«همکاری ایران و بلژیک در بهره‌برداری از منابع طبیعی و صنعتی»/لایحه منع بازداشت بدهکاران مسترد می‌شود/نظر «یک کارشناس» درباره حل مشکل ترافیک تهران!/قسمتی از جنگل‌های مازندران آتش گرفت!/بحران در ترکیه!/«وضع مرزنشینان بسیار بد است»!/لغو روادید میان ایران و بلژیک/معرفی سفیرکبیر ایران در نروژ/دستگیری دو کارمند خاطی وزارت دارایی حین دریافت رشوه!/
28 آبان 1343
«همکاری ایران و بلژیک در بهره‌برداری از منابع طبیعی و صنعتی»
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: شاهنشاه در میهمانی شامی که در اولین شب اقامت میهمانان ارجمند ایران، اعلیحضرت پادشاه بلژیک و همسرشان از طرف معظم له و علیاحضرت شهبانو در کاخ گلستان ترتیب یافته بود اظهار داشت: وظیفه اصلی ما این است که بر میراث فرهنگ کهن خود اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را که لازمه زندگی مترقیانه جامعه امروزی است بیفزاییم.
پادشاه بلژیک نیز گفت: همکاری ایران و بلژیک در زمینه‌های بهره‌برداری از منابع طبیعی و صنعتی به نفع هر دو کشور است.
  لایحه منع بازداشت بدهکاران مسترد می‌شود
امروز کسب اطلاع شد که لایحه منع بازداشت بدهکاران کمتر از دوهزار تومان هفته آینده در کمیسیونی با شرکت چند نفر از وزرا و صاحب نظران مورد بررسی و طرح و تعدیل قرار خواهد گرفت. این کمیسیون در دادگستری تشکیل خواهد شد.
لایحه منع بازداشت بدهکاران کمتر از دوهزار تومان که به موجب آن از این پس بدهکاران مبالغ جزئی طبق تقاضای طلبکار توقیف نخواهند شد، از طرف دولت با قید یک فوریت تقدیم مجلس سنا گردید و هفته گذشته با رأی جلسه علنی بار دیگر به کمیسیون دادگستری اعاده شد تا مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد.
عده‌ای از سناتورها عقیده داشتند که تصویب و اجرای این لایحه باعث ایجاد عدم اعتماد در میان مردم خواهد شد و رئیس کمیسیون دادگستری مجلس سنا نظر داد که بهتر است دولت لایحه را پس بگیرد.
لایحه مذکور بر اساس این سوابق از طرف دولت برای بررسی بیشتر پس گرفته خواهد شد تا از هفته آینده بار دیگر در یک کمیسیون خاص با شرکت آقایان دکتر عاملی، وزیر دادگستری، دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، دکتر دهقان، معاون فنی دادگستری، مدیر کل بانک ملی و چند نفر از قضات عالی‌مقام و صاحب‌نظران قضایی و اقتصادی مورد بررسی و جرح و تعدیل قرار گیرد.
  نظر «یک کارشناس» درباره حل مشکل ترافیک تهران!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مهندس قدرت‌الله فردوس، متخصص امور راهنمایی و رانندگی و مولف کتاب فنی اتومبیل گفت: تونل‌های زیرزمینی برای عبور و مرور اتومبیل‌ها راه حل مشکل «ترافیک تهران» است.
ساختمان تونل‌ها با سرمایه‌های خصوصی عملی است و خرجی برای دولت ندارد.
توسعه میدان سپه ضروری است و علاوه بر آن باید برای کشش «ترافیک شهر» از تونل‌های زیرزمینی استفاده کرد.
 
قسمتی از جنگل‌های مازندران آتش گرفت!
جراید امروز کشور نوشتند: آتش‌سوزی جنگل‌های شمال هنوز ادامه دارد و چند نقطه از جنگل‌های مازندران نیز گرفتار حریق گردیده است.
تنها جنگل «گشت رودخان» فومن پس از سه شبانه‌روز آتش‌سوزی با فعالیت مأمورین خاموش گردید و مأمورین جنگلبانی در نقاط دیگر به‌شدت مشغول فعالیت هستند.
زیاد شدن فواصل بارندگی و وجود بادهای گرم موجب آتش‌سوزی جنگل‌ها شده است. مأموران جنگل‌بانی با کمک سربازان پادگان‌های مجاور مناطق حریق مشغول اطفای حریق هستند.
  بحران در ترکیه!
«خبرگزاری آلمان» و «خبرگزاری فرانسه» 18 نوامبر از آنکارا گزارش داد: به دنبال اتهامات وارده مبنی بر اینکه بعضی از اعضای حزب عدالت در پارلمان به ارتش ترکیه اهانت کرده‌اند وضع بحرانی شدیدی در این کشور به‌وجود آمده است.
ژنرال جودت سونای، رئیس ستاد ارتش ترکیه، طی یک نطق رادیویی این گزارش‌ها را که در «اولتیماتومی» به پارلمان فرستاده تعدیل کرد.
به موجب گزارش‌های مزبور در «اولتیماتوم»، سونای اخطار داده است که اگر حزب عدالت بعضی از اعضای خود را طرد نکند «دخالت مسلحانه» صورت خواهد گرفت. کسانی که باید طرد شوند همان‌هایی هستند که در کنگره حزب عدالت به ارتش توهین کرده‌اند.
سونای در نطق خود گفت که هدف اصلی ارسال نامه وی به پارلمان دادن اطلاعاتی به آن درباره «اطلاعات جاه‌طلبانه و تجاوزکارانه بعضی اعضای پارلمان بوده است».
مردم آنکارا امروز با نگرانی شاهد رژه سربازان در خیابان‌های شهر بودند بدون آنکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد.1
  «وضع مرزنشینان بسیار بد است»!
ساعت 9:15 صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست مهندس ریاضی تشکیل شد و پس از انجام امور مقدماتی، کیهان یغمایی به عنوان نطق پیش از دستور اظهار داشت: در مورد راه تهران ـ مشهد اینجا خیلى صحبت شده بنده چندین تلگراف داشتم از مشهد متأسفانه در چند هفته اخیر یک دکتر و سه مهندس در جاده تهران ـ مشهد تصادف کردند و جان خودشان را به جان آفرین تسلیم کرده‌اند. دوازده سال است که راه تهران مشهد در دست اقدام دولت است چندین مرتبه تذکر داده شده و تقاضا شده و بنده خودم دنبال این کار بوده‌ام و با تمام وعده و وعید‌هایی که داده شده متأسفانه هنوز یک قدم و یک قران از طریق مشهد به بجنورد براى اصلاح این جاده اساسى برداشته و خرج نشده است.
بنده از جناب آقای وزیر راه به وسیله مقام محترم ریاست مجلس و یا از معاون پارلمانى وزارت راه تقاضا دارم قبل از اینکه بنده سؤالى از دولت بکنم در این مورد تشریف بیاورند به مجلس و روشن کنند نمایندگان را که چرا دوازده سال یک راهى که همه روزه در مورد اصلاحش وعده داده می‌شود و بودجه‌اش هم تأمین است چرا اقدام نمی‌شود و از این معما یک پرده‌ای بردارند که ما نمایندگان خراسان یک جواب بتوانیم به موکلین خود بدهیم و به شکایاتى که از خانواده این مهندسین و دکتر‌ها به ما می‌شود بتوانیم جواب درستى به آنها بدهیم و چون بنده روشن نیستم که چرا وزارت راه در این مورد اقدامی ‌نمی‌کند باز به احترام دولت بنده سؤالى نکردم از وزارت راه، ولى تقاضا می‌کنم دولت اجازه بدهد که معاونشان یا وزیر راه بیایند توضیح بدهند راجع به این راه. چرا و چه علت دارد که اغلب جاده‌ها ساخته می‌شود در این دوازده سال این راه ساخته نمی‌شود.
مطلب دیگر که بنده می‌خواهم عرض کنم و با کمال تأسف فرصت نشد در جلسه قبل نوبت به بنده برسد راجع به لایحه کمک به ساکنین جزایر و بنادر و مرزنشین‌ها مذاکره‌ای بکنم با کسب اجازه از خانم‌ها و آقایان نمایندگان مخصوصا نمایندگانى که از مرز و بنادر اینجا تشریف دارند. عرایضى را به عرشان می‌رسانم. آنچه مسلم است هدف اصلى و نظر قطعى دولت از دادن این لایحه به مجلس وضع بسیار بد مرزنشین‌ها و ساکنین جزایر بوده است که خواسته‌اند یک کمک خیلى فورى به آنها بشود و داراى زندگى بهترى ان‌شاءالله بشوند. این هدف خیلى مقدس است؛ مورد تأیید تمام آقایان نمایندگان من‌جمله بنده است؛ کار بسیار صحیحى است باید کمک بشود دیر هم شده هر چه زودتر بشود بهتر است، اما به این صورت که لایحه تقدیم مجلس شده به نظر بنده حالت قرص مسکن و حالت موقت را دارد و صورتش هم نامطلوب است؛ یعنى ما آمده‌ایم یک لایحه‌ای آورده‌ایم و می‌خواهیم تصویب کنیم که با شکستن چند قانون کلى دیگر یک کمک موقتى به یک عده مرزنشین بشود این کافى نیست.
اگر دولت دست به اقدام اساسى بزند و برنامه‌هاى اصولى و عمقى یک مقدارى کوتاه‌مدت و مقدارى طویل‌المدت که وقت داشته باشد براى جزایر و مرزنشین‌ها طرح کند خیلى بهتر بود از این صورتی که این لایحه تقدیم مجلس شده این کمک موقتى و قرص مسکن براى مردمی که در کمال محرومیت و گرسنگى هستند و یکى از سنگین‌ترین بارهاى تمامیت و استقلال مملکت را به دوش دارند به این صورت پسندیده نیست خیلى باید بیشتر توجه بکنیم.2
 
لغو روادید میان ایران و بلژیک
امروز طی مراسمی در وزارت امور خارجه موافقت‌نامه لغو روادید بین دولت ایران، بلژیک، هلند و لوکزامبورک امضا گردید و قرارداد فرهنگی ایران و بلژیک مبادله شد.
موافقت‌نامه لغو روادید بین دولتین ایران و کشورهای «بنه لوکس» که شامل بلژیک، هلند و لوکزامبورک می‌شود در کاخ وزارت امور خارجه امضا شد.
طبق این موافقت‌نامه اتباع ایران و کشورهای «بنه لوکس» می‌توانند از تاریخ 1 ژانویه سال 1965 که مطابق با 11 دی‌ماه است، با در دست داشتن گذرنامه معتبر بدون روادید به کشورهای یکدیگر مسافرت کنند و تا سه ماه در آن کشورها اقامت نمایند.3
  معرفی سفیرکبیر ایران در نروژ
ظهر روز سه‌شنبه آقای آرام، وزیر امور خارجه، به اتفاق عباس فرزانگان به حضور شاه رسیده و وی را به سمت سفیر کبیر شاهنشاهی در نروژ معرفی کرد.
پیش از این عبدالحسین مفتاح سفیر کبیر ایران در نروژ بود که پس از بازنشستگی سرتیپ فرزانگان، سفیر کبیر ایران در کویت، جانشین وی شد.
تا تعیین سفیر جدید ایران در کویت دکتر مقتدری، به عنوان کاردار، امور سفارت را اداره خواهد کرد.4
  دستگیری دو کارمند خاطی وزارت دارایی حین دریافت رشوه!
سخنگوی وزارت دارایی اظهار داشت: چند روز قبل یکی از مؤدیان مالیاتی به وزارت دارایی شکایت کرد که دو نفر از بازرسان دارایی شهر ری در پرونده مالیاتی وی تغییراتی داده و سپس به مغازه ایشان مراجعه و برای انجام کار مالیاتی او پانصد تومان رشوه خواسته‌اند.
به محض وصول این شکایت، موضوع مورد رسیدگی جدی قرار گرفت و روز سه‌شنبه مأموران وزارت دارایی با تعلیماتی که قبلا به شاکی داده شده بود، مغازه وی را تحت نظر گرفتند.
در ساعت 5 بعد از ظهر دو نفر مأمور خاطی به نام باقر اخوان و سعدالله وثوق به مغازه شاکی مراجعه و رشوه مورد مطالبه خود را دریافت داشتند.
در این موقع مأموران انتظامی به همراهی مأمورین وزارت دارایی بازرسان خاطی را دستگیر کرده و تحویل مقامات قانونی دادند.
با رسیدگی‌هایی که امروز از طرف اداره کل بازرسی وزارت دارایی به عمل آمد، رئیس و معاون اداره دارایی شهر ری نیز منتظر خدمت شدند.5
 
روزنامه اطلاعات، 28 آبان 1343، صفحه 1
 
 
https://iichs.ir/vdcco1qs.2bqm18laa2.html
iichs.ir/vdcco1qs.2bqm18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما