‌سوادی را ریشه‌کن کند، چگونه می‌خواست این وظیفه را در کشورهای دیگر به عهده بگیرد؟!
3. اطلاعات، 24 خرداد 1345، ص 2 و 20.
https://iichs.ir/vdcb8wb5.rhbfwpiuur.html
iichs.ir/vdcb8wb5.rhbfwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما