آیت‌الله خمینی تبعید شد/آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دستگیر و تحویل زندان قزل قلعه شد/ساواک: کار تمام شد و همه چیز آرام است!/بعد از تبعید آیت‌الله خمینی از هر گونه تحریک و تشنج شدیدا جلوگیری کنید!/«حزب توده فعالیت‌های خود را در تهران به مدت دو ماه متوقف کرده است»!/جانسون گلدواتر را از صحنه سیاست جهان محو کرد!/پیشه‌ور عمده، بازرگان شناخته خواهد شد!/آخرین خبرها درباره خط هوایی ایران و شوروی!/زلزله در تهران ؛ مردم وحشت‌زده به خیابان‌ها ریختند!/انتصاب در وزارت راه/وزیر اسبق دادگستری در بازپرسی دیوان کیفر/فردپرستی استالین مانع روابط دوستانه ایران و شوروی بود!
13 آبان 1343
آیت‌الله خمینی تبعید شد
سازمان اطلاعات و امنیت کشور ساواک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «طبق اطلاع مؤثق و شواهد و دلایل کافی چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشارالیه بر علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد؛ لذا در تاریخ 13 آبان‌ماه 1343 از ایران تبعید گردید».1
 
آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دستگیر و تحویل زندان قزل قلعه شد
به دنبال دستگیری و تبعید آیت‌الله خمینی، رئیس شهربانی قم، نیز به رئیس سازمان اطلاعات و امنیت قم طی تلگرافی اعلام می‌کند: «پیرو مذاکرات حضوری به طوری که استحضار دارند نام‌برده بالا فرزند آقای خمینی پس از دستگیری پدرش مشغول فعالیت و تحریکات می‌باشد؛ لذا نامبرده دستگیر بدین وسیله اعزام و معرفی می‌گردد».
درباره دستگیری آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در یک سند دیگر ساواک به تاریخ 13 آبان 1343 آمده است: یک نفر غیرنظامی به نام سیدمصطفی فرزند روح‌اللّه خمینی و شهرت خمینی توسط ساواک تهران تحویل زندان قزل قلعه گردید.2
یک سند دیگر در همین رابطه تصریح می‌کند: «چون نام‌برده فوق پس از دستگیری پدرش (آیت‌الله خمینی) در صبح روز جاری با جمع‌آوری اشخاص و مراجعه به منزل آیات و تحریک بازاریان ایجاد تشنج می‌نمود، لذا توسط مأمورین ساواک و شهربانی قم دستگیر و به همراهی این نامه اعزام گردید».3
 
ساواک: کار تمام شد و همه چیز آرام است!
در یک سند ساواک به تاریخ 13 آبان 1343 پیرامون تبعید آیت‌الله خمینی، که از ساواک قم به تهران مخابره شده است، می‌خوانیم: کار تمام شد؛ ساعت 5:15 دقیقه به تهران اعزام گردید. صحن، مساجد، خیابان‌ها پاس گمارده شده فعالیت اساسی در مورد انجام کار با مأمورین ساواک بوده وضع آرام.
 
بعد از تبعید آیت‌الله خمینی از هر گونه تحریک و تشنج شدیدا جلوگیری کنید!
در یک سند دیگر به همین تاریخ می‌خوانیم: «نظر به اینکه امروز آیت‌الله خمینی از کشور تبعید شده است برای جلوگیری از عکس‌العمل‌های احتمالی هوشیاری و مراقبت تام مبذول داشته باشید و از هر تحریک و تشنج شدیدا و بلادرنگ جلوگیری نمایید».4
ساواک در گزارش دیگری پیرامون واکنش‌ها به دستگیری آیت‌الله خمینی تصریح می‌کند: ساعت 12:30 دقیقه روز جاری مأمور ویژه اطلاع می‌دهد که در مسجد جامع عده‌ای برای نماز جمع شده و بین هم صحبت می‌کنند و اظهار می‌نمایند که جاده قم بسته شده و عبور و مرور قطع گردیده ضمنا آیت‌الله خمینی دستگیر شده است.5
 
«حزب توده فعالیت‌های خود را در تهران به مدت دو ماه متوقف کرده است»!
در یک سند ساواک به تاریخ 13 آبان 1343 پیرامون فعالیت حزب توده در تهران آمده است: تشکیلات حزب توده تهران به علت دستگیری دو نفر از کادرهای درجه یک تشکیلات مزبور (ستوان 2 هوایی فراری پرویز حکمت‌جو6 و حسن[علی] خاوری7) تصمیم گرفته که تشکیلات از تاریخ 10 /8 /43 الی مدت دو ماه هیچ گونه فعالیتی ننماید.
این سند می‌افزاید: «دستور داده فقط افراد خود را حفظ نمایند تا ببینیم افراد دستگیرشده چه ضعفی نشان داده‌اند و در ظرف مدت دو ماه از انتشار هر گونه نشریه یا اعلامیه به نام تشکیلات حزب توده تهران خودداری شود. ضمنا تشکیلات به مسئولین بالا دستور داده برای جلوگیری ازوحشت افراد مانع انتشار خبر دستگیری دو نفر مزبور گردند و افراد پایین را از جریان دستگیری دو نفر نام‌برده بدون اطلاع گذارند».
در بند دیگری از این سند آمده است: «تشکیلات حزب توده تهران به مسئولینی که با افسر فراری ارتباط داشته‌اند دستور داده برای دو الی سه ماه محل کار و منازل خود را تغییر دهند و آنهایی که امکان تغییر دادن محل کار و منزل برایشان میسر نمی‌باشد برای مدت دو ماه از تهران خارج شوند. برای اجرای دستور بالا دو نفر از مسئولین درجه دو یکی به نام کریم کفاش و یک نفر دیگر برای مدت دو ماه طبق دستور تشکیلات مخفی شده‌اند».8
 
جانسون گلدواتر را از صحنه سیاست جهان محو کرد!
روزنامه‌های امروز کشور از پیروزی قاطع جانسون بر گلدواتر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داده و نوشتند: «صلح بر جنگ پیروز شد و جانسون گلدواتر را از صحنه سیاست جهان محو کرد».
جانسون آن چنان پیروزی را که می‌خواست، یعنی پیروزی مطلق را به‌دست آورد و کنگره را نیز تسخیر کرد.
در «کالج انتخاباتی» جانسون بیش از 90 درصد آرا را به‌دست آورد، نه دهم ایالات آمریکا به جانسون رأی دادند.9
جانسون با چهارده‌میلیون رای اضافی گلدواتر را شکست داد و رابرت کندی در انتخابات نیویورک رقیب خود را شکست داد. جانسون رکود اکثریت را در انتخابات آمریکا که به فرانکلین روزولت تعلق داشت شکست.10
 
پیشه‌ور عمده، بازرگان شناخته خواهد شد!
طبق قانون جدید مالیات بر درآمد، پیشه‌ور عمده بازرگان شناخته می‌شود و پیشه‌ور متوسط مالیات مقطوع پرداخت خواهد کرد.
برابر با قانون جدید مالیات بر درآمد از این پس پیشه‌وران عمده باید دفتر بازرگانی داشته باشند و مالیات آنها بر اساس معاملات آنها، با مراجعه به دفاتر قانونی تشخیص و وصول خواهد شد.
در قانون جدید مالیات بر درآمد برای اصناف، مثل بازرگانان و دسته‌های دیگر، بر اساس تشخیص واقعی درآمد، مالیات تعیین می‌شود.
 
آخرین خبرها درباره خط هوایی ایران و شوروی!
بعدازظهر دیروز الکساندر بسیدین، معاون اداره خطوط بین‌المللی شوروی که با اولین پرواز هواپیمای خط مسکو ـ تهران به تهران آمده است، در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و اطلاعاتی پیرامون شرکت «ایروفلوت» و خطوط هوایی شوروی در اختیار خبرنگاران جراید گذاشت و اعلام داشت که به‌زودی هواپیماهای سریع‌تری در خط تهران ـ مسکو به کار می‌افتد و یک هیئت ایرانی از شوروی دیدن می‌کند.11
 
زلزله در تهران ؛ مردم وحشت‌زده به خیابان‌ها ریختند!
ساعت 9:10 دیشب زلزله نسبتا شدیدی تهران را به لرزه درآورد و مردم را نگران و وحشت‌زده ساخت. در اثر این زلزله کلیه ساختمان‌های شهر به لرزه درآمد و عده زیادی از مردم وحشت‌زده از خانه‌های خود بیرون ریختند.
در سینماهای تهران عده زیادی از تماشاگران سالن‌های سینما را ترک گفته و حشت‌زده به خیابان‌ها ریختند.12
امروز دانشگاه تهران اعلان کرد که در ساعت 5:36:22 به وقت گرینویچ برابر ساعت 9:06:22 و پنج دهم ثانیه دیشب به وقت تهران زلزله‌ای در فاصله تقریبا 140 کیلومتری غرب تهران به وقوع پیوسته است که اثر آن به طور خفیف در تهران محسوس بوده است و شدت ضربه در محل وقوع حادثه 5 بوده است و دستگاه‌های زلزله‌سنج مؤسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران جریان زلزله را دقیقا ثبت نموده‌اند.
 
انتصاب در وزارت راه
به دستور دکتر کشفیان، وزیر راه، مهندس مصطفی خلوتی رئیس اداره کل ساختمان، به سمت مدیر کل ساختمان وزارت راه منصوب شد.
 
وزیر اسبق دادگستری در بازپرسی دیوان کیفر
ساعت 10 صبح امروز نورالدین الموتی، وزیر اسبق دادگستری، که طبق احضار صادره از طرف آقای وکیل‌زاده بازپرس شعبه 11 دادسرای دیوان کیفر به فرادادگستری خوانده شده بود، به دادسرای دیوان کیفر آمد.
عده‌ای از وکلای دادگستری برای قبول وکالت آقای الموتی در مرحله تحقیق، به دیوان کیفر آمده بودند و آقای الموتی یکی از وکلا را با خود به اتاق بازپرس برد.
یکی از موارد اتهام آقای الموتی سوء استفاده از قدرت قانونی در مورد انحلال دو شعبه دادگاه شهرستان می‌باشد.
آخر وقت امروز آقای بازپرس دیوان کیفر، درباره آقای الموتی قرار التزام عدم خروج از حوزه قضایی تهران صادر کرد و این قرار به موافقت دادستان دیوان کیفر نیز رسید و آقای الموتی پس از سپردن التزام، دادگستری را ترک کرد.
 
فردپرستی استالین مانع روابط دوستانه ایران و شوروی بود!
بعد از ظهر دیروز به مناسبت چهل‌وهفتمین سالگرد انقلاب شوروی جشنی در محل انجمن ایران و شوروی با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته برگزار شد.
زایتسف، سفیر کبیر شوروی، در این مراسم گفت: ما همیشه مانند حال با ایران روابط حسنه نداشته‌ایم و این تیرگی روابط در گذشته به خاطر فردپرستی استالین بوده است، ما اکنون راهی را می‌رویم که لنین، رهبر انقلاب، خواستار آن بوده است و عقاید او را اجرا می‌کنیم.
در خاتمه زایتسف از کشور ایران که اولین کشوری در جهان بود که دولت جدید شوروی را به رسمیت شناخت تشکر کرد.13
 
روزنامه اطلاعات، 13 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcaeun6.49n0a15kk4.html
iichs.ir/vdcaeun6.49n0a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما