اظهارات آیت‌الله بهاء الدین محلاتی به گزارش مأمور نفوذی ساواک؛ حکومتی که متکی به سرنیزه، اعدام و زندان باشد دوام ندارد!/تحلیل ساواک خوزستان از طرفداران روحانیت!/«لوایح مهم اقتصادی تقدیم مجلس می‌شود»/«به متقلبین مواد غذایی خانه اجاره ندهید»!/وزیر کشاورزی: نخست‌وزیر با مقامات سفارت آمریکا مذاکره می‌کند تا آنها به ما گندم بدهند!/گداهای تهران به چلوکباب هم راضی نیستند!/برگزاری جلسه هیئت‌مدیره جمعیت ایرانی طرفدار حکومت متحده جهانی!/حکم اعدام قاتل تأیید شد/اقبال تاج گل نثار مزار لنین کرد!/مرحله دوم اصلاحات ارضی از نیمه مهر آینده شروع می‌شود
10 شهریور 1343
اظهارات آیت‌الله بهاء الدین محلاتی به گزارش مأمور نفوذی ساواک؛ حکومتی که متکی به سرنیزه، اعدام و زندان باشد دوام ندارد!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 10 شهریور 1343 «روز 3 /6 /43 که مأمور نفوذی برای ملاقات آقای شیخ بهاءالدین محلاتی شیرازی به منزل او مراجعه نمود شیخ امینی، امام جماعت سر قبر آقا، نیز حضور داشت. یکی از حاضرین گفت: ملت ایران هیچ وقت به این بدبختی و وضع بد اقتصادی دچار نبوده است و تاریخ ایران هم چنین وضعی را نشان نداده».
این سند می‌افزاید: «شیخ بهاءالدین محلاتی در جواب گفت: ما مسئول دلسوزی نداریم؛ زیرا اگر از لحاظ کشاورزی عقب هستیم، ولی در عوض منابع نفتی فراوانی داریم که می‌تواند جوابگوی تمام مشکلات باشد، ولی متأسفانه نه تنها نفت بلکه منابع پردرآمد ما را به خارجیان سپرده‌اند و هر وقت صدای کسی بیرون بیاید فورا توپ و تانک به خیابان‌ها می‌فرستند و حبس و تبعید می‌کنند».
در بخش دیگری از این سند آمده است: «خارجی‌ها هم یک دسته را کاملا سیر کرده‌اند که مقابل دسته‌های دیگر بایستند، ولی من ناراحت نیستم؛ زیرا مطمئنم حکومتی که متکی به سر نیزه و اعدام و زندان باشد دوام ندارد و دو اصل را همه ملل باید فراموش نکنند: اول اتحاد و اتفاق؛ دوم ادامه مبارزه حتی اگر منفی باشد».1
 
تحلیل ساواک خوزستان از طرفداران روحانیت!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 10 شهریور 1343 که از ساواک خوزستان به اداره کل سوم ارسال شده است «همان طوری که قبلا طی گزارشات متعدد به عرض رسیده طرفداران روحانیون در این منطقه از دو دسته تشکیل می‌شوند:
1. دسته‌ای که صرفا به خاطر تقلید از مراجع دینی از روحانیون طرفداری می‌کنند؛
2. دسته دیگر تشکیل شده از کسانی که در احزاب مختلف و مخالف دولت شرکت دارند و از تبلیغات سوئی که علیه دولت می‌شود پشتیبانی می‌نمایند؛ به همین جهت در اکثر محافل روحانیون مخالف این گونه افراد به چشم می‌خورند».
این سند می‌افزاید: «نظریات دسته اول خشک و انعطاف‌ناپذیر بوده و کورکورانه از نظریات روحانیون تبعیت می‌نمایند، ولی دسته دوم تابع مقتضیات زمان می‌باشند. روی‌هم‌رفته روشی که در سال جاری از طرف دولت در مورد روحانیون اعمال گردید مؤثر و از هرگونه بی‌نظمی جلوگیری گردید».2
 
«لوایح مهم اقتصادی تقدیم مجلس می‌شود»
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، دیشب طی نطقی در اتاق بازرگانی گفت: لوایح مهم اقتصادی به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود.
قانون جدید مالیات و تجارت، قانون بورس اوراق بهادار و قانون چک جزء لوایح مهم جدید دولت است، میزان بخشودگی مالیاتی احتمالا بالا خواهد رفت.
سرمایه‌داری و سرمایه‌گذاری امروز باید منطبق با روح انقلابِ [سفید] باشد و سرمایه‌گذاری صنعتی باید از کادر منفعت‌جویی خارج شود.
در صورتی که صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران صنعتی نتوانند خود را با انقلاب شاه و مردم تطبیق دهند، بدون تردید دولت رشد اقتصادی را برای منافع یک طبقه خاص فدا نخواهد کرد.3
 
«به متقلبین مواد غذایی خانه اجاره ندهید»!
بهداری شهرداری اعلام کرد که هر کسی مواد غذایی تقلبی بسازد بلافاصله تأسیسات و کارگاه او به نفع دولت ضبط می‌شود و به مالکان اخطار می‌شود که مستغلات خود را در اختیار افراد متقلب نگذارند و در غیر این صورت مسئولیت شدید برای آنها منظور خواهد شد.
 
وزیر کشاورزی: نخست‌وزیر با مقامات سفارت آمریکا مذاکره می‌کند تا آنها به ما گندم بدهند!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، که برای بررسی و نظارت در کار تخلیه و حمل و توزیع گندم‌های خریداری‌شده از آمریکا به جنوب رفته بود، به تهران بازگشت.
وزیر کشاورزی امروز اظهار داشت: کمبود غله در کشور یکی از مسائل مهمی است که دولت با آن مواجه گشته است. برای تأمین کمبود اقداماتی صورت گرفت و 75 هزار تن گندم از آمریکا خریداری شد. اولین کشتی حامل گندم که 12/5 تن بود چند روز قبل به ایران رسید و من به اتفاق معاونین وزارت اقتصاد، کشاورزی، رئیس بنگاه راه آهن، رئیس کل گمرک، رئیس غله و نان از فعالیت‌های مربوط به تخلیه و حمل گندم‌ها بازدید کردیم.
طی همین مدت نیز سه کشتی دیگر به ایران رسید که تخلیه آنها در دو بندر خرمشهر و شاهپور انجام می‌گیرد.
وزیر کشاورزی گفت: نخست‌وزیر با مقامات سفارت آمریکا در ایران مشغول مذاکره برای خرید مجدد گندم از آمریکاست. سازمان خواربار جهانی برای کمک به کشاورزان و مردم خوزستان نیز ده‌هزار تن گندم و سیصد تا چهارصد تن پنیر و مقداری چای مجانا به ایران خواهد داد تا بین مردم خوزستان توزیع شود.
 
گداهای تهران به چلوکباب هم راضی نیستند!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: این روزها سازمان اردوهای کار در مورد گداها مجددا شدت عمل به خرج می‌دهد و گداگیری شدت یافته است.
خبرنگار اجتماعی ما می‌نویسد: چند روزی است که اردوهای کار اقدام به جمع‌آوری گداها کرده است و جنگ و گریز در کوچه قورخانه و معابر پررفت‌وآمد تهران برقرار است.
مدیر عامل اردوهای کار می‌گوید: گداها نمی‌خواهند در اردو بمانند. اگر به آنها چلوکباب هم بدهیم باز ناراضی هستند! زیرا گدایی در تهران کار پردرآمدی است و بعضی از گداهای حرفه‌ای روزانه تا پنج ریال کاسب‌اند!
وی می‌گوید: در تهران حتی یک گدای مستحق وجود ندارد. اساسا آن کسی که محتاج است هرگز جرئت بیان ندارد و می‌سوزد و می‌سازد و گداهای سمج مردم را تلکه می‌کنند.
مدیر عامل اردوهای کار می‌گوید: به گداها پول ندهید. این کار نه تنها درست نیست، بلکه یک گناه بزرگ اجتماعی است. عموم گداهای حرفه‌ای در بانک‌ها سپرده دارند و دفاتر اردوی کار مؤید این نظر است.
 
برگزاری جلسه هیئت‌مدیره جمعیت ایرانی طرفدار حکومت متحده جهانی!
جلسه هیئت‌مدیره جمعیت ایرانی طرفدار حکومت متحده جهانی، بعد از ظهر دیروز در محل دبیرخانه جمعیت واقع در میدان فردوسی به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
در این جلسه اساسنامه سازمان جوانان وابسته به جمعیت بررسی گردید و درخواست‌های عضویت رسیده به دبیرخانه مطرح شد و برخی از آنها به تصویب رسید.
 
حکم اعدام قاتل تأیید شد
امروز کسب اطلاع شد که شعبه 9 دیوان عالی کشور رأی اعدام صادره درباره احمد فرامرزی، فرزند علی، را ابرام کرد.
احمد به موجب رأی دادگاه جنایی به اتهام قتل درویش نام در خرم‌آباد دستگیر و در دادگاه جنایی محکوم به اعدام شده بود و بر اثر فرجام‌خواهی پرونده محکوم به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
دیوان کشور با بررسی پرونده رأی اعدام صادره را ابرام کرد و پرونده برای اصلاح و کسب اجازه نسبت به صدور دستور اجرای حکم از طریق اداره فنی به نظر دکتر عاملی، وزیر دادگستری، رسانده شد تا تشریفات مقدماتی اجرای حکم فراهم گردد.
 
اقبال تاج گل نثار مزار لنین کرد!
هیئت نمایندگی شرکت ملی نفت ایران، به ریاست دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت که اخیرا وارد شوروی شده‌اند، در مسکو دسته گلی نثار آرامگاه لنین کردند.
به قرار گزارش رسیده، بازدید دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، از کشور اتحاد شوروی روز پنجشنبه پایان می‌یابد و دکتر اقبال و همراهان روز شنبه 14 شهریورماه به تهران باز می‌گردند.4
 
مرحله دوم اصلاحات ارضی از نیمه مهر آینده شروع می‌شود
وزیر کشاورزی امروز اظهار داشت: در اجرای فرمان شاهنشاه در مورد پیشاهنگ شدن کردستان جهت اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی، روز 15 شهریورماه آقای سالور، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست اصلاحات ارضی، در کردستان آگهی اجرای مرحله دوم را منتشر خواهد کرد.
پس از انتشار این آگهی، مالکین کردستان یک ماه فرصت دارند تا طبق مقررات آیین‌‌نامه جدید یکی از سه طرق اجاره، فروش و تقسیم را توافق کنند.
معاون وزارت کشاورزی سپس مشکلات و ایراداتی که ممکن است در کار اجرای مرحله دوم در کردستان پیش بیاید مرتفع خواهند ساخت و پس از آن در مناطق مختلف کشور نیز آگهی اجرای مرحله دوم منتشر می‌شود؛ به طوری که تا 1 آبان‌ماه مقدمات اجرای آن در تمام نقاط مملکت آماده خواهد شد.5
 
روزنامه اطلاعات، 10 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcefz8z.jh8nzi9bbj.html
iichs.ir/vdcefz8z.jh8nzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما