«پیام ملت ایران به مردم آزاد جهان» به گزارش ساواک!/ورود خسروانی به دلیل سفر به اسرائیل به کویت ممنوع شد!/اغلب اتومبیل‌های دولتی متوقف شد!/«بودجه چهارماهه» تنظیم می‌شود/انتقال قلعه مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفت!/لایحه تفکیک وزارت فرهنگ در سنا به تصویب رسید/کنفرانس رئیس هیئت نفتی شوروی در حضور کارشناسان نفتی ایرانی!/سفارت کبرای سوریه در تهران دوباره دایر می‌شود/حکم اعدام و پانزده سال حبس برای پدر و پسر!
19 آذر ۱۳۴۳
«پیام ملت ایران به مردم آزاد جهان» به گزارش ساواک!
بر اساس گزارش ارسالی از «شهربانی تبریز» به اداره اطلاعات که به امضای سرتیپ عطایی، رئیس شهربانی آذربایجان شرقی، رسیده است «اخیرا اعلامیه‌های پلی‌کپی‌شده تحت عنوان "پیام ملت ایران به مردم آزاد جهان" که مفاد آن در مورد تبعید و دستگیری آیت‌الله خمینی و اعتراض به لایحه مصونیت مستشاران خارجی بود، به تبریز رسیده و به طور مخفیانه به وسیله عناصر جبهه ملی و بازاری و غیره پخش شده است. مراتب جهت اطلاع و اعلام و در این مورد دستورات لازم به مأمورین مربوطه داده شده است».1
 
ورود خسروانی به دلیل سفر به اسرائیل به کویت ممنوع شد!
بر اساس گزارش محرمانه بهرام مقتدری،2 کاردار وزیر مختار ایران در کویت، «طبق اطلاع خصوصی که به سفارت کبری رسیده است از طرف وزارت کار و امور اجتماعی طی بخشنامه‌ای به مؤسسات مربوط و از جمله به کانون روزنامه‌نگاران و مؤسسه تربیت بدنی کویت ابلاغ شده است که چون تیمسار سرلشکر پرویز خسروانی، فرمانده ژاندارمری ناحیه مرکز و رئیس باشگاه ورزشی تاج، مسافرتی به اسرائیل رفته شخصا و نیز اعضای باشگاه تاج از ورود به کویت ممنوع هستند و نباید از ایشان دعوتی به عمل آید».3
 
اغلب اتومبیل‌های دولتی متوقف شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: چون دولت با افزایش سهمیه بنزین موافقت نکرده است اغلب اتومبیل‌های دولتی متوقف شد. دولت اعلام کرد سهمیه بنزین اضافه نخواهد شد و باید مصرف بنزین به نصف تقلیل داده شود تا با همان سهمیه قبلی بتوان از اتومبیل‌ها استفاده کرد.
بر اساس این گزارش، اکثر اتومبیل‌های دولتی به علت نداشتن بنزین متوقف گردید. این وضع در اتومبیل‌های سرویس بیشتر به چشم می‌خورد.
 
«بودجه چهارماهه» تنظیم می‌شود
به دستور وزارت دارایی به منظور تقلیل هزینه در تمام سازمان‌های دولتی، بودجه چهارماهه تنظیم می‌شود.
در تعقیب سیاست تقلیل 15 درصد از هزینه‌های دولتی بودجه چهارماهه (آذر، دی، بهمن و اسفند) کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مورد تجدید نظر قرار گرفت و بودجه جدید در دست تهیه است.
این تجدید نظر به خاطر آن است که هزینه‌های دولتی تا آنجا که مقدور است تقلیل یابد.
سازمان‌های دولتی باید حتی‌المقدور از مخابره تلگراف خودداری کنند مگر در صورت لزوم و امر فوری که آن هم باید به اختصار نوشته شود. هزینه‌های جشن و پذیرایی به طور کلی حذف خواهد شد و برپا کردن آن تا پایان سال ممنوع اعلام گردید.
دستورات فوق به تمام سازمان‌ها ابلاغ شد و هم‌اکنون بودجه چهارماهه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در دست تهیه است.
 
انتقال قلعه مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفت!
امروز وزارت کشور موافقت خود را با انتقال قلعه شهر نو به خارج تهران اعلام داشت و این موافقت از طریق شهرداری تهران به کمیته مأمور انتقال قلعه و شهرداری ناحیه چهار ابلاغ گردید.4
 
لایحه تفکیک وزارت فرهنگ در سنا به تصویب رسید
رئیس مجلس سنا [: جعفر شریف‌امامی] و سناتور متین‌دفتری در جلسه دیروز سنا پیرامون روز حقوق بشر سخن گفتند و سناتور جعفری از خاطره روز «۲۱ آذر» یاد نمود.
سؤال سناتور نبیل سمیعی درباره لوله‌کشی آب رشت و بندر پهلوی مطرح گردید و چند لایحه دولت من‌جمله لایحه تفکیک وزارت فرهنگ مطرح و بررسی شد.
پس از انجام امور مقدماتی ابتدا مهندس شریف‌امامی درباره روز حقوق بشر چنین گفت و اظهار داشت:  موجب بسی مباهات است که شاهنشاه دادگستر و خردمند ما، که انقلاب عظیم ایران را شخصا هدایت می‌فرمایند، پایه تحولات ملی ما را بر اساس بسط عدالت اجتماعی و حفظ و تساوی حقوق انسانی و حمایت محرومین و طرفداری از صلح پی‌ریزی فرموده و در هر تحولی در درجه اول اصول حقوق بشری و انسانی را مورد نظر قرار داده‌اند.5
سپس لایحه تفکیک وزارت فرهنگ که دو فوریت آن در جلسه قبل تصویب گردیده بود مطرح شد.
در کلیات اول این لایحه سناتور جعفری گفت: این لایحه ارتباط کامل با نسل آینده مملکت دارد؛ بنابراین در این لایحه باید دقت لازم کرد.
وی سپس گفت: من با تجربیاتی که دارم معتقدم که این تفکیک صلاح نیست.
احمد متین‌دفتری، سناتور انتصابی تهران، به عنوان موافق این لایحه گفت: من با این عمل دولت موافقم، ولی آنچه که روشن نیست تکلیف تحصیلات عالیه در این کشور است.
عیسی صدیق اعلم، سناتور انتخابی تهران، نیز گفت: چرا دولت در این کار از تجربه‌های اشخاص بصیر و وارد در امور اداره فرهنگ مشورت نکرده و نمی‌کند؟!
شمس‌الملوک مصاحب، سناتور انتصابی تهران، نیز گفت: تعلیمات ما با زندگی فاصله داشته و مردم را با احتیاجات کشور آشنا نمی‌کنند.
نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در جواب به تذکرات سناتورها گفت: تا وقتی که ما به مسئله انسان‌سازی توجه نکنیم، قصور کرده‌ایم و بدین جهت تفکیک وزارت فرهنگ برای هدف اجرای یک برنامه توسعه اقتصادی لازم بود.
این لایحه ساعت ۲ بعد از ظهر به تصویب رسید.
 
کنفرانس رئیس هیئت نفتی شوروی در حضور کارشناسان نفتی ایرانی!
هیئت نفتی شوروی که به دعوت شرکت ملی نفت به ایران آمده‌اند، پس از بازدید از تأسیسات صنعت نفت جنوب و آثار تاریخی اصفهان و شیراز پریروز به تهران بازگشتند.
پریشب از طرف دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، یک ضیافت شام به افتخار هیئت ترتیب یافته بود که در آن چند تن از مدیران و رؤسای عالی‌رتبه شرکت ملی نفت حضور داشتند.
ساعت ۱۰ صبح دیروز نیز طبق دعوت قبلی گروهی از کارشناسان و مهندسان شرکت ملی نفت ایران برای استماع سخنرانی اروجف، قائم‌مقام وزیر نفت شوروی که سرپرستی هیئت را به عهده دارد، در سالن کنفرانس شرکت ملی نفت اجتماع نمودند.
قبل از سخنان اروجف، اقبال از حضور وی اظهارخوشوقتی کرد و ضمن معرفی نام‌برده گفت: به طوری که اطلاع دارید چندی قبل بنا به دعوت دولت شوروی همراه با چند تن از مدیران و کارشناسان شرکت ملی نفت به منظور بازدید از تأسیسات نفت شوروی عازم آن کشور شدیم. ضمن این مسافرت متقابلا از آقای دکتر اروجف، دعوت به عمل آمد که به همراه عده‌ای از کارشناسان نفت شوروی از مناطق نفت‌خیز ایران بازدید نمایند.
بعد از پایان سخنان اقبال، دکتر اروجف پشت میکروفن قرار گرفت و پس از اظهار تشکر، سخنرانی مشروحی پیرامون «صنعت نفت شوروی» ایراد کرد.
 
سفارت کبرای سوریه در تهران دوباره دایر می‌شود
امروز اطلاع حاصل شد که به‌زودی سفارت کبرای سوریه مجددا در تهران دایر خواهد شد.
آقای راسم رسلان، دبیر اول و کاردار سفارت کبرای مذکور، وارد تهران شده و مشغول انجام ترتیبات لازم جهت تعیین مقر جدید سفارت کبرای سوریه می‌باشد.
سفارت کبرای سوریه پس از تشکیل جمهوری متحده عربی، در ایران برچیده شده بود و پس از انحلال این جمهوری اینک سوریه مجددا نمایندگی سیاسی خود را در تهران دایر می‌کند.6
 
حکم اعدام و پانزده سال حبس برای پدر و پسر!
روزنامه «کیهان» نوشت: دادگاه جنایی استان آذربایجان شرقی پدر و پسری را به اعدام و پانزده سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد.
این پدر و پسر که به ترتیب «میرعباس» و «میر سخاوت» نام دارند متهم هستند که سال قبل در یکی از دهات تبریز یک کشاورز را با چند ضربه قیچی از پا درآورده‌اند.
میرعباس به اعدام و پسرش میرسخاوت به پانزده سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده‌اند.7
 
روزنامه اطلاعات، 19 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdceex8z.jh8voi9bbj.html
iichs.ir/vdceex8z.jh8voi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما