گزارش ساواک درباره بازداشت حجت‌الاسلام عباسعلی اسلامی!/نامه سرگشاده به نخست‌وزیر علیه هویدا!/پایان مأموریت سفیر لبنان در ایران!/نخست‌وزیر: ایران در مورد قبرس از ترکیه طرفداری می‌کند!/وکیل تسخیری برای سه متهم «غائله فارس»!/«تهران روزانه شصت‌هزار ریال ضرر می‌کند»!/رئیس اطلاعات وزارت بهداری منصوب شد/کارشناسان بانک جهانی برای بررسی تقاضای وام به ایران آمدند!
9 شهریور 1343
گزارش ساواک درباره بازداشت حجت‌الاسلام عباسعلی اسلامی!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 شهریور 1343 با موضوع «شیخ عباسعلی اسلامی»، «ساواک مشهد طی تلگرافی اعلام داشته بود که نامبرده بالا به اتهام اظهارات تحریک‌آمیز و سخنرانی علیه مصالح کشور در روی منبر روز 2 /6 /43 بازداشت گردیده است».
این سند می‌افزاید: «ساواک مزبور سوابق مشارالیه را از مرکز استعلام نموده که جواب مقتضی در این مورد صادر گردیده بود و اینکه ساواک مشهد طی تلگراف مجددی اعلام داشته در صورت تصویب یادشده با پرونده مربوطه به مرکز اعزام گردد و در غیر این صورت خلاصه سوابق قبلی وی را ارسال دارند که به دادگاه نظامی مشهد تسلیم شود. با عرض مراتب فوق صدور هرگونه اوامری در این مورد موکول به رأی عالی است».
در نظریه این سند آمده است: «با توجه به ارتکاب جرم در حوزه قضائی مشهد و دستگیری نامبرده در آن منطقه و لزوم سهولت جمع‌آوری دلایل علیه متهم اعزام نامبرده به مرکز قانونا صحیح نیست».1
 
نامه سرگشاده به نخست‌وزیر علیه هویدا!
در یک سند ساواک به تاریخ 9 شهریور 1343 می‌خوانیم: «روز گذشته تعداد زیادی از اعلامیه پلی‌کپی‌شده پیوست که تحت عنوان نامه سرگشاده خطاب به آقای نخست‌وزیر علیه امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، تنظیم گردیده به پست ریخته شده است».
این سند می‌افزاید: «توضیح اینکه چند روز قبل نیز از اعلامیه‌های ضمیمه به وسیله پست ارسال شده بود که جمع‌آوری گردید».2
 
پایان مأموریت سفیر لبنان در ایران!
شنبه آینده عبدالرحمن عدره، سفیر کبیر لبنان در ایران، تهران را ترک می‌کند و به جای وی دکتر کریم عضقول به عنوان سفیر کبیر آن کشور وارد ایران می‌شود.
عدره، که عنوان شیخ‌السفرا را در ایران دارد، امروز اظهار داشت: از سال 1955 به عنوان سفیر لبنان در ایران فعالیت کرده‌ام و قبلا هم عنوان وزیر مختار لبنان در ایران را داشته‌ام. تا سال 1957 که با موافقت اعلیحضرت و رئیس‌جمهوری لبنان در ایران سفارت کبرا شد من نیز عنوان سفیر کبیر را داشته‌ام.3
 
نخست‌وزیر: ایران در مورد قبرس از ترکیه طرفداری می‌کند!
عصمن اینونو، نخست‌وزیر ترکیه، درباره وقایع قبرس تلگراف مفصلی به نخست‌وزیر ایران مخابره کرد که در آن آمده است: از آنجا که اسقف ماکویوس طی نامه‌ای به سران دول نظریات خود را درباره وقایع قبرس توضیح داده لازم آمد که اینجانب نیز شرح ماوقع را به استحضار عالی برساند.
در 21 دسامبر 1963 قتل عام ترک‌های مقیم جزیره قبرس آغاز و متعاقب آن قتل و نهب زنان و کودکان و سالخوردگان ترک شروع شد. دولت ترکیه با آنکه طبق معاهدات موجوده حق بلامانع مداخله در امور مربوطه را دارا بود، مع‌ذلک از روش مسالمت‌آمیز پیروی و از اقدامات سازمان ملل متحد حمایت نمود تا بالاخره در روز 5 اوت یونانیان اهل آن جزیره با توسل به اسلحه گرم و سنگین به ترک‌هایی که در حاشیه باریکی در ناحیه منصور پناه جسته بودند حمله‌‍ور گردیدند و به اخطارهای مکرر و پی در پی دولت ترکیه نیز وقعی ننهادند. ناچار دولت ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد متوسل گردید و پس از آنکه مطمئن شد با این اقدامات به سرعت مورد نظر نمی‌توان جلوی تجاوزات یونانی‌ها را سد نمود ناچار طبق حقی که قراردادهای مربوطه به آن دولت داده بود دست به عملیات نظامی محدودی به منظور حفظ جان و مال ترک‌های قبرس زد.
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، نیز در پاسخ به تلگراف عصمت اینونو، نخست‌وزیر ترکیه، نوشته است: به طوری که مستحضرید افکار عمومی و جراید ایران متفقا با ترک‌های مقیم قبرس همدردی نموده و از تقاضاهای آنها حمایت کرده‌اند. سرمقالات و تفسیرهای مندرج در جراید ایران اقدامات یک‌جانبه و تصمیمات اشتباهی را که مسئول به‌وجود آوردن وضع دهشتناک قبرس گردیده محکوم نموده‌اند.
چنانچه استحضار دارید نظریات اعلیحضرت همایون شاهنشاه و دولت شاهنشاهی ایران همواره بدون تردید و با کمال صداقت طرفدار ترکیه و احقاق حق ترک‌های مقیم قبرس بوده و در این مورد اینجانب مجددا حمایت مستمر دولت و مردم ایران را در کسب حقوق مسلم ترک‌های قبرس ابراز می‌دارم.4
 
وکیل تسخیری برای سه متهم «غائله فارس»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق اطلاع چون تیمسار جاویدان و سرهنگ آزمین، وکلای مدافع جعفرقلی و حسینقلی رستم و حبیب شهبازی، سه نفر از متهمین «غائله فارس»، قبولی خود را جهت دفاع از موکلین خود در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ ظرف موعد مقرر اعلام نکردند، دادگاه زمان جنگ طبق مقررات برای سه نفر متهمین مذکور آقای سرگرد پوراسمعیل را به سمت وکیل تسخیری آنان تعیین نموده است.
البته چنانچه تیمسار جاویدان یا آقای سرهنگ آزمین قبولی یا آمادگی خود را جهت دفاع از موکلین مزبور در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ اعلام دارند وکالت آنها پذیرفته می‌شود.
 
«تهران روزانه شصت‌هزار ریال ضرر می‌کند»!
امروز دکتر شادمان، شهردار تهران، اعلام کرد نحوه جمع‌آوری زباله در تهران باید تغییر کند.
شهردار گفت: اقداماتی برای بهبود وضع رفت و روب و جمع‌آوری و حمل زباله و تبدیل آن به کود آغاز شده و پیشنهادات زیادی رسیده است که مطالعه می‌شود تا بهترین آنها انتخاب و به مرحله اجرا گذاشته شود.
شهردار گفت: اداره رفت و روب شهر «مکانیزه» می‌شود و یکی از کارمندان مطلع شهرداری را بدین سمت منصوب کرده‌ام تا با کمک رفتگران تهران امر جمع‌آوری زباله بهبود یابد و دیگر زباله در معابر انباشته نشود.
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» شهر تهران روزانه هزار تن زباله دارد. این زباله را مردم از خانه‌ها بیرون می‌ریزند و دستی هم یک چیزی به رفتگر می‌دهند تا آن را از خانه و کاشانه آنها دور کند. این زباله‌ها که چنین دور ریخته می‌شود ارزش و مشتری‌های پر و پا قرصی دارد و پس از انتشار آگهی فروش زباله از طرف شهرداری بیش از پانصد پیشنهاد در مورد خریداری آن رسیده است.
زباله تهران طبق یک حساب دقیق روزی شصت‌هزار ریال درآمد دارد. زباله را باغداران می‌خرند و تبدیل به کود می‌کنند و در کنار مزارع اطراف به صورت کپه‌هایی انباشته می‌کنند.
هر روز کامیون‌های شهرداری حامل زباله تا هشتاد کیلومتری تهران می‌روند و راننده‌ها با کامیون‌های دیزل زباله را می‌فروشند و پولش را خودشان می‌گیرند؛ شهرداری از این درآمد چیزی عایدش نمی‌شود و روزی شصت‌هزار ریال مسلم را از دست می‌دهد.
بعضی‌ها در شهرداری نمی‌خواهند مسئله زباله حل شود؛ زیرا برای جستن زباله‌ها از جوینده‌ها پنج ریال می‌گیرند و به خاطر همین پنج ریالی‌هاست که زباله تهران ساعت‌ها زیر آفتاب می‌ماند، متعفن می‌شود، پشه و مگس و حشرات موذی از آن بیرون می‌آید و مردم را ناراحت می‌کند.
 
رئیس اطلاعات وزارت بهداری منصوب شد
«ایرج نودوشنی» از طرف وزیر بهداری به سمت رئیس اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت بهداری منصوب و مشغول به کار شد.
 
کارشناسان بانک جهانی برای بررسی تقاضای وام به ایران آمدند!
چهار تن از نمایندگان بانک جهانی آقایان ژان گابریل، ترمسود آندرسن، سیانک پارک و آلف برگن مذاکرات خود را در تهران با مقامات سازمان برنامه آغاز کردند.
در این مذاکرات تقاضای اخذ وام ایران برای تکمیل جاده‌های اصلی و همچنین اخذ کمک برای ساختمان جاده‌های فرعی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.5
 
روزنامه اطلاعات، 9 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcd9f0f.yt0kf6a22y.html
iichs.ir/vdcd9f0f.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما