تبدیل قرار فرزند آیت‌الله خمینی به التزام عدم خروج از تهران!/ تعهدنامه زیرکانه آیت‌الله مصطفی خمینی به ساواک!/ ساواک: باید تحرکات آیت‌الله محلاتی تحت نظر باشد!/ دعا برای «یگانه مرجع تقلید شیعیان»!/ اصلاحات لایحه استخدام بر اساس نظر کارمندان دولت!/ شیر و خورشید سرخ: وضع زلزله‌زدگان لار مبهم است!/ بخشنامه عجیب وزارت آموزش و پرورش!/ وزیر پست و تلگراف و تلفن: وضع تلفن کشور دگرگون می‌شود!
8 دی1343
 
تبدیل قرار فرزند آیت‌الله خمینی به التزام عدم خروج از تهران! بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 8 دی 1343 «قرار بازداشت صادره درباره غیرنظامی نام‌برده به قرار التزام عدم خروج از حوزه قضایی تهران به وجه التزام مبلغ پنجاه‌هزار ریال تبدیل گردیده است. با ایفاد یک برگ عین قرار صادره مقرر فرمایید قرار را به رؤیت متهم رسانیده و چنانچه به اتهام دیگری بازداشت نباشد او را از زندان آزاد و سپس عین قرار صادره را به این بازپرسی اعاده فرمایید».1
  تعهدنامه زیرکانه آیت‌الله مصطفی خمینی به ساواک! سیدمصطفی خمینی، فرزند آیت‌الله خمینی، طی تعهدی برای آزادی از زندان تصریح کرده است: «اینجانب مصطفی خمینی فرزند حضرت آیت‌اللّه العظمی خمینی مصطفوی دارنده شناسنامه شماره 89 صادره از خمین گلپایگان متولد سنه 1310 تعهد می‌نماید که دیگر هیچ گونه اقداماتی که در جهت مصالح عمومی باشد مرتکب نشوم».2
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 8 دی 1343 «سیدمصطفی خمینی در ساعت 18 روز 8 /10 /43 از زندان مرخص و ممکن است در ظرف امشب یا فردا به قم عزیمت نماید تماس‌ها و ملاقات‌های او را زیر نظر گرفته و به موقع گزارش نمایید».3
متن تعهدنامه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
ساواک: باید تحرکات آیت‌الله محلاتی تحت نظر باشد!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 8 دی 1343 «آقای [محی‌الدین] محلاتی ... با توجه به اینکه در تمام منطقه فارس نام‌برده بالا از نظر نفوذ و شهرت بین روحانیون منحصربه‌فرد بوده و پیوسته بایستی اعمالش مورد نظر ساواک باشد».
این سند می‌افزاید: «استناد به گزارش شهربانی محل دلیل بر عدم توجه رهبران عملیات و کنترل نشدن اعمال این قبیل افراد است علی‌هذا خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ شود که من‌بعد آن سازمان با توجه به اصولی که آموزش داده شده است رهبران عملیات را به وظایف خود توجه کامل دهند».4
  دعا برای «یگانه مرجع تقلید شیعیان»! بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 8 دی 1343 «به قرار اطلاع، واعظی به نام کمیلی که اغلب در مسجد سیدعزیزالله با آیت‌الله خوانساری نماز می‌خواند از طرفداران سرسخت خمینی است و اغلب به نفع او تبلیغ می‌کند و بارها مشاهده شده است که در بین نماز دعا می‌کند که خدایا یگانه مرجع تقلید شیعیان آیت‌الله خمینی را از گرفتاری که دشمنان دین برای او فراهم کرده‌اند نجات بده. خدایا کسانی را که به علما و مرجع تقلید ما آیت‌الله خمینی ظلم می‌کنند، ذلیل و نابود فرما. نام‌برده اکثرا در مجالس روضه‌خوانی منزل مرحوم بهبهانی شرکت می‌نماید. آدرس محل سکونت وی میدان شاه کوچه جنب مدرسه حاج ابوالفتح می‌باشد».5
  اصلاحات لایحه استخدام بر اساس نظر کارمندان دولت! دکتر گودرزی، وزیر مشاور و دبیر کل شورای عالی اداری و استخدامی کشور، امروز گفت: اصلاحات لایحه استخدام بر اساس انتقادات کارمندان دولت و مصالح آنان صورت می‌گیرد.
ممکن است جلسات فوق‌العاده دیگری در هیئت وزیران برای بررسی لایحه استخدام تشکیل شود.
دولت در بررسی‌های اخیر خود در لایحه استخدام کشوری تغییراتی در این لایحه منظور کرده و حتی‌الامکان در حدود مصالح مملکت و منافع کارمندان اصلاحاتی به عمل آورده است.
  شیر و خورشید سرخ: وضع زلزله‌زدگان لار مبهم است! جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران برای اطلاع از جریان زلزله قرای «فدویه» و «گرمشت» از توابع لار از ژاندارمری کل کشور تقاضای یک فروند هلیکوپتر نمود تا از نزدیک وضع منطقه زلزله‌زده را بازدید کرده و میزان خسارات و تلفات را تعیین نموده و به کمک زلزله‌زدگان بشتابد.
امروز یک مقام مطلع در «شیر و خورشید سرخ» گفت: برابر گزارش ژاندارمری شیراز دو دهکده از توابع لار به نام‌های فدویه و گرمشت دچار زلزله شده و کلیه خانه‌های قرای مزبور به کلی منهدم گردیده است.
همین مقام گفت: برابر نامه‌ای که از کدخدای فدویه و گرمشت به جمعیت شیر و خورشید رسیده است، بر اثر زلزله خانه‌های دو دهکده که در هر قریه تعدادی خانه وجود داشته از بین رفته و منهدم شده است، ولی این زلزله تلفات نداشته است، ولی با این حال تا وصول گزارش نمایندگان شیر و خورشید از لار نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی نمود.
  بخشنامه عجیب وزارت آموزش و پرورش! ر. اعتمادی در روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مدارس  بخشنامه شده است که باید در سال تحصیلی حدقل در هر کلاس دو سوم قبولی داشته باشند. این بخشنامه همان‌قدر عجیب و غریب است که انسان بشنود پزشکی به مریض تب‌دار خود دستور داده است که پس از مثلا پانزده ساعت تبش قطع شود درحالی‌که درصدد از بین بردن عوامل ایجاد تب و عفونت در بدن بیمار برنیامده است.
تعداد قبولی به بخشنامه مربوط نیست. تعداد قبولی به داشتن دبیر خوب، آزمایشگاه خوب، کتاب خوب و شاگرد خوب ربط دارد و هر یک از این عوامل اگر ناقص باشد کوشش سایر عوامل را خنثی می‌کند و ما آشکارا می‌دانیم و می‌بینیم که فرهنگ ما و مدارس ما مخصوصا دوره دبیرستان ما که تصادفا این بخشنامه هم مربوط به آنها است نقائص فراوانی دارند که در رتبه اول کهنه بودن برنامه‌هاست.
پس از آنکه شاهنشاه صریحا در بیانات خویش اعلام داشتند که برای انسا‌ن‌سازی و برای اینکه میهن ما بتواند انسان امروز را تربیت کند باید فرهنگ کشور به کلی زیر و رو شود و از اساس و بنیان تغییر کند، انتظار می‌رفت که وزارت آموزش و پرورش با تهیه و تنظیم طرح‌های اساسی و مثبت هر چه زودتر این هدف را به مرحله عمل برساند نه آنکه بخواهد باز هم به ظاهر بپردازد و برنامه‌های موجود را با دادن زرق و برق بخشنامه‌ای ادامه دهد.
اگر مسئولین آموزش و پرورش تصور کرده‌اند که هدف از زیر و رو کردن فرهنگ صدور بخشنامه‌هایی از این قبیل است، باید گفت که تلاش بیهوده‌ای می‌کنند و آب در هاون می‌کوبند.
  وزیر پست و تلگراف و تلفن: وضع تلفن کشور دگرگون می‌شود! مهندس ستوده، وزیر پست و تلگراف، اظهار داشت: وضع تلفن ایران دگرگون می‌شود و یک شبکه ارتباطی ضربداری سراسر کشور را دربر می‌گیرد.
وزارت پست و تلگراف طرح ارتباطی امواج خیلی کوتاه را اجرا می‌کند. این شبکه به شکل ضربدار در منتهی‌الیه چهار جهت اصلی ایران به یکدیگر متصل و در سراسر مملکت پخش خواهد شد و طی سه سال آماده می‌شود و از آن پس از خانه با چرخاندن دو شماره می‌توان مرکز تلفن شهرها را گرفت و سپس شماره مورد نظر را احضار کرد.
در دفاتر تجار دستگاه تلکس و در مراکز استان‌ها دستگاه «جفتکس» نصب می‌شود و با استفاده از این دستگاه‌ها مکالمات تجار هنگام مکالمه با همکاران خود به صورت کتبی انجام می‌گیرد.6
 
روزنامه اطلاعات، 8 دی 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccm0qs.2bqoi8laa2.html
iichs.ir/vdccm0qs.2bqoi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما