توضیحات نایب‌رئیس شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی درباره چرایی تأخیر در برگزاری این جشن‌ها!/اعتراض نخست‌وزیر به حقوق کلانی که «شریف‌امامی» می‌گیرد!/هدیه هایلا سلاسی به فرح چه بود؟!/تشویق رئیس دبیرستان نظام به دلیل کمتر مردود شدن دانش‌آموزان این مدرسه!/انتصاب  در پست و تلگراف تهران/در دو سال گذشته، اسهال و بیماری‌های قلبی تلفات زیادی داده‌اند!/وزیر بهداری اعلام کرد؛ علت افزایش حصبه در تهران!/منصور در تلگرافی خطاب به شاه: سلطنت شما تنها ضامن استقلال ایران است!/به علت حوادث قبرس،  مسافرت گورسل به ایران به تأخیر افتاد/وام انگلیس به ایران برای اجرای طرح‌های برنامه سوم!/دادگاه درباره متهمین حوادث فارس رأی می‌دهد/انتصاب سرپرست دانشکده علوم اداری و امور بازرگانی
25 شهریور ۱۳۴۳
توضیحات نایب‌رئیس شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی درباره چرایی تأخیر در برگزاری این جشن‌ها!
سناتور جواد بوشهری، نایب‌رئیس شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی، با اشاره به اعلامیه مورخ پنجشنبه 19 شهریور 1343 تشریفات کل سلطنتی متضمن صدور فرمان شاه مبنی بر تعیین تاریخ قطعی برگزاری مراسم جشن شاهنشاهی در آبان‌ماه 1346 اعلام کرد: «به طوری از مفاد اعلامیه نیز استنباط می‌فرمایید منظور از تأخیر تاریخ برگزاری جشن این بوده است که مسئولین امور شوراهای متشکله جشن و بالاخره ملت ایران با اصول صحیح و فرصت کافی که به ما داده شد بایستی با تشکیل جلسات مرتب شوراها و کمیته‌های مربوطه و مجالس سخنرانی و با استفاده از مجلات، روزنامه‌ها، رادیو و سایر امکانات و مقدورات کلیه مردم کشور خودمان را از هر طبقه و صنف به علل و ماهیت برگزاری جشن که شناسایی اساسی ملیت و تمدن بیست‌وپنج قرن شاهنشاهی ایران است آشنا و علاقه‌مند نماییم و به آنها امکان بدهیم که در مراسم جشن عملا شرکت نمایند تا همگی با تشریک مساعی توفیق حاصل نماییم جشن آبرومندی که شایسته کشور و ملت ما باشد برگزار نماییم».
وی طی نامه‌ای افزوده است: «مخصوصا از آن جناب انتظار و تقاضا دارم مفاد این نامه را به استحضار آقایان اعضای محترم شوراهای مختلف شهرستان ـ فرهنگ ـ اصناف ـ بازرگانان ـ صاحبان صنایع ـ کارگران رسانیده و آقایان را متوجه فرمایید که تصور نکنند اکنون که تاریخ برگزاری جشن دو سال به تأخیر افتاده می‌توانند این مدت را با تسامح گذارنده و اجرای برنامه‌ها دستخوش تأخیر و تعلل باشد، بلکه بالعکس بایستی از فرصت استفاده نموده در پیشرفت وظایف میهنی خود بیش از پیش کوشا باشیم تا بتوانیم پیوند ناگسستنی عمومی ملت را با شاهنشاه خود به جهانیان ثابت نموده و در عین حال ملل جهان را شاهد گذشته پرافتخار و ایران مترقی فعلی قرار دهیم».1
 
اعتراض نخست‌وزیر به حقوق کلانی که «شریف‌امامی» می‌گیرد!
بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 25 شهریور 1343 «طبق اطلاع اخیرا بین آقای مهندس شریف‌امامی و آقای منصور، نخست‌وزیر، اختلافی به‌وجود آمده و علت این اختلاف نیز گزارشی است که از طرف آقای منصور تهیه شده و به عرض شاهنشاه رسیده است».
این سند می‌افزاید: «در این گزارش به عرض رسیده است که آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، علاوه بر حقوقی که رسما در هر ماه از مجلس سنا، بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران، بنیاد پهلوی، اتاق صنایع دریافت می‌دارد از چند کارخانه ملی مانند کارخانه شاه‌پسند و غیره مبالغی به عنوان مشاور دریافت می‌کنند که مجموعا در ماه در حدود یکصدهزار تومان می‌شود و به این ترتیب آقای مهندس شریف‌امامی نیز به جمع مخالفین دولت پس از اطلاع از این گزارش افزوده شده است».2
 
هدیه هایلا سلاسی به فرح چه بود؟!
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشت: اعلیحضرت هایله سلاسی، امپراتور اتیوپی، عصر دیروز و صبح امروز به بازدید از نقاط دیدنی تهران پرداخت و دیشب میهمانی شامی به افتخار شاهنشاه و شهبانوی ایران در کاخ صاحبقرانیه داد.
ساعت 4 بعد از ظهر دیروز هایله سلاسی، امپراتور اتیوپی، از موزه ایران باستان دیدن کرد.
در پایان بازدید هایله سلاسی دفتر یادبود را امضا کرد و سپس دکتر سام، معاون کل وزارت فرهنگ، آلبوم نفیسی حاوی عکس‌هایی از آثار باستانی ایران به حضور امپراتور تقدیم کرد.
پس از بازدید از موزه ایران باستان، امپراتور اتیوپی به بانک مرکزی رفته و از موزه جواهرات سلطنتی بازدید کرد.
بر اساس گزارش مطبوعات امروز کشور «دیشب ضیافتی به شام در کاخ صاحبقرانیه از طرف امپراتور اتیوپی به افتخار شاهنشاه و علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران ترتیب داده شده بود».
در این مراسم اعضای خاندان سلطنت، آقای نخست‌وزیر، رؤسای مجلسین، وزیران، تیمسار ارتشبد حجازی و چندتن از شخصیت‌های برجسته سیاسی حضور داشتند.
دراین ضیافت اعلیحضرت امپراتور اتیوپی یک خنجر مرصع قدیمی را که ارزش تاریخی دارد به شاهنشاه و یک قطعه جواهر به علیا عضرت شهبانو هدیه کردند.
 
تشویق رئیس دبیرستان نظام به دلیل کمتر مردود شدن دانش‌آموزان این مدرسه!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به فرمان شاهنشاه چون دبیرستان نظام در آزمایشات نهایی سال جاری از 135 نفر دانش‌آموز ۱۰۹ نفر قبول و 34 نفر تجدیدی داشته و در نتیجه با ۷۲ درصد قبولی رتبه یکم را بین کلیه دبیرستان‌های ناحیه یک فرهنگ حائز گردیده و همچنین دانش‌آموزان رتبه یکم و دوم از دبیرستان مذکور بوده‌اند سرهنگ ستاد شادمهر، رئیس دبیرستان نظام، در فرمان همگانی ارتش تشویق گردید.
 
انتصاب  در پست و تلگراف تهران
عبدالمهدی هوشنگی به ریاست امور مالی مدیریت کل پست و تلگراف تهران و حومه منصوب شد.
احمد مسعود مقدم نیز به ریاست حسابداری ثبت کل منصوب شد. مسعود مقدم از صاحب‌منصبان عالی‌رتبه وزارت دارایی می‌باشد.
 
در دو سال گذشته، اسهال و بیماری‌های قلبی تلفات زیادی داده‌اند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار بهداشتی ما امروز گزارشی از آمار درگذشتگان سال‌های 1341 و 1342 تهران که بر اثر بیماری‌های مختلف درگذشته‌اند تهیه کرده است.
نتیجه‌گیری آمار مزبور به‌خصوص برای مطالعات پزشکان، مؤسسات علمی و تحقیقاتی و دانشجویان پزشکی بسیار مفید است.
طی دو سال گذشته بیماری اسهال در درجه اول و بیماری‌های قلبی در درجه دوم بیش از سایر بیماری‌ها تلفات داشته است؛ به طوری که ظرف دو سال 4872 نفر بر اثر بیماری اسهال و 3998 نفر بر اثر بیماری‌های قلبی درگذشته‌اند.
بعد از بیماری‌های اسهال و قلب به ترتیب بیماری‌های ریه ۲۹۰۲ نفر، ضعف عمومی 1847 نفر، سرطان ۱۷۵۸ نفر، سرخک ۱۳۷۳ نفر و بالاخره تصادف (با اتومبیل و سایر حوادث) 1265 نفر طی دو سال گذشته تلفات داشته است.
از مقایسه آمار تلفات سال‌های 1341 و 1342 این نتیجه به‌دست می‌آید که در سال 1342 تلفات بیماری اسهال افزایش یافته و از ۲۲۸۷ نفر به 2585 نفر رسیده است، ولی تلفات بیماری‌های قلب و ریه کاهش یافته است، رقم تلفات سرطان در سال 1342 بالا رفته، تلفات سرخک به‌شدت پایین آمده و آمار مرگ و میر در اثر تصادفات وسائط نقلیه افزایش یافته است.
 
وزیر بهداری اعلام کرد؛ علت افزایش حصبه در تهران!
وزیر بهداری [: جمشید آموزگار] در اجتماع رؤسای بهداری‌های استان تهران اعلام کرد که هر سال در فصل تابستان بیماری حصبه در تهران رو به افزایش است و علت آن هم بر ما روشن شده و آن این است که هر سال مردم تهران تابستان‌ها به اوشان، فشم، لشگرک و سایر ییلاقات می‌روند از آب رودخانه‌ها که منبع فاضلاب دهات اطراف است می‌آشامند و به حصبه مبتلا می‌شوند.3
 
منصور در تلگرافی خطاب به شاه: سلطنت شما تنها ضامن استقلال ایران است!
این تلگراف امروز از طرف حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، به مناسبت آغاز بیست‌وچهارمین سال سلطنت شاه به حضور وی ارسال شد:
پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه عالی‌قدر ایران
بیست‌و‌پنجم شهریورماه مصادف با آغاز سلطنت پرافتخار آن شهریار مترقی و دادگستر است و به همین مناسبت افتخار دارد از طرف خود، هیئت وزیران و گروه عظیم زحمتکشان و روشنفکران عضو حزب ایران نوین عالی‌ترین تبریک و تهنیت را تقدیم دارم.
تاریخ کهنسال ایران سلاطین مقتدر و شهریاران نامی فراوان دیده است، ولی با توجه به تحولات سریع زمان و دگرگونی‌های اوضاع جهان پس از جنگ بین‌المللی دوم دوران سلطنت و رهبری آن اعلیحضرت تنها ضامن دوام و بقای استقلال ایران و شروع انقلاب عمیق اقتصادی و اجتماعی در کلیه شئون حیات ملت بوده است.
چاکر نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین
حسنعلی منصور4
 
به علت حوادث قبرس،  مسافرت گورسل به ایران به تأخیر افتاد
وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد که به علت حوادث قبرس مسافرت حضرت جمال گورسل به ایران به تأخیر افتاده است.
متن اعلامیه وزارت امور خارجه به شرح زیر است:
حضرت جمال گورسل که قرار بود در جواب دیدار رسمی اعلیحضرت همایون شاهنشاه بازدیدی از ایران در تاریخ ۲۳ مهر 1343 به عمل آورند نظر به وضعی که حوادث قبرس اخیرا به خود گرفته است مجبور شده‌اند بازدید را به تاریخ دیگری که قریبا تعیین خواهد شد موکول نمایند و مراتب را ضمن یک پیام خصوصی به استحضار اعلیحضرت همایون شاهنشاه رسانیده و تأسف خود را از اینکه مجبور شدند چنین تصمیمی اتخاذ نمایند ابراز داشته‌اند.
 
وام انگلیس به ایران برای اجرای طرح‌های برنامه سوم!
صبح روز شنبه 28 شهریورماه، سفیر کبیر انگلیس، قراردادی را در سازمان برنامه امضا خواهد کرد.
به موجب این قرارداد مبلغ دومیلیون پوند لیره استرلینگ دولت ایران از انگلستان وام خواهد گرفت.
وام مزبور به مصرف اجرای طرح‌های عمرانی برنامه سوم خواهد رسید.
دولت انگلیس قبلا موافقت خود را برای کمک به برنامه سوم ایران اعلام داشته بود و قراردادی برای پرداخت سالانه حداقل دومیلیون پوند به امضا رسانیده بود. سازمان برنامه پس از امضای قرارداد طرح‌هایی را که از طریق این وام به مرحله اجرا درخواهد آمد اعلام می‌کند.
 
دادگاه درباره متهمین حوادث فارس رأی می‌دهد
ساعت 7:30 صبح امروز هفدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر ویژه زمان جنگ مأمور رسیدگی به پرونده یازده نفر متهمان «غائله فارس» تشکیل شد.
در این جلسه امیر بهمن صمصام بختیار، متهم ردیف یازده به آخرین دفاع پرداخت و پس از آن دادگاه در غیاب اصحاب دعوا وارد شور شد. گفته می‌شود مشاوره اعضای دادگاه به مدت ده ساعت طول می‌کشد و احتمالا رأی دادگاه در ساعت 5 بعد از ظهر درباره متهمین اعلام خواهد شد.
 
انتصاب سرپرست دانشکده علوم اداری و امور بازرگانی
دکتر فضل‌الله اکبری، معاون دانشکده حقوق، از طرف ریاست دانشگاه تهران به سمت سرپرست دانشکده علوم اداری و امور بازرگانی منصوب شد.
انتصاب وی به این سمت بنا به تصمیم شورای دانشگاه دایر به تشکیل دانشکده علوم اداری و بازرگانی صورت گرفته است.5
 
روزنامه اطلاعات، 25 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcaa6n6.49nim15kk4.html
iichs.ir/vdcaa6n6.49nim15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما