صف طولانی شیفتگان صدارت به گزارش ساواک!/علی امینی: همین منصور در شورای عالی اقتصاد باعث نابسامانی اقتصادی دوره اقبال شد!/امپراتور اتیوپی به ایران آمد!/تقدیم کلید طلایی شهر به امپراتور اتیوپی!/هدیه‌ای که به نام «اهالی تهران» به امپراتور اتیوپی داده می‌شود!/یادداشت روز «اطلاعات» درباره سفر امپراتور اتیوپی به ایران؛ میهمان عالی‌قدر از سرزمین افسانه‌ای ملکه سبا!/استانداران و فرمانداران تهران فراخوانده شدند/کاوش مشترک ایران و آلمان در تخت سلیمان!/معاون کل وزارت فرهنگ: تا هشت سال دیگر بی‌سوادی در کشور وجود نخواهد داشت!/مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی در آذربایجان شرقی
۲۳ شهریور ۱۳۴۳
صف طولانی شیفتگان صدارت به گزارش ساواک!
بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 23 شهریور 1343 «این روزها برای تضعیف موقعیت دولت شایعات مختلفی در بین مردم انتشار یافته است طرفداران دکتر اقبال که همان افراد وفادار عضو حزب ملیون می‌باشند در همه جا انتشار می‌دهند به‌زودی دکتر اقبال، نخست‌وزیر خواهد شد و حتی صورت وزرای خود را هم تعیین کرده است.
طرفداران دکتر علی امینی بین مردم شایع کرده‌اند که بازگشت نام‌برده از خارج برای فعالیت جهت نخست‌وزیری است و در مسافرت به اروپا نظر محافل سیاسی خارجی را برای نخست‌وزیری خود جلب کرده است.
طرفداران و دوستان دکتر ارسنجانی هم شدیدا برای نخست‌وزیری او تبلیغ می‌کنند و می‌گویند دکتر ارسنجانی مأمور خواهد بود برای تعدیل ثروت در شهرها نیز برنامه انقلابی شدیدی به مورد اجرا قرار دهد».
این سند می‌افزاید: «دسته‌ای از افراد عضو حزب ایران نوین که نتوانسته‌اند در دولت فعلی صاحب مقامی شوند نخست‌وزیری دکتر آموزگار، وزیر بهداری، و یا خسروانی، وزیر کار، را عنوان کرده می‌گویند بعد از دولت فعلی یکی از دو نفر مذکور عهده‌دار مقام نخست‌وزیری خواهند شد».1
 
علی امینی: همین منصور در شورای عالی اقتصاد باعث نابسامانی اقتصادی دوره اقبال شد!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 23 شهریور 1343 «دکتر علی امینی، نخست‌وزیر پیشین ایران، 21 شهریور 43 در دفتر کار خود که دکتر شهاب و مهندس کاظمی و چند نفر دیگر جهت ملاقات با وی حضور داشته‌اند... اشاره به روزهای اول نخست‌وزیری خود نموده و گفت در همان روزهای اول می‌خواستم اولین کاری که بکنم شورای عالی اقتصاد را که همین آقای منصور دبیر کل آن بود منحل نمایم؛ زیرا من معتقد بودم و هستم که تمام گرفتاری‌های اقتصادی زمان دکتر اقبال را همین شورای عالی اقتصاد که ریاست آن با آقای منصور بود به‌وجود آورد.»
این سند به نقل از علی امینی، نخست‌وزیر اسبق، می‌افزاید: «زیرا دکتر اقبال هیچ وقت ادعا نکرد که در امور اقتصادی وارد است و اینها بودند که به نام اعضای شورای عالی اقتصاد وابسته به نخست‌وزیری به حساب مغز اقتصاد کشور محسوب می‌شدند و تمام تصمیمات اقتصادی را می‌گرفتند و مملکت را هم به آن روز نشاندند و حالا هم هر جا می‌نشینند می‌گویند دکتر امینی بدون هیچ گونه مدرک و دلیلی اعلام ورشکستگی مملکت را کرد و خیلی متأسفم که باز هم دارند با تصمیمات خلق‌الساعه خود تیشه به ریشه مملکت می‌زنند و وضع اقتصادی کشور را دچار ورشکستگی می‌نمایند».
این سند می‌افزاید: «دکتر امینی علاوه کرده در دنیایی که کلیه شئون و مقامات اداری مملکت تخصصی است ما داریم درست برخلاف آن رفتار می‌کنیم و این دولت که این قدر مدعی مدیریت است من متأسفم بگویم که درس اول مدیریت را که سپردن کار به کاردان و متخصص همان رشته و کار است اجرا نکرده و نمی‌کند؛ مثلا این دکتر نهاوندی در مأموریت بسیار مأمور ورزیده بود و خیلی خوب منافع ایران را در بازار مشترک حفظ می‌کرد به وزارت مسکن منصوب کردند که به هیچ وجه اطلاع ندارد و به محیط کارش آشنا نیست».
در بخش دیگری از این سند به نقل از علی امینی آمده است: «همین کارهاست که وضع اقتصادی کشور را به این روز انداخته است همان مغزهای شورای عالی اقتصاد زمان دکتر اقبال هستند که امروز به صورت دیگری جلوه‌گری می‌کنند و باز هم ریش و قیچی اقتصاد کشور را به نام دیگری و با مسئولیت تام و تمام بیشتری به دست گرفته‌اند که معلوم نیست به کجا می‌خواهند ببرند».2
 
امپراتور اتیوپی به ایران آمد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: 40 دقیقه بعد از ظهر امروز اعلیحضرت هایلا سلاسی، امپراتور اتیوپی که به دعوت شاهنشاه مدت سه روز از ایران دیدن می‌کنند، با هواپیما به تهران وارد شدند.
در فرودگاه مهرآباد شاهنشاه شخصا از میهمان عالی‌قدر خود استقبال کردند، اعضای خاندان سلطنت، آقایان نخست‌وزیر، وزرا، رؤسای مجلسین، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، آجودان‌های شاهنشاه و جمعی از رجال و شخصیت‌ها و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران در مراسم استقبال حضور داشتند.
شاهنشاه در مقابل پلکان هواپیما از اعلیحضرت هایلا سلاسی استقبال کردند و سپس آقایان حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، رؤسای مجلسین، وزیر امور خارجه، تیمسار ارتشبد حجازی، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، تیمسار ارتشبد دکتر آریانا، رئیس کل تشریفات دربار و فرمانده گارد شاهنشاهی را که در طرف راست پلکان ایستاده بودند به اعلیحضرت امپراتور اتیوپی معرفی فرمودند. اعلیحضرت امپراتور اتیوپی نیز همراهان خود را به شاهنشاه معر فی کردند.
پس از مراسم معرفی ۲۱ تیر توپ به مناسبت ورود اعلیحضرت امپراتور اتیوپی شلیک شد و هشت فروند هواپیمای جت نیروی هوایی شاهنشاهی که از هواپیمای حامل امپراتور استقبال کرده بودند از فراز فرودگاه مهرآباد عبور کردند.
 
تقدیم کلید طلایی شهر به امپراتور اتیوپی!
بر اساس گزارش جراید امروز کشور مسیر اعلیحضرتین با پرچم‌های دو کشور زینت یافته بود و «اهالی پایتخت» از میهمانان شاهنشاه استقبال گرمی به عمل می‌آوردند. در میدان 24 اسفند شاهنشاه و امپراتور اتیوپی به جایگاه مخصوص تشریف‌فرما شدند. در این محل آقای دکتر شادمان، شهردار تهران، پس از عرض خیر مقدم، کلید طلایی شهر را به اعلیحضرت امپراتور اتیوپی تقدیم کرد.
 
هدیه‌ای که به نام «اهالی تهران» به امپراتور اتیوپی داده می‌شود!
 در ساعت 5:30 بعد از ظهر امروز دکتر شادمان، شهردار تهران، در کاخ صاحبقرانیه به حضور اعلیحضرت امپراتور اتیوپی بار می‌یابد و هدیه «اهالی شهر تهران» را که شامل یک جعبه بسیار نفیس میناکاری و آلبوم فوق‌العاده نفیسی است از طرف اهالی پایتخت به اعلیحضرت امپراتور اتیوپی تقدیم می‌نماید.3
 
یادداشت روز «اطلاعات» درباره سفر امپراتور اتیوپی به ایران؛ میهمان عالی‌قدر از سرزمین افسانه‌ای ملکه سبا!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: امروز اعلیحضرت امپراتور اتیوپی، وارث یکی از کهن‌سال‌ترین خانواده‌های سلطنتی جهان، به تهران می‌آیند و سه روز میهمان رسمی شاهنشاه و شهبانوی ایران خواهند بود.
ملت مسلمان ایران با افسانه بلقیس و سلیمان که در کتاب مذهبی اسلام، قرآن کریم، نیز از آن ذکری میان آمده آشنایی دارد. بلقیس یا «ماکیدا» ملکه مقتدر سبا نخستین امپراتوری است که قرن‌ها پیش بر کشور اتیوپی یا حبشه سلطنت می‌کرد و چون آوازه جاه و جلال سلیمان نبی را شنید رغبت به دیدار وی پیدا کرد. طبق افسانه‌های مذهبی مدتی میان سلیمان و بلقیس نامه‌هایی رد و بدل شد که حامل آن «هدهد» بود و سپس ملکه سبا به ملک سلیمان رفت و از وصلت آن دو امپراتور مقتدر روزگاران باستان خانواده‌ای به‌وجود آمد که اعلیحضرت هایلا سلاسی، امپراتور کنونی اتیوپی، از اعقاب آن خاندان است.
امیدواریم ملاقات دو پادشاه، که هر دو با کوشش خستگی‌ناپذیر جهت ارتقای سطح زندگی و اصلاحات عمیق اجتماعی در مملکت خود کوشش می‌کنند منشاء اثرات مفیدی برای هر دو ملت باشد و پس از این دیدار، روابط صمیمانه‌تری در جمیع شئون ما بین ملتین ایران و اتیوپی برقرار گردد.4
 
استانداران و فرمانداران تهران فراخوانده شدند
از طرف وزیر کشور [: سیدجواد صدر] طی بخشنامه‌ای تلگرافی به کلیه استانداران و فرمانداران کل ابلاغ شده است که برای شرکت در جلسات سمینار استانداران و فرمانداران کل که از روز 11 مهرماه برای مدت سه روز در کاخ وزارت کشور تشکیل می‌شود حضور یابند.5
 
کاوش مشترک ایران و آلمان در تخت سلیمان!
سخنگوی فرهنگ امروز اعلام داشت بر اثر عملیات حفاری هیئت علمی مشترک ایران و آلمان در تخت سلیمان واقع در آذربایجان غربی آتشکده مربوط به دوره ساسانی و چند آثار ساختمانی متعلق به ادوار قبل از اسلام و دوران اسلامی و تعدادی اشیای عتیقه سفالی و کاشی‌های نبش‌دار کشف گردید. اشیای مزبور با نظارت هیئت کارشناسی و قائم مقام وزیر فرهنگ در باستان‌شناسی به موزه ایران باستان تحویل گردید.
 
معاون کل وزارت فرهنگ: تا هشت سال دیگر بی‌سوادی در کشور وجود نخواهد داشت!
دکتر سام، معاون کل وزارت فرهنگ دیروز هنگام افتتاح کلاس کارآموزی مسئولان آموزشی بزرگ‌سالان گفت: برای تسریع در کار مبارزه با بی‌سوادی ما به‌زودی شورایی به نام شورای عالی مبارزه با بی‌سوادی تشکیل خواهیم داد و کلیه سازمان‌های مبارزه با بی‌سوادی از قبیل سپاه دانش و آموزش بزرگ‌سالان و کوشش‌های فرهنگی بانوان، به صورت واحدی در می‌آید تا برای کار مبارزه با بی‌سوادی فعالیت نماید.
ضمنا پیشنهاد خواهد شد که ریاست عالیه این شورا را نیز شاهنشاه به عهده بگیرند.
این شورا با شرکت اغلب آقایان وزرا و با شر کت کلیه نمایندگان سازمان‌هایی که در امر مبارزه با بی‌سوادی کوشش می‌کنند تشکیل می‌شود تا با اجرای یک برنامه صحیح جهل و بی‌سوادی از کشور ما ریشه‌کن شود و پس از اجرای آن طی هشت سال دیگر بی‌سوادی در مملکت یافت نشود.6
 
مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی در آذربایجان شرقی
ساعت 9 صبح امروز به منظور تشریح مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی به وسیله آقای سالور، معاون وزارت کشاورزی و رئیس سازمان اصلاحات ارضی کشور، مراسمی در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.
در این مراسم ابتدا یوسفی، رئیس سازمان اصلاحات ارضی آذربایجان، و سپس تیمسار سرتیپ صفاری، استاندار آذربایجان شرقی، مطالبی درباره اجرای قانون اصلاحات ارضی بیان داشتند.
آن‌گاه آقای سالور ضمن ایراد بیاناتی درباره اجرای مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی توضیحات لازم را داد و به اشکالاتی که از طرف آقایان ملک‌قاسمی و مرتضوی، دو نفر از خرده‌مالکان آذربایجان، مطرح شد پاسخ گفت.7 
 
روزنامه اطلاعات، 23 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcewz8z.jh8pni9bbj.html
iichs.ir/vdcewz8z.jh8pni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما