«موافقت شاه با حضور زنان در مبارزه با بی‌سوادی» و «خاطره یک روز تاریخی»!/شخصیت‌های بزرگ نفتی در تهران/«اتومبیل‌های دولتی به سپاه بهداشت و آبادانی داده می‌شود»!/تظاهرات «مردم» علیه «یاوه‌گویی‌های حکومت مصر»!/نخست‌وزیر: دولت کارمند زائد نه، ولی بیکاره دارد!/حال دبیر سوم سفارت شوروی وخیم است/تبریک شاه به «ایوب‌خان»!/کلید طلایی تهران به پادشاه نروژ تقدیم می‌شود!/تصویب لایحه سپاه ترویج و آبادانی در سنا/«تلفات جنگ «بین گیا» بی‌سابقه است» 
16 دی 1343
«موافقت شاه با حضور زنان در مبارزه با بی‌سوادی» و «خاطره یک روز تاریخی»!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه نخست شماره امروز خود دو گزارش را در کنار هم منتشر ساخت: نخست موافقت شاه با «شرکت زنان در مبارزه با بی‌سوادی» و در توضیح آن نوشت: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران، طی پیامی خطاب به بانوان ایران اعلام داشت که شاهنشاه با شرکت داوطلبانه بانوان ایران در جهاد ملی با بی‌سوادی موافقت فرموده‌اند.
در این پیام اعلام گردیده که برای نام‌نویسی بانوان داوطلب جهت مبارزه با بی‌سوادی سازمانی از طرف کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی و همکاری وزارت آموزش و پرورش تشکیل خواهد گردید.1
«اطلاعات» در کنار این خبر گزارشی با یک عکس درباره سالروز «کشف حجاب» منتشر ساخت و نوشت: در این روز علیاحضرت ملکه پهلوی و شاهدخت‌ها برای اولین‌بار بی‌حجاب در یک مراسم پرشور فرهنگی شرکت جستند.
در این گزارش آمده است: زنان ایران، فردا، بیست‌ونهمین سال آزادی خود را درحالی‌که دو سال پیش، به فرمان شاهنشاه و تصویب ملی آخرین قید و بندهای اجتماعی و سیاسی نیز از دست و پای آنان باز شد، جشن می‌گیرند و سی‌امین سال آزادی خویش را آغاز می کنند.
روز 17 دی‌ماه سال 1314 بود که به فرمان اعلیحضرت رضاشاه کبیر، زنان ایران از دنیای تاریکی که دور آنها را احاطه کرده بود به‌درآمدند و در همین روز بود که برای اولین‌بار علیاحضرت ملکه پهلوی و والاحضرت شاهدخت‌ها، بدون حجاب، در معیت رضاشاه کبیر، در مراسم پرشوری که در دانشسرای مقدمانی برپا شده بود شرکت جستند.2
 
شخصیت‌های بزرگ نفتی در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز هیئتی از مقامات عالی‌رتبه کنسرسیوم بین‌المللی نفت که همه آنها از شخصیت‌های بزرگ و بانفوذترین مردان نفتی جهان می‌باشند برای مذاکره درباره قرارداد متمم و موضوع بهره مالکانه و حکمیت به تهران وارد و بلافاصله با امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، مذاکرات را آغاز کردند.
در این هیئت آقای پاتیسون، رئیس کمپانی نفت انگلیس، و سه تن آمریکایی، که نماینده گروه سهامداران آمریکایی کنسرسیوم می‌باشند، عضویت دارند.
آقایان هوارد پیچ و جرج پارکر هورست و کلارک، نمایندگان گروه آمریکایی می‌باشند. هوارد پیچ همان عاقد قرارداد نفت ایران و کنسرسیوم می‌باشد.
در محافل نفتی این خوش‌بینی وجود دارد که مذاکرات جدید که از همین امروز بین هویدا، وزیر دارایی، و هیئت فوق آغاز می‌گردد، آخرین مذاکرات باشد.
وزیر دارایی در ده روز آخر سال مسیحی به اتفاق هیئتی در لندن مشغول مذاکره درباره موضوع فوق بود.
بعد از آنکه هیئت ایرانی به تهران بازگشت، دکتر رضا فلاح، عضو ارشد و مؤثر هیئت، مجددا به لندن رفت و عزیمت هیئت را تسریع نمود. در مذاکرات متن قرارداد متمم مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مسائل اصلی قرارداد متمم، پرداخت بهره مالکانه به ایران و همچنین موضوع حکمیت است، که در این دو مورد تغییراتی به نفع ایران انجام خواهد گرفت.
ممکن است مذاکرات چند روزی ادامه یابد. مقامات رسمی از هر گونه اظهار نظر دراین‌باره خودداری می‌کنند و معتقدند که اطلاعات لازم باید پس از پایان مذاکرات در اختیار مطبوعات قرار گیرد.
 
«اتومبیل‌های دولتی به سپاه بهداشت و آبادانی داده می‌شود»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طرحی در وزارت دارایی مورد مطالعه قرار گرفت که اتومبیل‌های جمع‌آوری‌شده را قبل از فروش در صورت احتیاج سازمان‌هایی نظیر سپاه بهداشت و سپاه ترویج آبادانی در اختیار آنان بگذارند.
این سازمان‌ها که بزرگ‌ترین نقش را در امور بهداشت و کشاورزی به عهده دارند احتیاج به اتومبیل‌های جیپ و جیپ استیشن دارند. اگر این طرح مورد موافقت قرار گیرد، وزارت دارایی فقط اتومبیل‌هایی را به حراج عمومی خواهد گذارد که مورد احتیاج سازمان‌های مزبور نباشد.
 
تظاهرات «مردم» علیه «یاوه‌گویی‌های حکومت مصر»!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: تظاهرات عظیمی که برای پاسخگویی به تحریکات سرهنگ جمال عبدالناصر و پشتیبانی از سیاست خارجی دولت ایران در سراسر کشور برپا گردیده است هنوز با شدت کامل ادامه دارد.
بعد از ظهر دیروز مردم شیراز برای اعتراض به سیاست مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور مصر اجتماع بزرگی در مسجد وکیل ترتیب دادند که در آن بیش از پانزده‌هزار تن از دانشگاهیان، فرهنگیان، دانش‌آموزان، أصناف، کشاورزان و کارگران شرکت داشتند.
 
نخست‌وزیر: دولت کارمند زائد نه، ولی بیکاره دارد!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در جلسه سمینار مسائل ایران اعلام کرد که دولت کارمندان زائد ندارد، اما ممکن است کارمند بیکاره داشته باشد، بااین‌همه اگر وسعت کارهای آینده مملکت را در نظر بگیریم شاید از لحاظ تعداد به کارمندانی پیش از کارمندان موجود احتیاج داشته باشیم.
در این جلسه که عده‌ای از آقایان وزیران نیز حضور داشتند نخست‌وزیر گفت: تحولی که در این مملکت به‌وجود آمده است مسئله کوچکی نیست و به موازات این تحول که مالکیت‌های بزرگ را از بین برده زندگی روستاییان را بهبود بخشیده و سپاهیان دانش و بهداشت را به قلب روستاها کشانده توقعات و تمنیات ملت نیز افزایش یافته است و اینک باید تشکیلات مملکت را با این تمنیات و توقعات منطبق ساخت وگرنه عدم تعادل خطرناکی به‌وجود خواهد آمد و باید تأکید کنم که انقلاب نمی‌تواند صبر کند. گردانندگان این انقلاب باید به نقش خویش آگاهی کامل داشته باشند و بدانند چه مسئولیت خطیری برعهده گرفته‌اند.
روی این اصل است که ما فکر می‌کنیم که دیگر مسائل موجود را نمی‌توان با افکار شخصی و متشتت بررسی کرد و یا اداره مملکت را به صورت فرسوده گذشته ادامه داد.
 
حال دبیر سوم سفارت شوروی وخیم است
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که هنوز آقای یوگینی فیدولف، دبیر سوم سفارت شوروی، در حال اغما به‌سر می‌برد.
دبیر سوم سفارت شوروی در تهران شب ژانویه در خیابان پهلوی در نتیجه تصادف با اتومبیل مجروح شده و در بیمارستان صلیب سرخ شوروی بستری گردیده بود.
آخرین اطلاعی که به دست خبرنگار ما رسیده حاکی است که پزشکان معالج درباره وضع فیدولف اظهار نگرانی شدید کرده‌اند؛ زیرا وی هنوز پس از پنج روز از حال اغما خارج نشده است.
صبح امروز دکتر کازلف، معاون بیمارستان شوروی در ایران، گفت: دو پای فیدولف که در این حادثه شکسته با دقت کامل و بهترین وجهی گچ گرفته شده است، ولی بر اثر اختلالات داخلی که بر اثر مسمومیت خون پیش آمده است حال او وخیم است.
دکتر کازلف سپس اضافه کرد: در حال حاضر همگی ما امیدواریم که حال او بهبود یابد، ولی دیگر طب در مورد فیدولف خدمت خود را انجام داده است و ما با کنترل دقیق در راه بهبودی او کوشش می‌کنیم، ولی این بستگی به قوای بدنی او دارد.
فیدولف در سال ۱۹۵۸ پس از چهار سال اقامت در ایران به مسکو بازگشت و سال گذشته مجددا به عنوان دبیر سوم سفارت شوروی به تهران آمد.
آقای کاپیشین، دبیر اول سفارت شوروی و وابسته مطبوعاتی آن کشور در ایران، بعد از ظهر امروز با هواپیما به مسکو عزیمت می‌کند تا معالجات خود را ادامه دهد.
دکتر کازلف در مورد آقای کاپیشین نیز گفت: پای چپ کاپیشین که در تصادف اخیر صدمه دیده بود در جنگ‌های شوروی نیز شکسته بوده است و به همین دلیل لازم است که کاپیشین  بعد از یک سری معالجات دقیق در بیمارستان‌های مخصوص در مسکو برای استراحت به آسایشگاه برود.3
 
تبریک شاه به «ایوب‌خان»!
جراید امروز کشور نوشتند: به مناسبت موفقیت فیلد مارشال ایوب‌خان در انتخابات ریاست‌جمهوری پاکستان از طرف شاهنشاه پیام تبریکی به پاکستان فرستاده شده است. شاهنشاه در این پیام موفقیت و پیروزی رئیس‌جمهوری پاکستان را آرزو کرده‌اند.4
 
کلید طلایی تهران به پادشاه نروژ تقدیم می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح فردا اعلیحضرت اولاف پنجم، پادشاه نروژ، به دعوت شاهنشاه وارد تهران می‌شوند.
در فرودگاه مهرآباد، شاهنشاه شخصا از میهمان عالی‌قدرشان استقبال می‌نمایند و پس از انجام مراسم نظامی و معرفی همراهان پادشاه نروژ و هیئت دولت اعلیحضرتین با اتومبیل به میدان 24 اسفند عزیمت می‌نمایند.
در میدان 24 اسفند دکتر شادمان، شهردار تهران، پس از عرض خیر مقدم، کلید طلایی شهر را تقدیم اعلیحضرت پادشاه نروژ می‌نماید و سپس اعلیحضرتین با کالسکه سلطنتی به کاخ گلستان عزیمت می‌نمایند.
بعداز ظهر فردا نیز شهردار تهران «هدیه اهالی شهر» را به حضور اعلیحضرت اولاف تقدیم می‌کند.5
 
تصویب لایحه سپاه ترویج و آبادانی در سنا
ساعت 10:10 امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در این جلسه لایحه مربوط به تشکیل سپاه ترویج و آبادانی که یک فوریت آن قبلا به تصویب رسیده بود مطرح شد و آقایان دکتر صدیق و دکتر شفق تذکراتی درباره لایحه دادند و وزیر کشاورزی ضمن تشریح لایحه گفت: ما در این لایحه نخواسته‌ایم از لایحه سپاه ترویج یاد کنیم، بلکه خواسته‌ایم هدف قانون را یادآور شویم.
سجادی گفت: باید هدف را در مقدمه قانون می‌نوشتید نه در ماده اول قانون.
بهادری نیز گفت: جا داشت که مردم را نیز در اجرای این قانون مداخله می‌دادند و از وجود ساکنین دهات و بخش‌ها استفاده بیشتری می‌شد؛ ضمنا پیشنهاد می‌کنم سازمان‌هایی نظیر اداره عمران در وزارت آبادانی و مسکن ادغام شوند.
بعد مواد لایحه مطرح گردید و سرلشکر مطبوعی، امیر حکمت، رعدی و وکیلی تذکراتی دادند و لایحه به تصویب رسید.6
 
«تلفات جنگ «بین گیا» بی‌سابقه است» 
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به موجب گزارش رسمی وزارت دفاع ویتنام که شب گذشته انتشار یافت، در تاریخ جنگ‌های ویتنام جنوبی تلفات جنگ «بین گیا» بی‌سابقه است.
هواپیماهای ویتنام به کمک بمب‌افکن‌های استرالیا بمباران شدید مواضع چریک‌ها را آغاز کرده‌اند.
رهبری عملیات در «بین گیا» با فرمانده کل چریک‌های کمونیست است.7
 
 
https://iichs.ir/vdcdko0f.yt0nk6a22y.html
iichs.ir/vdcdko0f.yt0nk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما