«نماینده‌ها از رئیس مجلس راضی نیستند»!/انجمن شهر شیراز منحل شد/وزیر خارجه پاکستان به تهران آمد/منصور: سیاست و دسیسه‌بازی موجب بدنامی فرهنگ کشور شده بود!/«عدالت با شلاق اجرا شد»!
7 مرداد 1343
«نماینده‌ها از رئیس مجلس راضی نیستند»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 7 مرداد 1343 «برابر آیین‌نامه مربوطه پس از گذشت یک سال از مدت انتخاب رئیس مجلس شورا بایستی مجددا برای انتخاب رئیس اخذ رأی به عمل آید که این امر پس از اتمام تعطیلات تابستانی مجلس انجام خواهد شد. تجدید انتخاب رئیس مجلس بین عده‌ای از نمایندگان این توهم را به‌وجود آورده که در انتخابات آینده چون نمایندگان به عللی از مهندس ریاضی ناراضی می‌باشند لذا نامبرده را مجددا انتخاب نخواهند کرد».
این سند می‌افزاید: «عده‌ای از نمایندگان عقیده دارند بعد از مهندس ریاضی شایستگی دکتر خطیبی،1 نایب رئیس مجلس، برای احراز کرسی ریاست مجلس بیش از سایرین می‌باشد. عده‌ای دیگر از نمایندگان می‌گویند که در حال حاضر مهندس ریاضی به مراتب بهتر از هر کس دیگر می‌تواند مجلس را اداره کند و چنانچه فراکسیون اکثریت از رأی بلوکه خود علیه مشارالیه استفاده نکند، مسلما نامبرده موفق خواهد شد. ضمنا شنیده می‌شود که صادق احمدی هم جهت اشغال کرسی ریاست فعالیت‌هایی را شروع نموده است».
در پایان این سند آمده است: «درباره دکتر شفیع امین،2 نایب رئیس دیگر مجلس شورا، نیز گفته می‌شود چون قوه بیان ایشان ضعیف است، لذا نمایندگان برای این منظور با او نظر موافق ندارند».3
 
انجمن شهر شیراز منحل شد
به دستور استاندار فارس، ساعت 5 بعد از ظهر دیروز جلسه فوق‌العاده شورای شهرستان شیراز به ریاست دکتر عاملی، فرماندار و معاون استانداری، تشکیل شد.
در این جلسه نظر به مصالح عمومی شهر و به منظور ایجاد تحرک بیشتر در کارهای عمرانی و اصلاحات شهری رأی به انحلال انجمن شهر شیراز داده شد و جریان به آقای پیرنیا، استاندار فارس، گزارش گردید. استاندار فارس رأی شورای شهرستان شیراز را تأیید کرد و جریان را به وزارت کشور اطلاع داد.
طبق قانون، استاندار به عنوان قائم مقام انجمن شهر به کارها رسیدگی می‌کند و دستورات لازم را به شهرداری خواهد داد.
 
وزیر خارجه پاکستان به تهران آمد
صبح امروز ذوالفقار علی بوتو، وزیر خارجه پاکستان، با همسر و فرزندانش با هواپیما وارد تهران شد.
در فرودگاه مهرآباد، آرام، وزیر امور خارجه، سفیر کبیر پاکستان و اعضای سفارت پاکستان از وی استقبال کردند.
بوتو، که از فرانسه عازم کراچی است، مدت دو روز در تهران اقامت خواهد داشت و میهمان آرام، وزیر امور خارجه، می‌باشد.
وزیر امور خارجه قرار است فردا به حضور شاه برسد و روز جمعه تهران را به سوی کراچی ترک می‌کند.
 
منصور: سیاست و دسیسه‌بازی موجب بدنامی فرهنگ کشور شده بود!
بعد از ظهر دیروز منصور، نخست‌وزیر، هنگام افتتاح کنفرانس مدیران کل فرهنگ استان‌ها گفت: فرهنگ کشور باید با بی‌غرضی کامل از دسیسه‌بازی و سیاست‌بازی، که موجب بدنامی فرهنگ شده بود، رهانیده شود.
در این کنفرانس که جهت تفویض اختیارات بیشتر به ادارات کل فرهنگ استان‌ها و همچنین تعیین خط مشی اساسی وزارت فرهنگ تشکیل شده بود، وزیر فرهنگ و معاونین و مدیران کل فرهنگ استان‌ها و رؤسای ادارات فرهنگ نیز حضور داشتند و کنفرانس درباره تفویض اختیارات به فرهنگ استان‌ها را مطالعه خواهد کرد.
 
«عدالت با شلاق اجرا شد»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز حکم دادگاه درباره پسر بچه ده‌ساله‌ای که متهم به سرقت بود اجرا شد و مأمورین او را ده ضربه شلاق زدند.
پسرک فریدون نام داشت و قبل از آنکه حکم ده ضربه شلاق درباره وی اجرا شود با خبرنگار ما صحبت کرد.
او که به زحمت از گریه خود جلوگیری می‌کرد گفت: دو سال پیش در خیابان اناری «دخل» یک نانوایی را دزدیدند و مرا به جرم دزدی گرفتند. در همان جا صاحب مغازه و کارگران وی کتک مفصلی به من زدند و بعد تحویل کلانتری دادند. از کلانتری به دادسرا رفتم و آزاد شدم.
دو سال گذشت تا اینکه امروز مرا به اینجا آوردند و گفتند: در دادگاه جنحه به ده ضربه شلاق محکوم شدی و حالا می‌خواهند شلاقم بزنند.
از فریدون پرسیدم: حالا چه کار می‌کند؟ اشاره به بساط گردوفروشی خود کرد و گفت: کار می‌کنم ولی دلم می‌خواهد به جای آنکه هر روز گرفتار پوست کندن گردو و هر شب مشغول فروش آن باشم، مثل خیلی از بچه‌ها به مدرسه بروم و درس بخوانم، اما خرج شکم مادر و خواهرانم را که باید بدهد؟!4
 
روزنامه اطلاعات، 7 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccmxqs.2bq0s8laa2.html
iichs.ir/vdccmxqs.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما