واکنش مردم به توهین یک روزنامه به آیت‌الله خمینی/تلگراف جامعه علمای آبادان به آیت‌الله خمینی/حریق جنگل‌های مازندران رو به توسعه است!/در تعلیمات متوسطه تجدید نظر می‌شود!/انتقاد از تغییرات در خط فارسی در جلسه مجلس!/ضیافت وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس/افزایش بهره مالکانه نفت در اوپک مطرح می‌شود/دو قاتل به دار آویخته می‌شوند/تجار پانصدهزار تن گندم به خارج سفارش داده‌اند!
1 آذر 1343
واکنش مردم به توهین یک روزنامه به آیت‌الله خمینی
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 1 آذر 1343 «کاردار نویسنده روزنامه پست تهران به یکی از دوستان خودش گفته است پس از انتشار مقاله‌ای که اخیرا علیه آیت‌اله خمینی در روزنامه پست تهران درج گردیده روزانه تعدادی نامه تهدیدآمیز برای مسئولین روزنامه پست تهران واصل می‌گردد که مفاد نامه‌ها همگی تهدید کارکنان روزنامه مذکور است. ضمنا این شخص اضافه کرده علاوه بر نامه‌های مذکور روزانه به طور متواتر تلفن‌های تهدیدآمیزی به مسئولین این روزنامه می‌گردد».1
 
تلگراف جامعه علمای آبادان به آیت‌الله خمینی
جامعه علمای آبادان طی تلگرافی خطاب به آیت‌الله خمینی نوشته‌اند:
ترکیه ـ استانبول
محضر مقدس حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای خمینی، مدظله خبر تبعید آن حضرت موجب تأثر عامه شیعیان بالاخص جامعه روحانیت گردید. بسیار جای تأسف است که مرجع بزرگ و عالیقدری چون جنابعالی به جرم بیان حکم شرع مقدس به خارج از کشور تبعید و هزاران نفر از فضلا و دانشجویانی که از محضر مبارک آن حضرت پیشوای معظم استفاده می‌کردند سرگردان و اشک‌ریزان باشند.
الی الله المشتکی و علیه التکلان و اصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور
 
تلگراف جامعه علمای آبادان به امام خمینی
تلگراف جامعه علمای آبادان به امام خمینی
 
از توجهات حضرت ولی‌عصر ارواحنا فدا انتظار داریم مقدمین به این امر به اشتباه خود متوجه شوند و رفع مانع از مراجعت آن حضرت به وطن مألوف بشوند از برادران محترم مسلمان کشور ترکیه انتظار می‌رود که از تجلیل و احترام نسبت به آن قائد معظم دریغ نکنند.
 
حریق جنگل‌های مازندران رو به توسعه است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگاران ما در شهرهای شمالی حاکی است که با وجود تلاش افراد گارد مسلح و اکیپ‌های اعزامی و مأمورین آتش‌نشانی برای اطفای حریق مناطق جنگلی گیلان و مازندران هنوز آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال ادامه دارد و گرچه یکی دو کانون حریق خاموش گردیده ولی متقابلا چندین منطقه دیگر از جنگل‌ها طعمه حریق شده و هم‌اکنون آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان و مازندران ادامه دارد.
 
در تعلیمات متوسطه تجدید نظر می‌شود!
دکتر جهانشاه صالح، رئیس دانشگاه تهران، که اخیرا از مسافرت کشور فرانسه مراجعت کرده است، طی مصاحبه‌ای گفت: همان‌طور که در فرهنگ کشور فرانسه تغییرات تازه‌ای در شرف اجراست، فرهنگ ایران، که اقتباس از فرهنگ فرانسه است، نیز باید دچار تغییراتی شود.
دکتر سام، معاون کل وزارت فرهنگ، نیز گفت: در وضع فرهنگ کشور بالاخص تعلیمات متوسطه، باید تجدید نظر شود، ولی این کار نباید در سراسر مملکت یکنواخت باشد؛ زیرا برای هر استان و هر شهر و منطقه‌ای باید برنامه‌ای مطابق با احتیاجات همان استان و منطقه به‌وجود آورد؛ مثلا دروسی که در استان خوزستان در نظر گرفته می‌شود باید با مواد درسی استان آذربایجان تفاوت داشته باشد. خلاصه نظر من این است که برنامه‌های ما باید متناسب با احتیاجات هر منطقه باشد. نشستن و برنامه ریختن آن هم در یک اتاق سربسته برای سراسر کشور کار صحیحی نیست.
اکثریت مردم از برنامه فرهنگ شکایت دارند و این خود نشان می‌دهد که برنامه صحیح و روشنی برای فرهنگ نداشته‌ایم، به فرض اینکه برنامه جامعی هم بود این برنامه دیگر به درد این زمان نمی‌خورد.
تنها دیپلمه شدن و دیپلم گرفتن به درد نمی‌خورد؛ زیرا دیپلمه‌ای که کار نداند به چه درد می‌خورد. به نظر من باید دانستن کار برای افراد امتیاز باشد نه دیپلم گرفتن.2
 
انتقاد از تغییرات در خط فارسی در جلسه مجلس!
سالروز درگذشت کندی، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نیازمندی‌های مردم شهرستان‌ها و شیوه خط فارسی و مشکلات محصلین مدارس در جلسه امروز مجلس شورای ملی به عنوان پیش از دستور مطرح شد و چند لایحه دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
در جلسه امروز مجلس شورای ملی، شوکت ملک جهانبانی، نماینده تهران، در نطق پیش از دستور خود گفت: مطلب امروز اینجانب درباره شیوه خط فارسی در کتاب‌های درسی است؛ موضوعی که امروز موجب زحمت معلمان مدارس شده و روزی نیست که دراین‌باره بحث مفصلی به عمل نیاید و جمعی نگران امتحانات نباشند.
برای نمایندگان محترم پوشیده نیست که هر گونه تغییر و تحولی که در خط و زبان ملتی به‌وجود می‌آید باید براساس مطالعات و امعان نظر صاحب‌نظران اهل فن پیشنهاد شده آن‌گاه در مرکز صلاحیت‌داری که به زبان فرانسه آکادمی و به فارسی فرهنگستان نام دارد، باز هم مورد مداقه قرار گرفته و تصویب شود و پس از اطلاع کامل معلمان برای اجرا به مدارس ابلاغ گردد تا از کلاس اول دبستان شروع به تعلیم آن بنماید.
صرف نظر از آنکه تغییر در خط و زبان در صلاحیت شورای عالی فرهنگ نبوده و از جمله اختیارات فرهنگستان ایران است و در همه دنیا نیز آکادمی این کار را انجام می‌دهد و تغییر شیوه خط فقط و فقط با فرهنگستان است اگر نظری به گرامر فرانسه و سایر زبان‌ها بیفکنیم می‌بینیم هر جا تغییری حتی در (‌کنسون) که بسیار جزئی است داده شده نوشته شده است طبق اجازه و تصویب آکادمی.
حالا ببینیم که وزارت فرهنگ در مورد شیوه خط فارسی با شتاب‌زدگی چگونه عمل کرده است. در دولت سابق چند روزی سمیناری از عده‌ای از معلمان ادبیات تهران تشکیل شد که جمع کثیری از آنان نیز در جلسات شرکت نمی‌کردند و مسائل مختلف مربوط به درس فارسی را مطرح و مباحثاتی درباره آن انجام گرفت و درباره هیچ یک از آن مطالب أخذ رأی به عمل نیامد. پس از انقضای دوره کوتاه سمینار، وزیر فرهنگ وقت [: پرویز ناتل خانلری]، پیشنهاد یکی از دبیران ادبیات را در مورد شیوه خط فارسی که مورد تأیید خودشان بوده است به شورای عالی فرهنگ بردند و پرواضح است که چون ریاست شورای عالی فرهنگ با خودشان بوده آن را به تصویب رساندند و به سازمان انتشار کتب درسی ابلاغ کردند. سازمان هم بنا به وظیفه‌ای که داشته است کتاب‌های درسی را طبق همین شیوه به چاپ رسانده. اکنون دو نوع شیوه در نوشتن کتاب‌ها به کار رفته: یکی شیوه گذشته که در کتاب‌های چهار کلاس اول دبستان مراعات شده و یکی شیوه مصوب جدید که در کتاب‌های دبیرستانی و کلاس‌های پنجم و ششم دبستان به کار رفته است و این امر موجب آشفتگی و اختلاف نظرهای فراوان شده معلمان و دانش‌آموزان را به سرگردانی دچار ساخته است.
خلاصه عرض کنم اگر نمایندگان محترم یک دیکته بنویسند متأسفانه طبق این شیوه خط فارسی همه نمره صفر خواهند گرفت. به عقیده اینجانب اولا این کار با شتاب‌زدگی انجام گرفته و نظر اکثریت صاحب‌نظران مراعات نشده است؛ ثانیا مرجع صلاحیت‌داری دراین‌باره اظهار نظر ننموده و تنها صلاح‌دید وزیر وقت که بدون شک یکی از افراد صاحب‌نظر هستند و به مقام علمی ایشان احترام قائلم (‌ولی به هر حال یک نفر می‌باشند ) باعث تصویب گردیده است؛ ثالثا به عوض آنکه این شیوه تازه از ابتدا شروع شود ناگهان برای کسانی که چند سال با شیوه گذشته عادت دارند مقرر گردیده است.3
 
ضیافت وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس
دیشب از طرف نیکل سووت، وابسته مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران، ضیافتی به افتخار مورگان، یکی از اعضای برجسته «بی‌بی‌سی» (رادیو و تلویزیون انگلستان) در محل سفارت برگزار شد.
در این ضیافت عده‌ای از مدیران و نمایندگان مطبوعات و وابسته‌های مطبوعاتی خارجی شرکت داشتند.
 
افزایش بهره مالکانه نفت در اوپک مطرح می‌شود
فردا هفتمین کنفرانس اوپک با شرکت وزرای نفت کشورهای عضو اوپک برای بررسی چند مسئله مهم در جاکارتا، پایتخت اندونزی، تشکیل می‌شود.
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی ایران، فردا برای شرکت در این کنفرانس عازم جاکارتا خواهد شد. قرار است در این جلسه در زمینه آخرین پیشنهادات کمپانی‌های نفتی درباره افزایش بهره مالکانه و درآمد کشورهای عضو اوپک از نفت تصمیم گرفته شود.
در کنفرانس اوپک علاوه بر نمایندگان ایران و اندونزی، نمایندگان کویت، قطر، ونزوئلا، عراق و عربستان سعودی و لیبی شرکت خواهند داشت.
 
دو قاتل به دار آویخته می‌شوند
آخرین تقاضای دو قاتل که اینک روزهای آخر عمر خود را می‌گذرانند، مورد موافقت مقامات دادگستری قرار نگرفت و ظرف چند روز آینده یکی در شهر ری و دیگری در شهرستان زاهدان به دار آویخته خواهند شد.
قاتلی که در شهر ری اعدام خواهد شد، علی حیدریان متهم به قتل اصغر توتونچی، پارچه‌فروش دوره‌گرد، است که تقاضای عفو و اعاده دادرسی او مورد موافقت قرار نگرفته و اعدامش ضروری تشخیص داده شده است.
دومین قاتلی که در زاهدان اعدام خواهد شد محمد نوری نام دارد که مردی به نام رستم فرزند علی را به قتل رسانده است. تقاضا اعاده دادرسی این قاتل نیز در شعبه هشتم دیوان عالی کشور رد شد و اعدامش قطعی گردید. به این ترتیب دو قاتل هم‌اکنون در آستانه مرگ قرار دارند.
 
تجار پانصدهزار تن گندم به خارج سفارش داده‌اند!
تجار واردکننده و صاحبان کارخانه‌های آردسازی همچنان برای وارد کردن گندم از خارج به باز کردن اعتبار در بانک‌های مجاز و دادن سفارش خرید به کشورهای خارجی اقدام می‌کنند.
یکی از اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران در این زمینه گفت: تاکنون تجار واردکننده و صاحبان کارخانه‌های آردسازی حدود پانصدهزار تن گندم به خارج سفارش داده‌اند که در پارتی‌های عمده به بنادر ایران می‌رسد تا برای فروش به شهرستان‌های مختلف کشور حمل شود.4
 
روزنامه اطلاعات، 1 آذر 1343، صفحه 1
  https://iichs.ir/vdcc41qs.2bqm08laa2.html
iichs.ir/vdcc41qs.2bqm08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما