نخست‌وزیر دریافت مالیات جدید از مغازه‌ها را تکذیب کرد!/فروشگاه بزرگ خواربار از طرف شهرداری تأسیس می‌شود!/سازمان جدید برای تاکسیرانی!/تغییرات جدید در سیستم مالیاتی/تصویب تفکیک وزارت فرهنگ در سنا/ نخست‌وزیر: سازمان اوقاف به نخست‌وزیری منتقل می‌شود!/یکی از وزرا بر اوقاف نظارت خواهد کرد!/شیوع «اوریون» یک دبستان را تعطیل کرد!
16 آذر 1343
نخست‌وزیر دریافت مالیات جدید از مغازه‌ها را تکذیب کرد!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در گزارش دیروز در مجلس شورای ملی، دریافت مالیات جدید از مغازه‌ها را تکذیب کرد و گفت: شایعه گرفتن چند تومان در روز از هر مغازه را جدا تکذیب می‌کنم و به خدای متعال صحیح نیست!
وی با بیان اینکه «دولت توانسته است قیمت نان، گوشت، برنج و قند و شکر را در حد معمول نگه دارد» اظهار داشت: ما کوشش خواهیم کرد که بیمه، مسکن و احتیاجات ضروری فرهنگیان را به تناسب مقدورات مملکتی تأمین کنیم.
منصور همچنین گفت: سرمایه‌گذاری مجدد در امور تولیدی و عمرانی از مالیات معاف خواهد بود.
نخست‌وزیر در بخش دیگری از سخنان خود کسبه را تهدید کرده و گفت: اگر کسبه بخواهند به مردم اجحاف کنند، دولت با تأسیس فروشگاه‌های بزرگ نرخ اجناس را تثبیت می‌کند.
 
فروشگاه بزرگ خواربار از طرف شهرداری تأسیس می‌شود!
شهرداری تهران امروز اعلام کرد که اولین فروشگاه بزرگ خواربار تهران، در محل کافه شهرداری سابق تأسیس می‌شود و مأموران به‌زودی مقدمات تأسیس این فروشگاه بزرگ را فراهم خواهند ساخت.
این موضوع به دنبال سخنان دیروز نخست‌وزیر در مجلس شورای ملی دایر بر تشکیل فروشگاه‌های بزرگ در تهران و شهرستان‌ها، برای تثبیت نرخ مایحتاج عمومی، مطرح شد و یک مسئول در شهرداری به خبرنگار روزنامه «اطلاعات» گفت: تصمیم این است که اگر لازم باشد، در تمام مناطق شهرداری فروشگاه‌های بزرگ جهت توزیع خواربار و کالاهای مورد احتیاج عمومی تأسیس گردد و کلیه نیازمندی‌های مردم شهر در این فروشگاه‌ها عرضه شود.
فروشگاه‌های جدید در صورت احتیاج و عدم متابعت فروشندگان از دستورات دولت و شهرداری در شمال، شرق، غرب، جنوب تهران تعمیم خواهد یافت و قسمت عمده نیازمندی‌های مردم به وسیله همین فروشگاه‌ها تأمین خواهد شد.1
 
سازمان جدید برای تاکسیرانی!
روزنامه «کیهان» نوشت: در کمیسیون مربوط به رسیدگی امور تاکسیرانی به مالکین پیشنهاد شده است که با تشکیل شرکت‌های تاکسی‌رانی به فعالیت خود سازمان مرتبی بدهند، ولی این طرح هنوز به تأیید مالکین نرسیده و از طرف آنها تحت بررسی است.2
گفتنی است در روزهای گذشته و به دنبال افزایش نرخ بنزین رانندگان تاکسی دست به اعتصاب زدند که این اعتصاب به دنبال تهدید دولت و شهربانی نسبت به ابطال پلاک و امتیاز تاکسی‌ها شکسته شده و رانندگان تاکسی به کار خود بازگشتند.
 
تغییرات جدید در سیستم مالیاتی
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، روز گذشته طی سخنانی در جمع خبرنگاران در نخست‌وزیری اظهار داشت: در مورد مالیات دو موضوع هدف است: یکی سیاست مالیاتی و مورد دیگر اداره امور مالیاتی. سیاست مالیاتی سیاستی خواهد بود که رشد مداوم اقتصادی کشور را تأمین سازد.
سیاست مالیاتی رهبری اقتصادی را به عهده خواهد داشت و عامل محرکه آن خواهد بود.
در مورد اداره امور مالیاتی هدف ما این است که مالیات بر اساس درآمد حقیقی تشخیص داده شود و حتی‌المقدور بدون تماس با مأمور به حیطه وصول درآید.
در سال جاری اقدامات مؤثری در اصلاح سازمان‌های وصول داده شد. وصولی چند ماه گذشته و رضایت نسبی مؤدیان شاهد این ادعاست.
وزیر دارایی گفت: اگر قانون به قدر کافی روشن و گویا باشد مؤدی تکلیف خود را خواهد دانست. در پرداخت مالیات قانون حاکم بر رابطه بین مؤدی و دستگاه وصول خواهد بود نه مؤدی.
وزیر دارایی برای مثال گفت: مؤدی که سابقه مالیاتی سال‌های گذشته او 35 هزار تومان بود امسال به علت تفاهم با وزارت دارایی یک‌میلیون تومان مالیات پرداخت نمود.
ما کوشش می‌کنیم با اصلاح اداره امور مالیاتی چنین تفاهمی بین مؤدی و سازمان وصول پیدا شود؛ به همین جهت باید گفت: اصلاح امور مالیاتی و قانون مالیاتی و تعیین سیاست جدید مالیاتی کار مؤدیان را ساده و میزان وصولی را افزایش خواهد داد.3
 
تصویب تفکیک وزارت فرهنگ در سنا/ نخست‌وزیر: سازمان اوقاف به نخست‌وزیری منتقل می‌شود!
ساعت 11 امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در این جلسه لایحه تفکیک وزارت فرهنگ مطرح شد. در فوریت اول آن آقای دکتر صدیق گفت: بهتر است نخست‌وزیر علت فوریت این لایحه را تشریح کند.
نخست‌وزیر لایحه را تشریح کرد و گفت: این لایحه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین لوایحی است که دولت وعده تقدیم آن را به مجلس داده است. سازمان گذشته و برنامه‌های سابق دیگر امروز نمی‌توانند جوابگوی نیازمندی‌های کشور باشند.
اوقاف نیز که ثروت بزرگی است و متعلق به ملت ایران است داستانی جداگانه دارد که ما نمی‌خواهیم این سازمان یک محل نان‌دانی برای عده معدودی باشد؛ لذا سازمان اوقاف به نخست‌وزیری منتقل می‌شود و زیر نظر نخست‌وزیر اداره می‌گردد.4
در این هنگام فوریت اول لایحه تصویب شد. در فوریت دوم لایحه نیز متین‌دفتری تذکراتی داد و فوریت دوم نیز به تصویب رسید و لایحه برای طبع و توزیع فرستاده شد.
 
یکی از وزرا بر اوقاف نظارت خواهد کرد!
روزنامه «کیهان» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که نظارت بر سازمان اوقاف و حسن اداره اموری که در این مؤسسه مهم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جریان دارد به‌زودی به عهده یکی از وزرای مشاور قرار می‌گیرد.
در حال حاضر خود منصور، نخست‌وزیر، نظارت بر این سازمان را عهده‌دار است، ولی به سبب زیادی مشغله و ازدیاد مسئولیت‌های سیاسی، اداری و اجتماعی نخست‌وزیر طرح واگذاری مزبور در هیئت دولت در دست بررسی است.
 
شیوع «اوریون» یک دبستان را تعطیل کرد!
به علت شیوع بیماری اوریون بین دانش‌آموزان مدارس دبستان «عفاف» قلهک تعطیل شد.
امروز به تقاضای رئیس بهداری آموزشگاه‌های شمیران و موافقت رئیس فرهنگ برای جلوگیری از توسعه بیماری اوریون بین دانش‌آموزان، این دبستان تعطیل شد.
در دبستان عفاف عده زیادی به این بیماری مبتلا هستند و عده‌ای نیز مشکوک تشخیص داده شده‌اند.5
 
روزنامه اطلاعات، 16 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcenx8z.jh8vvi9bbj.html
iichs.ir/vdcenx8z.jh8vvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما