گزارش ساواک درباره وضع دادگستری؛ از مدت‌ها پیش دادگستری از مسیر عدالت خارج شده است!/گزارش ساواک درباره شایعات پیرامون بازداشت «ارسنجانی» و بحث درباره آن در منزل رشیدیان!/شاه با علم به عدم صلاحیت اخلاقی ارسنجانی را به وزارت منصوب کرد!/ارسنجانی دیناری ثروت نداشت، ولی امروز این همه ثروت به‌دست آورده است!/قتل ملک عابدی در فارس از صحنه‌سازی‌های ارسنجانی بود!/وزیر کشور تشریح کرد: قوانین تازه وزارت کشور در مورد اصلاح قانون شهرداری‌ها!/تیمسار ریاحی: روابط کشاورزی ایران و شوروی دورنمای خوبی دارد!/مطالعات وزارت بهداری برای واگذاری امور درمان به مردم ادامه دارد!/وزیر اقتصاد: آرزوی ما این است که در سال‌های آینده نیاز ما به ورود کالاهای خارجی کمتر شود!/منصور: ما احتیاجی به تقلید از بیگانه نداریم!/مدیر سرویس اطلاعات سازمان ملل در ایران منصوب شد!/مذاکرات نفت از امروز در تهران شروع شد!/«پدرم را اعدام نکنید خودم را آتش می‌زنم»!/پیشنهادی برای تشکیل «سپاه صیادان»!
۵ مهر ۱۳۴۳
گزارش ساواک درباره وضع دادگستری؛ از مدت‌ها پیش دادگستری از مسیر عدالت خارج شده است!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 5 مهر 1343 «طبق گزارشات واصله از مدت‌ها قبل اوضاع دادگستری از مسیر حق و عدالت منحرف و باندبازی و رفیق‌دوستی جانشین آن گردیده است (قبلا هم گزارشی تقدیم شده بود) فضل و تقوا، امانت و درست‌کاری که بایستی ملاک و معیار ترقی در دادگستری قرار گیرد جای خود را به هوچی‌بازی و باندبازی داده و هر قاضی که بخواهد ترقی کند باید داخل باند متنفذین داخلی و خارجی دادگستری گردد و الا بارها مشاهده شده یک قاضی شریف هر قدر هم پاک و منزه و میهن‌پرست باشد اگر داخل در باندهای مختلف نباشد، کارش خراب است؛ زیرا گرفتن پست حساس، اضافه کار، شرکت در کمیسیون‌های فوق‌العاده‌دار، حق مقام، رتبه قانونی و سایر مزایا روی استحقاق و صحت عمل بدون تشبث تقسیم و عمل نمی‌شود».
این سند می‌افزاید: «چه بسا اشخاص بی‌تجربه و کم‌سابقه در رأس پست‌های حساس قرار گرفته و قضات شریف و پاک عدلیه که کسی را ندارند و یا داخل در باند نیستند به اقصی نقاط کشور منتقل شده‌اند و حالیه دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، یکی از رؤسای باندهای دادگستری می‌باشد».
در بخش دیگری از این سند آمده است: «مشارالیه قبل از اینکه به وزارت برسد یک عده از قضات چاپلوس و بلا اراده را دور خود جمع کرده بود تا امروز که به وزارت رسیده بتواند با اطرافیان خود فعال مایشاء باشد. ایشان با قیافه حق به جانب و عوام‌فریبانه وانمود کرده است مصلح واقعی است. از روزی که مصدر کار وزارت شده است اول اقدامی که در دادگستری نمود پست‌های حساس را بین دوستان خود تقسیم کرده و سپس برای اینکه سر و صدایی راه نیفتد منوچهر پرتو1 را به مدیریت کلی قضائی منصوب نمود و چند پست دیگر را هم بین باندهای مختلف دیگر تقسیم نموده و قضاتی را که به باند الموتی و دکتر امینی معروف بوده و در زمان وزارت دکتر خوشبین و دکتر باهری منتظر خدمت شده بودند به کار دعوت کرده و کار این قضات تبلیغ بر له دکتر امینی و پخش شایعات مضره می‌باشد».2
 
گزارش ساواک درباره شایعات پیرامون بازداشت «ارسنجانی» و بحث درباره آن در منزل رشیدیان!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 5 مهر 1343 «پیش از ظهر روز جمعه 3 مهر 1343 جلسه هفتگی منزل اسدالله رشیدیان تشکیل شد و در حدود شصت نفر... در آن شرکت کردند».
این سند می‌افزاید: «در این جلسه با وجود اینکه مهندس انزلچی به مراجعین وعده می‌کرد که تا ساعت 11 رشیدیان به جلسه خواهند آمد، ولی رشیدیان تا پایان جلسه (یک بعدازظهر) نیامد و طبق اطلاع مشارالیه در تهران بوده و علت عدم حضورش معلوم نیست».
در این سند درباره صحبت‌ها پیرامون آخرین وضعیت ارسنجانی نیز آمده است: «صحبت از برکناری دکتر ارسنجانی از مشاغل دولتی به میان آمد و حسام گفت: گویا مشارالیه حدود سه روز است که بازداشت و زندانی شده است. مهندس واسعی گفت: شایعه بازداشت دکتر ارسنجانی صحیح نیست و روز گذشته یکی از دوستان من نزد دکتر ارسنجانی تلفن کرد و موضوع شایعه را به او اطلاع داد و دکتر ارسنجانی چند دقیقه تلفنا با دوست من صحبت کرد».
 
شاه با علم به عدم صلاحیت اخلاقی ارسنجانی را به وزارت منصوب کرد!
در ادامه این سند به نقل از یکی از حاضران به نام سرخوش افزوده شده است: «ارسنجانی مرد بسیار کثیف و ناپاکی است و رابطه روحانیون و اعلیحضرت همایونی را نام‌برده به هم زد و موجب کدورت فیمابین شد و مسئله اصلاحات ارضی هم اگر هوچیگری و سوءنیت وی نبود کاملا بدون سر و صدا صورت می‌گرفت و موجب این همه ناراحتی برای شاهنشاه نمی‌شد. منتها اعلیحضرت همایونی با علم به ماجراجویی و عدم صلاحیت اخلاقی وی بنا به مصلحت او را به وزارت کشاورزی منصوب کردند و در عین حال تمام اعمال و رفتارش مورد مراقبت و کنترل بود و اکنون که مقتضیات سیاسی ایجاب می‌کند باید کیفر خیانت‌های خود را ببیند».
 
ارسنجانی دیناری ثروت نداشت، ولی امروز این همه ثروت به‌دست آورده است!
در ادامه این سند به نقل از یکی دیگر از حاضران به نام «حسام» آمده است: دکتر ارسنجانی را من بهتر از هرکس می‌شناسم (منظورش در موقع فعالیت مشترک با دکتر ارسنجانی در حزب منحله توده است) و شخص کثیف و کلاشی است و نام‌برده که دیناری ثروت و سرمایه نداشت چندی قبل یک باغ و ویلا در دزاشیب شمیران به مبلغ چهارمیلیون تومان خریداری کرده و اکنون که از وی بازخواست می‌کنند که این مبلغ را از کجا به‌دست آورده‌ای پاسخ داده است که وکالت وارث عباس میرزا اسکندری را نموده و مبلغ مزبور را از وارث آن مرحوم به عنوان حق‌الوکاله دریافت کرده است. حسام گفت هر فرد عوام هم می‌داند که ادعای وی دروغ است و مبلغ مزبور و شاید میلیون‌ها تومان دیگر را خارجی‌ها به وی حق‌الزحمه مأموریت به او داده‌اند و به طور کلی نام‌برده اکنون میلیاردر می‌باشد».
 
قتل ملک عابدی در فارس از صحنه‌سازی‌های ارسنجانی بود!
در ادامه این سند به نقل از یکی دیگر از حاضران به نام سرخوش آمده است: «مسئله قتل مهندس ملک عابدی در فارس از صحنه‌سازی‌های او بود و ملک عابدی به هیچ وجه برای اجرای قانون اصلاحات ارضی کشته نشد بلکه وی هنگامی که به یک منطقه کوهستانی به شکار رفته بود و تیراندازی کرد راهزنان و اشرار آن منطقه به تصور اینکه وی مأمور دولت بوده و در تعقیب آنهاست او را مورد حمله قرار دادند و به قتل رسید و این موضوع را اشرار مزبور که ضمن غائله فارس دستگیر شدند در بازجویی خود اعتراف کردند. دکتر ارسنجانی حداکثر بهره‌برداری را از قتل ملک عابدی کرد و حتی شاهنشاه را در اشتباه گذاردند و شاهنشاه به منزل فرزندان ملک عابدی تشریف‌فرما شدند و به تصور اینکه پدر آنها حین انجام وظیفه و به خاطر اجرای قانون به قتل رسیده مستمری هم برای وارث ملک عابدی مقرر فرمودند».3
 
وزیر کشور تشریح کرد: قوانین تازه وزارت کشور در مورد اصلاح قانون شهرداری‌ها!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: لایحه اصلاحی قانون شهرداری‌ها و تشکیل انجمن‌های ده و اختیارات کدخدایان و همچنین قانون استخدام شهرداری‌ها و تقسیمات کشوری از طرف وزارت کشور تهیه شده و آماده تقدیم به هیئت دولت و مجلسین است.
وزیر کشور روز پنجشنبه در مراسم آغاز ساختمان پارک جلالیه طی یک مصاحبه اختصاصی در این موارد اطلاعاتی در اختیار خبرنگار ما گذاشت و در مورد برنامه آینده وزارت کشور گفت: از تمرکز کارها در مرکز جلوگیری می‌شود و کلیه امور به استان‌ها محول خواهد شد و در مرکز فقط هماهنگی فعالیت‌ها کنترل خواهد گردید.
وزیر کشور درباره انتخابات انجمن‌های شهر گفت: در قانون جدید شهرداری‌ها طرز انتخابات انجمن شهر طوری پیش‌بینی شده است که انتخابات در محیطی سالم انجام شود و نمایندگان واقعی مردم برای عضویت انجمن‌های شهر انتخاب شوند.
 
تیمسار ریاحی: روابط کشاورزی ایران و شوروی دورنمای خوبی دارد!
رادیو مسکو دیروز اطلاع داد که «تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی ایران، به اتفاق مهندس گلسرخی وارد مسکو شد».
تیمسار سپهبد اسماعیل ریاحی یادآور شد: ایران بسیار مایل است شیوه‌های مترقی کشاورزی اتحاد شوروی را مورد بررسی قرار دهد.
وزیر کشاورزی ایران گفت به عقیده من بسط دامنه همکاری میان دو کشور در رشته کشاورزی دورنمای خوبی دارد. سپس وزیر کشاورزی درباره اصلاحات ارضی که در ایران انجام می‌گیرد شرحی بیان داشت و گفت: آشنایی با رشد و توسعه کشاورزی در اتحاد شوروی برای ما فواید خاصی خواهد داشت.
 
مطالعات وزارت بهداری برای واگذاری امور درمان به مردم ادامه دارد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مطالعات وزارت بهداری برای واگذاری امور درمان به مردم ادامه دارد و به طوری که دکتر جمشید آموزگار، وزیر بهداری، چند روز پیش اظهار کرد: طرح واگذاری امور درمانی به خود مردم به طور آزمایشی در چند نقطه تهران به مرحله اجرا درمی‌آید و پس از این مرحله در سراسر کشور به‌تدریج اجرا می‌شود.4
 
وزیر اقتصاد: آرزوی ما این است که در سال‌های آینده نیاز ما به ورود کالاهای خارجی کمتر شود!
ساعت 9:30 صبح دیروز دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، وارد همدان شد و از قسمت‌های مختلف کارخانه‌های چرم‌سازی، پشم‌ریسی و ظروف سفالی «لاجین» دیدن کرد. سپس در اتاق بازرگانی همدان با حضور عده زیادی از بازرگانان به خواسته‌های آنان رسیدگی نمود و برای انجام تقاضای بازرگانان همدان وعده مساعد داد.
وزیر اقتصاد در پاسخ نظریات بازرگانان که از قاچاق صحبت کرده بودند، اظهار داشت: آرزوی دولت این است که در سال‌های آینده نیاز ما به ورود کالاهای خارجی هرچه ممکن است کمتر شود و از منابع داخلی استفاده گردد.5
 
منصور: ما احتیاجی به تقلید از بیگانه نداریم!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، عصر دیروز در اجتماع کارگران، دهقانان، پیشه‌وران، فرهنگیان و طبقات مختلف دیگر مردم تبریز در میدان شهرداری این شهر شرکت جست و طی نطقی پیرامون انقلابِ [سفید] ایران، هدف‌های حزب ایران نوین و امور عمرانی و اصلاحی آذربایجان سخن گفت.
منصور، نخست‌وزیر، طی سخنانی اظهار داشت: نفت ایران، راه آهن ایران، دخانیات ایران، شیلات ایران، قسمتی از صنایع ایران و صنعت آینده ذوب آهن ایران هم ملی است، ولی ما در راه ملی کردن این نیروهای مادی مملکت به خلاف کشورهایی که اول راه تند انقلاب اجتماعی را پیموده‌اند و مواجه با مشکلات و بی‌عدالتی‌هایی شده‌اند با نظر خردمندانه و تدبیر شاهنشاه به جلو می‌رویم. ما دیگر نیازی به تقلید کردن از دیگران نداریم؛ ما نیازی به افکار و عقاید و فلسفه سیاستمداران بیگانه و خارج از حدود و ثغور ایران نداریم.6
 
مدیر سرویس اطلاعات سازمان ملل در ایران منصوب شد!
«آسوشیتدپرس» 26 سپتامبر از سازمان ملل گزارش داد: اوتانت، دبیرکل سازمان ملل متحد، تئودور دو اولترمون بلژیکی را به عنوان مدیر سرویس اطلاعات سازمان ملل در ایران برگزید.
 
مذاکرات نفت از امروز در تهران شروع شد!
روزنامه «کیهان» نوشت: در تعقیب مذاکرات و تصمیماتی که در کنفرانس اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در ژنو صورت گرفت آقایان پتین سن و پیچ پار کرت، نمایندگان شرکت‌کننده عضو کنسرسیوم، دیشب وارد تهران شدند و ساعت 9:30 صبح امروز در وزارت دارایی با هویدا، وزیر دارایی، ملاقات و مذاکره کردند.
نمایندگان مذکور مدت سه روز در تهران خواهند بود و به مذاکرات خود ادامه خواهند داد.
 
«پدرم را اعدام نکنید خودم را آتش می‌زنم»!
«پدر جنایتکار مرا اعدام کنید، او حیوانی درنده و بی‌رحم است و من از داشتن چنین پدری ننگ دارم، هر چه زودتر او را در میدان شهر به دار بیاویزید... اگر پدرم اعدام نشود خودم را آتش خواهم زد.»
این جملات را دختر جوانی که پدرش را در دادگاه جنایی به اتهام قتل زنش محاکمه می‌کردند، پشت در دادگاه بر زبان می‌آورد. چند دقیقه قبل رئیس محکمه او را به این علت که هنوز سنش برای حضور در دادگاه کافی نیست از جلسه محاکمه بیرون کرده بود.
پدر او میرزا حسین صحرایی 35 ساله اهل اراک علاوه بر تقاضای دخترش به موجب قانون نیز برایش تقاضای اعدام شده است، در مردادماه سال گذشته همسر 35 ساله خود بانو قمر رحمتی را که از او شش فرزند خردسال داشت، با هشت ضربه چاقو به قتل رساند و مرد دیگری را که برای نجات همسرش دخالت کرده بود، مجروح نمود.
متهم و همسرش در آلونک‌های خیابان چهل‌متری نواب کوچه پیرامون سکونت داشتند. متهم علاوه بر همسری که با چاقو به قتلش رسانده بود، همسر دیگری نیز داشت که از او صاحب دو فرزند شده بود.
علت اینکه میرزا حسین دست به قتل بیرحمانه همسرش زده است وجود دو همسر بوده است؛ زیرا او می‌خواست در عین اینکه همسر اولش یعنی مقتوله را در عقد خود داشته باشد در عین حال همسر دوم خود را نیز در اختیار داشته باشد، ولی همسر اول او خط و نشان کشید که انتقام سختی از او خواهد گرفت و با این تهدیدات سرانجام تصمیم خود را که همان قتل همسرش بود اجرا کرد و با هشت ضربه چاقو او را کشت.
 
پیشنهادی برای تشکیل «سپاه صیادان»!
صبح دیروز نمایندگان صیادان آزاد بحر خزر با مهندس ستوده، مدیر عامل شرکت شیلات ملاقات کرده و اظهار داشتند: ما حاضریم سپاهی مرکب از دویست نفر از صیادان تشکیل دهیم تا به کمک شیلات از صید بی‌رویه و قاچاق به‌شدت جلوگیری نماییم و مسلما جلوگیری از صید قاچاق و صید بی‌رویه بزرگ‌ترین عامل برای تکثیر نسل ماهی خواهد بود.
مهندس ستوده اظهار داشت: در مورد تشکیل «سپاه صیادان» ما با کمال خوشوقتی پیشنهاد شما را قبول می‌کنیم و مسلما هر نوع کمکی که به شیلات بشود کمکی است که مستقیم به صیادان می‌شود.7
روزنامه اطلاعات، 5 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbs8b8.rhb09piuur.html
iichs.ir/vdcbs8b8.rhb09piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما