تغییرات مهم در ارتش/«دلال‌های سیاست می‌خواهند دلال اصلاحات ارضی بشوند»!/«ایران دارای کشتی مسافربری صدنفری می‌شود»!/گروه‌های اقتصادی ایران ـ ترکیه و پاکستان در تهران تشکیل جلسه می‌دهند/تعداد ورشکسته‌ها و دارایی بانک‌ها هم‌زمان در حال افزایش است!/«جت‌های خریداری‌شده از آمریکا دیوار صوتی تهران را خواهند شکست»!
8 مرداد 1343
تغییرات مهم در ارتش
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به فرمان شاه از تاریخ 4 مردادماه انتصابات زیر در ارتش شاهنشاهی به عمل آمده است:
تیمسار سپهبد عبدالمجید نصراللهی، معاون فرماندهی نیروی زمینی، تیمسار سپهبد غلامرضا ازهاری، فرمانده ارتش یکم، تیمسار سرلشکر محمدجعفر امیرصادقی، معاون فرمانده ارتش دوم، تیمسار سرلشکر حسنعلی منیعی، فرمانده دانشگاه نظامی، تیمسار سرلشکر نصرت‌الله اربابی، فرمانده دانشگاه فرماندهی عالی و ستاد مشترک دانشگاه جنگ، تیمسار سرتیپ فتح‌الله احمدی نائینی، فرمانده لشکر چهار پیاده رضائیه، تیمسار سرتیپ علی حجت کاشانی، معاون ژنرال آجودان شاهنشاه، تیمسار سرتیپ عباس کریم قره‌باغی، فرمانده لشکر 5 پیاده گرگان.
 
«دلال‌های سیاست می‌خواهند دلال اصلاحات ارضی بشوند»!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، دیروز تهران را به سوی مراغه ترک کرد.
وزیر کشاورزی در جمع «کشاورزان و مردم شهر مراغه» گفت: من امروز از شهر مراغه، که مقام پرافتخار پیشاهنگی اصلاحات ارضی ایران را دارد، به عموم افراد ملت می‌گویم که کسی را قدرت آن نیست که در برابر قانون مقاومت و ایستادگی کند.
من امیدوارم همه افراد ملت ایران سخنان مرا بشنوند و همان کسانی که منظور من هستند از خواب بیدار شوند.
اینها یک روز دلال سیاست بودند و امروز می‌خواهند دلال اصلاحات ارضی بشوند. این عده خود را دلسوز و مهربان کشاورز قلمداد می‌کنند درحالی‌که هدفی جز سوء استفاده و کلاشی ندارند به دهکده‌ها می‌روند و کشاورزان ساده‌دل را تحریک می‌کنند که مثلا قیمت این ملک گران است و چنین بکن و چنان مکن.
من به خاطر حفظ نزاکت امروز نام این گونه اشخاص را اعلام نمی‌کنم، ولی اگر آنها به کار خود ادامه دهند، ناگزیر خواهم شد در موقع و محل دیگری نام آنها را بر زبان بیاورم و آنان را به ملت ایران معرفی کنم.
بیدار و هوشیار باشید، در پیش پای شما دام‌ها گسترده‌اند و اشخاص نیرنگ‌باز و حیله‌گری هستند که با لباس خیرخواهی در کمین آسایش شما نشسته‌اند و خودشان را دایه‌های دلسوزتر از مادر معرفی می‌کنند.
 
«ایران دارای کشتی مسافربری صدنفری می‌شود»!
جراید امروز نوشتند: برای اولین‌بار ایران بر اساس کشتی‌رانی جدید دارای کشتی مسافربری صدنفری در آب‌های داخلی کشور می‌شود.
هیئت عملیات اقتصادی آمریکا در ایران به موجب قراردادی یک کشتی مسافربری صدنفری برای حمل مسافر در دریاچه رضائیه در اختیار ایران می‌گذارد.
این کشتی از محل کمک‌های بلاعوض تحویل ایران می‌گردد.
از این کشتی برای حمل مسافر بین بندر شرفخانه ـ بندر گلمانخانه و بندر رضائیه استفاده خواهد شد.
 
گروه‌های اقتصادی ایران ـ ترکیه و پاکستان در تهران تشکیل جلسه می‌دهند
امروز دکتر محمد یگانه، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و عضو هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس اقتصادی کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه، در زمینه تشکیل گروه‌های مطالعات اقتصادی که قرار است مسائل مربوط به سه کشور را مورد بررسی قرار بدهد اظهار داشت: مطابق قطعنامه کنفرانس 9 گروه کار در رشته‌های مختلف اقتصاد از قبیل  نفت، کشتی‌رانی، بیمه و بانک‌داری و برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود.
گروه‌های مزبور برای اولین‌بار در اوایل شهریورماه (اواخر ماه اوت) در تهران اجتماع خواهند کرد.
در این 9 گروه متخصصین ایران، پاکستان و ترکیه شرکت خواهند کرد.
با اینکه معمولا ریاست گروه‌ها باید با نمایندگان ایران باشد، ولی برای ایجاد همکاری بیشتر بین سه کشور ایران تصمیم دارد که ریاست سه گروه را به نمایندگان ترک و سه گروه را به نمایندگان پاکستان تفویض نماید و مسئولیت سه گروه دیگر را خود به عهده بگیرد.
 
تعداد ورشکسته‌ها و دارایی بانک‌ها هم‌زمان در حال افزایش است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق گزارش خبرنگار ما در سال گذشته در تهران افراد ورشکسته به 48 فقره افزایش یافت.
غیر از سال 41 از سال 38 تاکنون مرتبا عده ورشکستگان افزوده شده است.
طبق آمار موجود عده ورشکسته‌ها در تهران در سال 38 بالغ بر 18 نفر، در سال 39 بالغ بر 43 نفر، در سال 40 بالغ بر 47 نفر، در سال 41 بالغ بر 27 نفر و در سال 42 بالغ بر 48 نفر بوده است.
این روزنامه در گزارش دیگری نوشته است: به موجب گزارش بانک مرکزی ایران دارایی بانک‌های ایران از سال 1339 تا پایان سال گذشته دائم رو به ازدیاد بوده و مجموع دارایی بانک‌ها از 126 هزار و 511 میلیون ریال در پایان سال 1339 به مبلغ 156 هزار و 444 میلیون ریال در پایان سال 1342 افزایش یافته است.
مجموع دارایی بانک‌ها در پایان سنوات 40 و 41 به ترتیب 128 هزار و 700 میلیون ریال و 135 هزار و 782 میلیون ریال بوده است.
با افزایش میزان دارایی سرمایه و اندوخته بانک‌ها بر تعداد کارکنان و شعب بانک‌ها در ایران نیز طی این مدت افزوده شده است.
 
«جت‌های خریداری‌شده از آمریکا دیوار صوتی تهران را خواهند شکست»!
امروز اطلاع حاصل شد که روز یکشنبه 11 مردادماه طى یک سری پروازهای آزمایشی با هواپیمای شکاری جدید جت که با سرعت مافوق صوت پرواز می‌کنند دیوار صوتی شکسته خواهد شد و صدای مهیبی تهران را به لرزه درخواهد آورد.
اداره روابط عمومی و امور روانی ستاد بزرگ ارتشتاران امروز اعلام داشت: هواپیماهای شکاری مافوق صوتی اف -5 که به وسیله شرکت هواپیماسازی «نور دپوپ» تکمیل گردیده و تحت برنامه کمک‌های نظامی آمریکا برای کشورهای جهان آزاد اختصاص داده شده است، از روز یکشنبه 11 تا 13 مردادماه در فرودگاه مهرآباد پروازهای نمایشی انجام خواهند داد و خلبانان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران با این نوع هواپیماها پروازهای آشنایی انجام می‌دهند.1
 
روزنامه اطلاعات، 8 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgzz9q.ak9tx4prra.html
iichs.ir/vdcgzz9q.ak9tx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما