نظر غیر صادقانه ارگان «حزب توده» درباره کاپیتولاسیون!/نظر ارگان «حزب توده» درباره تکمیل شبکه مواصلاتی پیمان «سنتو»!/سرانه هر ایرانی از بودجه دارویی کشور تنها 9 ریال است!/وام سیصدمیلیون فرانکی فرانسه به ایران/فرانسه و آلمان به دنبال نفت ایران!/روابط ایران و انگلیس در کابینه کارگری هیچ تغییری نخواهد کرد!
15 آبان 1343
نظر غیر صادقانه ارگان «حزب توده» درباره کاپیتولاسیون!
«مردم» ارگان مرکزی حزب توده ایران در شماره امروز خود در یادداشتی با تیتر «دو لایحه اسارت‌بار احیای کاپیتولاسیون در ایران» نوشت: در زمره لوایحی که از طرف دولت منصور به مجلسین ایران تقدیم شده است و روزنامه‌ها به آن عنوان «مهم» داده‌اند، دو لایحه است در مورد الحاق ایران به قرارداد وین در مورد تکالیف و وظایف و مصونیت‌های نمایندگان سیاسی دول در کشورهای یکدیگر، و لایحه اجازه استفاده مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های مذکور در قرارداد وین.
در یک جمله باید گفت که دو لایحه مذکور و به‌خصوص لایحه اخیر، مفهومی جز احیای کاپیتولاسیون در ایران و نقض حقوق و وظایف مراجع و دادگاه‌های ایرانی در رسیدگی به اتهامات و جرائم مأمورین آمریکایی ندارد.
مصونیت و معافیت، خاص مأمورین سیاسی است و مأمور سیاسی در عرف دیپلماتیک به کسی گفته می‌شود که از طرف دولت معینی در سفارتخانه آن کشور در کشور دیگر مأموریت داشته باشد. در کشورهایی که سفارت کبری وجود دارد، سفیر کبیر و در غیر این صورت وزیر مختار و کارکنان سیاسی سفارت از قبیل کاردار، دبیر، اتاشه نظامی، اقتصادی و غیره جزء «کور دیپلماتیک» هستند و مصونیت و معافیت سیاسی دارند. دادگاه‌ها و مراجع داخلی صالح به رسیدگی به جرائم و اتهامات آنها نیستند و در صورت لزوم تقاضای احضار آنها خواهد شد، ولی لایحه جدید دولت، مصونیت و معافیت سیاسی را بسط می‌دهد و آن را شامل حال مستشاران نظامی آمریکا در کشور ما می‌سازد.
به طوری که می‌دانیم در کشور ما عده زیادی مستشار نظامی آمریکا اعم از افسر، درجه‌دار و سرباز وجود دارند و در واحدهای گوناگون نظامی در نقاط مختلف کشور مشغول فعالیت‌اند. این افراد به طوری که مقامات دولتی ایران مدعی هستند، مستخدمین دولت ایران‌اند، و به موجب قراردادهای معین استخدام شده‌اند و ظاهرا هر وقت دولت بخواهد قرارداد استخدام آنها را فسخ می‌کند. لایحه جدید دولت در حقیقت به مفهوم رد این ادعاست، نشان‌دهنده آن است که مستشاران نظامی آمریکا مستخدمین ایران نیستند، بلکه نمایندگان یک دولت خارجی هستند که با مصونیت و معافیت سیاسی به ایران آمده‌اند و در کادر مأموران سفارت کار می‌کنند. لایحه جدید دوات به معنی احیای کاپیتولاسیون در ایران است.
ما مصونیت و معافیت مستشاران نظامی آمریکا را یک عمل خلاف قانون اساسی ایران و یک ضربه بزرگ به استقلال و حاکمیت ایران می‌شمریم. درحالی‌که کشورهای مستعمره دنیا یکی پس از دیگری از بندهای اسارت آزاد می‌شوند، رژیم شاه هر روز بند تازه‌ای بر دست و پای مردم ایران می‌نهد و این امر به خوبی ماهیت این رژیم را نشان می‌دهد.1
 
نظر ارگان «حزب توده» درباره تکمیل شبکه مواصلاتی پیمان «سنتو»!
«مردم» ارگان مرکزی حزب توده ایران در شماره امروز خود نوشت: روز 4 آبان رادیوی صدای آمریکا قسمتی از برنامه خود را به توصیف راه آهنی که در شمال غربی ایران بین شرفخانه و قطور احداث می‌گردد اختصاص داد و ضمن آن گفت که راه آهن مزبور تا سال 1967 به پایان خواهد رسید و با ساختمان آن شبکه راه آهن دو کشور آسیایی عضو پیمان  سنتو ( ترکیه و ایران) به یکدیگر متصل خواهند شد.
هزینه مجموع 400 کیلومتر خطی که شرفخانه را به طرابوزان بندر بزرگ ترکیه متصل خواهد نمود بالغ بر ششصدمیلیون دلار تخمین زده شده است که مبالغ هنگفتی از آن را دولت ایران از محل بودجه سازمان برنامه و بودجه وزارت راه باید بپردازد.
بنا به اظهار سخنگوی رادیوی آمریکا، در طول راه آهن شرفخانه ـ قطور ـ طرابوزان مراکز مهمی ساخته خواهد شد که طرح آن را مقامات نظامی پیمان سنتو تنظیم خواهند کرد.
بدیهی ست که على‌الاصول هیچ ایرانی ترقی‌خواهی با بسط خطوط مواصلاتی کشور مخالف نیست و نمی‌تواند از توسعه مناسبات بین دو کشور همجوار به وسیله اتصال راه آهن اظهار ناخشنودی نماید، ولی آنچه باعث نگرانی هر ایرانی میهن‌پرست می‌شود این است که ساختمان این راه آهن و اتصال آن به ترکیه از طرف محافل نظامی آمریکا و انگلستان در کادر نقشه‌های نظامی این دو امپریالیسم طرح‌ریزی شده و از طریق کمیسیون نظامی پیمان سنتو به دولت ایران و ترکیه تحمیل گردیده است. بنابراین روشن است که مصالح اقتصادی و توسعه مناسبات عادی بین دو کشور تحت‌الشعاع مقاصد نظامی قرار گرفته است.
امپریالیست‌های آمریکایی و انگلیسی با احداث این راه آهن می‌خواهند در موقع لزوم از خطوط ارتباطات و مواصلات این دو کشور برای اجرای نقشه‌های تهاجمی خود استفاده کنند و به هنگام ضرورت نیروهای امپریالیستی را به سهولت از راه خشکی وارد ایران نمایند و بدین طریق تا آنجا که مقدور باشد مناطق نفت‌خیز ایران، عراق، شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و عربستان سعودی را در اختیار خود نگاه دارند.2
 
سرانه هر ایرانی از بودجه دارویی کشور تنها 9 ریال است!
«مردم» ارگان مرکزی حزب توده ایران در شماره امروز خود نوشت: اخیرا خبری در روزنامه‌های تهران انتشار یافت مبنی بر آنکه بر بودجه دارویی وزارت بهداری که تاکنون ۱۲۰ میلیون ریال بوده 75 میلیون ریال اضافه شده است.
بنا به احتسابی که روزنامه «پیغام امروز» دراین‌باره نموده است تاکنون برای هر نفر در سال فقط 6 ریال یعنی معادل بهای 6 عدد قرص ویتامین ث بودجه دارو منظور شده و افزایش رقم ناچیز 75 میلیون ریال با توجه به سرشکن شدن آن بین ۲۱ میلیون نفر جمعیت ایران رقم 6 ریال را فقط به ۹ ریال بالا می‌برد.
حاجت به توضیح نیست در کشوری که فاقد ساده‌ترین وسیله پیشگیری و بهداشت است و انواع بیماری‌ها بر جان مردم تسلط دارد اختصاص فقط 9 ریال بودجه سرانه دارو چه جنایت وحشتناکی است. اما هیئت حاکمه‌ای که در مورد حفظ سلامتی و حیات مردم چنین سفله است در مورد مصارف خود تا بخواهید مسرف و بذال است.
دولت برای بودجه دارویی وزارت بهداری که با حیات و سلامتی میلیون‌ها مردم بیمار و نالان بستگی مستقیم دارد، ۱۲۰ میلیون ریال منظور می‌دارد، اما برای ساختمان فقط یک سالن مجلس شورا به اعتراف جراید تهران ۱۲۰۰ میلیون ریال خرج می‌کند.3
 
وام سیصدمیلیون فرانکی فرانسه به ایران
«تهران‌مصور» نوشت: فعالیت دیپلماسی فرانسه در ایران برای گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با موفقیت در حال پیشرفت است. تمدن کهن و قدیمی فرانسه در ایران که ریشه‌های قدیمی در خانواده‌های بزرگ و تأسیسات دولتی کشور دارد، در سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی خود را به آمریکا داد، ولی پس از روی کار آمدن ژنرال دوگل و توسعه فعالیت فرانسه در خاورمیانه، خاور دور و آمریکای جنوبی به‌تدریج سفارت فرانسه در تهران نیز دست به فعالیت‌های بیشتری زد.
پرداخت وام سیصدمیلیون فرانکی فرانسه به ایران که در آذرماه سال جاری موافقت‌نامه آن در پاریس به امضای نمایندگان ایران و فرانسه می‌رسد، موقعیت دیپلماسی و اقتصادی فرانسه را در ایران بیش از پیش بهبود خواهد بخشید.
 
فرانسه و آلمان به دنبال نفت ایران!
«تهران‌مصور» نوشت: روز جمعه گذشته کنت دوویلر ابل، نماینده کمپانی نفت فرانسه (کمپانی فرانسز دوپیترول) به تهران وارد شد. مسافرت مشارالیه به تهران برای مذاکره با مقامات شرکت ملی نفت ایران پیرامون عملیات اکتشاف و استخراج نفت در منطقه یک نفتی ایران واقع در آب‌های خلیج فارس می‌باشد.
کمپانی نفت فرانسه که از سهامداران کنسرسیوم نفت ایران می‌باشد برای گرفتن اجازه اکتشاف و استخراج نفت در آب‌های خلیج فارس فعالیت زیادی می‌کند.
همچنین نمایندگان پنج کمپانی نفت آلمانی که تشکیل کنسرسیومی برای بهره‌برداری و استخراج نفت در خلیج فارس داده‌اند هفته گذشته به تهران وارد شدند.
پنج کمپانی نفت آلمانی از جمله 31 کمپانی خارجی می‌باشند که در مزایده منطقه یک نفتی ایران شرکت کرده‌اند.
نمایندگان کمپانی‌های آلمانی به اطلاع شرکت ملی نفت ایران رسانده‌اند که دولت آلمان برای تقویت بنیه مالی کمپانی‌های مزبور حاضر است تا میزان چهارصدمیلیون مارک اعتبار در اختیار آنان بگذارد.
 
روابط ایران و انگلیس در کابینه کارگری هیچ تغییری نخواهد کرد!
در ملاقاتی که بین گوردون واکر، وزیر خارجه انگلیس، و مهندس اردشیر زاهدی، سفیر کبیر ایران در انگلستان، در هفته گذشته روی داد پیرامون روابط دو کشور گفت‌وگو شد.
وزیر خارجه دولت کارگری انگلیس سیاست دولت خود را برای سفیر کبیر ایران تشریح کرد.
وزیر خارجه انگلستان هنگام تشریح سیاست خارجی دولت جدید اظهار داشت که روابط ایران با انگلستان همچنان بر پایه مودت‌آمیز سابق استوار است و این کشور همواره نظرات دولت ایران را محترم خواهد داشت.4
 
 
https://iichs.ir/vdcgyx9q.ak9u74prra.html
iichs.ir/vdcgyx9q.ak9u74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما