تجمع بیش از سیصد طلبه در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی/پیام ملت ایران به مردم آزاد جهان به گزارش ساواک!/گزارشی از تجمع در مدرسه فیضیه در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی/عزیمت به ترکیه برای آگاهی از وضعیت آیت‌الله خمینی/درخواست آیت‌الله مصطفی خمینی برای عزیمت به ترکیه برای دیدار پدر/شهربانی وعاظ و روحانیون را از سخن گفتن درباره کاپیتولاسیون منع کرد!/اتومبیل کنسولگری آمریکا در کارون افتاد!
29 آذر ۱۳۴۳
تجمع بیش از سیصد طلبه در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 30 آذر 1343 و با امضای مولوی، رئیس ساواک استان مرکز، «برابر اطلاع ساعت 15 روز 29/ 9/ 43 که مصادف با میلاد حضرت قائم بود به وسیله تعدادی از اعلامیه‌های کوچک که بین طلاب پخش شد از آنها دعوت شده بود ساعت چهار همان روز در صحن مطهر برای همدردی با [امام] خمینی اجتماع نمایند».
این سند می‌افزاید: در ساعت مزبور به‌تدریج در حدود سیصد نفر از طلاب در صحن اجتماع کردند، لکن با مراقبت پلیس و بدون زد و خورد و قبل از اینکه فعالیت آنها شروع شود از تجمع آنها جلوگیری شد و طلاب متفرق شدند».1
 
پیام ملت ایران به مردم آزاد جهان به گزارش ساواک!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 1 دی 1343 «در ساعت 19 روز یکشنبه 29/ 9/ 43 پس از وعظ و خطابه چند نفر از معممین و مداحین در مسجد صاحب‌الزمان آقای سیدمحمود سدهی به منبر رفته، ضمن ایراد وعظ درباره تولد امام دوازدهم(ع) و مظلومیت امام چهارم(ع) گریزهایی به وضعیت فعلی آقای خمینی زده و برای او دعا نمود و اضافه کرد: «آقای خمینی از اوضاع ایران دلش خون است.» و تأکید نمود: مطالبی را که می‌شنوید از فردی است که بیشتر تحصیلاتش در علوم سیاسی بوده است. (خودش) پس از خاتمه منبر، آقای سیدمحمود سدهی به روی منبر ایستاد (بدون خواندن دعای ختم) مردم نیز بلند شدند».
این سند می‌افزاید: «در این موقع تراکت‌هایی که متن آن به شرح زیر است از بالکن مسجد به داخل جمعیت ریخته شد: پیام ملت ایران به مردم آزاد جهان؛ دنیا بداند علت دستگیری و تبعید حضرت آیت‌الله خمینی، مرجع تقلید و پیشوای مسلمین، برای مخالفت با لایحه مصونیت قضایی مستشاران آمریکایی در ایران است؛ یعنی مستشاران فنی و اداری و نظامی آمریکا و وابستگان آنها برای ارتکاب هر جرم و خیانتی در ایران آزاد هستند. مرگ بر استعمار و عمال آن».
در بخش دیگری از این سند آمده است: «در موقعی که مردم قصد خروج از مسجد را داشتند عده‌ای ناشناس مقداری از سنگ‌های راهروی مسجد را به بالا پرتاب نموده و ممکن است شیشه‌های ماشین رئیس کلانتری نیز آسیب دیده باشد».2
 
گزارشی از تجمع در مدرسه فیضیه در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی
عصر امروز مجلسی از سوی طلاب علوم دینی در شبستان بزرگ مسجد اعظم قم ترتیب یافت و در حضور انبوهی از مردم مشتاقی که به همین مناسبت گرد آمده بودند، از شخصیت علمی آیت‌الله خمینی تقدیر شد.
در این مجلس ابتدا مقاله‌ای درباره شرایط کنونی کشور توسط حجت‌الاسلام شریعتی سبزواری قرائت شد. سپس یکی از سرود‌ه‌های آقای آزرم زیر عنوان «به نام تو سوگند» توسط حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی دکلمه شد. آنگاه یکی از روحانیون سخنرانی کرد و با اشاره به ابعاد شخصیت آیت‌الله خمینی، از مقام علمی ایشان تقدیر کرد. در این مراسم تمثال نقاشی‌شده از آیت‌الله خمینی توسط تعدادی از طلاب از مدرسه فیضیه قم به مسجد آورده شد که با استقبال حاضران مواجه شد.3
 
عزیمت به ترکیه برای آگاهی از وضعیت آیت‌الله خمینی
به منظور اطلاع از وضعیت سلامت آیت‌الله خمینی، امروز سیدفضل‌الله خوانساری روانه ترکیه شد.
پس از تبعید آیت‌الله خمینی از ایران، اقدامات زیادی برای کسب اطلاع از ایشان توسط علما صورت گرفت و از جمله پس از رایزنی‌هایی با وزیر دربار [: حسین قدس نخعی]، مقرر شد تا یکی از علما به نمایندگی از جامعه روحانیت به دیدار آیت‌الله خمینی برود.
گفته می‌شود که سیدفضل‌الله خوانساری، فرزند آیت‌الله سیداحمد خوانساری، امروز همراه با نامه‌هایی از سوی علما و تعدادی کتاب و لوازم ضروری وارد استانبول شده است.4
 
درخواست آیت‌الله مصطفی خمینی برای عزیمت به ترکیه برای دیدار پدر
رئیس ساواک استان مرکزی، امروز در زندان با آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دیدار و تلویحا از وی خواست تا برای انتقالش به ترکیه، تقاضا نامه‌ای بنویسد.
سرهنگ مولوی، در این دیدار تأکید می‌کند که در صورت تقاضا، نسبت به آن با نظر مثبت اقدام خواهد شد.
آیت‌الله سیدمصطفی خمینی نیز در نامه‌ای خطاب به پاکروان، رئیس ساواک، نوشت: متمنی است از بذل لطف دریغ نفرموده و اجازه فرمایید که برای مدتی که نظری جز اظهار علاقه و دوستی در کار نیست، خدمت آقای والد مشرف شوم. البته در صورتی که امکان داشته باشد و لطفی نسبت به من بشود بسیار متشکر هستم. ضمنا همان‌طور که در کارهای سیاسی دخالتی نداشته‌ام، در آینده هم نخواهم داشت؟5
 
شهربانی وعاظ و روحانیون را از سخن گفتن درباره کاپیتولاسیون منع کرد!
نشریه «انتقام» امروز نوشت: شهربانی کل کشور در بخشنامه‌ای خطاب به رؤسای شهربانی شهرستان‌ها سفارش کرده که وعاظ و روحانیون را اکیدا از بحث درباره مصونیت مستشاران آمریکایی و مسائل نفت و نسوان و اسرائیل و از بردن نام شریف حضرت آیت‌الله خمینی منع نمایند و در صورت مخالفت بازداشت کنند.6
 
اتومبیل کنسولگری آمریکا در کارون افتاد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در حدود ساعت 6 بامداد دیروز [امروز 29 آذر] یک اتومبیل لاندرور متعلق به کنسولگری آمریکا در خرمشهر از روی پل جدید کارون در خرمشهر به رودخانه سقوط کرد و اتومبیل و سرنشینان آن در آب افتادند.
مأموران پل که ناظر وقوع این سانحه بودند به طرف محل حادثه رفته و مشاهده کردند که اتومبیل پس از انحراف به سمت چپ پل و شکستن نرده‌های اطراف به داخل رودخانه افتاده است.
عمق آب در ناحیه سقوط اتومبیل در حدود بیست متر می‌باشد و تا نیمه‌شب دیشب [ 29 آذر] معلوم نبود که پس از سقوط اتومبیل سرنشینان آن به چه سرنوشتی دچار شده‌اند.
مردم و غواصان اظهار می‌داشتند که سرنشینان در لحظه سقوط نتوانسته‌اند در ماشین را باز کنند و پس از سقوط در رودخانه و فرو رفتن اتومبیل در آب فشار آب مانع از باز شدن در شده و سرنشینان در داخل اتومبیل درگذشته‌اند.
اداراه اطلاعات سفارت آمریکا در تهران اعلام کرد که اتومبیل لندرور مذکور به شماره 9273 بوده و متعلق به کنسولگری آمریکا در خرمشهر می‌باشد.
اداره اطلاعات سفارت آمریکا همچنین اعلام داشت که اتومبیل نیمه‌شب از آب بیرون کشیده شده و در آن بسته بوده و در داخل اتومبیل جسد آقای حبیب ذال، کارمند کنسولگری آمریکا در خرمشهر، مشاهده شده است. جسد سرنشین اتومبیل پس از تشریفات قانونی تحویل کسانش گردید و اتومبیل را نیز به کنسولگری بردند.7
 
 
شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی در کنار امام خمینی در تبعیدگاه ترکیه (بورسا، 1343)
شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی در کنار امام خمینی در تبعیدگاه ترکیه (بورسا، 1343)
 
https://iichs.ir/vdcaiyn6.49nau15kk4.html
iichs.ir/vdcaiyn6.49nau15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما