اظهارات آیت‌الله شریعتمداری در مسجد اعظم قم در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی/صلاح نیست روحانیت با این ورق‌پاره‌ها طرف شود!/روزنامه‌ها خیال کردند که روحانیت ضعیف شده است/ ضعیف‌کشی از صفات رذیله مردمان آلوده است!/وظیفه جراید نشر اکاذیب و تهمت و افترا نیست/لزوم اصلاحات در حوزه/دیپلم متوسطه ارزش واقعی ندارد!/بیش از احتیاج کشور از خارج غله خریده‌ایم!/گندم‌های شوروی به جلفا رسید/گذشت شاکیان قاتل را از چوبه‌دار نجات داد!/پادشاه و ملکه بلژیک امروز تهران را ترک می‌کنند/شاه و فرح به کانادا می‌روند!
3 آذر 1343
اظهارات آیت‌الله شریعتمداری در مسجد اعظم قم در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی
آیت‌الله شریعتمداری در مسجد اعظم قم طی سخنانی در اعتراض به تبعید آیت‌الله خمینی اظهار داشت: حادثه ناگوار و مصیبت وارده یعنی تبعید جناب آیت‌الله آقای خمینی واقعا مصیبت بزرگی است؛ حادثه مهمی است و مصیبتی است که بر تمام حوزه وارد شده و موجب نهایت تأسف و تأثر است. از روز وقوع حادثه من یک حالت مخصوصی پیدا کردم و مریض شدم. از طرفی تأثر و ناراحتی از حادثه و از طرف دیگر فشار افکار وارده درباره تکلیفی که داریم و صلاح امور که باید به آن عمل کنیم، بر ناراحتی و کسالت افزود و اکنون نمی‌دانم مطالبی را که می‌خواهم بیان کنم بتوانم به خوبی بیان دارم.
 
صلاح نیست روحانیت با این ورق‌پاره‌ها طرف شود!
یکی از آقایان می‌گفت که بیش از چهل روزنامه پیش من هست که اینها موقع را مغتنم شمرده و شروع به تهمت و افترا، هتاکی و حملات ناروا و ظالمانه نموده و مطالبی را که خود اهل آن و سزاوار آن هستند به روحانیت نسبت داده‌اند. البته صلاح نیست که روحانیت با این ورق‌پاره‌ها طرف شوند و جواب این روزنامه‌‌های فصلی و موسمی را بدهند؛ زیرا خود ملت و مردم ایران قضاوت صحیح را دراین‌باره کرده و خواهند کرد. ولی از لحاظ روشن شدن حقیقت و آگاهی آقایان از سوء نیت آنان، بد نیست مطالبی را صحبت کنیم.
 
روزنامه‌ها خیال کردند که روحانیت ضعیف شده است/ ضعیف‌کشی از صفات رذیله مردمان آلوده است!
این روزنامه‌ها خیال کردند که روحانیت ضعیف شده و چون صفت ضعیف‌کشی هم از صفات رذیله و پست مردمان آلوده است، شروع به هتاکی کردند. عده‌ای خیال کردند که چون روحانیت در فشار است، دیگر این محذوری ندارد که بر اینها تهمتی بزنند و هر افترائی را بگویند و هر موضوع ناروایی را بگویند و خیال کردند که این دلیل برتری و پیروزی است؛ در صورتی که روحانیت به هیچ وجه ضعیف نشده و بلکه در کمال قدرت است، و مادامی که مذهب و مراسم مذهبی در این مملکت اجرا می‌شود، مادامی که مجالس جشن و سرور مذهبی، عزاداری و سوگواری برپاست، قدرت روحانیت همچنان باقی است.
 
وظیفه جراید نشر اکاذیب و تهمت و افترا نیست
در هر صورت، وظیفه جراید نشر اکاذیب و تهمت و افترا نیست. اینها تصور نکنند که روحانیت از مبارزه با آنها عاجز شده است، و حالا که نهضت روحانیون ایران عاجز شده! هر تهمتی می‌تواند به روحانیت بزنند، و هیچ کسی هم به آنها جواب نمی‌دهد!
ما سابقا هم گفتیم که روحانیت به هیچ دسته و حزبی وابسته نیست و نخواهد بود. روحانیت خود حزب مستقلی است. الا ان حزب الله هم الغالبون: روحانیت حزب خدایی است و همه مردم باایمان عضو فعال این حزب هستند.
 
لزوم اصلاحات در حوزه
ما باید مبلغین را تربیت کنیم و تبلیغ را از این وضع فعلی که دارد، به وضع بهتری درآوریم و باید این وضع را خود ما اصلاح کنیم. چنانچه با حضرت آقای خمینی در این اواخر همین مسئله بین ما مبادله می‌شد و تصمیماتی در اطرافش گرفته می‌شد که در خود حوزه یک اصلاحاتی مطابق نظر خودمان و برنامه خودمان و البته با معیّت سایر آقایان شروع شود و البته در موقع مقتضی هم شروع خواهد شد و استقلال کامل آن به یاری خدا حفظ خواهد گشت و هیچ مقامی نباید انتظار تأثیر در حوزه و در وضع آقایان را داشته باشد و ما همان طوری که در مقابل دولت‌های خارجی استقلال داریم، در مقابل مقامات داخلی هم استقلال داریم.1
 
دیپلم متوسطه ارزش واقعی ندارد!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی به این سؤال پرداخت که «برای تجدید نظر در برنامه‌های فرهنگی چه باید کرد؟»
در این گزارش آمده است: دیپلم متوسطه ارزش واقعی ندارد، در ده سال اخیر هیچ گونه تحولی در وضع فرهنگ صورت نگرفته است.
بازرسی در فرهنگ مملکت ما به صورت یک کار تجملی درآمده و یک جوان دیپلمه حتی زنگ اخبار منزل خود را نمی‌تواند تعمیر کند!
 
بیش از احتیاج کشور از خارج غله خریده‌ایم!
وزیر کشاورزی در گفت‌وگویی در رابطه با رفع نگرانی مردم از لحاظ غله گفت: وزارت کشاورزی حتی بیش از احتیاجات کشور غله از خارج خریداری کرده است. بدین ترتیب زمینه غله کماکان فراوان شده است و کسانی که بخواهند به نحوی از انحا در کار غله کشور سوء استفاده نمایند، طبق قانون به اشد مجازات محکوم خواهند شد.
دولت از طریق وزارت کشاورزی و سازمان‌های مسئول تا به حال برای خرید 470 هزار تن غله با کشورهای آمریکا، شوروی و فرانسه مذاکرات لازم را انجام داده است. از این مقدار بالغ بر 370 هزار تن آن رسما خریداری شده و صدهزار تن بقیه نیز در صورت کمبود زمینه فورا خریداری و وارد خواهد شد. ورود گندم و ذرت هم‌اکنون به مرزهای دریایی و زمینی کشور ادامه دارد.
بخش خصوصی نیز که شامل افراد و مؤسسات خصوصی مختلف می‌باشد تاکنون قرارداد خرید حدود 250 هزار تن گندم را با کشورهای مختلف منعقد کرده است. از این مقدار تا به حال حدود دوازده‌هزار تن به کشور وارد و بقیه به‌تدریج وارد می‌شود. بدین ترتیب ملاحظه می‌شود میزان غله‌ای که از خارج خریداری شده حتی بیش از میزان احتیاجات می‌باشد. این اقدام به آن جهت بوده است که هیچ گونه نگرانی از لحاظ غله و نان برای مردم پیش نیاید.
 
گندم‌های شوروی به جلفا رسید
بعد از ظهر دیروز زایتسف، سفیر کبیر شوروی در تهران، با منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد.
زایتسف در این ملاقات به اطلاع نخست‌وزیر رسانید که نخستین قسمت از گندم‌های خریداری‌شده از شوروی و به میزان ده‌هزار تن ظرف دیروز و امروز به جلفا رسیده است.
از طرف نخست‌وزیر بلافاصله به مقامات مربوط دستور داده شد که در کار تخلیه و تحویل گرفتن گندم اقدام فوری به عمل آورند.
 
گذشت شاکیان قاتل را از چوبه‌دار نجات داد!
شعبه دوم دادگاه عالی جنایی مرکز دیروز سیدعلی میرصادقی، جوانی که دو سال پیش در شاه‌آباد شمیران پاسبانی را کشت و ژاندارمی را مجروح کرد، به حبس ابد محکوم ساخت.
سیدعلی میرصادقی قبلا در شعبه سوم دادگاه عالی جنایی به اعدام محکوم شده بود، اما این رأی در دیوان عالی کشور نقض شد.
دادگاه با توجه به گذشت شاکیان خصوصی متهم را با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم کرده است.2
 
پادشاه و ملکه بلژیک امروز تهران را ترک می‌کنند
«کیهان» نوشت: ساعت 6 بعد از ظهر امروز اعلیحضرت بودوئن پادشاه و علیاحضرت فابیولا، ملکه بلژیک، برای مراجعت به بروکسل تهران را ترک می‌گویند.
میهمانان عالی‌قدر شاهنشاه و شهبانوی ایران به علت اوضاع کنگو سفر رسمی ده‌روزه خود را به ایران نیمه‌تمام می‌گذارند و به کشور خود باز می‌گردند.
این مسافرت طبق برنامه تا روز جمعه 6 آذرماه به طول می‌انجامید و قرار بود بامداد امروز شاهنشاه و شهبانو فرح به اتفاق پادشاه و ملکه بلژیک به صفحات شمال مسافرت نمایند.
 
شاه و فرح به کانادا می‌روند!
در ساعت 14:30 دقیقه امروز در تهران و اتاوا اعلام شد که شاه و فرح پهلوی در بهار سال آینده به دعوت فرماندار کل کانادا از آن کشور دیدن خواهند کرد.3
 
روزنامه اطلاعات، 3 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjxtev.uqeaizsffu.html
iichs.ir/vdcjxtev.uqeaizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما