گزارش ساواک از مراسم یادبود سال وفات آیت‌الله بهبهانی!/نباید اشعار این شعرا در روزنامه‌ها منتشر شود!/750 لیسانسیه برای بخشدار شدن استخدام می‌شوند!/بعضی داروهای داخلی باعث سلب اعتماد عمومی شده است!/پادشاه عربستان برکنار و برادرش جانشین او شد!/«نوزاد از سرما مرد»/مذاکرات ایران، ترکیه و پاکستان برای تشکیل شرکت واحد هواپیمایی/سرخوردگی جوانان بزرگ‌ترین مشکل زمان ماست!
12 آبان 1343
گزارش ساواک از مراسم یادبود سال وفات آیت‌الله بهبهانی!
در گزارش ساواک به تاریخ 12 آبان 1343 می‌خوانیم: «بعدازظهر روز یکشنبه گذشته به مناسبت سالروز وفات مرحوم آیت‌الله بهبهانی1 مراسمی در مسجد سرپولک با شرکت عده‌ای در حدود یک‌هزار نفر از طبقات مختلف و از جمله سیدجعفر بهبهانی، جمال امامی، سناتور پیشین، ملک‌مدنی2، سرلشکر بازنشسته [ابراهیم] ضرابی3، سپهبد بازنشسته علوی مقدم (رئیس سابق شهربانی کل)، علی‌اصغر حکمت وزیر پیشین4، محمد درخشش وزیر اسبق فرهنگ، هادی اشتری5، وزیر مشاور پیشین، آیت‌الله علوی6، آیت‌الله غروی7، آیت‌الله تنکابنی8، آیت‌الله قمی9، مناقبی10 واعظ، مهندس علی‌اکبر نجم، دکتر محمود نجم‌آبادی، آیت‌الله حاتمی مراغه‌ای، حاج اشرف واعظ، موسوی شیرازی و دکتر ناظرزاده کرمانی11 برگزار شده است.»
در ادامه این سند آمده است: «در این جلسه مناقبی واعظ درباره عظمت دین اسلام و قیام علما در مواقع ضروری مطالبی اظهار داشته و مراسم [در ساعت] 21 پایان یافته است».12
 
نباید اشعار این شعرا در روزنامه‌ها منتشر شود!
در یک سند ساواک به تاریخ 12 آبان 1343 می‌خوانیم: «در شماره 535 مورخ 8 /8 /43 مجله "امید ایران" در ستون گل‌های مروارید، اشعاری از «کارو» تحت عنوان (سرود قایقران) (کارو به دوست دورافتاده‌ام محمد عاصمی) درج نموده است که چون شعر مزبور از سروده‌های وی می‌باشد درج آن مصلحت نبوده؛ زیرا برابر سوابق موجود «کارو» از نویسندگان و شعرای حزب منحله توده معرفی شده است و در سال 1334 کتابی تحت عنوان "شکست سکوت" چاپ نمود که چون مندرجات آن تحریک‌آمیز و به نفع حزب منحله توده بود فرمانداری نظامی سابق از انتشار آن جلوگیری و نام‌برده را پس از چند روز بازداشت با اخذ تعهد آزاد نمود».
این سند می‌افزاید: «محمد عاصمی، یکی از افراد فعال حزب منحله توده بوده که فعالیت وی پس از سال 1324 در بابل شروع شده و مدتی است مجله‌ای به نام "کاوه" در آلمان چاپ و منتشر می‌نماید که ظاهرا حاوی مطالب عادی و ادبی می‌باشد و با نمایندگی آلمان تماس دارد و تقاضا نموده نقاط ضعف مجله به وی تذکر داده شود که اصلاح نماید».
در نظریه این سند آمده است: «مجله امید ایران در چاپ این گونه اشعار سابقه دارد و در گذشته نامبردگان بالا از کارمندان آن مجله بوده‌اند. در صورت تصویب از طریق کمیسیون مطبوعات به مسئول مجله مذکور تذکر داده شود تا از چاپ اشعار این گونه نویسندگان خودداری نماید».13
 
750 لیسانسیه برای بخشدار شدن استخدام می‌شوند!
برای اداره امور بخشداری‌های سراسر کشور طی برنامه مفصلی که از طرف وزارت کشور تنظیم شده است امسال و سال آینده 750 لیسانسیه استخدام می‌شوند. بخشداران لیسانسیه ثبت احوال و عمران روستاها را اداره خواهند کرد.
 
بعضی داروهای داخلی باعث سلب اعتماد عمومی شده است!
روزنامه «اطلاعات» به نقل از برخی متخصصین امور دارویی نوشت: بعضی داروهای داخلی باعث سلب اعتماد عمومی شده است.
عده‌ای با گرفتن پروانه اقدام به تأسیس کارخانه‌هایی کرده‌اند که صلاحیت داروسازی ندارد.
وزارت بهداری به صلاحیت لابراتوارهای داخلی رسیدگی می‌کند. لابراتوارهایی که طی ده روز آینده نحوه کار و مشخصات داروهای خود را گزارش ندهند تعطیل‌شده تلقی می‌شوند.
 
پادشاه عربستان برکنار و برادرش جانشین او شد!
2 نوامبر از مکه گزارش رسید: به دنبال اعلام خبر کناره‌گیری ملک سعود و جلوس امیرفیصل به عنوان پادشاه عربستان سعودی شیخ جمیل الهجلان، وزیر اطلاعات عربستان سعودی، متن اعلامیه امرا و شاهزادگان عربستان سعودی را در مورد تعیین ملک فیصل به عنوان پادشاه عربستان سعودی از رادیو مکه قرائت کرد.
در اعلامیه چنین گفته شده است: شورای وزیران و اعضای شورای مشورتی امروز جلسه‌ای به ریاست امیر خالد بن عبدالعزیز، معاون نخست‌وزیر، تشکیل دادند. در این جلسه پیام اعضای اصلی خانواده سعودی و علما در مورد تصمیم آنها به تعیین امیر فیصل به عنوان پادشاه عربستان سعودی قرائت شد. در این پیام تمام علما به پادشاهی امیر فیصل فتوا داده‌اند.
در اعلامیه سپس اضافه شده است: شورای وزیران و شورای مشورتی پس از قرائت فتوای علما و پیام اعضای اصلی خانواده سعودی به اتفاق آرا تصمیم گرفته و ملک سعود از سلطنت کناره گرفته و به جای او امیر فیصل به پادشاهی عربستان سعودی انتخاب گردد.
برکناری ملک سعود از سلطنت و انتخاب امیر فیصل برادرش به جای او در لندن با شگفتی روبه‌رو نشد و از مدت‌ها قبل محافل دولتی انگلستان در انتظار چنین خبری بودند.  
 
«نوزاد از سرما مرد»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز عابرین خیابان «چاک سر» شهرستان آمل جنازه پسربچه نوزادی را که پیراهنی نازک به تن داشت و از سرما سیاه شده بود در راهروی مستراح عمومی شهر مشاهده کردند و جریان را به شهربانی اطلاع دادند.
آقای تهرانیان، بازپرس، به اتفاق پزشک قانونی در محل حضور یافتند و جنازه کودک نوزاد را معاینه کردند. طبق نظر پزشک قانونی کودک مزبور همان شب به دنیا آمده و زنده بوده و چهار کیلو وزن داشته است، ولی به قرار اطلاع او را که شاید طفلی نامشروع بوده همان شبانه در راهروی مستراح عمومی گذاشته‌اند که تا صبح اهالی از وجود او مطلع شوند و وی را برداشته نگهداری کنند، ولی از شدت سرمای هوا و نداشتن لباس کافی جان سپرده است.
فعلا مأمورین در جست‌وجوی مادر بی‌رحم این کودک نوزاد می‌باشند.14
 
مذاکرات ایران، ترکیه و پاکستان برای تشکیل شرکت واحد هواپیمایی
هیئت نمایندگی ایران دیروز عازم کراچی شد تا در آنجا مذاکرات خود را با نمایندگان ترکیه و پاکستان برای تشکیل یک شرکت هواپیمایی آغاز نماید.
رادیو کراچی اعلام کرد: کارشناسان امور هوانوردی پاکستان، ایران و ترکیه امروز در کراچی تشکیل جلسه داده‌اند تا پیرامون تأسیس یک شرکت بین‌المللی مشترک هوایی مطالعاتی انجام دهند.
انتظار می‌رود کارشناسان سه کشور گزارشی پیرامون این موضوع برای ارجاع به کمیته عامله که بعدا پیشنهادات خود را به کمیسیون طرح‌ریزی منطقه‌ای تسلیم خواهد داشت تنظیم نمایند.
 
سرخوردگی جوانان بزرگ‌ترین مشکل زمان ماست!
از ساعت 9 صبح دیروز مهندس ریاضی، رئیس، و گروهی از نمایندگان مجلس شورای ملی از فعالیت‌های وزارت بهداری دیدن کردند و ناهار را در مرکز پزشکی فیروزگر میهمان وزیر بهداری بودند.
پس از صرف ناهار دکتر جمشید آموزگار، وزیر بهداری، طی سخنانی گفت: آنچه در زمان ما بیش از مبارزه با فقر و بی‌سوادی و عدم تعمیم کامل بهداشت اهمیت دارد مبارزه با سرگشتگی روحی جوانان است، مبارزه برای ایجاد همبستگی اجتماعی است.
توسعه ماشینیسم سبب شده است که جوانان احساس بیهودگی و سرخوردگی کنند و این بزرگ‌ترین مسئله عصر ماست. باید جوانان به آینده امیدوار باشند تا بتوانند در راه پیشرفت و ترقی مملکت فعالیت کنند و برنامه ما مبارزه با همین سرگشتگی روحی است.15
 
روزنامه اطلاعات، 12 آبان 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcevw8z.jh8ffi9bbj.html
iichs.ir/vdcevw8z.jh8ffi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما