خروشچف محاکمه و ساقط شد!/ نظر مقامات سابق و کنونی ایران درباره سقوط خروشچف!/ سقوط خروشچف غیرمنتظره بود!/ فرمانده نیروی هوایی ترکیه در ایران/ روادید میان ایران، ترکیه و پاکستان لغو شد/ کشته شدن دو کارگر در ریزش معدن
25 مهر 1343
خروشچف محاکمه و ساقط شد! روزنامه‌های سراسری امروز کشور نوشتند: در برابر 170 نفر اعضای کمیته مرکزی و به دادستانی سوسلف، تئوریسین حزب کمونیست شوروی، خروشچف محاکمه شد و متهم به قوم و خویش بازی و دشمنی با چین گردید.
خروشچف در این محاکمه به چهار انحراف متهم شده است: ایجاد محیط فردپرستی، حمایت از خویشاوندان، ضعف سیاست در اختلاف شوروی و چین کمونیست و شکست در سیاست کشاورزی.
خبر دیگر اینکه یک روز پس از اعلام استعفای خروشچف، چین نیز در شمار قدرت‌های اتمی جهان درآمد. بلافاصله پس از انفجار اتمی، چین قدرت‌های اتمی را به مذاکره دعوت کرد. چین اعلام کرد هرگز اولین کشوری نخواهد بود که جنگ اتمی را آغاز می‌کند.1
  نظر مقامات سابق و کنونی ایران درباره سقوط خروشچف! سقوط خروشچف در ایران بازتاب گسترده‌ای یافت و حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، گفت: خروشچف به کاهش تشنجات جهانی و بهبود روابط ایران و شوروی کمک زیادی کرد.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» رجال سیاسی ایران اغلب معتقدند که برکناری خروشچف خطری برای صلح جهان است.
سقوط ناگهانی خروشچف، فرد بزرگ شرق و چهره‌ای که در طول یازده سال گذشته، مردم هر روز و شب چند بار نام او را در خلال بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین حوادث بین‌المللی می‌شنیدند، دیروز در تهران انعکاس خاصی داشت.
طی چند ساعت فوق‌العاده روزنامه «اطلاعات» نایاب شد و ناچار فوق‌العاده برای بار دوم و سوم تجدید طبع گردید.
به دنبال سقوط خروشچف، سر الک دوگلاس هیوم، نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلستان، و حکومت محافظه‌کار او نیز سقوط کرد و با روی کار آمدن حزب کارگران و هارولد ویلسون، چهره تازه‌ای در عرصه سیاست جهان پیدا شد که بی‌شک در تغییر قیافه بین‌المللی از این پس نقش مهمی خواهد داشت.
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر ایران، در مورد سقوط خروشچف به خبرنگار «خبرگزاری فرانسه» گفت: خروشچف برای بهبود روابط ایران و شوروی و کاهش تشنج در جهان اقدامات زیادی به عمل آورد که امیدوارم این سیاست همچنان ادامه یابد.
دکتر جلال عبده، وزیر پیشین خارجه، نظر خود را چنین بیان داشت: با اینکه زمامداران شوروی گفته‌اند که تغییری در سیاست خارجی شوروی روی نخواهد داد، مع‌ذلک برکناری همکاران خروشچف و انفجار بمب اتمی چین در سیاست خارجی شوروی بی‌تأثیر نخواهد بود و اگر هم تغییری حاصل نشود، تحولی ایجاد خواهد شد.
  سقوط خروشچف غیرمنتظره بود! سناتور خزیمه علم نظر خود را درباره برکناری خروشچف و روی کار آمدن حزب کارگر انگلیس چنین بیان داشت: پیروزی کارگران در انگلستان غیرمنتظره نبود؛ زیرا قبلا پیش‌بینی می‌کردند، اما برکناری خروشچف غیرمنتظره بود و اینکه چه خواهد شد، معلوم نیست. باید کارشان را دید و بعد قضاوت کرد.
حسام‌الدین رضوی، نماینده مجلس شورای ملی، دراین‌باره گفت: من معتقدم که برکناری خروشچف برای صلح دنیا خطر بزرگی است. همچنین با برکناری خروشچف باید رهبران دنیا چشم‌های خودشان را بیشتر باز کنند و برای خطری که جامعه بشریت را تهدید می‌کند فکری بکنند.
رضوی توضیح داد که منظورش از خطری که جامعه بشری را تهدید می‌کند سازش مجدد چین و شوروی است.
  فرمانده نیروی هوایی ترکیه در ایران بعد از ظهر پنجشنبه به دعوت تیمسار سپهبد خاتمی، فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی، تیمسار ارتشبد عرفان تانسل، فرمانده نیروی هوایی ترکیه، و همراهان با هواپیما وارد تهران شدند و در مراسم سالروز نیروی هوایی که پیش از ظهر امروز با اجرای عملیات و نمایشات هوایی در حضور شاه در شیراز انجام گرفت شرکت کردند.
تیمسار ارتشبد عرفان تانسل و همراهان به مدت یک هفته در ایران اقامت خواهند کرد و طبق برنامه تنظیمی از واحدهای نیروی هوایی و آثار تاریخی ایران بازدید می‌کنند.
  روادید میان ایران، ترکیه و پاکستان لغو شد شورای وزیران خارجه ایران، ترکیه و پاکستان که از عصر روز پنجشنبه در تهران تشکیل شده بود، آخرین جلسه خود را عصر دیروز تشکیل داد و پیشنهادهای کمیته برنامه‌ریزی همکاری عمران منطقه‌ای را تصویب کرد.
همچنین عصر دیروز موافقت‌نامه‌های مربوط به لغو روادید بین ایران و ترکیه و ایران و پاکستان و نیز موافقت‌نامه توسعه جهانگردی میان سه کشور در تهران امضا شد.2
  کشته شدن دو کارگر در ریزش معدن «کیهان» نوشت: در اثر ریزش دیواره یک معدن در دهکده رینه دو نفر از کارگران در زیر خروارها خاک و شن مدفون و کشته شدند. در این حادثه به علت مسدود شدن راه تونل بیست نفر از کارگران نیز به مدت دو ساعت در داخل معدن محبوس شدند.3
 
روزنامه کیهان، 25 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgxx9q.ak9334prra.html
iichs.ir/vdcgxx9q.ak9334prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما