یکی از دغدغه‌های متفقین در دوران اشغال ایران در شهریور 1320 جلوگیری از انتشار اخبار به نفع نیروهای آلمانی بود. وزیرمختار انگلیس در ایران در نامه‌ای به نخست‌وزیر ایران درباره برقراری سانسور در مطبوعات ایران نوشته است
سانسور جراید ایران توسط سفیر انگلیس
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ یکی از دغدغه‌های متفقین در دوران اشغال ایران در شهریور 1320 جلوگیری از انتشار اخبار به نفع نیروهای آلمانی بود. وزیرمختار انگلیس در ایران در نامه‌ای به تاریخ 24 دی 1321 به نخست‌وزیر ایران درباره برقراری سانسور در مطبوعات ایران نوشته است:
هرکس به دقت مقالات و تفاسیر مربوط به جنگ و یا مساعی جنگی متفقین را در ایران و جراید تهران قرائت نماید به این نکته برمی‌خورد که نویسندگان آنها یا بر اثر نادانی و یا به علت سوء نیّت، غالبا حقایق را واژگون و با اظهارات و یا تفاسیری مضر به مصلحت متفقین درج می‌نمایند. به هیچ وجه معقول نیست که سانسور اخبار مربوط به جنگ وجود داشته باشد و در عین حال به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود بدون رعایت هیچ گونه قیدی نسبت به اطلاعات مربوط به جنگ تفاسیری بنگارند. تنها راه اصلاح این امر آن است که مقرر شود کلیه این قبیل مقالات و تفاسیر به اداره سانسور فرستاده شود و تا از سانسور نگذرد طبع و منتشر نشوند.
 
محمدرضا پهلوی به اتفاق ریدرز ویلیام بولارد، وزیرمختار انگلستان، و ژنرال ویول، فرمانده انگلیسی قشون متفقین در ایران
محمدرضا پهلوی به اتفاق ریدرز ویلیام بولارد، وزیرمختار انگلستان،
و ژنرال ویول، فرمانده انگلیسی قشون متفقین در ایران
شماره آرشیو: 976-11ع
 
پی نوشت:
 
* سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 21402/13/01، 20 شهریور 1324. https://iichs.ir/vdch6-ni.23nzzdftt2.html
iichs.ir/vdch6-ni.23nzzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما