نخستین اقدامات برای ساخت موزه در ایران؛

اطاق موزه

ناصرالدین‌شاه بعد از نخستین سفر به فرنگ در 1290، تحت تأثیر مشاهداتش در اروپا، به ساخت موزه در ضلع شمال غربی باغ گلستان اقدام کرد. ساخت موزه سه سال طول کشید. پس از پایان ساخت، اطلاعیه‌ای در روزنامه «ایران» منتشر شد
اطاق موزه
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ ناصرالدین‌شاه بعد از نخستین سفر به فرنگ در 1290، تحت تأثیر مشاهداتش در اروپا، به ساخت موزه در ضلع شمال غربی باغ گلستان اقدام کرد. ساخت موزه سه سال طول کشید. پس از پایان ساخت، اطلاعیه‌ای در روزنامه «ایران» منتشر شد که از عموم دعوت می‌شد تا هر آنچه از جواهرات و اشیای گران‌بها و مسکوکات و پرده نقاشی دارند به دارالطباعه بیاورند تا جهت موزه به قیمت مناسب خریداری شود.

فضای موزه عبارت بود از: تالاری بسیار وسیع، سقف آجری مشتمل بر طاق وسط و چند دالان، مزین به چهل‌چراغ‌های بزرگ. آنچه در موزه قرار داشت عبارت بود از: کره جواهر، چینی‌های قدیمی، گلدان‌های بزرگ، سلاح‌های قدیمی، و در قفسه‌های چوبی شیشه‌دار جواهرات سواره و پیاده و مروارید. در شاه‌نشین بزرگ، تخت طاووس قرار داشت. این موزه برخلاف موزه‌های فرنگ، برای بازدید عموم نبود و مراسم سلام در اعیاد مختلف در این فضا برگزار می‌شد. تالار موزه بعدها به تالار سلام تغییر یافت.
 
اطاق موزه
اطاق موزه
شماره آرشیو: 1616-1ع
 
پی نوشت:
 
روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، صص 159، 933.
یحیی ذکاء، تاریخچه ساختمان‌های ارگ سلطنتی تهران، ص 123. https://iichs.ir/vdcdsk0x.yt0fs6a22y.html
iichs.ir/vdcdsk0x.yt0fs6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما