امضای موافقت‌نامه هوایی ایران و شوروی/اقبال به شوروی می‌رود/مناقصه ذوب آهن در جراید مهم جهان منتشر می‌شود!/ارتش سالروز کودتا را جشن خواهد گرفت!/یادداشت «کیهان» در تجلیل از دستاوردهای «کودتای 28 مرداد»!
26 مرداد 1343
امضای موافقت‌نامه هوایی ایران و شوروی
ساعت 10 صبح امروز موافقت‌نامه هوایی ایران و شوروی در تالار آیینه وزارت امور خارجه امضا شد. در این مراسم هیئت نمایندگی هوایی شوروی و عده‌‎ای از رؤسای ادارات وزارت امور خارجه، اربابی معاون وزارت راه و رئیس تشریفات وزارت خارجه، حضور داشتند.
از یک ماه و نیم دیگر پرواز هواپیماها بین تهران ـ مسکو شروع خواهد شد، بهای بلیت تهران ـ مسکو 11016 ریال تعیین شده است.
دو شرکت هواپیمایی ایران و شوروی یک قرارداد بازرگانی نیز امضا کردند.
 
اقبال به شوروی می‌رود
ساعت 5 بامداد چهارشنبه دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، برای بازدید از تأسیسات نفتی در رأس هیئتی به شوروی عزیمت می‌کند.
چندی قبل دولت شوروی از رئیس هیئت‌مدیره دعوت کرده بود تا از تأسیسات نفتی مناطق مختلف شوروی بازدید کند.
اقبال پس از کسب اجازه از شاه دعوت مزبور را پذیرفت و رئیس هیئت‌مدیره در رأس هیئتی از کارشناسان نفتی مدت دو هفته در شوروی خواهد ماند.1
 
مناقصه ذوب آهن در جراید مهم جهان منتشر می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اعلان مناقصه کارخانه ذوب آهن ایران امسال در کلیه جراید کثیرالانتشار جهان منتشر خواهد شد و پس از 25 سال مقدمات نصب و کار کارخانه مزبور در ایران فراهم خواهد گردید.
سازمان ذوب آهن ایران اکنون کلیه مسائل و اطلاعات مربوط را در اختیار دارد و نوع سوخت، محل نصب، نوع کوره و ظرفیت و اصولا کلیه محاسبات اقتصادی و فنی کار کارخانه ذوب آهن را به کمک مهندسین مشاور تهیه کرده است.
با روشن شدن کار ذوب آهن، به‌تدریج تقاضاهایی از کمپانی‌های معروف جهان به ایران می‌رسد. در برخی از این تقاضاها، کمپانی‌ها آمادگی خود را برای دادن کمک و پرداخت وام مشارکت و یا برای نصب کارخانه اعلام داشته‌اند.
محل نصب کارخانه استان کرمان پیش‌بینی شده. این پیش‌بینی بر اساس وجود کلیه منابع مواد اولیه در مجاورت هم در استان کرمان می‌باشد.2
 
ارتش سالروز کودتا را جشن خواهد گرفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اداره روابط عمومی و امور روانی ستاد بزرگ ارتشتاران اعلام داشت: به مناسبت روز تاریخی «قیام ملی 28 مرداد»3 واحدهای نمونه نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی و ژاندارمری و شهربانی کل کشور، از ساعت 5 بعد از ظهر روز چهارشنبه 28 مرداد در چهار ستون از خیابان‌های تهران عبور خواهند کرد.
شهردار تهران نیز امروز اعلام کرد در مدخل شش خیابان بزرگ تهران که به میدان توپخانه منتهی می‌شود شش طاق نصرت آهنی نصب می‌شود. این طاق‌ها برای بزرگداشت 28 مرداد نصب می‌کنند و با چراغ و پرچم آذین‌بندی خواهد شد.4
 
یادداشت «کیهان» در تجلیل از دستاوردهای «کودتای 28 مرداد»!
روزنامه «کیهان» طی یادداشتی نوشت: امنیت و ثباتی که پس از «قیام 28 مرداد سال 1332» در ایران به وجود آمده است در ادوار گذشته بی‌سابقه بوده است. بعد از قیام 28 مرداد شاید برای عده‌ای این تصور می‌رفت که برقراری ثبات و آرامش در کشور امکان‌پذیر نباشد؛ در حالی که رستاخیز ملی 28 مرداد با همه قدرت در یک محیط آرام و امن شروع شد و ادامه یافت و هرگز ثبات کشور را به هم نزد و آشفتگی و ناامنی به‌وجود نیاورد.
بدون هیچ تردید باید اعتراف کرد که وجود این ثبات و امنیت موقعیت جهانی ما را در دنیا از هر جهت استحکام بیشتری بخشید؛ مخصوصا در سال‌هایی که اکثر کشورهای منطقه ما دائما دستخوش دگرگونی، کودتا و انقلابات خونین بوده‌اند آرامش و انجام برنامه‌های انقلابی کشور ما جلوه خاصی داشته است.
مسافرت‌های شخصیت‌های ممتاز و درجه اول ممالکی نظیر شوروی، فرانسه، آمریکا، انگلیس، آلمان، افغانستان، اردن، هلند، بلژیک، دانمارک، هلند و پاکستان می‌تواند مؤید این نظر باشد.5
 
روزنامه اطلاعات، 26 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdch-vnz.23nkqdftt2.html
iichs.ir/vdch-vnz.23nkqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما