نگرانی و مراقبت ساواک از سفر فرزند آیت‌الله خمینی به مشهد!/گزارش ساواک از سخنرانی‌های ضد حکومتی آیت‌الله مفتح در اهواز!/مطهری واعظ بدگو و مخالف دولت!/پیشوای حقیقی شیعیان آقای شریعتمداری است دیگران به جای ایشان ریاست می‌کنند!/شاه: مملکت ما به هیچ کس رشوه بیسوادی نمی دهد!/اختلافات طبقاتی از میان رفته و میان وزیر و کارگر فرقی وجود ندارد!/بخشنامه نخست‌وزیر به مؤسسات دولتی؛ بودجه برنامه‌ای تنظیم می‌شود!/آمار محصلین و مؤسسات فرهنگی تهران/سرمقاله‌نویس روزنامه «اطلاعات»: مردم در ایران ناراضی نیستند زیاده‌خواه‌اند!/هشدار درباره «سوء استفاده گروهی خاص در پناه حمایت از صنایع نوزاد»!/پروانه تأسیس کارخانه‌های داروسازی باید با موافقت کمیته نظارت بر صنایع دارویی صادر شود!/دادستان برای کوشانفر تقاضای اعدام کرد!/گزارش تصویری دو روزنامه از یک قاتل در آخرین لحظات حیات و پیش از اعدام!
۱ مهر ۱۳۴۳
نگرانی و مراقبت ساواک از سفر فرزند آیت‌الله خمینی به مشهد!
در یک سند ساواک به تاریخ یک مهر 1343 می‌خوانیم: «در تاریخ 30 /6 جاری سیدمصطفی خمینی، پسر آیت‌الله خمینی، به منظور زیارت به مشهد وارد و در منزل میرزا آقا تهرانی اقامت اعمال و رفتار وی تحت مراقبت نتیجه متعاقبا گزارش می‌شود».1
 
گزارش ساواک از سخنرانی‌های ضد حکومتی آیت‌الله مفتح در اهواز!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 1 مهر 1343 «مأمور ویژه ساعت 6:30 صبح روز گذشته گزارش داد آقای دکتر مفتح واعظ طردشده از آبادان بنا به دعوت قبلی آیت‌الله حاج سیدمرتضی علم‌الهدی و حاج محمد شالباف که هر دو نفر از عناصر ناراحت و پیروان سرسخت مکتب خمینی می‌باشند، جهت وعظ به این شهرستان وارد و در منزل آقای علم‌الهدی سکنا اختیار چون گزارشات مکرر شهربانی آبادان و سوابق موجود نشان می‌داد وی از جمله وعاظ ناراحت می‌باشد و در روی منبر به جای وعظ و ارشاد مردم و ذکر مصائب خامس آل عبا کلیه مطالبش تحریک‌آمیز و در تعریف و تمجید از خمینی و بد جلوه دادن دستگاه در اذهان عمومی خاصه افراد عامی می‌باشد. این اظهارات نتایج مطلوبی با توجه به حساس بودن منطقه دربرندارد و ساواک خوزستان نیز ضمن شماره 43 /2159 /26 ـ 5 /6 /43 ورود او و سه نفر دیگر را به خوزستان صلاح ندانستند و از طرف دیگر نیز مردم دسته دسته برای ملاقات وی به منزل علم الهدی می‌رفتند؛ لذا فورا اینجانب به اتفاق آقای بارانی، کفیل ساواک، برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی به منزل مسکونی او رفته ضمن ملاقاتی دوستانه و بحث مجملی که بین اینجانب و دکتر مفتح و علم‌الهدی در مورد اوضاع دین و سیاست به عمل آمد بالاخره حضرات قانع گردیدند بدون اینکه مشارالیه به منبر برود از اهواز خارج گردد».
در ادامه این سند آمده است: «بالاخره ساعت 23 شخص مورد بحث با طیب خاطر و رضایت کامل بدون کوچک‌ترین اتفاقی در حالی که اینجانب و آقای بارانی، رئیس ساواک اهواز، او را بدرقه می‌نمودیم با قطار به قم مراجعت مراتب استحضارا اعلام می‌گردد».2
 
مطهری واعظ بدگو و مخالف دولت!
بر اساس یک گزارش دیگر ساواک به تاریخ 1 مهر 1343 «برابر اطلاع شیخ مرتضی مطهری که از وعاظ بدگو و مخالف دولت می‌باشد، از شب جمعه 27 شهریورماه ده شب از ساعت 19:30 الی 20:30 در تپه دباغ‌خانه واقع در سه‌راه بوذرجمهری به منبر می‌رود».3
 
پیشوای حقیقی شیعیان آقای شریعتمداری است دیگران به جای ایشان ریاست می‌کنند!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 1 مهر 1343 «طبق اطلاع از وقتی که هتل ارم از طرف آقای شریعتمداری خریداری و برای دارالتبلیغ اسلامی اختصاص داده شده مخالفت بین طرفداران آقای شریعتمداری و خمینی علنا شروع شده [است]».
در ادامه این سند آمده است: «به طوری که روز 29 /6 /43 آقای حیدری واعظ در منزل آقای شریعتمداری روی منبر اظهار داشته: پیشوای حقیقی شیعیان جهان آقای شریعتمداری می‌باشد ولی فعلا ایشان خانه‌نشین شده و دیگران ریاست می‌کنند».4
 
شاه: مملکت ما به هیچ کس رشوه بیسوادی نمی دهد!
جراید امروز کشور نوشتند: شاهنشاه بعد از ظهر دیروز در «جمع کثیری» از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا که برای استفاده از تعطیلات به وطن خود آمده‌اند گفت: مملکت ما به هیچ کس رشوه بی‌سوادی نمی‌دهد.
شاه خطاب به دانشجویان گفت: باید توجه داشت که فساد مظاهر مختلفی دارد. یکی همان ناپاکی و نادرستی است که ما بی‌رحمانه با آن سرگرم مبارزه هستیم و می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که تا چندی بعد کشور ما یکی از پاک‌ترین و منزه‌ترین ممالک دنیا خواهد بود. نوع دیگر فساد بی‌لیاقتی و ندانم‌کاری است و این هم باید به کلی از بین برود.
این را نیز شما باید بدانید که به همان اندازه که دانشجو برای ما عزیز است از این پس مملکت ما به هیچ کس رشوه بی‌سوادی نخواهد داد، و صرفا این عنوان که من دانشجو هستم و به هر وضعی که ممکن بوده دیپلم گرفته‌‌ام معنایی نخواهد داشت، و شما واقعا باید علم کسب کرده باشید.
 
اختلافات طبقاتی از میان رفته و میان وزیر و کارگر فرقی وجود ندارد!
ما امروز اختلافات طبقاتی را از بین برده‌ایم و اکنون بین یک بقال و یک وزیر و یک کارگر و یک صاحب کارخانه و زارع و تاجر از لحاظ قانون فرقی وجود ندارد و همه در مقابل قانون یکسان‌اند. اگر یک وزیر در کار خود قصور کند به‌شدت مجازات خواهد شد. پس با این ترتیب دیگر خجالت ندارد اگر کسی که برای تحصیلات عالیه استعداد کافی نداشت لااقل یک نجار یا یک سیم‌کش و یا یک آهنگر لایق از آب درآید. اصل کارمند اداره شدن برای زود ترقی کردن و جیب خود را پر کردن در این مملکت برای همیشه از بین رفته است.5
 
بخشنامه نخست‌وزیر به مؤسسات دولتی؛ بودجه برنامه‌ای تنظیم می‌شود!
به منظور تهیه و تنظیم بودجه سال 1344 بخشنامه‌ای از سوی نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] خطاب به کلیه مؤسسات دولتی و وابسته به دولت صادر شد.
در این بخشنامه آمده است: بودجه سال 1344 کل کشور که بر اساس برنامه‌ها تنظیم خواهد شد باید منعکس‌کننده کلیه عملیات و خدمات عادی و عمرانی و یا کارهای جاری و سرمایه‌ای باشد که مؤسسات دولتی و وابسته به دولت در سال 1344 انجام می‌دهند.
همچنین کلیه منابع درآمد اعم از عمومی و اختصاصی و وجوهی که از محل درآمد برنامه در اختیار مؤسسات مختلف قرار می‌گیرد و هر نوع منابع دیگری مانند ذخایر و سپرده‌هایی که برای تأمین مالی برنامه‌های مختلف مؤسسات مزبور در سال آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید در پیش‌بینی‌های بودجه نشان داده شود تا بتوان دقیقا تشخیص داد خدماتی که دولت در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد چه هزینه‌هایی دربردارد و چه تعداد افراد این برنامه‌ها را اجرا می‌نمایند.
 
آمار محصلین و مؤسسات فرهنگی تهران
امروز وزارت فرهنگ آماری از سال تحصیلی 1342-1343 منتشر کرد که در آن وضع آموزشگاه‌های مختلف تهران و تعداد محصلین آنها در این آمار مشخص گردیده است.
به موجب این آمار در سال تحصیلی گذشته در تهران 106 کودکستان، 834 دبستان و 265 دبیرستان، ۱۰ آموزشگاه حرفه‌ای و یک دبیرستان بازرگانی و 5 هنرستان وجود داشت.
در این آموزشگاه‌ها جمعا 4826 نوآموز کودکستانی و 350 هزار و 248 دانش‌آموز دبستانی و 73 هزار و 131 دانش‌آموز سیکل اول، 1598 دانش‌آموز آموزشگاه حرفه‌ای و 41 هزار و 191 دانش‌آموز سیکل دوم دبیرستان، 134 هنرآموز و 49 دانش‌آموز بازرگانی و 1188 دانش‌آموز دانشسرایی مشغول تحصیل بودند.
 
سرمقاله‌نویس روزنامه «اطلاعات»: مردم در ایران ناراضی نیستند زیاده‌خواه‌اند!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: عده‌ای به سهو، عقیده دارند و انتشار می‌دهند که در ایران نارضایی هست. ما که روزنامه‌نگار هستیم و با طبقات مختلف مردم تماس داریم اقرار می‌کنیم که در ایران یعنی میان ملت ایران یک موجی هست ولی آن را با «نارضایی» اشتباه نمی‌کنیم. آنچه در ایران هست موج افزون‌طلبی است؛ یعنی مردم چیزی که دارند قانع نیستند و بیشتر می‌خواهند و این هم خاصیت یک ملت زنده و فعال است. گذشت آن زمان که «قناعت مرد را توانگر می‌ساخت» و امروز یک مرد هشیار فعال مبتکر به هیچ چیز قانع نیست.
وقتی آب نداشت آب می‌خواهد و هنگامی که آب رسید دنبال کوزه می‌گردد. کافی است اندکی منصفانه فکر کنید و به این حقیقت برسید و البته درجایی هم که مردم هرروز توقعشان بیشتر از روز پیش بود ناچار چرخ‌های تولیدکننده به گردش درمی‌آید و صناعت و فلاحت در راه اعتلا و توسعه می‌افتد. اینها حقیقت است و آدم باید چشم حقیقت‌بین داشته باشد. چه کار داریم به کار تقی و نقی که تقی چه می‌گوید و نقی چه تفسیر می‌کند؟!
 
هشدار درباره «سوء استفاده گروهی خاص در پناه حمایت از صنایع نوزاد»!
بیژن فرخ در صفحه اقتصادی شماره امروز روزنامه «اطلاعات» نوشت: پریشب در اطلاعات خبری بود مبنی بر اینکه اجازه تأسیس کارخانه اتومبیل‌سازی داده می‌شود. طبق این خبر افرادی که بخواهند به چنین کاری دست بزنند باید کلیه لوازم و وسایل ساخت ایران را به اجناس مشابه خارجی ترجیح دهند. این طرز اقدام از هر جهت شایسته است. از طرفی موجب تقویت تولیدات داخلی در مقابل کالاهای خارجی می‌گردد و از طرف دیگر حجم تقاضا را برای آنها بالا می‌برد.
قدرت خرید کافی و نیاز به اتومبیل اگر در ترکیب مناسبی داخل شود و قیمتی که برای آن تعیین می‌گردد با در نظر گرفتن حساسیت تقاضای اتومبیل نسبت به قیمت آن باشد می‌تواند موجب پیدایش یک واحد بزرگ صنعتی گردد. کسانی که مونتاژ اتومبیل را برعهده گرفته‌اند در مدت کوتاهی با موفقیت روبه‌رو شده و اکنون می‌توانند قدم‌های دیگری در راه تکمیل و گسترش فعالیت خود بردارند. اگرچه تسهیلاتی برای تشویق آنها به این کار ضروری است، ولی از طرف دیگر نباید این وسیله‌ای برای سوء استفاده گروهی خاص در پناه حمایت از صنایع نوزاد گردد.
 
پروانه تأسیس کارخانه‌های داروسازی باید با موافقت کمیته نظارت بر صنایع دارویی صادر شود!
دومین جلسه کمیته نظارت بر صنایع دارویی به ریاست مهندس نیازمند، معاون صنعتی وزارت اقتصاد، و با شرکت مدیر کل صنایع و نمایندگان وزارت بهداری در وزارت اقتصاد تشکیل گردید. در این جلسه پیرامون تأسیس کارگاه‌ها و کارخانه‌های دارویی و صدور پروانه تأسیس و همچنین ساخت مواد اولیه به وسیله متخصصین ایرانی مذاکراتی صورت گرفت.
در مورد ایجاد کارگاه‌های داروسازی مقرر گردید متقاضیان ابتدا به وزارت بهداری مراجعه نمایند و پس از کسب موافقت وزارت بهداری کارت تأسیس با نظر وزارت اقتصاد صادر و به متقاضی تسلیم گردد، ولی در صورتی که واحد تولید دارو یک کارخانه باشد، تقاضای متقاضی ابتدا در کمیته نظارت بر صنایع دارویی مطرح و پس از تصویب وزارت اقتصاد نسبت به صدور پروانه تأسیس اقدام شود.
در مورد نحوه صدور پروانه واحدهای داروسازی به طور کلی تصمیم گرفته شد متقاضیان ابتدا به وزارت بهداری مراجعه نمایند و پس از تأیید وزارت بهداری دائر به لزوم تأسیس واحد داروسازی به وزارت اقتصاد مراجعه کنند.6
 
دادستان برای کوشانفر تقاضای اعدام کرد!
روزنامه «کیهان» نوشت: از طرف بازپرسی دادسرای شهرستان کرج قرار مجرمیت آقای کوشانفر به اتهام قتل ابوالحسن قره حسنلو، معاون انجمن ده عرب‌آباد صادر شد و دادستان کرج از دادگاه عالی جنایی استان تهران برای او تقاضای اعدام کرد.
روز چهاردهم مردادماه سال جاری طی نزاع خونینی که در قریه عرب‌آباد کرج روی داد، معاون انجمن ده به ضرب گلوله کشته شد و آقای کوشانفر، رئیس شورای عالی اصناف، به اتهام قتل وی بازداشت شد.
امروز خبرنگار ما از کرج اطلاع داد که تحقیقات بازپرس پیرامون این حادثه پایان یافت و آقای پورکریمی، بازپرس شعبه 2 دادسرای کرج، پس از تحقیقات لازم قرار مجرمیت آقای کوشانفر و نُه نفر از منازعین که برادر آقای کوشانفر را مجروح کرده بودند، صادر کرد.
پس از صدور قرار مجرمیت، دادستان کرج طبق قانون مجازات عمومی برای کوشانفر تقاضای اعدام کرد و پرونده برای رسیدگی به دادگاه عالی جنایی ارجاع گردید.7
 
گزارش تصویری دو روزنامه از یک قاتل در آخرین لحظات حیات و پیش از اعدام!
روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» در شماره امروز خود گزارشی تصویری از اعدام مردان فرامرزی در میدان شهر خرم‌آباد لرستان را منتشر کردند.
 
مردان فرامرزی لحظاتی پیش از اعدام در میدان شهر خرم‌آباد لرستان
گزارش تصویری روزنامه کیهان (1 مهر 1343، ص 14)
 
مردان فرامرزی لحظاتی پیش از اعدام در میدان شهر خرم‌آباد لرستان
گزارش تصویری روزنامه اطلاعات (1 مهر 1343، ص 18)
 
https://iichs.ir/vdcgqq9q.ak9374prra.html
iichs.ir/vdcgqq9q.ak9374prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما