گزارش ساواک از وضعیت وخیم بغداد!/بازپرس قرار بازداشت آمریکایی را به اتهام قتل زنش صادر کرد!/«اصناف از همه چیز محروم هستند»!/منصور: هدف ما تشکیل یک مکتب سیاسی جدید است!/«انقلاب سفید شاه امتیازات طبقاتی را از بین برده است»!
11 مرداد 1343
گزارش ساواک از وضعیت وخیم بغداد!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 11 مرداد 1343 «طبق اطلاع از سیتک1 عراق، وضع داخلی بغداد وخیم می‌باشد. عبدالسلام عارف، از حزب بعث، بی‌اندازه بیمناک بوده و در حال حاضر اکثر جاده‌های بغداد را قوای انتظامی مستقر و عده‌ای از وزرای عراق از قبیل رشید مصلح، عبدالکریم فرهان و مصلح نقشبندی با رؤسای  شیوخ جنوب عراق مشغول اقداماتی علیه دولت می‌باشند».
این سند می‌افزاید: «از طرف دیگر مستشاران و فرماندهان مصری در عراق رخنه نموده و قدرت زیادی پیدا کرده‌اند و از عارف پشتیبانی می‌نمایند».
یک سند دیگر به همین تاریخ درباره اوضاع عراق تصریح دارد: «محافل اقتصادی دست از فعالیت کشیده و تظاهرات و اعتصاب علیه دولت رو به افزایش نهاده مخصوصا در مناطق شیعه‌نشین مخالفین کوشش دارند که افسران ارتش را نیز به جانب خود بکشانند. این وضع زمینه مساعدی برای پخش شایعات درباره وجود توطئه‌های متعددی علیه رژیم است. از طرف دیگر این شایعات دولت را مجبور نموده است که بر اقدامات محافظتی خود بیفزاید».
بر اساس یک سند دیگر ساواک به تاریخ 11 مرداد 1343 «کفیل رئیس ستاد ارتش عراق اظهار داشت که مربیان مصری آموزش ارتش عراق را به‌دست خواهند گرفت و همچنان اسلحه و مهمّات از شوروی دریافت خواهد شد و روسیه آماده است افسران و درجه‌داران عراقی را برای آموزش در روسیه بپذیرد».2
 
بازپرس قرار بازداشت آمریکایی را به اتهام قتل زنش صادر کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: تحقیقات بازپرس دادسرا از رابرت برایدن آمریکایی که متهم است پریشب همسر 41 ساله خود، رینا کامپین، را کشته است تا ساعت 9:30 دیشب ادامه داشت. پیروزنیا، بازپرس پرونده، دیشب با صدور قرار بازداشت متهم را به زندان فرستاد.
بازپرسی از رابرت با حضور وکیل مدافع وی، آقای دکتر پاد، و مترجم اعزامی از طرف سفارت آمریکا انجام می‌گرفت و رابرت در جواب بازپرس که سؤال کرده بود روابط وی با همسرش چگونه به این حادثه منجر شده است گفته است: نمی‌دانم؛ خودم هم نفهمیدم؛ ممکن است او را کتک زده باشم...
در قرار بازپرس رابرت برایدن ممنوع‌الملاقات ذکر شده است.
 
«اصناف از همه چیز محروم هستند»!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: اصناف از همه چیز محروم هستند، نه خواب راحت، نه استراحت، نه تفریح و نه زندگانی منظم و مرتب!
امروز مهدی کوشانفر، رئیس شورای عالی اصناف، اعلام کرد که کلیه اصناف و پیشه‌وران تهران توسط نمایندگان خود یک بار دیگر مراتب لزوم تعطیل هفته و تحدید ساعات کار اصناف را اعلام داشته‌اند و از شورا خواسته‌اند تا در جلسه کمیته که غروب امروز تشکیل خواهد شد نظر اصناف را رسما و صریحا اعلام بدارد.
در این گزارش همچنین به نقل از یکی از اصناف تهران نوشته شده است: ما اصناف و فروشندگان از ساعت 3 یا 4 صبح الی 11 و 12 شب سرپایی مشغول کار هستیم، نه استراحت، نه خواب، نه آزادی، نه وقت معین و نه زندگانی منظم و مرتب، هیچ‌کدام را نداریم، ناهار و شام و صبحانه خود را به طور سرپایی با عجله صرف می‌کنیم و در نتیجه دچار انواع امراض و سوء هاضمه گردیده و سال‌ها رنج می‌بریم.ما افراد واقعا مانند یک زندانی محکوم به حبس با اعمال شاقه هستیم، نه خودمان می‌توانیم کاری از پیش ببریم و نه کسی به فکر ما بوده است.3
 
منصور: هدف ما تشکیل یک مکتب سیاسی جدید است!
نیمه‌شب دیشب حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین که برای افتتاح شعب حزب در مازندران و گیلان به این دو استان مسافرت کرده بود، به تهران بازگشت.
ساعت 7 صبح دیروز منصور، دبیر کل حزب ایران نوین، و همراهان از رامسر رهسپار مرکز استان گیلان شدند. در دهکده چابک‌سر، 18 کیلومتری رامسر که اولین نقطه استان گیلان به‌شمار می‌رود، مهندس سرلک، استاندار گیلان، هوشنگ نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، تیمسار دریادار، منشی فرمانده نیروی دریایی شمال، و عده‎‌ای از مسئولان سازمان‎‌های اداری از منصور و همراهان استقبال کردند.
در این محل مهندس سرلک خوشامد گفت و منصور، نخست‌وزیر، ضمن تشکر پیرامون استعداد گیلان برای ترقی بیشتر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی سخن گفت و اظهار داشت: منظور از مسافرت ما تشکیل یک مکتب سیاسی جدیدی است که جز نیّت خدمت‌گزاری به ملت ایران و اجرای هدف‌های عالی شاهنشاه که سال‌هاست این افکار را در سر می‌پرورانند و با یک اقدام شجاعانه راه را برای این مکتب باز فرمودند هدفی ندارد.
 
«انقلاب سفید شاه امتیازات طبقاتی را از بین برده است»!
در رشت، نخست‌وزیر ابتدا در «میتینگ بزرگ مردم» شرکت جست و سپس شعبه حزب ایران نوین را افتتاح کرد.
در میتینگ رشت، نخست‌وزیر پس از سخنان شهردار و نمایندگان کشاورزان، کارگران و بانوان اظهار داشت: درود به رهبر عالیقدری که ما ملت ایران را از هر گروه و در هر مقام چنین به هم نزدیک کرده است. درود به فلسفه انقلاب بزرگ ایران که امتیازات طبقاتی را از بین برده و ملت واقعی ایران را چنین با قدرت و عظمت که نمونه آن در این محل و در این مکان جمع شده‌اند به ایرانیان نشان داده است.4
 
روزنامه اطلاعات، 11 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchvvnz.23nkxdftt2.html
iichs.ir/vdchvvnz.23nkxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما