سوء استفاده میلیونی فرمانداران و شهرداران؛ «وزارت کشور تصفیه می‌شود»!/دوره تحصیلات متوسطه و ابتدایی تغییر می‌‎کند!/استعفای مدیر عامل شیلات جنوب/در نزدیکی فرودگاه شیراز، هواپیمای داکوتا با دوازده سرنشین سقوط کرد!/نخست‌وزیر: قانون تشکیل سپاه ترویج تسلیم مجلس می‌شود!/افتتاح سیزدهمین کنگره پزشکی در رامسر/«هیئت مبارزه با فساد «قلعه»  تشکیل می‌شود»!/افتتاح خط هوایی تهران ـ مسکو به تأخیر افتاد!/اعتراض دادستان کل کشور به تأخیر در اعدام محکومین به اعدام!/همسر دوم و هشت فرزند جان اعدامی را نجات داد!
6 مهر 1343
سوء استفاده میلیونی فرمانداران و شهرداران؛ «وزارت کشور تصفیه می‌شود»!
وزیر کشور امروز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد «وزارت کشو تصفیه می‌شود، نُه نفر از فرمانداران و شهرداران در آذربایجان میلیون‌ها ریال سوء استفاده کرده‌اند.»
«تمام بخشداران 4استان یک‌باره عوض می‌شوند، تصفیه دامنه‌داری در کادر وزارت کشور صورت می‌گیرد. لایحه اصلاحی قانون شهرداری به مجلس تقدیم می‌شود و لایحه قانون انتخاب کدخدا و انجمن‌های ده تنظیم شده است. شناسنامه‌ها عوض می‌شود و بخشداران تا پایان سال جاری امور سربازگیری را به عهده می‌گیرند، نُه تن از شهرداران و فرمانداران آذربایجان و شمال نیز که ده‌ها میلیون ریال سوءاستفاده کرده‌اند تحت تعقیب قرار گرفتند».
اینها مهم‌ترین مسائلی بود که امروز دکتر صدر، وزیر کشور، در یک مصاحبه مطبوعاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.
وزیر کشور گفت: در برنامه شش‌ماهه دوم امسال وزارت کشور تصفیه‌ای به صورت کامل در کادر وزارت کشور صورت خواهد گرفت. متأسفانه باید به نمایندگان مطبوعات بگویم که در آذربایجان و شمال طبق گزارش‌های قاطعی که رسیده است ده‌ها میلیون ریال به وسیله برخی شهرداران و فرمانداران سوء استفاده شده است. سوءاستفاده‌کنندگان تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند و تکلیف آنها را دیوان کیفر روشن خواهد کرد. به هر حال مأموری که مورد اتهام قرار گرفت به درد وزارت کشور نمی‌خورد.
با نهایت تأسف باید بگویم که آلودگی در کارمندان وزارت کشور در اغلب نقاط هست؛ ازاین‌رو ظرف شش ماه آینده تصفیه کلی در کادر وزارت کشور صورت خواهد گرفت. کمیته مخصوصی مأمور شده است که به سوابق کارمندان و مسئولان وزارت کشور رسیدگی کند.
دکتر صدر در پاسخ سؤالی راجع به علت انحلال انجمن‌های شهر گفت: متأسفانه انجمن‌های شهر از هدفی که داشتند منحرف شده‌اند. قانون ناقص بوده، ناقص هم عمل شده، دخالت مأموران و آماده نبودن مردم برای اداره کار خودشان تاکنون نگذاشته نتیجه مطلوب از وجود انجمن‌های شهر گرفته شود؛ به همین لحاظ بهتر این بود که کلیه انجمن‌ها منحل گردد.
 
دوره تحصیلات متوسطه و ابتدایی تغییر می‌‎کند!
وزیر فرهنگ در اجتماع رؤسای دبیرستان‌های تهران گفت: به نظر من این موضوع قطعی نیست که حتما باید دوره تحصیلات ابتدایی شش سال و دوره تحصیلات متوسطه هم شش سال باشد، بلکه باید با مطالعات کافی یک دوره متناسب و صحیح برای این تحصیلات ابتدایی و متوسطه در نظر گرفته شود و در صورت لزوم دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه تغییر یابد.
وزیر فرهنگ گفت: به هیچ وجه صلاح نیست که یک طفل شش‌ساله را ما در کنار یک طفل دوازده‌ساله یا سیزده‌ساله بنشانیم. به همین علت در برنامه ابتدایی نیز باید تجدید نظر بشود.
وزیر فرهنگ اضافه کرد که باید هر چه زودتر در برنامه‌های آموزش فرهنگ مملکت تجدید نظر گردد؛ چون غفلت در این کار به معنای عقب‌نشینی است.
 
استعفای مدیر عامل شیلات جنوب
مجمع عمومی شرکت شیلات جنوب دیشب تشکیل شد و در این جلسه پس از بررسی وضع شرکت، مهندس نعیمی، مدیر عامل شیلات جنوب، استعفای خود درا تسلیم صاحبان سهام نمود.
 
در نزدیکی فرودگاه شیراز، هواپیمای داکوتا با دوازده سرنشین سقوط کرد!
دیروز یک فروند هواپیمای دو ـ موتوره از نوع «داکوتا» حامل دوازده نفر سرنشین که از شیراز به مقصد دزفول پرواز می‌کرد در نزدیکی فرودگاه شیراز سقوط کرد. در این حادثه خلبان هواپیما کشته شد و کمک‌خلبان و ده نفر سرنشینان هواپیما مجروح و بستری گردیدند.
 
نخست‌وزیر: قانون تشکیل سپاه ترویج تسلیم مجلس می‌شود!
منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، دیروز کمیته حزب ایران نوین را در استان آذربایجان غربی «رضائیه» گشود.
نخست‌ٌوزیر طی سخنانی گفت: اوامر ملوکانه برای دولت مطاع است و به‌زودی قانون و آیین‌نامه اجرایی تأسیس سپاه ترویج و آبادانی تسلیم قوه مقننه خواهد شد. ما در این راه کوشش خواهیم کرد که سپاهیان ترویج و آبادانی در کلیه روستاها بتوانند زندگی بهتری را برای روستاییان و همچنین عمران و آبادی محلی را برای اجرای برنامه خودیاری در روستاها بین شما تبلیغ نمایند.
 
افتتاح سیزدهمین کنگره پزشکی در رامسر
فرح پهلوی پیش از ظهر دیروز سیزدهمین کنگره پزشکی را در رامسر گشود. در مراسم گشایش این کنگره که موضوع بیماری‌های قلب و عروق مورد بررسی قرار می‌گیرد، رئیس دانشگاه تهران گزارشی به استحضار فرح پهلوی و شرکت‌کنندگان در کنگره رسانید و وزیر بهداری پیرامون اهمیت کار کنگره سخن گفت.1
 
فرح پهلوی در پیامی به مراسم افتتاح کنگره پزشکی تأکید کرده است: بالا بردن سطح بهداشت عمومی و تأمین تندرستی افراد مردم وظیفه اصلی پزشکان و دانشمندان هر کشور است. بر شما استادان و پزشکان ایران واجب است در این راه مقدس گام‌های بلندتری بردارید و هم‌میهنان خود را هر چه بیشتر از نعمت سلامت و نشاط برخوردار سازید.
بر اساس همین نیّت خیر است که با توجهات مخصوص اعلیحضرت همایون شاهنشاه هر سال کنگره پزشکی با شرکت جامعه پزشکان و محققان ایران و سایر کشورهای جهان در اینجا تشکیل می‌شود و حاصل نظرات و تجارب علمی این گروه دانشمند طی قطعنامه‌ای به سازمان‌های اجرایی کشور توصیه می‌گردد.2
 
«هیئت مبارزه با فساد «قلعه»  تشکیل می‌شود»!
امروز شهردار ناحیه چهار تهران اعلام کرد که عصر روز سه‌شنبه ساکنان محلات غربی تهران برای اتخاذ تصمیم در مورد انتقال «قلعه» خارج تهران در سالن شهرداری ناحیه چهار اجتماع خواهند کرد.
در این جلسه معتمدین و معمرین غرب تهران پیرامون این موضوع بحث می‌کنند و در نظر است که قسمتی از هزینه این کار از محل کمک خود مردم تأمین شود.
در غرب تهران چند تن از افراد خیر و نیکوکار تعهد کرده‌اند که رقم قابل توجهی بدین منظور در اختیار کمیته‌ای که برای اجرای این نظر تشکیل خواهد شد بگذارند و مصمم هستند که حسابی در بانک باز کرده و شماره آن را جهت اطلاع مردم در جرائد آگهی نمایند.
در محلات اطراف قلعه نزدیک به دویست‌هزار نفر زندگی می‌کنند که از بودن این مرکز فساد در این ناحیه ناراضی می‌باشند و وجود قلعه در وسط خانه و کاشانه آنها فساد اخلاق را در میان جوانان این منطقه رواج می‌دهد و همه می‌خواهند که برای انتقال قلعه مجدانه اقدام شود.
مردم در نظر دارند که چند تن از رجال و روحانیون سرشناس تهران را که مورد اعتماد عموم می‌باشند به سمت اعضای هیئت مبارزه با فساد قلعه انتخاب کنند و سپس کمک‌های نقدی خود را نیز در دسترس همین افراد بگذارند تا اعضای هیئت با مشورت دولت و شهرداری و کمک سازمان برنامه برای انتقال این محله بدنام  به نقطه‌ای در خارج تهران اقدام کنند و با ساختن شهر جدیدی که وضع زندگی ساکنان قلعه را نیز بهبود بخشد آنها را از این زندگی رقت‌بار برهانند.
 
افتتاح خط هوایی تهران ـ مسکو به تأخیر افتاد!
به دنبال امضای موافقت‌نامه تأسیس خط هوایی که بین دولتین ایران و شوروی به امضا رسید قرار بود ساعت 8 بعد از ظهر دیروز اولین هواپیمای شرکت هواپیمایی شوروی از مسکو وارد فرودگاه مهرآباد شود و پس از نیم ساعت توقف عازم کراچی گردد، اما هواپیمای مذکور دیروز وارد فرودگاه مهرآباد نشد.
در این مورد آقای کاپیشین، وابسته مطبوعاتی سفارت شوروی در تهران، امروز اظهار داشت: اطلاعی از علت تأخیر ورود اولین هواپیمای تهران مسکو در دست نیست. ظاهرا اولین پرواز چند روزی به تعویق افتاده است ولی تاریخ دقیق افتتاح خط هنوز معلوم نیست.3
 
اعتراض دادستان کل کشور به تأخیر در اعدام محکومین به اعدام!
صبح امروز جلسه ماهانه وزارت دادگستری با حضور دادستان کل کشور و دادستان دیوان کیفر و دادستان دادسرای استان و دادستان شهرستان تهران و معاونان و مدیران کل وزارت دادگستری در دفتر دکتر عاملی، وزیر دادگستری، تشکیل شد.
در این جلسه دکتر علی‌آبادی، دادستان کل کشور، اشاره به وضع بعضی از محکومین به اعدام نمود که در نتیجه تقاضای اعاده دادرسی آنها اجرای حکم به تعویق می‌افتد.
دادستان کل اظهار داشت: این وضع بر خلاف قانون است و فقط می‌توان موقعی از اجرای حکم جلوگیری کرد که اعاده دادرسی مورد قبول دیوان کشور قرار گیرد نه اینکه به صرف تقاضای اعاده دادرسی از طرف محکوم اجرای حکم به تعویق بیفتد؛ لذا تصمیم گرفته شد موضوع تقاضای اعاده دادرسی به کلیه دادگستری‌های کشور بخشنامه گردد تا موجبی برای تعویق حکم محکومین به اعدام پیدا نشود.
 
همسر دوم و هشت فرزند جان اعدامی را نجات داد!
قضات شعبه پنجم دادگاه عالی جنایی پس از رسیدگی به پرونده اتهامی میرزا حسین صحرایی که به جرم قتل همسرش بانو قمر تحت محاکمه قرار گرفته بود، رأی نهایی خود را صادر کرد.
قضات متهم را با توجه به اینکه دارای همسر دیگر و هشت فرزند است مشمول یک درجه تخفیف دانستند و به اتفاق آرا او را به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کردند.
به این ترتیب میرزا حسین باید تا عمر دارد در زندان بماند.4
 
روزنامه اطلاعات، 6 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcd5f0f.yt09n6a22y.html
iichs.ir/vdcd5f0f.yt09n6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما