منصور: وزیر با یک فرد عادی تفاوتی ندارد!/ کمپانی‌های نفتی پنج تقاضای جدید اوپک را پذیرفتند!/ مجازات شلاق منع می‌شود!/ مجازات قاتلین/ اعطای نشان به عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت!/ رئیس دادگستری گیلان از خدمت معاف شد/ امضای قرارداد فروش مواد نفتی و سوخت هواپیمایی در فرودگاه‌های بین‌المللی کابل و قندهار/ رئیس کمیته ملی المپیک: ما در ورزش درجا زده‌ایم!/ قدردانی دولت آمریکا از وابسته سابق نظامی ایران در واشنگتن/ افتتاح دهکده نوبنیاد «نوهوم» ساخته‌شده توسط کاره در قزوین!/
6 آبان 1343
منصور: وزیر با یک فرد عادی تفاوتی ندارد! نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] دیروز در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی پیرامون لزوم تحول در تشکیلات اداری مملکت و همچنین مبارزه با فساد مطالبی بیان داشت و متذکر شد همان‌طور که شاهنشاه فرموده‌اند بین یک وزیر و یک فرد عادی، هنگامی که وظایف خود را به درستی انجام ندهند تفاوتی وجود ندارد.
نخست‌وزیر گفت: من این گفته شاهنشاه را تکرار می‌کنم که بین یک وزیر و یک فرد عادی ابدا فرقی نیست و ابدا فرقی نمی‌کند که یک نفر عادی کار خود را به درستی انجام ندهد یا یک وزیر ظرفیت خدمت‌گزاری نداشته باشد.
گاهی از سوء استفاده صحبت می‌شود. من می‌گویم حتی اگر ظرفیت کار هم کافی نباشد، باید کنار رفت؛ چه رسد به آنکه مسائل مادی یا سوء استفاده در میان باشد، در این صورت دیگر حتی نمی‌توان اغماض کرد.1
  کمپانی‌های نفتی پنج تقاضای جدید اوپک را پذیرفتند! «کیهان» نوشت: ایران و کمپانی‌های نفتی بر سر مسئله بهره مالکانه و اختلاف نظرهای دیگر که بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» و کمپانی‌های نفتی وجود دارد، به توافقی رسیده است. یک مقام ذی‌صلاح دیشب به خبرنگار «کیهان» گفت: در مذاکراتی که هفته پیش صورت گرفت با خواست‌های «اوپک» توافق شده و مقدمات کار در زمینه امضای موافقت‌نامه‌ای فراهم گردیده است.
مقام مزبور گفت: این موضوع به کشورهای عضو اوپک امکان می‌دهد تا از امتیازات و تسهیلاتی که با این توافق میسر گردیده استفاده کنند.2
روزنامه «اطلاعات» هم نوشت: سرانجام مذاکرات طولانی اوپک (کشورهای صاحب نفت) با کمپانی‌های نفتی که تحت هدایت و تعلیمات شاهنشاه انجام می‌شد به نتیجه رسید و امروز اطلاع حاصل شد که کمپانی‌های نفتی در پنج مورد با اوپک به توافق رسیده‌اند.
این توافق در مذاکرات اخیر لندن که بین ۲۱ تا ۲۵ مهر با رهبری نماینده ایران و شرکت نمایندگان کویت و قطر انجام می‌شد صورت گرفت.
از پنج مورد گفت‌وگو دو مورد مالی دو مورد دیگر مربوط به مشکلات خصوصی دو کشور عضو اوپک بود و مورد پنجم نیز تقاضای غیر مالی بود که ماهیت تقاضای مزبور افشا نشده، اما اصل تقاضاها مورد قبول کمپانی‌های نفتی قرار گرفت.
به همین جهت دکتر رضا فلاح، نماینده ایران در این مذاکرات، به دبیر کل اوپک اطلاع داد که به جای جلسه مشورتی جلسه اصلی اوپک را تشکیل دهد تا موضوع به طور نهایی مورد بررسی قرار گیرد.3
 
مجازات شلاق منع می‌شود! وزیر دادگستری در جلسه امروز سنا دو لایحه جدید در مورد منع مجازات شلاق و منع بازداشت بدهکارانی که بدهی آنها از بیست‌هزار ریال کمتر است تقدیم داشت و به عنوان پیش از دستور پیرامون سفر هیئت پارلمانی ایران به یوگسلاوی و اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی صحبت شد و سؤال مربوط به سوانح راه آهن مورد بحث قرار گرفت.
دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، لایحه لغو مجازات شلاق را با قید یک فوریت تقدیم داشت و اظهار نمود: مجازات شلاق با اجتماع امروز مناسب نیست و یکی از مجازات‌های قرون وسطایی است.
وزیر دادگستری سپس لایحه دیگری در مورد بدهکارانی که بدهی آنها کمتر از دوهزار تومان است تقدیم مجلس سنا کرد.
 
مجازات قاتلین
هنگام طرح فوریت لایحه لغو شلاق، سناتور پرفسور جمشید اعلم در مخالفت با فوریت این لایحه گفت: این کار بسیار خوب و صحیحی است که شلاق زدن از میان می‌رود، ولی چرا در مجازات چاقوکشان تأخیر می‌کنید؟ شش ماه است که یک افسر را در رشت با چاقو کشته‌اند چرا قاتل را اعدام نمی‌کنید؟ من از دولت تقاضا دارم در مجازات محکومین تسریع و تشدید شود.4
 
اعطای نشان به عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت! از طرف شاه، دکتر رضا فلاح، عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت و قائم مقام مدیر عامل آن شرکت، به دریافت یک قطعه نشان درجه دوم همایون مفتخر شد.
روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» نوشتند: دکتر فلاح از شخصیت‌های برجسته نفتی ایران است که به‌خصوص در مذاکرات اخیر بین کشورهای صادرکننده نفت با شرکت‌های نفتی تحت رهبری شاهنشاه کوشش و لیاقت فراوان به خرج داد و موفقیت‌های مهمی به‌دست آورد.5
  رئیس دادگستری گیلان از خدمت معاف شد سخنگوی وزارت دادگستری اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که درباره دادگستری استان گیلان به عمل آمد، معلوم شد وضع دادگستری استان مذکور آن طور که باید مطلوب و رضایت‌بخش نیست به همین علت این تغییرات از طرف وزیر دادگستری به عمل آمد.
آقای کاظم احمدی نوربخش از ریاست دادگستری استان گیلان معاف شد و آقای دکتر سیدمحمدباقر صفوی، دادستان استان خراسان، به دادستانی استان گیلان و ریاست دادگستری استان مذکور منصوب گردید.
آقایان شریف دریابیگی، دادستان گیلان، دادستانی استان اصفهان و حسین طالقانی، دادستان فسا، به دادستانی شهرستان رشت منصوب شدند.
  امضای قرارداد فروش مواد نفتی و سوخت هواپیمایی در فرودگاه‌های بین‌المللی کابل و قندهار ساعت 10:30 صبح دیروز قرارداد تفصیلی عرضه و فروش مواد نفتی و سوخت هواپیمایی در فرودگاه‌های بین‌المللی کابل و قندهار و اداره امور فرودگاه‌های مذکور توسط شرکت ملی نفت ایران بین آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، از یک طرف و آقای سلطان محمود غازی، ریاست هوایی ملکی دولت پادشاهی افغانستان، از طرف دیگر در دفتر آقای دکتر اقبال به امضا رسید.
در این مراسم آقایان عمان امیر، سفیر کبیر دولت افغانستان، و اعضای هیئت نمایندگی افغانستان و همچنین آقای منوچهر فرمانفرمائیان، سرپرست سازمان پخش، و عده‌ای از کارشناسان شرکت ملی نفت ایران حضور داشتند.
به موجب این قرارداد که موافقت‌نامه آن ضمن سفر آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، به افغانستان امضا گردیده بود، شرکت ملی نفت ایران، تهیه و توزیع و فروش سوخت جت و بنزین هواپیمایی مورد احتیاج هواپیماها را اعم از افغانی و خارجی و همچنین اداره امور سوخت‌گیری در فرودگاه‌های بین‌المللی کابل و قندهار را برای مدت سه سال عهده‌دار خواهد گردید.
شرکت ملی نفت ایران برای اجرای مفاد این قرارداد عده‌ای کارمند و متخصص ایرانی به قندهار و کابل اعزام خواهد داشت و سایر کارمندان و کارگران مورد نیاز از بین کارکنان افغانی انتخاب خواهند شد.
  رئیس کمیته ملی المپیک: ما در ورزش درجا زده‌ایم! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی، ریاست کمیته ملی المپیک ایران که اخیرا از مشاهده بازی‌های المپیک 1964 ژاپن به تهران مراجعت نموده‌اند، درباره برگزاری بازی‌های المپیک و وضع تیم‌های ایران و اهمیت تعمیم ورزش در کشور با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام داشتند که ورزش نیز باید هماهنگ با سایر پیشرفت‌های اجتماعی کشور وارد مرحله نوینی گردد و افرادی که شهامت قبول مسئولیت داشته باشند امور ورزش را اداره کنند.
تیم‌های ایران تمرین کافی و تلاش وافی آن طور که باید و شاید نداشتند و باید بگویم که ما طی چهار سال اخیر از المپیک رم تاکنون درجا زده‌ایم و کشورهای دیگر به‌سرعت پیش رفته‌اند. البته ما بیشتر تیم‌های خود را صرفا به خاطر شرکت و تماشا بردیم، نه به خاطر کسب پیروزی؛ زیرا چنین امیدی نداشتیم و این موضوع را کمیته اجرائیه به عرض شاهنشاه نیز رسانیده بود، اما این موضوع نباید وسیله‌ای باشد که مسئولین امر شکست در بعضی رشته‌ها که انتظار نمی‌رفت را به گردن دیگران بیندازند.
 
قدردانی دولت آمریکا از وابسته سابق نظامی ایران در واشنگتن دولت آمریکا به عنوان قدردانی از خدمات سرهنگ یارمحمد صالح، وابسته سابق نظامی ایران در واشنگتن، یک قطعه نشان لیاقت از درجه افسری به وی اهدا کرد.
  افتتاح دهکده نوبنیاد «نوهوم» ساخته‌شده توسط کاره در قزوین! روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح دیروز دهکده نوبنیاد «نوهوم» که از طرف سازمان کاره در قزوین بنا شده است در حضور والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، افتتاح گردید و دکتر آلن کلاین، رئیس سازمان کاره، گزارشی معروض داشت.
در مراسم افتتاح دهکده جدید آقایان استوارت راکول، کاردار سفارت آمریکا، دکتر خطیبی، مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ، و نایب‌رئیس مجلس شورای ملی و دکتر آلن کلاین، رئیس سازمان کاره در ایران، حضور داشتند.6
 
روزنامه اطلاعات، 6 آبان 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcdnx0f.yt05k6a22y.html
iichs.ir/vdcdnx0f.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما