استعلام ساواک آبادان از مرکز برای جلوگیری از ارسال تلگراف علما به آیت‌الله خمینی!/دولت 15 درصد صرفه‌جویی می‌کند!/عشایر فارس را به استقبال پادشاه بلژیک بردند!/سرانجام باران حریق جنگل‌های شمال را خاموش کرد!/هویدا به جاکارتا رفت!/نمایش فیلم زندگی و ترور کندی در تهران!/قاتل سرپاسبان به حبس ابد محکوم شد!
2 آذر 1343
استعلام ساواک آبادان از مرکز برای جلوگیری از ارسال تلگراف علما به آیت‌الله خمینی!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 2 آذر 1343 با قید «خیلی خیلی فوری» « عده‌ای از روحانیون و کسبه آبادان تلگرافی به ... جهت آقای خمینی به آدرس ترکیه استامبول به منظور مخابره به اداره پست و تلگراف آبادان تسلیم [کرده اند]» [رک: روزشمار 1 آذر 1343]
در ادامه این سند می‌خوانیم: «چون این ساواک در مورد جلوگیری از این گونه تلگرافات از طریق اداره پست و تلگراف آبادان دستوری ندارد، چنانچه ایجاب می‌نماید از مخابره تلگراف مورد بحث جلوگیری شود. در مرکز از طریق وزارت پست و تلگراف که تلگرافات خارجی از آبادان جهت مخابره به کشورهای خارجی به مرکز مخابره می‌شود اقدام و نتیجه را اعلام نمایند».
در ذیل این سند قید شده است: «از طریق اداره تلگراف تهران اقدام گردیده و مخابره نشده».1
 
دولت 15 درصد صرفه‌جویی می‌کند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به منظور پیش گرفتن یک سیاست صرفه‌جویی در کلیه سازمان‌های دولتی، از هزینه‌های اداری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی 15 درصد کاسته خواهد شد.
در این زمینه حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در جلسه دیشب هیئت دولت اظهار داشت: سیاست توسعه اقتصادی دولت ایجاب می‌کند که کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی روش صرفه‌جویی در هزینه‌ها را پیش گیرند و آن را به‌شدت دنبال کنند؛ خاصه اینکه در سال جاری به سبب خشکسالی گذشته فشارهایی بر بودجه دولت وارد شده که از آن جمله می‌توان تهیه گندم و بذر و وسایل مورد نیاز کشاورزان سراسر مملکت را نام برد.
 
عشایر فارس را به استقبال پادشاه بلژیک بردند!
روزنامه‌های سراسری کشور امروز نوشتند: در مسافرت شاهنشاه، شهبانو و میهمانان ایران به جنوب «عشایر فارس از اعلیحضرتین و میهمانان عالی‌قدر ایران استقبال باشکوهی به عمل آوردند».
شاهنشاه و شهبانو و میهمانان دیروز ناهار را میان عشایر صرف نمودند.
اعلیحضرتین و میهمانان فردا به شمال عزیمت می‌نمایند.
 
سرانجام باران حریق جنگل‌های شمال را خاموش کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگاران ما در شهرهای شمال حاکی است که گر چه هنوز هم حریق در بعضی نقاط جنگل‌های شمال ادامه دارد، ولی با انقلاب هوا و بارندگی‌های پراکنده‌ای که ظرف دیروز و دیشب در بعضی از شهرهای شمال و جنگل‌های مناطق کوهستانی رخ داد، هم‌اکنون حریق جنگل‌های گیلان و مازندران در بیشتر نقاط رو به خاموشی است.
دویست هکتار جنگل‌های حریق‌زده چالوس با نزول باران خاموش شد، ولی حریق در چهل هکتار از جنگل‌های این منطقه هنوز ادامه دارد.
حریق جنگل‌های اطراف گرگان با شروع بارندگی به احتمال فوری تا عصر امروز خاموش می‌شود.
 
هویدا به جاکارتا رفت!
ساعت 5 صبح امروز وزیر دارایی به اتفاق هیئتی برای شرکت در مجمع عمومی اوپک به جاکارتا، پایتخت اندونزی، عزیمت کرد.
وزیر دارایی حداکثر تا روز 9 آذر در اندونزی خواهد بود.
دکتر رضا فلاح، عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت، همراه وزیر دارایی به جاکارتا رفت.
در محافل نفتی پیش‌بینی می‌شود که در این دوره مجمع عمومی تکلیف بهره مالکانه روشن خواهد شد و ممکن است تصمیم نهایی درباره آن اتخاذ گردد.
جزئیات فرمولی که برای توافق پیدا شده هنوز افشا نگردیده، اما مطلعین پیش‌بینی می‌کنند که کمپانی‌های نفتی حاضر شده‌اند برای هر بشکه نفت خام سنگین، مبلغی در حدود 5/ 4 سنت بهره مالکانه بپردازند.
این رقم طبق توافق طرفین در سال‌های آینده افزایش می‌یابد به طوری که پس از چند سال بهره مالکانه به 10 تا 12 درصد تولید خواهد رسید.
ایران برای ایجاد زمینه توافق بین کمپانی‌های نفتی و کشورهای تولیدکننده کوشش فراوان به عمل آورد و در حقیقت رهبری این مذاکرات را به عهده داشت.
طبق محاسبه‌ای که به عمل آمده است ایران برای سال 1964 قریب 25 میلیون دلار بهره مالکانه خواهد گرفت.2
 
نمایش فیلم زندگی و ترور کندی در تهران!
زندگی و ترور جان کندی، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در یک فیلم رنگی دوساعته تنظیم شده و به‌زودی در تهران نمایش داده خواهد شد.
برای نمایش این فیلم دولت آمریکا با شرکت «مولن روژ» قراردادی امضا کرده است. این اولین‌بار است که یک شرکت ایرانی با دولت آمریکا قراردادی امضا می‌کند.
 
قاتل سرپاسبان به حبس ابد محکوم شد!
دادرسان دادگاه عالی جنایی امروز سیدمحمد میرصادقی، قاتل سرپاسبان، را به حبس ابد محکوم کردند.
محکوم دو سال قبل با شلیک پنج گلوله در شمیران یک ژاندارم را مجروح و یک سرپاسبان را به قتل رسانده بود.3
 
روزنامه اطلاعات، 2 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgqw9q.ak9un4prra.html
iichs.ir/vdcgqw9q.ak9un4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما