انتقاد از وضعیت بهداشتی کشور و فقر و بیکاری مردم!/«تغییرات در وزارت آموزش و پرورش دامنه‌دار و عمیق خواهد بود»!/تصمیمی که قرار است برای سازمان‌های انتفاعی گرفته شود!/سفرای ایران در ایتالیا، بلژیک و کویت تغییر خواهند کرد؟!/اوضاع اقتصادی خوب نیست و در محیط اقتصادی حالت انتظار حکم‌فرماست!/در کادر استاندارها تغییر ایجاد می‌شود!/شوروی یک نمایشگاه بزرگ در تهران دایر خواهد کرد!
18 دی 1343
انتقاد از وضعیت بهداشتی کشور و فقر و بیکاری مردم!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 18 دی 1343 «در ساعت 18:00 روز 18 /10 /43 برنامه هفتگی کانون بحث و انتقاد شروع و در ابتدای جلسه ترجمه آیاتی چند از کلام‌الله مجید تلاوت شد و در ساعت 18:20 آقای هاشمی‌نژاد سخنرانی خود را شروع [کرد].»
در ادامه این سند به نقل از حجت‌الاسلام سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد آمده است: «ما مردم این سرزمین بهداشت صحیحی نداریم و هر روز مرضی دامنگیرمان می‌شود. علت این گونه بیماری‌ها چیست؟ چرا دائم بیمار باشیم؟ دلیلی برای این کار است؟ این سؤال را باید از مسئولین بهداشت نمود که آیا در مرزهای مشکوک، قرنطینه که یک امر حیاتی و ضرورت دانسته‌اند مرزی چون پاکستان و هندوستان که دائما در حال رفت‌وآمد است و در آن نواحی هم انواع و اقسام مرض‌ها به حد فراوان می‌باشد اقداماتی کرده‌اند؟»
این سند به نقل از حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد افزوده است: «... این موضوع تازگی ندارد، ولی اخیرا بر تعدادشان افزوده شده است؛ بدین گونه که اگر 20 درصد بیکاره داشتیم تعداد آنها به 40 درصد رسیده است... بیکاری و فقر و بیچارگی موجب شده که عده‌ای را به راه‌های بد و غیر قابل بخشش وادارد از گرسنگی دست به دزدی بزنند و کم کم این حالت در آنها ایجاد می‌شود که احساس می‌کنند قانونی وجود ندارد و شکم گرسنه قانون نمی‌شناسد و دست به هر کاری خواهند زد و شکم گرسنه ایمان ندارد و این یک نوع تقلیل یافتن مسلمان است».
در ادامه سند به نقل از هاشمی‌نژاد می‌خوانیم: «شما بروید زندان‌ها را ببینید که چه خبر است؛ زندان مشهد قریب 3800 نفر زندانی دارد که جاداد آن بیش از هزار نفر نیست و زندان تهران هشت‌هزار نفر زندانی دارد که جادادش بیش از چهارهزار نفر نیست».1
 
«تغییرات در وزارت آموزش و پرورش دامنه‌دار و عمیق خواهد بود»!
«سپید و سیاه» نوشت: وزارت فرهنگ و هنر در این هفته معاونان خود را انتخاب کرد، ولی در وزارت آموزش و پرورش بررسی‌های جامع در هر زمینه شروع شده که هنوز نتایج آن عملا مشهود نیست.
آنچه مسلم است تغییراتی که در وزارت آموزش و پرورش فعلی که همان وزارت فرهنگ سابق است انجام می‌شود دامنه‌دار و عمیق خواهد بود. صحبت از این است که معاونین تازه‌ای برای این وزارتخانه معرفی شوند و چند چهره جدید نیز به عنوان مدیران کل و رؤسای سازمان‌های جدید روی کار می‌آیند گفته می‌شود اساس برنامه‌های فعلی نیز به کلی عوض خواهد شد.
 
تصمیمی که قرار است برای سازمان‌های انتفاعی گرفته شود!
«سپید و سیاه» نوشت: از نظرات جالبی که داده شده و توجه دولت را جلب کرده یکی این است که سازمان‌هایی که بودجه انتفاعی دارند و کارشان به صورت بهره‌برداری انجام می‌شود (مانند دخانیات، سازمان چای، غله، و امثال آن) اصولا به صورت یک واحد اقتصادی درآیند و یا اصولا ضمیمه وزارتخانه‌هایی بشوند که ارتباط مستقیم با تشکیلات همان وزارتخانه دارد؛ مثلا سازمان چای که ارتباط با کار کشاورزی دارد ضمیمه وزارت کشاورزی شود؛ همچنین غله و نان و دیگران. این نظرات از چندی پیش به وسیله هیئتی مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن برای اخذ تصمیم نهایی به دولت داده خواهد شد.
 
سفرای ایران در ایتالیا، بلژیک و کویت تغییر خواهند کرد؟!
«سپید و سیاه» نوشت: در راهروهای وزارت امور خارجه شنیده شد تا چندی دیگر نتایج تصمیماتی که برای انتخاب چند سفیر تازه اتخاذ گردیده است روشن خواهد شد.
سفرای تازه‌ای از بین چند شخصیت معروف در نظر گرفته شده‌اند و پذیرش آنان نیز از کشورهای مورد نظر خواسته شده است.
سفرای تازه به زودی به مقر مأموریت‌های خود عازم کشورهای ایتالیا، بلژیک و کویت خواهند شد.
 
اوضاع اقتصادی خوب نیست و در محیط اقتصادی حالت انتظار حکم‌فرماست!
«سپید و سیاه» نوشت: در محافل اقتصادی و تجاری در ایام گذشته شهرت داشت که وضع معاملات در بازار خوب نیست، گزارش‌های بانک‌ها نیز حاکی است که پول‌های نقد به‌موقع به بانک‌ها برنمی‌گردد و غالبا در دست اشخاص باقی می‌ماند.
بر روی هم در حال حاضر در محیط اقتصادی و بازرگانی نوعی حالت انتظار به امید بهبود امور تجارتی حکم فرماست و فقط اقدامات سریع دولت می‌تواند به بهبود سریع وضع کنونی کمک کند.
 
در کادر استاندارها تغییر ایجاد می‌شود!
«سپید و سیاه» نوشت: احتمال قوی در کار استاندارهای فعلی یکی دو تغییر صورت می‌گیرد و استاندارهای جدیدی مشغول کار خواهند شد.
استاندارهای خراسان، بلوچستان و سیستان، بنادر جنوب، اصفهان، کرمان، گیلان و مازندران، آذربایجان و کردستان تغییر نخواهند کرد.
یک گزارش حاکی است که ممکن است بعضی از استاندارهایی که انتخاب می‌شوند از بین شخصیت‌های برجسته نظامی باشند.
 
شوروی یک نمایشگاه بزرگ در تهران دایر خواهد کرد!
«سپید و سیاه» نوشت: طبق مذاکراتی که فیمابین مقامات ایران و شوروی به عمل آمده به زودی یک نمایشگاه بزرگ به مدتی معین از طرف شوروی‌ها در تهران دایر خواهد شد.
در نمایشگاه مزبور که با تشریفات مخصوص گشایش می‌یابد انواع نمونه‌های صنایع سنگین، صنایع ماشینی، کشاورزی و محصولات متعدد و مصنوعات گوناگون شوروی به معرض تماشای عامه قرار خواهد گرفت.
ممکن است محل این نمایشگاه در خیابان پهلوی (نمایشگاه دائمی ایران) باشد. نمایشگاه صنایع و محصولات شوروی در حدود فروردین‌ماه دایر می‌گردد.2
 
https://iichs.ir/vdcb5ab8.rhb90piuur.html
iichs.ir/vdcb5ab8.rhb90piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما