شاه: انقلابِ سفید ایران معطل نمی‌ماند!/فرمانداران و استانداران باید به اصول انقلاب سفید که من تدوین‌کننده آن هستم مؤمن باشند!/مبارزه با فساد از طرف دولت به‌شدت ادامه خواهد یافت!/«سپاه دانش» روح انقلابِ سفید را در سراسر کشور به مردم تفهیم خواهند کرد!/در پرتو انقلابِ سفید حکومت اکثریت به‌دست آمده و یک رژیم سالم مشروطه به‌وجود آورده است!/هیئت مؤتمنین دانشگاه ملی/رئیس تشکیلات ثبت کل/مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول به ایران می‌آید/رأی محکومیت سرتیپ آجودانی در دیوان عالی کشور نقض بلا ارجاع شد/نشان لیاقت آمریکا به رئیس ستاد ارتش ایران!/ایران از لحاظ تولید نفت در خاورمیانه دوم شد/برای مبارزه با «سیگار قاچاق» اسم قاچاق را از روی آن بردارید!/مسئله قند و شکر/شرکت واحد کارگران خود را برای آموزش به انگلیس و آلمان می‌فرستد!
19 مهر 1343
شاه: انقلابِ سفید ایران معطل نمی‌ماند!
پیش از ظهر دیروز آقایان استانداران و فرمانداران کل نقاط مختلف کشور به اتفاق آقایان منصور، نخست‌وزیر، و دکتر صدر، وزیر کشور، در کاخ سعدآباد با شاه دیدار کردند.
شاه در این دیدار گفت: اگر قصوری از طرف مأموران دولت در اجرای انقلاب روی دهد بدون تردید انقلاب معطل نخواهد ماند و مأمورین جای خود را به کسانی خواهند داد که بهتر به اصول و هدف‌های انقلاب پی برده و پاسدار آن باشند. امروز دیگر سهل‌انگاری و عدم دلسوزی در کارها به کلی مردود است و دیگر مأمورین دولت نمی‌توانند زندگی مردم را ندیده انگارند.
 
فرمانداران و استانداران باید به اصول انقلاب سفید که من تدوین‌کننده آن هستم مؤمن باشند!
شاه خطاب به استانداران و فرمانداران کل اظهار داشت: هر مملکتی با رژیم خاص خود اداره شده و مأمورین دولت را انتخاب می‌کند. در کشورهای پیشرفته مأمورین عالی‌رتبه از بین افراد مؤمن به اصول برنامه‌ها و هدف‌های ایدئولوژیک انتخاب می‌شوند. از جمله در کشور ما استانداران و فرمانداران کل که از بین افراد باایمان و باسابقه انتخاب شده‌اند باید به اصول انقلاب 6 بهمن که خود من آن را تدوین کرده‌ام کاملا واقف بوده و این هدف‌ها را به خوبی درک کرده باشند و مؤمن به اصول انقلاب وسیع توسعه اجتماعی و اقتصادی باشند.
 
مبارزه با فساد از طرف دولت به‌شدت ادامه خواهد یافت!
سهل‌انگاری و عدم دلسوزی در تمام کارها امروز به کلی مطرود است و دیگر مأمورین دولت نمی‌توانند زندگی مردم را نادیده انگارند. ما مجبوریم روی منافع عالی مملکتی شدت عمل به خرج دهیم. یکی از عوامل مهم پیشرفت کار امانت و صداقت است؛ بدین جهت مبارزه با فساد از طرف دولت به‌شدت ادامه خواهد یافت و کسانی که از راه درستی منحرف شده‌اند تعقیب خواهند شد.
 
«سپاه دانش» روح انقلابِ سفید را در سراسر کشور به مردم تفهیم خواهند کرد!
ما می‌توانیم به وسیله همین سپاهیان دانش روح انقلاب را در سرتاسر ایران به تمام افراد تفهیم کنیم. روی‌هم‌رفته سپاهیان دانش فایده خود را در همه جا به ثبوت رسانیدند و دلیلی نمی‌بینیم که سپاهیان بهداشت و ترویج و آبادانی هم دارای همین نتایج خوب و مفید نباشند.
 
در پرتو انقلابِ سفید حکومت اکثریت به‌دست آمده و یک رژیم سالم مشروطه به‌وجود آورده است!
امروز کشور ما در پرتو انقلاب بزرگ همه‌جانبه حکومت اکثریت را به‌دست آورده و یک رژیم سالم مشروطه و حکومت حزبی که عامل اساسی اجرای تحولات عمیق انقلاب 6 بهمن است به‌وجود آورده است.
کنفرانس استانداران و فرمانداران کل باید منظما تشکیل شود و مطالب مهم مملکتی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و مشکلات کارها از راه صحیح علمی و تجربی برطرف شود.1
 
هیئت مؤتمنین دانشگاه ملی
به فرمان ملوکانه آقایان دکتر منوچهر اقبال، سپهبد اسمعیل ریاحی، سیدکمال‌الدین نوربخش، سیدمحمدباقر نیری و خانم دکتر فرخ‌رو پارسای به سمت اعضای هیئت موتمنین دانشگاه ملی ایران منصوب شدند.
 
رئیس تشکیلات ثبت کل
ابوالحسن صدر، معاون اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی، با حفظ سمت به ریاست دفتر تشکیلات ثبت کل منصوب گردید.
 
مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول به ایران می‌آید
آقای پیریل شوایتزر، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، شب سه‌شنبه این هفته با هواپیما به تهران وارد می‌شود.
وی بنا به دعوت بانک مرکزی ایران به تهران می‌آید و میهمان این بانک خواهد بود.
مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، طی اقامت خود در تهران با شخصیت‌های مملکتی و اقتصادی کشور راجع به وضع مالی و پولی ایران و توسعه روابط ایران با صندوق پول مذاکره خواهد کرد.
مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول عصر روز سه‌شنبه این هفته در بیست‌ویکمین جلسه سخنرانی ماهانه بانک مرکزی نیز سخنرانی خواهد کرد.
 
رأی محکومیت سرتیپ آجودانی در دیوان عالی کشور نقض بلا ارجاع شد
امروز کسب اطلاع شد که دیوان عالی کشور رأی صادره درباره سرتیپ بازنشسته احمد آجودانی و سایر متهمان پرونده برق را نقض کرد.
این پرونده دو سال قبل در دیوان کیفر مورد رسیدگی قرار گرفته و با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست پرونده در شعبه سوم دادگاه کیفر طرح و به مرحله رأی رسیده بود.
سرتیپ آجودانی، مدیر عامل پیشین بنگاه برق، ضمن رسیدگی به پرونده برق، در دادگاه دیوان کیفر از جهت تصرف غیر قانونی در وجوه بنگاه برق محکومیت یافته بود و در نتیجه فرجام‌خواهی متهمین، پرونده به دیوان عالی کشور رفت.
پرونده برق در شعبه ۱۲ دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و شعبه مذکور ضمن ابرام قسمتی از رأی صادره (برائت پاره‌ای از اتهامات) در مورد یک سال محکومیت سرتیپ آجودانی اعلام نقض بلا ارجاع کرد.
رأی صادره از طرف شعبه دیوان عالی کشور در چندین صفحه بزرگ و با مقدمه‌ای مفصل صادر شده در مرحله پاک‌نویس است.2
 
نشان لیاقت آمریکا به رئیس ستاد ارتش ایران!
از طرف وزارت دفاع آمریکا یک قطعه نشان لیاقت (لژیون اف مریت) به تیمسار ارتشبد حجازی، ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران، اعطا گردیده است.
واگذاری نشان مزبور به وسیله ژنرال پل آدامس، فرمانده نیروهای ضربت آمریکا که برای مدت کوتاهی به ایران آمده بود، با تشریفات خاصی انجام گردید.
نشان لژیون اف مریت که به تیمسار ارتشبد حجازی داده شده است، از نوع فرماندهی و عالی‌ترین نشانی است که دولت آمریکا به شخصیت‌های خارجی می‌دهد.3
 
ایران از لحاظ تولید نفت در خاورمیانه دوم شد
طی هشت ماه اول سال 1964 مقدار نفت خام تولیدی ایران حدود ۳۹۷ میلیون بشکه بوده است. میزان تولید نفت خام ایران در حوزه قرارداد طی ماه اوت 1964 بالغ بر 51 میلیون و 913 هزار و 942 بشکه بوده است و این مقدار نسبت به ماه مشابه سال قبل بالغ بر ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. این امر ایران را از لحاظ تولید بین کشورهای خاورمیانه در مقام دوم و از نظر میزان افزایش در مقام اول قرار داده است.
 
برای مبارزه با «سیگار قاچاق» اسم قاچاق را از روی آن بردارید!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: به عقیده ما بهترین راه مبارزه با قاچاق سیگار این است که اسم قاچاق از روی آن برداشته شود. بسیاری ممالک هستند که مثل ما توتونکاری و دخانیات دولتی یا ملی دارند، اما شما می‌بینید پشت ویترین هر فروشنده‌ای انواع سیگارهای داخلی و خارجی چیده شده است، اما سیگار خارجی به سیگار داخلى لطمه نمی‌زند. بیایید ما هم به جای این زحمتی که برای قاچاق گرفتن به خودمان می‌دهیم ورود هر نوع سیگار را آزاد کنیم. نهایت دولت چون دارای حق انحصار است سیگار خارجی را هم در انحصار خود بگیرد و روی آن باندرول بزند و به بازار بفرستند.
به این کیفیت عمل قاچاق خود به خود از میان می‌رود و سودی را که قاچاقچی از فروش سیگار خارجی می‌برد دولت خواهد برد، مضافا اینکه نرخ سیگار به اختیار دولت است و هرطور مصلحت ببیند آن را کم و زیاد خواهد کرد؛ به نحوی که کشیدن سیگار فرنگی برای سیگارکش صرف نکند. از همه اینها گذشته یقین بدانید وقتی یک جنسی به طور آزاد در بازار معامله شد آن فریبایی که زمان مخفی بودن و قاچاق شدن دارد نخواهد داشت.
 
مسئله قند و شکر
روزنامه «اطلاعات» در یک مقاله اقتصادی به مسئله قند و شکر پرداخته و نوشت: پیش گرفتن روش سود بازرگانی قابل انعطاف، درحالی‌که ممکن است قیمت‌های داخلی را ثابت نگه دارد هدف دیگری را که مورد نظر بوده است یعنی اشتغال گروه نسبتا کثیری از تجار را در کار واردات قند و شکر تأمین نخواهد کرد و این مسئله طبعا نارضایتی‌هایی را موجب خواهد گشت. علت این امر را یک بررسی اجمالی آشکار خواهد کرد.
روش سود بازرگانی قابل انعطاف، طبعا می‌بایست بر اساس قیمت معینی که برای فروش داخلی قند و شکر تعیین می‌شود، قرار داشته باشد و محتملا شورای قند و شکر و یا سازمان دولتی دیگری که کار نظارت بر این کالا را بر عهده خواهد داشت با توجه به تجربیات گذشته و احتیاجات دولت و نوساناتی که تاکنون در نرخ‌ها حاصل شده نرخی را تعیین خواهد کرد که می‌بایست بتواند اولا درآمدی را که مورد انتظار دولت است تأمین کند و در ثانی سود عادلانه‌ای برای واردکنندگان فراهم نماید و به این ترتیب چون نوسانات قیمت قند و شکر فقط در سود بازرگانی و به عبارت دیگر در درآمد دولت منعکس خواهد شد، این نتیجه را به‌دست می‌دهد که سود واردکنندگان در رقم معینی، همیشه بماند و به عبارت دیگر روش سود بازرگانی متغیر یا قابل انعطاف موجب خواهد شد که نفع بازرگانان قند و شکر از جانب دولت به طور قطعی تضمین شود. در چنین شرایطی طبیعی است که به محض آنکه دولت سیاست جدید و به دنبال آن آزادی واردات قند و شکر را اعلام نماید بک یا چند نفر از تجار صاحب سرمایه مستقلا و یا با همکاری شرکت‌های خارجی مبادرت به سفارش جنس خواهند نمود و بدون توجه به بالا و یا پایین بودن نرخ‌های بین‌المللی به میزان احتیاجات کشور (و در صورتی که محدودیتی در میان نباشد) احتمالا بیش از میزان احتیاجات مملکت جنس وارد خواهند نمود و ترقی و تنزل نرخ‌های بین‌المللی نیز حداقل تا میزانی که سود قطعی را در خطر می‌اندازد مانع از سفارش‌های کلان انحصاری نخواهد شد و به این ترتیب به آسانی می‌توان پیش‌بینی کرد که روش جدید اگر با محدودیت واردات همراه باشد موجب نارضایی تجار و گروه کثیر معامله گران قند و شکر و در صورتی که با محدودیت همراه نباشد موجب آشفتگی بسیار خواهد گشت.
اما عدم کنترل بهای قند و شکر و آزاد گذاشتن کامل معاملات آن نیز مشکلاتی نظیر آنچه که در چند هفته اخیر شاهد بوده‌ایم ایجاد خواهد کرد؛ به این معنی که به همراه تنزل قیمت قند وشکر، بر میزان واردات افزوده خواهد شد و قند و شکر ارزان خارجی صنایع داخلی را که صدها میلیون تومان سرمایه در آن به کار افتاده و صدها هزار نفر را چه در رشته‌های کشاورزی و چه در کارخانه‌ها به کار واداشته است در معرض خطر قرار خواهد داد به این جهت می‌بایست راه حلی پیش گرفته شود که در عین حال که مانع از نگرانی و نارضایی جامعه تجار می‌شود، تولیدکنندگان داخلی را نیز حفظ کند و یکی از راه‌هایی که برای تأمین این نظریات، آسان‌تر و عملی‌تر به نظر می‌رسد تشکیل یک شرکت سهامی و یا یک شرکت تعاونی به سرمایه تجار و صاحبان کارخانه‌های قند و توزیع‌کنندگان قند و شکر در سراسر کشور خواهد بود که کار تأمین و توزیع قند و شکر را به عهده داشته باشد. این چنین شرکتی می‌تواند منافع دولت و چهار گروه مصرف‌کننده، تولیدکننده و معامله‌گران و تجار را تأمین نماید.4
 
شرکت واحد کارگران خود را برای آموزش به انگلیس و آلمان می‌فرستد!
سخنگوی شرکت واحد گفت: در دو سال اخیر شرکت واحد اقدام به اعزام کارگران خود به ممالک سازنده اتوبوس جهت فراگرفتن مدرن‌ترین تکنیک فنی و مکانیکی اتوبوس نموده است. در اوایل امسال بیست نفر کارگر شرکت و افسر شهربانی مأمور در شرکت به آلمان اعزام شدند و هم‌اکنون هشت نفر کارگر به انگلستان جهت فراگرفتن اصول جدید تعمیرات دو طبقه اعزام می‌شوند و هم‌زمان با عزیمت این عده بیست نفر دیگر از افسران شهربانی مأمور در شرکت واحد و کارگران فنی به آلمان فرستاده می‌شوند.
از طرف شرکت واحد حدود شصت نفر در دو سال اخیر به کشورهای سازنده اتوبوس فرستاده شده‌اند که پس از فرا گرفتن تعلیمات کافی به میهن عزیز بازگشت نمودند.
هزینه رفت‌وآمد و توقف در کشورهای خارجی توسط کمپانی‌های سازنده و فروشنده اتوبوس به شرکت واحد تعهد و پرداخت شده است.
شرکت واحد مصمم است به این ترتیب کلیه کارگران فنی خود را به‌تدریج از این امکان برخوردار نماید.5
 
روزنامه اطلاعات، 19 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgqx9q.ak93u4prra.html
iichs.ir/vdcgqx9q.ak93u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما