میزان درآمد ارزی هفده‌ساله ایران/اقدامات حاد علیه مخالفان دولت!/دولت در تأسیس «ذوب آهن» با احتیاط کامل عمل می‌کند!/روزنامه ارگان ناسیونالیست‌های ایران منتشر می‌شود/هیئت حسن نیّت ایران  پس از 45 روز از آفریقا برگشت!/هولمز در واشنگتن، راکول در تهران!/پاکستان و ترکیه در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند!/«جشن‌های 2500ساله بزرگ و مجلل برگزار خواهد شد»!/«درباره فیلم‌های مبتذل شدت عمل به خرج داده می‌شود»؟!/بندرعباس توسعه‌یافته و مدرن‌ترین بندر ایران خواهد شد؟!
17 مهر 1343
میزان درآمد ارزی هفده‌ساله ایران
«تهران‌مصور» نوشت: اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی ایران گزارش جامع و کاملی پیرامون وضع ارزی کشور از سال 1326 تا سال 1342 انتشار داده است. این گزارش جامع نشان می‌دهد که در مدت هفده سال گذشته روی‌هم‌رفته 6 میلیارد و 195 میلیون و 200 هزار دلار که شامل 5 قلم ارز می‌باشد به خزانه مملکت واریز شده است.
به موجب گزارش اداره بررسی‌های اقتصادی بانک بازرگانی از سال 1333 تاکنون ایران سه نوع وام و کمک دریافت داشته است: وام‌های کوتاه‌مدت 140/4 میلیون دلار، وام‌های بلندمدت 601 میلیون دلار، کمک‌های خارجی 258/4 میلیون دلار.      
 
اقدامات حاد علیه مخالفان دولت!
«تهران‌مصور» نوشت: حملاتی که نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در نطق‌های اخیر خود به طور غیر مستقیم به مخالفان دولت می‌کند مورد توجه قرار گرفته و ناظرین سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که از طرف دولت اقدامات حادتری در این مورد صورت گیرد.
نخست‌وزیر لبه تیز حملات خود را بیشتر متوجه اشخاصی که علیه هویدا، وزیر دارایی، فعالیت می‌کنند نمود و به آنان اخطار کرد که اگر از اقدامات خود دست نکشند، دولت به طور جدی‌تری با آنان رفتار خواهد نمود.
 
دولت در تأسیس «ذوب آهن» با احتیاط کامل عمل می‌کند!
«تهران‌مصور» نوشت: گزارشی که مؤسسه فرانسوی «ایرسید» درباره ذوب آهن به نخست‌وزیر داده است اینک تحت رسیدگی است. گفته می‌شود دولت درباره تأسیس این صنعت با احتیاط کامل عمل می‌کند.
علت احتیاط دولت سرنوشتی است که صنعت ذوب آهن در ترکیه و مصر پیدا کرده و دولت‌های مزبور مبالغ هنگفتی متضرر شده‌اند و ناچارند مصنوعات خود را با زیان زیاد بفروشند.
علت دیگر مطالعه زیاد این است که ظرفیت این کارخانه تا ششصدهزار تن می‌باشد در صورتی که کارخانه ذوب آهن که طرح آن در زمان رضاشاه ریخته شد بین سی تا شصت‌هزار تن ظرفیت داشت و حداکثر تا 120 هزار تن قابل توسعه بود.
 
روزنامه ارگان ناسیونالیست‌های ایران منتشر می‌شود
«تهران‌مصور» نوشت: هفته گذشته مقامات مسئول با انتشار روزنامه «جهان امروز» موافقت کردند و قرار است این روزنامه تا دو هفته دیگر منتشر شود.
«جهان امروز» ارگان گروه روشنفکران و ناسیونالیست‌های ایران است و رهبری گروه ناسیونالیست‌ها را احمد آرامش، وزیر مشاور کابینه مهندس شریف‌امامی، به عهده دارد.
 
هیئت حسن نیّت ایران  پس از 45 روز از آفریقا برگشت!
یک هیئت حسن نیّت که برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی به چند کشور جدیدالتأسیس آفریقا اعزام شده بود، هفته گذشته پس از 45 روز مسافرت در هشت کشور آفریقایی به ایران مراجعت کرد و هوشنگ انصاری، رئیس هیئت، گزارش خود را به نخست‌وزیر تقدیم کرد.
 
هولمز در واشنگتن، راکول در تهران!
«تهران‌مصور» نوشت: جولیوس هولمز، سفیرکبیر آمریکا در ایران که اینک در واشنگتن به سر می‌برد، تا هفته آینده به تهران مراجعت خواهد کرد.
هولمز در ماه ژانویه 1965 یعنی چهار ماه دیگر بازنشسته خواهد شد و نام‌برده در این روزها که در واشنگتن اقامت دارد، مقامات وزارت امور خارجه را در جریان آخرین تحولات اوضاع داخلی ایران قرار می‌دهد و با توجه به این تحولات سفیر کبیر جدید آن کشور در ایران تعیین می‌گردد.
احتمال زیاد می‌رود که تا مدت نسبتا طولانی که مربوط به تشریفات انتخاب رئیس‌جمهوری تازه آمریکاست، امور سفارت کبرای آمریکا در ایران تا تعیین سفیر کبیر جدید به وسیله استوارت راکول، وزیر مختار آمریکا، اداره شود.
 
پاکستان و ترکیه در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند!
«تهران‌مصور» نوشت: محافل سیاسی پایتخت در این هفته به افتتاح کنفرانس پتروشیمی در تهران با شرکت نمایندگان سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه با اهمیت خاصی نگریستند.
در این کنفرانس درباره امکان سرمایه‌گذاری دو کشور ترکیه و پاکستان در صنعت پتروشیمی ایران گفت‌وگو و تبادل نظر می‌شود.
دو کشور ترکیه و پاکستان در کمیته‌های اقتصادی پیمان منطقه‌ای علاقه خود را به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران ابراز داشتند و چون دولت ایران با نظر آنها موافقت کرده بود لذا برای تحقق نظرات مذکور مذاکرات جدی آغاز می‌گردد.1
 
«جشن‌های 2500ساله بزرگ و مجلل برگزار خواهد شد»!
«سپید و سیاه» نوشت: جشن‌های دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی ایران در تمام کشور و همچنین در اغلب ممالک خارجی در سال 1346 برگزار می‌شود. از کلیه ممالک بزرگ علاوه بر نمایندگان ممتازی که برای شرکت در این جشن‌ها اعزام می‌شود گروه کثیری فیلمبردار، رپورتر، خبرنگار از مؤسسات مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی سراسر جهان نیز شرکت می‌جویند.
گفته شده است جشن‌های دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی ایران از مراسم بزرگ و مجلل تاریخ معاصر محسوب خواهد شد و چندین پادشاه و رئیس‌جمهور نیز در سراسر این جشن حضور خواهند داشت. شبکه رادیو تلویزیون دولتی ایران که مقدمات کارهای ساختمانی آن در اراضی زیر هیلتون هتل از مدتی قبل فراهم شده است در حین برگزاری جشن‌های دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی ایران با تشریفات خاصی افتتاح خواهد شد.2
اندونزی به پیمان سه جانبه ملحق می شود؟!
«سپید و سیاه» نوشت: در کنفرانس وزرای امور خارجه سه دولت ایران، ترکیه و پاکستان که به زودی در تهران تشکیل می‌شود مسائل متعددی مطرح می‌گردد که یکی از آنها موضوع بررسی امکان الحاق دولت اندونزی به پیمان تازه استانبول است.
سوکارنو، رهبر اندونزی، پیمان اخیر سه‌جانبه استانبول را دقیقا مورد مطالعه قرار داده و آن را یکی از بهترین پیمان‌های مؤثر در مسائل خاورمیانه تشخیص داده و به دنبال این اظهار نظر است که گفته شده سوکارنو صریحا ابراز تمایل نموده که اندونزی به این پیمان ملحق شود.3
 
«درباره فیلم‌های مبتذل شدت عمل به خرج داده می‌شود»؟!
«سپید و سیاه» نوشت: امور نمایش و سینما در سراسر مملکت به‌تدریج تحت کنترل سالم درمی‌آید. نسبت به تهیه فیلم‌هایی که در آنها مناظر یا مطالب نامأنوس و دور از نزاکت گنجانده می‌شود سخت‌گیری وحتی شدت عمل به خرج داده خواهد شد و این کار شروع هم شده است.
از این پس دیگر فیلمی که سوژه آن مخرب فکر و دماغ بینندگان و به‌خصوص نسل جوان باشد به روی اکران نخواهد آمد. در دوبله مطالب و متن هر فیلم نیز رعایت ادب و نزاکت خواهد شد و مضامین بازاری و عامیانه در دوبلاژ به کلی ممنوع خواهد بود.
وزارت اطلاعات برابر قانون مربوطه نسبت به تمام این موارد تصمیمات لازمه را گرفته و آیین‌نامه تازه نمایش و سینما به زودی در تمام کشور مجری خواهد بود.4
 
بندرعباس توسعه‌یافته و مدرن‌ترین بندر ایران خواهد شد؟!
«سپید و سیاه» نوشت: توسعه بندرعباس که تا چندی پیش تقریبا فراموش شده و یک بندر درجه چهارم و شاید پنجم به حساب می‌آمد این روزها مرکز بزرگ‌ترین فعالیت‌های ساختمانی گردیده است.
در چند سال آتیه بندرعباس به صورت یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین بنادر ایران مجهز به کلیه وسایل حمل و نقل و بارگیری و تخلیه کشتی‌ها درخواهد آمد.
برای این کار اعتباری متجاوز از 8/5 میلیون دلار تخصیص داده شده و شب و روز، کارهای ساختمانی و توسعه بندر ادامه دارد.
علاوه بر تجهیزات مفصلی که در بندرعباس به‌وجود می‌آید قرار است بندر مذکور به وسیله یک شبکه وسیع راه به داخل کشور و بالنتیجه به تمام مراکز مهم تولیدی و اقتصادی مرتبط شود. مطلعین معتقدند بندرعباس در آتیه از مراکز پرجنب‌وجوش اقتصادی خواهد بود.5
 

کابینه حسنعلی منصور پس از معرفی به شاه در محوطه کاخ نخست‌وزیری
شماره آرشیو: 3437-11ع
 
https://iichs.ir/vdccxiqs.2bqe08laa2.html
iichs.ir/vdccxiqs.2bqe08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما