واقعیت احزاب در ایران عصر پهلوی(1)؛

آسان‌تر از تغییر جامه!

در اواخر دهه 1340، وقتی سلیمان نوشیروانی، عضو حزب مردم (اقلیت)، ‌این حزب را ترک و راهی حزب رقیب، یعنی حزب ایران نوین (اکثریت) شد، محسن موقر، مدیرمسئول روزنامه «مهر ایران» (ناشر افکار حزب مردم) خطاب به او چنین نوشت
آسان‌تر از تغییر جامه!
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ در اواخر دهه 1340، وقتی سلیمان نوشیروانی، عضو حزب مردم (اقلیت)، ‌این حزب را ترک و راهی حزب رقیب، یعنی حزب ایران نوین (اکثریت) شد، محسن موقر، مدیرمسئول روزنامه «مهر ایران» (ناشر افکار حزب مردم) خطاب به او چنین نوشت:
 
«دوست ارجمند آقای دکتر سلیمان نوشیروانی: آیا این شرط دوستی و رفاقت است که انسان بدون خبر پس از سیزده سال همسنگرهای خود را در وسط میدان رها کند و به جبهه رقیب [حزب ایران نوین] ملحق شود؟! من از هر فرد دیگری در حزب مردم انتظار چنین بی‌مهری را داشتم جز شما. اما حقیقت این است که من از این نقل و انتقالات مسلکی و حزبی زیاد ناراحت نمی‌شوم؛ زیرا این مسئله تازگی ندارد و سال‌هاست حزب و مسلک عوض کردن در مملکت ما از جامه عوض کردن آسان‌تر شده است و مردم هم به این موضوع خو گرفته‌اند. حق این بود که شما این تصمیم‌ را خیلی زودتر می‌گرفتید تا لااقل از حمایت حزب اکثریت بیش از این برخوردار می‌شدید.»
 
تخریب ساختمان حزب ایران نوین در جریان زلزله طبس و فردوس
شماره آرشیو: 15568-۴ع
 
پی نوشت:
 
مهر ایران، ش 3617، 1 مرداد 1349، ص 2. https://iichs.ir/vdch-xni.23nz-dftt2.html
iichs.ir/vdch-xni.23nz-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما