«چرا کنکور این همه مردودی داشت؟!»/استاندار بلوچستان و سیستان منصوب شد/نرخ بهره و کارمزد یکنواخت می‌شود/اکثر کارمندان کار اداری بلد نیستند!
21 مرداد 1343
«چرا کنکور این همه مردودی داشت؟!»
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: با اعلام نتیجه کنکور این سؤال مطرح شده است که چرا کنکور این همه مردودی داشت؟!
دختران، امسال در تمام رشته‌ها حتی در ادبیات هم شکست خوردند و پسران جای آنها را گرفتند.
دانشگاه گنجایش پذیرش عده زیادی را داشت، ولی به علت پایین بودن نمرات حتی ذخیره هم قبول نکرد.
مقامات دانشگاهی و فرهنگی درباره علت پایین بودن معلومات داوطلبان و راه حل آن اظهار نظر کردند.
یک مقام مطلع دانشگاهی در این زمینه گفت: ما هر کس را که نمره قبولی آورده بود پذیرفته‌ایم و اعلام اسامی عده‌ای به نام ذخیره دلیل این است که ما از مردودین عده‌ای را قبول‌شده تلقی کرده‌ایم. ما می‌خواهیم افراد مستعد به دانشگاه راه یابند و دانشگاه هم با یک سیستم امتحان دقیق افراد مستعد را انتخاب کرده است و اگر از بین هجده‌هزار داوطلب فقط 2050 نفر قبول شده‌اند دلیل این است که تحصیلات متوسطه ناقص است.
رئیس دانشگاه و مقامات دانشگاهی نیز تأکید می‌کنند که باید تحصیلات متوسطه از صورت فعلی خارج و برنامه‌ای متناسب با تحصیلات دانشگاهی تعلیم داده شود.
رئیس دانشگاه چند روز پیش طی مصاحبه ای گفته بود: اعتقاد من بر این است که دوره تحصیلات متوسطه 5 سال شود و سال ششم به نام کلاس تهیه دانشگاه خوانده شود. در این سال محصلین طبق برنامه‌ای که در کنکور دانشگاه‌ها از آنها امتحان می‌شود درس بخوانند، استعدادها مشخص شود تا هم دیگر کسی پشت کنکور نماند و هم جوانان راه خود را تشخیص دهند.1
 
استاندار بلوچستان و سیستان منصوب شد
امروز اطلاع حاصل شد که مهندس موسی فکری از طرف وزارت کشور به سمت استانداری استان بلوچستان و سیستان منصوب و به زودی به حضور شاه معرفی می‌شود.2
مهندس فکری در سال 1293 در تبریز متولد شد. وی تحصیلات عالیه خود را در دانشکده کشاورزی کرج به پایان رسانید و مدتی برای مطالعات کشاورزی و آبیاری در اروپا و آمریکا تحصیل کرده است.
بعضی از سمت‌های مهندس فکری که مدت 26 سال در خدمت دولت است در گذشته عبارت بود از: ریاست کل کشاورزی خوزستان، ریاست کل کشاورزی سیستان و بلوچستان، معاون استانداری بلوچستان، رئیس آبیاری سیستان و بلوچستان، مدیر کل ترویج کشاورزی و مدیر کل حفظ نباتات و بررسی آفات.3
در یک انتصاب دیگر از طرف نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، مهندس کورس آموزگار به سمت معاون اجرایی وزارت آبادانی و مسکن منصوب گردید و به زودی به حضور شاه معرفی خواهد شد.
معاون اجرایی وزارت آبادانی و مسکن در سال 1329 از دانشگاه واشنگتن در رشته راه و ساختمان با درجه دکترا فارغ‌التحصیل شده است. مهندس آموزگار از دو سال و نیم قبل مشاور دفتر فنی سازمان برنامه بوده و طی شش ماه گذشته نیز در آمریکا مطالعات جدیدی در امور ساختمان خانه مؤسسات شهرسازی و آبادانی منطقه‌ای انجام داده است.4
 
نرخ بهره و کارمزد یکنواخت می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز اعلام شد برای از بین بردن رقابت‌های غیرصحیح بانکی باید نرخ بهره و کارمزد در کلیه بانک‌ها یکنواخت شود.
با آنکه در سال گذشته پس از کاهشی که بانک مرکزی در نرخ تنزیل مجدد داد، سیزده بانک نیز نرخ بهره خود را کاهش دادند، ولی به هر حال نرخ بهره و کارمزد هم‌اکنون در بانک‌ها متفاوت است.
وجود نرخ‌های مختلف باعث می‌شود رقابت‌هایی بین بانک‌ها در جلب مشتری و اعطای اعتبار به‌وجود آید که به صلاح بانک‌ها و مردم نخواهد بود.
چون تا زمانی که عدم ثبات در نرخ‌ها وجود داشته باشد فعالیت‌های بزرگ بانکی به تانی صورت خواهد گرفت بدین جهت مسئله یکنواخت کردن نرخ بهره و کارمزد در کلیه بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی برای از بین بردن رقابت‌های موجود مورد توجه بانک‌ها قرار گرفته است.5
 
اکثر کارمندان کار اداری بلد نیستند!
روزنامه «کیهان» نوشت: چندی قبل با همکاری بازرسی کل کشور و مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشکده تهران هیئتی از طرف دادگستری و دانشگاه تعیین شدند تا مشکلات دستگاه‌های دولتی و همچنین علت رکود کار بعضی از مؤسسات دولتی را بررسی کنند.
یک مقام مطلع دراین‌باره اظهار داشت که کار این هیئت تمام شده و نتیجه مطالعات طی گزارش جامع و مستندی درباره علل رکود کارهای مؤسسات مختلف دولتی تسلیم مقامات مسئول شده است.
این مقام گفت: در این گزارش تصریح شده است که در بعضی از دستگاه‌ها فعالیت و کار سازمان‌ها غیر از آن چیزی است که هدف اولیه آن بوده است. این دستگاه‌ها راه خود را در انجام کارها به کلی گم کرده‌اند؛ دیگر اینکه صدی 80 مأموران نسبت به وظایف خود آشنایی کامل ندارند و راه و رسم امور اداری را اصلا بلد نیستند.6
 
روزنامه اطلاعات، 21 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccixqs.2bq0e8laa2.html
iichs.ir/vdccixqs.2bq0e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما