پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد با توجه به تقارن 3 اسفند 1399 با صدسالگی کودتای سیاه در ایران، همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» را به شکل مجازی برگزار کند
همایش مجازی «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار می‌شود
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، یکصد سال پیش در وضعیتی که دلسوزان ایران بعد از به شکست کشاندن قرارداد شوم 1919، درصدد احیا و اعاده مشروطیت برای نجات ایران از سلطه انگلستان بودند، سیاست استعماری بریتانیا با نقش‌آفرینی جناح صهیونیستی حاکمیت انگلیس با صحنه‌گردانی حکومت هند بریتانیا، وزارت دریاداری،‌ وزارت جنگ و بانک شاهنشاهی به دنبال روی کار آوردن حکومتی وابسته با کودتای نظامی بودند. زمینه عملی این کودتا را شبکه داخلی با نقش‌آفرینی سر اردشیر جی، کمیته آهن و منورالفکرانی فراهم کردند که با تز «دیکتاتوری منوّر» ذهن‌ها را برای روی کار آوردن دیکتاتوری نظامی در ایران آماده می‌کردند. با فراهم شدن این زمینه و نیز تجهیز قوای قزاق در قزوین با سرمایه بانک شاهنشاهی انگلیس در ایران و راهنمایی‌های اردشیر جی، عملیات کودتا با سردمداری قزاقی گمنام و روزنامه‌‌نگاری شهره به وابستگی به انگلستان آغاز شد و در 3 اسفند 1299 تهران به تصرف کودتاچیان انگلیسی درآمد. با سقوط تهران، دوره سیاهی در تاریخ معاصر ایران آغاز شد که تا 22 بهمن 1357 تداوم یافت.
 
با توجه به تقارن 3 اسفند 1399 با صدسالگی کودتای سیاه 1299 در ایران، پژوهشکده تاریخ معاصر بر آن است که با شرکت اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی تاریخ معاصر ایران، زمینه‌ها و پیامدهای این کودتا را در قالب همایشی مجازی، روی میز نقد و بررسی گذارد؛ لذا از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌شود با توجه به عدم امکان شرکت حضوری در همایش، با ثبت‌ نام از طریق رایانامه koodeta@iichs.ir در این همایش شرکت فرمایند.
علاقه‌مندان جهت ثبت نام، نام، نام خانوادگی و نشانی رایانامه خود را برای ما ارسال فرمایند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02122608690 تماس گیرند. 
 
 
  https://iichs.ir/vdcd9k0f.yt0ns6a22y.html
iichs.ir/vdcd9k0f.yt0ns6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما