کتاب «الهیه شمیران در دورنمای تاریخی» به قلم امیر سعید الهی و به همت پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار کتاب شد
دورنمای تاریخی منطقه خورآذین/ الهیه شمیران منتشر شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، کتاب «الهیه شمیران» را امیرسعید الهی تألیف و پژوهشکده تاریخ معاصر با شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است.
هدف از انتشار این کتاب تهیه تاریخچه الهیه با توجه به مستندات تاریخی است تا هویت این منطقه زیر پتک برج‌سازان گم نشود.
به گفته داریوش شهبازی، تهران‌پژوه معاصر، «خورآذین» نام تاریخی و کهن محله الهیه است. در ریشه‌شناسی این واژه به کلمه «خورآبه» یا همان پرستشگاه‌هایی می‌رسیم که پیش از رواج دین زرتشت در ایران وجود داشتند. در شمیرانات نیز بیش از سه‌هزار سال پیش، خورابه‌ها پرستشگاه بومیان منطقه بودند. خورابه از دو واژه «خور» به معنای خورشید و «آبه» پسوند مکان، تشکیل شده است.
بومیان شمیرانات به این پرستشگاه‌ها خورابه یا جایگاه خورشید می‌گفتند. در دوران قاجار نام این ‌آبادی به الهیه تغییر کرد. علت تغییر نام این آبادی از خورآذین به الهیه این است که میرزا جعفر الهی لواسانی معروف به حکیم الهی، که پرورش‌یافته مکتب اصفهان بود، قبل از اینکه منطقه خرازین رو به آبادانی گذارد این ناحیه را از میرزا محمدحسین تجریشی خرید.
 
در بخش اول کتاب الهیه شمیران به پیشینه الهیه از جمله آمدن الهی‌ها به خرازین و خریدن آن از میرزا حسین تجریشی و حضور شمس‌‎الادبا در الهیه پرداخته شده و در وصف امین‌الدوله و باغ الهیه مطالبی بیان گردیده است.
بخش دوم به ماجرای آمدن امینی‌ها در الهیه، ماجرای تحصن در الهیه و تأسیس اولین کارخانه کبریت‌سازی و... اختصاص یافته است.
نویسنده در بخش سوم به زمان شکل‌گیری باغ‌های الهیه در آغاز دوران قاجار اشاره می‌کند. از نکات قابل توجه درباره باغ‌های این دوره این است که از نظر مالکیت منطقه‌ای زنانه بوده‌اند؛ زیرا بیشتر باغ‌ها در تملک زنان ثروتمند بود که آنها را از پدر یا شوهر خود به ارث برده بودند.
بخش چهارم کتاب به گذر پادشاهان از ناصرالدین‌شاه تا رضاخان در الهیه می‌پردازد؛ همچنین در این بخش کتاب به مذاکرات نفت کنسرسیرم که در الهیه انجام شد و به عقد قرارداد امینی ـ پیچ منجر گردید اشاره شده است.
بخش پنجم به سرنوشت باغ‌ها و زمین‌های حکیم الهی در الهیه و سنت غصب زمین در دوران قاجار و پهلوی اختصاص یافته است.
در بخش بازنویسی و تصاویر، اسناد خرید باغ‌ها و زمین‌های الهیه و منابع و مآخذ در دسترس مخاطب قرار گرفته است.
 
تصویر روی جلد کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی


جهت تهیه کتاب «الهیه شمیران» به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید. https://iichs.ir/vdcf0mdy.w6demagiiw.html
iichs.ir/vdcf0mdy.w6demagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما